MM-kisat 2010: Selostus, kisastudio ja televisioinnit/radioinnit

  • 80 512
  • 301

Micqou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Avs, Mikko Rantanen, (HPK)
Voiko tämä seuraava uutinen oikeasti pitää paikkansa:

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/...jat_television_aareen_1679623.html?origin=rss

Keskiviikkoillan jääkiekon MM-peli Suomi-USA veti yleisöä television äärelle. Parhaimmillaan ottelua seurasi runsaat puoli miljoonaa katsojaa.

Maanantainen Saksa-ottelu kiinnosti kuitenkin vielä huomattavasti keskiviikkoista USA-peliä enemmän. Sitä seurasi enimmillään lähes 1,4 miljoonaa katsojaa.

Siis miten tämä on mahdollista? Molemmat pelit tulivat samaan aikaan, alkaen klo 21.15, ainoa ero on se että USA-pelin jälkeinen päivä on suurimmalla osalla vapaapäivä, jonka pitäisi ainoastaan lisätä katsojamääriä. Kyseessä oli kuitenkin mielestäni Suomen kaikkien aikojen "hienoin" alkusarjan peli. Tai siis niin että kerrankin oli MM-kisoissa kunnolla panosta ja iso peli jo ennen puolivälierävaihetta. Jos uutisen luvut oikeasti pitävät kutinsa niin eihän tähän voi olla muuta selitystä kuin se että suomalaiset oikeasti pelkäsivät häviötä niin paljon että eivät vain uskaltaneet peliä katsoa. Uskomatonta kyllä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei tuo pidä paikkaansa, ainakin teksti-tv:n uutisen mukaan USA-pelillä oli yhtä paljon katsojia kuin Saksa-pelilläkin, eli 1,4 miljoonaa ja rapiat.
 

Micqou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Avs, Mikko Rantanen, (HPK)
Ei tuo pidä paikkaansa, ainakin teksti-tv:n uutisen mukaan USA-pelillä oli yhtä paljon katsojia kuin Saksa-pelilläkin, eli 1,4 miljoonaa ja rapiat.
Joo eihän tuo kyllä voi millään pitää paikkaansa.. Milloin suomessa ylipäätänsä oltaisiin koskaan missään ottelussa MM-kisoissa jääty alle puolen miljoojan katsojan.. :D Varsinkaan kuolemanottelussa joka pelataan illalla ja jonka jälkeisenä päivänä on pyhä..
 

vetoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia, Bolts
Jussi "tunnetaso" Saarinen. Tästä on tullut uusi klisee Wiener Stadthallelle. Ja miksi vitussa se haluaa saada tota omaa naamaansa koko ajan ruutuun?

Sakari Pietilää jaksaa jotenkin kuunnella. En tiedä olenko tänään pitkäjänteisellä mielellä liikkeellä, mutta Abe menettelee, ainakin tällä hetkellä. Villellä ei valitettaavasti ole oikein analyyttistä sanottavaa. Harmi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mr. X kirjoitti kommenttinsa päiväkohtaiseen ketjuun, mutta koska aihe liittyy tänne, niin pistetään viestiin kommentointi tähän ketjuun.

En ole Mertarantaan Porttilaa edes verrannut. Mertaranta on hyvä fiiliksen luoja, mutta oikeassa olet, että pihallahan sekin on kuin lumiukko lajista nimeltä jääkiekko.

Niin, on se kauheaa kun mies, joka itse valmentaa juniorijääkiekkojoukkuetta ja on selostanut jääkiekkoa nyt jo neljällä eri vuosikymmenellä on "pihalla kuin lumiukko lajista nimeltä jääkiekko". Mutta onneksi sentään kaikilla jatkoaikalaisilla on lajituntemus (ja useasti ilmeisesti myös selostuskykykin) niin huippuluokkaa, että lukuisien kirjoittajien kompetenssi riittää vuodesta toiseen kritisoimaan erittäin rankasti Mertarannan ammatillisia kykyjä ja toteamaan ne kyvyt täysin olemattomiksi. Onhan nimittäin aina mukava kuulua pieneen valittujen eliittipiiriin, joka on oikeassa ja miljoonat suomalaiset väärässä, vuosikymmenestä toiseen.

