Aika surkea esitys Venajalta minun mielesta. Jotain selvasti puuttuu pelista. Olisiko motivaatio?
Kyllä, huono peli Venäjältä. Pelin pitää parantua tästä.
Niin, tilannehan on hankala, kun huonoillakin esityksillä tulee voittoja. Tai hyvä tilanne, mutta sikäli huono, että nyt jengi ei herää, vaan helposti jatkaa samalla meiningillä.
Itse olen aika pitkään seurannut parivaljakon Bykov-Zaharkin tyyliä peluuttaa joukkueitaan eli siis ZSKA:ta ja maajoukkuetta. Pelitavaltaan Venäjän suoritus Ruotsia vastaan on suoraa jatkoa kauden aikaisempiin peleihin. Maajoukkueen peli on koko ajan huonontunut. Ainoa plussa, mikä tosin on tärkein osa-alue tässä lajissa, on ollut kyky tehdä maaleja kovalla prosentilla niistä vähistä paikoista, mitä saadaan luoduksi. Muuten peli ollut aikamoista kaaosta.
Nyt on mielenkiintoista nähdä, miten pitkälle tällä yhdellä taitokomponentilla pötkitään?
Jo Moskovan EHT-turnauksessa oli havaittavissa, miten viisikkopeli pettää vuoden takaiseen menoon verrattuna. Ruotsin EHT-turnauksessa palapeli hajosi entisestään ja Tshekin turnauksella ei enää merkitystä ollutkaan, kun kaikista oli tullut voittoja, mutta minkälaisella pelillä?
Pakit eivät siivoa maalin edustaa, ensimmäiset syötöt hyökkääjille menevät harakoille, maskeja ei luoda, pakkien liike kankeaa, hyökkääjät eivät palaa auttamaan pakkeja... paljon turhia jäähyjä. Ylivoimapeli on kisojen surkeinta. Puolustusongelmahan on perin venäläistä, sillä edelleenkin venäläinen valmennus tuottaa liian vähän hyviä puolustajia MM-tasolle ja itse asiassa KHL-tasollekin. Minun silmissäni esim. kokeneelta Tverdovskilta Ruotsia vastaan ei onnistunut mikään, ei avaukset, ei kaksinkamppailut. Nikulin, Proshkin ja Kalinin tosin onnistuivat maalinteossa, mutta onnekkaitahan ne kaikki vedot olivat tässä matsissa. Menestys lepää täysillä viisikoilla pelattaessa syntyneisiin ylivoimahyökkäyksiin.
On tietysti makuasia, kuka minkäkin tyylisestä pelistä pitää. Tulossa oleva Zherdev ja jo nyt taas treenaava Zaripov tuovat entisestään lisää yksilötaituruutta joukkueeseen, mutta ei sillä joukkuepelitaktiikkaan mitään merkitystä ole. Osaavia pakkeja tarvittaisiin lisää. Kovaltshuk on sentään alkanut huomioimaan partnereitaan kentällä, mutta Ruotsia vastaan taisi sekin taito osittain kadota.
Motivaatiosta ja asenteesta ei ole kyse, ja pelin on parannuttava, mihin tosin pessimistänä näillä valmentajilla en usko, ja huonoillakin esityksillä näyttää tulevan voittoja, mutta mitaleille se ei riitä.
Milloinkohan Venäjällä tajutaan, että maajoukkueen päävalmentajaksi olisi nimettävä melkein kuka tahansa ulkomaalainen taktikko? Bykov on luonut joukkueeseen hyvän sisäisen hengen ja kohtelee pelaajiaan inhimillisesti, mikä sinänsä on uutta maajoukkueessa, mutta ei hän nykyaikaisesta viisikkopelistä mitään tiedä. Jos kaikki mahdolliset parhaat pelaajat saadaan samaan aikaan samaan joukkueeseen, helppohan sitä silloin on olla hetken menestyvänä valmentajana, vrt. Venäjän MM-kulta tai vaikka Ufa viime vuonna, mutta jatkuvuuden kannalta vaaditaan jo valmentajaltakin lajiosaamista.
Tällä hetkellä maajoukkueen taival muistuttaa kovin ZSKA:ta kaudella 2008-2009, piste.