Ei Mertarannasta tarvitse persoonana pitää ja hänen tunnepainotteista huutoselostustyyliään voi vapaasti vaikka vihata jos painottaa itse enemmän kuivempaa, analyyttisempää selostusta - mutta en lähtisi arvostelemaan Mertarannan ammattitaitoa sen suhteen, että väittäisin hänen olevan jääkiekosta täysin pihalla. Siihen ei ainakaan minulla riitä kompetenssi, enkä usko, että monella muullakaan jääkiekosta foorumeille kirjoittavalla riittää.

Kenties jollakulla riittää, mutta yleensähän se on niin, että toiset tekevät ja toiset kirjoittavat toisten tekemisistä: kaikki foorumikeskustelu (vaikka se kuinka hauskaa ajoittain onkin) painottuu väistämättä jälkimmäiseen kategoriaan. Eikä tämä toki rajoitu vain foorumeihin, sillä Suomessahan on kotisohvilla monta miljoonaa "päävalmentajaa", jotka kaikki tietävät parhaan kokoonpanon, parhaan pelitaktiikan ja parhaat keinot ja ihmettelevät, miksei heidän salattua viisauttaan hyödynnetä maajoukkueessa.

Varmasti Mertarantakin virheitä tekee tunnekuohuissa ja tunteella eläessään, ja adrenaliinipuuskassaan dramatisoi kentän tapahtumia suuremmiksi ja "vaarallisemmiksi" kuin mitä ne ehkä ovatkaan, mutta etteikö Mertaranta kiekosta mitään tietäisi? Ehei.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KOO-VEE, PiTa, Detroit Red Wings
Tamminen ja Suhonen takaisin!

Vaihtuvat pelaajat studiossa ovat hyvä ratkaisu, mutta Sakari Pietilän valintaa ihmettelen. Tänään tuntui taas siltä, että hän kommentoi aivan eri peliä kuin mitä itse katselin. Onneksi Ville Peltonen näki Ruotsi- Tsekki-pelin samalla tavalla kuin esim. itse sen näin eli että Tsekki pelasi hyvin.
 

KuKKaKeppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KYRöskosken PÄrske
Alkaa vituttaa tämän päivän Ruotsi peliä kattelessa, kun tämä joku selostaja (Portila?) sanoo aina rankaistujenaitio, kuulostaa vittumaiselta omaan korvaan. Miksei voi vaan sanoa Rangaistusaitio.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mr. X kirjoitti kommenttinsa päiväkohtaiseen ketjuun, mutta koska aihe liittyy tänne, niin pistetään viestiin kommentointi tähän ketjuun.

Niin, on se kauheaa kun mies, joka itse valmentaa juniorijääkiekkojoukkuetta ja on selostanut jääkiekkoa nyt jo neljällä eri vuosikymmenellä on "pihalla kuin lumiukko lajista nimeltä jääkiekko". Mutta onneksi sentään kaikilla jatkoaikalaisilla on lajituntemus (ja useasti ilmeisesti myös selostuskykykin) niin huippuluokkaa, että lukuisien kirjoittajien kompetenssi riittää vuodesta toiseen kritisoimaan erittäin rankasti Mertarannan ammatillisia kykyjä ja toteamaan ne kyvyt täysin olemattomiksi. Onhan nimittäin aina mukava kuulua pieneen valittujen eliittipiiriin, joka on oikeassa ja miljoonat suomalaiset väärässä, vuosikymmenestä toiseen.

Ei Mertarannasta tarvitse persoonana pitää ja hänen tunnepainotteista huutoselostustyyliään voi vapaasti vaikka vihata jos painottaa itse enemmän kuivempaa, analyyttisempää selostusta - mutta en lähtisi arvostelemaan Mertarannan ammattitaitoa sen suhteen, että väittäisin hänen olevan jääkiekosta täysin pihalla. Siihen ei ainakaan minulla riitä kompetenssi, enkä usko, että monella muullakaan jääkiekosta foorumeille kirjoittavalla riittää...

Onhan se kauheaa, kun kaikki eivät ajattele samoin kuin tämä miljoonapäinen kotisohvajoukkio Mertarannan selostuksesta, vaan kenties jopa ärsyyntyvät siitä.

Jos Anterolla on niin kova kompetenssi lajista kuin annat ymmärtää, miksei se kuulu hänen selostuksestaan? Minä kyseenalaistan ihan selkä suorana hänen ammattitaitonsa jääkiekkoselostajana niin kauan kuin selostukset ovat tuota tasoa kuin ne ovat. Valmentamisella tai muulla lajiin liittyvällä puuhastelulla ei ole sen kanssa mitään tekemistä.

Minä en tykkää Mertarannan selostustyylistä ja puusilmäisyydestä kenttätapahtumien suhteen. Haluaisin hänen tilalleen pelitapahtumia paremmin ymmärtävän ja analyyttisemmin selostavan selostajan. Piste.

Mutta pääasiahan on että kansa tykkää Anterosta. Siitähän ei saa olla eri mieltä, ei ole saanut olla v. 1995 jälkeen.
 

Fernando

Jäsen
Suosikkijoukkue
los serranos
Ekaksi. Kuka ***kele meni kehumaan tuota Porttilaa. Aivan hirveetä skeidaa. Menee täysin samaan sarjaan näiden mikasaukkosten ja teppolaaksosten kanssa. Justiinsa ku alkoi tottua Juuselaan niin eikö se pistetä jussisaariseksi Jussi Saarisen paikalle.

Tokaks. Kenenhän neron leimaus oli jalkautua kansan pariin? Tapsa menee täysin hukkaan pienessä huikassa olevien 'asiantuntijoiden' seurassa. Ei sitten mitään lisäarvoa tuo tähän juttuun.

Kolmanneks. Nurminen on loistava lisä tuohon studioon. Tuo sopivasti uutta verta touhuun mukaan vaikka jo Vancouverissa oli mukana remmissä. Ehdottomasti parasta antia studio vieraana Tamin kanssa. Itse asiassa tällä hetkellä parempaakin, koska Tamin pitäisi keksiä jo pikkuhiljaa uusia lentäviä lauseita. Four passes break any defence on jo hitusen kulunut. Nurminen on sopivan sanavalmis, ottaa asioita oikeasti esille eikä puhu pelkkää jargonia ja ympäripyöreetä paskaa niin kuin maikkarin "herrasmiehet".

Neljänneks. Ei mulla muuta.
Ilmoittaudun! Mutta siinähän mulla oli perusteena se että paljon paremmin selostaa omaan korvaan kuin Maikkarin selostajapersoona Teppo Laaksonen.

Tosiaan kakkosesta TÄYSIN samaa mieltä, känniset urpot huutaa päälle kun pääsee sillä telkkariin.

Nurminen kyllä paras valinta tuohon kommentaattori hommaan, no doubt! Tuomo "Rudy" Ruudun juttu ei oikein lennä. "Että tota" "Öö.." "Mm.." Granlund oli kypsä ja sanavalmis, toivottavasti tulee toistekin. Peltonen oli hyvä vaikka vähän persoonaton, ammattitaito kyllä hyvää mutta melko väritöntä. Pietilä kuittais kyllä Futari Hyypiää sen verran "hyvin" että saa jatkaa, vaikka ei senkään höpinät juuri lämmitä.
 
Porttila loistaa: Miroslav Blatak onkin Miroslav Blatjak...

Toni85:llä kun on ilmeisesti tshekin kielen ääntämys hallinnassa, niin kertoisitko, miten se nimi oikeasti lausutaan?

Niin, on se kauheaa kun mies, joka itse valmentaa juniorijääkiekkojoukkuetta ja on selostanut jääkiekkoa nyt jo neljällä eri vuosikymmenellä on "pihalla kuin lumiukko lajista nimeltä jääkiekko".

Olen minäkin nähnyt pikkujunnuilla kauppareissa koutsin, joka ei osannut edes luistella. Sikäli ei ole siis kovin kauheaa, jos Mertsi valmentaa jotain Nastolan Kiekon höntsyporukkaa. Se olisi perin surullista, jos hän valmentaisi vaikka jotain B-junnujen SM-sarjajoukkuetta.
 

Veijari

Jäsen
Keskiviikko illan parasta antia itse ottelun lisäksi oli nämä katsaukset Hämeenlinnalais baarissa kun paikalliset pillupirkot ja mopomarkot heiluu kilpaa Tapsan takana typerä virnistys naamallaan ja puhelin korvassa "hei äiti, mä oon telkkarissa". Niin kaunista!
Seuraavaksihan Tapsa lupasi matkustaa traktorikaupunkiin. Luvassa vähintään yhtä laadukasta menoa kuin Hämptonissa.
 

Fordél

Jäsen
Mun mielestä YLE:n kisastudio ja selostukset ovat onnistuneet pääosin hyvin. En lähde edes arvostelemaan selostajia, jotka vetävät jotain merkityksettömiä ja muita kuin Suomen otteluita, koska ei niissä matseissa selostuksen tarvitse olla erityisen hyvä. Tärkeimmät matsit selostaa Mertaranta ja Juusela, jotka ovat molemmat aivan erinomaisia. Juusela on nostanut parin vuoden sisällä tasoaan todella paljon. Melkeimpä jopa parempi kuin Mertsi, mutta toki Mertsiin liittyy muistoja sen verran paljon, että vaikea häntä on syrjäyttää.

Studiossa isännät ovat onnistuneet hyvin. Nikko on jäykkä, mutta ei häiritse. Suominen on taas aivan loistava ja tuntuu vain paranevan vanhetessaan. Asiantuntijoissa on sitten jo jonkin verran kritiikin sijaa. Nurminen on hyvä ja sanavalmis, joten hänelle löytyy tilaa. Ruutu on ollut todella kohmeessa eikä hänellä ole mitään annettavaa näihin puuhiin. Nuori Granlund yllätti todella positiivisesti ollen hyvin sanavalmis ja rento. Fiksu kaveri kaiken kaikkiaan! Peltonen taas oli aika väritön, mutta Ruutua parempi. Peltosta voisi hyödyntää enemmän Suomen peleissä ja jättää Ruutu rannalle.

Pietilästä taas ei voi muuta sanoa kuin, että aika alkaa ajamaan ohitse. Onhan sillä tietämystä lajista, mutta jotenkin ulosanti on sekavaa. Koskahan studioon saataisiin joku uusi hahmo Pietilän tilalle kuten Suikkanen, Petri Matikainen, Marjamäki yms.?
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Minusta vaikuttaa siltä että Porttila ääntää nimen oikein. Blatakin nimi tsekiksi kun on Miroslav Blaťák.

On se kumma, kun suomalainen selostaja on opetellut tsekkiläisen ääntämyksen siis ilmeisesti täysin oikein, ja siltikään ei tietyille jatkoaikalaisille kelpaa. Ylipäätään yksittäisten nimien ääntämisestä kiukuttelu on niin tikusta asiaa vääntämistä kuin olla ja voi, ja kaiken lisäksi kiukuttelijat ovat tälläkin kertaa itse väärässä.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jussi "tunnetaso" Saarinen. Tästä on tullut uusi klisee Wiener Stadthallelle. Ja miksi vitussa se haluaa saada tota omaa naamaansa koko ajan ruutuun?

Wiener Stadthalle vetää näissä kisoissa tuttuun tyyliinsä alta lipan. Ärsytti katsella noita pelaajahaastatteluja, kun Saarinen kysyy jokaiselta haastateltavalta: "Nukuitko hyvin viime yönä?", tai muuten vaan ylikorostaa USA-kamppailua Suomen jääkiekkohistorian tärkeimpänä otteluna. Oikeasti, mitä se Jussi on vetänyt? Tärkeä pelihän se oli, ja jokainen Suomen pelaaja varmasti tajuaa sen ilman toimittajan jankkaamista. Aika monta peliä menee kuitenkin tärkeydessä tuon ottelun edelle. Se on sen sijaan fakta, että Suomella oli eniten hävittävää tuossa pelissä kuin ehkä koskaan.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Mikäs tässä olikaan se kikka, että sai FST:n selostuksen suomenkieliseksi? Kieliasetuksissa kaikki lähetyskielet on valittu suomeksi, mutta ruotsia tuolta kuitenkin tulee.
 

Kental

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Loistava tilanne studiossa, kun Nurminen ja Ruutu alkoivat kuittailla tuosta top-listojen klassisesta kotiinpäinvedosta top5-maalien yhteydessä. Jotenkin ihmetyttää, ettei voida edes hieman tyylikästä suomalaisen maalia, torjuntaa tms. odottaa ennen kuin lyödään koosteeseen. Olisi vähän vähemmän läpinäkyvää.

Nurminen on kyllä noista studion vakiokasvoista ehdottomasti sujuvin ja hänellä on myös eniten sanottavaa. Pietilästä on tosiaan aika ajanut ohitse paitsi modernin jääkiekon, myös ulosannin suhteen. Hauska studiohahmo aikanaan, mutta ei vain riitä enää oikein millään osa-alueella.

Porttilalle sen verran propseja, että miehen sarkastinen huumorintaju kyllä miellyttää meikäläistä. Varmasti paremmat naurut saanut jo näiden kisojen muutamista kuivista, hienovaraisista heitoista kuin Mertsin mukahauskoista kohkaamisista viimeisen muutaman vuoden mittaan. Valitettavasti Porttilan puhe on kuitenkin turhan katkonaista, ja selostuksesta irtoaa hyvin vähän lisäarvoa. En tiennyt miehen taustoista, mutta google paljasti radioselostajaksi - näin olin arvellutkin, koska hän lähinnä kertoo mitä kuvassa näkyy.
 
Pietilän jatkuva kuittailu Jukka Jalosta kohtaan on täysin naurettavaa. Mies puhuu aina, miten ITSE tekisi jonkun aamureenin harjoituksen ja kuinka millään pelitavoilla ei ole väliä ja kaikki riippuu tunteesta etc.

Muun muassa toi happy family -kritiikki ja se, että aamureeneissä piirrettiin fläppi taululle on huvittavaa. Kaiken huonon tuloksen Sakke koittaa aina kääntää valmennuksen syyksi. Varmaan luulee, että pääsee itse A-maajoukkueen peräsimeen, kun tarpeeksi jaksaa kritisoida.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Pietilän jatkuva kuittailu Jukka Jalosta kohtaan on täysin naurettavaa. Mies puhuu aina, miten ITSE tekisi jonkun aamureenin harjoituksen ja kuinka millään pelitavoilla ei ole väliä ja kaikki riippuu tunteesta etc.

Muun muassa toi happy family -kritiikki ja se, että aamureeneissä piirrettiin fläppi taululle on huvittavaa. Kaiken huonon tuloksen Sakke koittaa aina kääntää valmennuksen syyksi. Varmaan luulee, että pääsee itse A-maajoukkueen peräsimeen, kun tarpeeksi jaksaa kritisoida.
Kaikkein huikeinta tämän suhteen oli vuoden 2004 World Cupissa, kun Sakke taisi olla studion ainoa asiantuntijavieras läpi turnauksen. Puukko oli todella terävänä Summasen suhteen, ja tuska valtava kun sitä ei päästykään iskemään selkään. Upean USA-välieräottelun jälkeen myötähäpeä oli valtava, kun mies suurinpiirtein kyyneleitä pidätellen yritti vääntää hymyä kasvoilleen.

Sitä en tiedä, onko parivaljakon välillä jotain henkilökohtaista skismaa, vai eikö tuolloinen päävalmentajavalinta vain miellyttänyt.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Sakke punottaa ja Tyni pääsee kanssa ääneen Jyväskylän päästä. Maikkarihan voi tulevaisuudessa vetää ässän hihasta ja istuttaa Tynin selostuskoppiin.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Peltonen on pettymys: tietoa ja näkemystä kyllä olisi, mutta se ei realisoidu (sujuvaksi) puheeksi. Jotenkin kuiva ja mitäänsanomaton käsijarru päällä -vaikutelma, tiedä mistä johtuu. Ehkä siitä, ettei VP varsinaisesti nauti julkisuudessa paistattelusta (ja vielä vähemmän naurettavista kuppikuntaleikeistä, joille ei onneksi ole muutenkaan Ylellä tilaa).
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Peltonen on pettymys: tietoa ja näkemystä kyllä olisi, mutta se ei realisoidu (sujuvaksi) puheeksi.

No jaa, kyllä minä pidän Peltosta selvästi parhaana pelaajakommentaattorina, ehkä parhaana mitä YLE:llä on ollut, mitä nyt jaskan muistaa. Pääsääntöisesti puhuu, ainakin tänään, puhdasta pelikirjaasiaa, eikä juuri heittele mitään pelaajakommentaattoreille tyypillisiä fraaseja ja kliseitä.
 

choose_life

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
No jaa, kyllä minä pidän Peltosta selvästi parhaana pelaajakommentaattorina, ehkä parhaana mitä YLE:llä on ollut, mitä nyt jaskan muistaa. Pääsääntöisesti puhuu, ainakin tänään, puhdasta asiaa, eikä juuri heittele mitään pelaajakommentaattoreille tyypillisiä fraaseja ja kliseitä.

Ei Peltonen toki huono ole, mutta kun kompetenssin tietää, aineksia olisi enempäänkin. Mutta eipä nämä nyt maailmaa kaada.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös