Mitenkäs Nielikäinen?

• 19 361
  • 149

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
PJay...

...haluatko heittää voltin?

Viikate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, JYP, KooKoo, HeKi
Täällä on sisäistetty liikuttavan tunnollisesti jääkiekon sisäpiiriläisten kehäpäätelmiin ja itsepetokseen perustuva eetos siitä, kuinka tappelut kuuluvat jääkiekkoon, koska siinä ON niitä.

Jos tappelut kuuluisivat jääkiekkoon, niistä ei tulisi rangaistusta. Svante määritteli mielestäni varsin osuvasti sen, mikä nykytilanne tappeluiden suhteen. Ne eivät kuulu jääkiekkoon, mutta ovat osa sitä. Sitten voidaan keskustella siitä, tarvitsisiko niiden ollakaan osa sitä. Joidenkin mielestä näköjään tarvitsee, joidenkin ei.

Koska itse en pahemmin tappeluista perusta, puutun muutamaan vastapuolen käyttämään perusteeseen.

On mainittu termi kaksinaismoralismi tappeluiden vastustajien yhteydessä. Suvilinden-tasolla syytöksiin on ehkä aihettakin, mutta ei siitä voida lähteä, että jokainen tappeluiden vastustaja on kaksinaismoralisti. Monet heistä tuskin ryntäävät riemusta kiljuen hurraamaan nyrkkeilyotteluun. Miksi asenteen täytyy aina olla se, että tuokin tappelun vastustaja hyväksyy muun väkivallan mutta ei tappeluja? Joillain ihmisillä voi yksinkertaisesti olla hyväksyttävän raja eri paikassa kuin toisilla.

Tämä holhousvaltio-käsitteen veto tähän yhteyteen on myöskin varsin suosittua. Mielipidepalstalle kirjoittavat henkilöt ovat kuitenkin yksityisiä ihmisiä, eivät valtiovallan edustajia (vaikka ettehän te tiedä vaikka oikeasti olisinkin Paavo Lipponen)... Ja joku sen Suvi Lindeninkin sinne eduskuntaan äänesti.

Siirtykää toisten lajien pariin - Tätä lausetta käytetään puolin jos toisinkin. Tällä palstalla kuitenkin lienee selvää, että kaikilla keskusteluun osallistujilla on hyvin läheinen suhde jääkiekkoon. Itse olen miettinyt, miksi en halua katsoa kaukalopalloa - sehän olisi väkivallaton vaihtoehto jääkiekolle. Jännitystä ei kuitenkaan kaukiksessa synny kiekon tavoin: liikaa maaleja, liian vähän ulkoisten tekijöiden ja median luomaa draamaa (esim. rikas-köyhä, Hki-maaseutu -asetelmat liigassa), vaisu tunnelma peleissä...

Kaiken kaikkiaankin kannattaisi muistaa, että kun jääkiekko nykyisin on verraten suosittu urheilulaji, eksyy joukkoon väkisinkin ihmisiä, joilla on lajista erilainen näkemys. Siksi tämäkin viestiketju on jo hyvän matkaa neljännellä sivulla.

PS. Sanokaa hep, jos kuulostan sosiaalitädiltä...

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Tappeluista (Viikate)

Sinänsä ihan asiaa kirjoitat, vaikka olenkin tappeluiden kannattaja.

Minusta jääkiekkoa voidaan pelata eri tavoilla ja esim. fyysisyyden asteita on lukematon määrä. Jokainen valmentaja, pelaaja ja katsoja näkee pelin hieman eri tavalla ja jokaiselle löytyy se tyyli, joka sopii juuri hänelle.

Tappelukulttuuri on kiistatta osa jääkiekkoa. Tämä näkyy mm. siinä, että nyrkkitalkoisiin liittyy pitkä liuta kirjoittamattomia sääntöjä, jotka jokainen tuntee ja joiden rikkojaa pidetään pellenä. Kulttuurin olemassaolo ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asia olisi pakko hyväksyä. Toiset hyväksyvät, toiset eivät ja minusta osapuolten pitäisi hyväksyä tämä jako eikä tuputtaa näkemystään vastapuolelle väkisin. Herjatkaa, jos itse syyllistyn tähän tyrkyttämiseen, sillä sama ilmiö tappeluiden vastustajien taholta on minusta kovin ärsyttävää.

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Pasi

Mieshän jäätyi täysin kun oli yksin mäkelää vastaan. Mullakaan ei ole noin kankeat jalat.

Se on vaan vittumainen vihellyksen jälkeen tökkijä, joka ajaa usein lujaa ohi ja tyhmänä hakkaa kostoksi kyynärpäillä.

IFK:sta pidin eniten salmisen ja ciprussin esityksistä. Pod bla bla oli muuten aivan turha mies...

Onko tuo vaihto aitiosta huutelu vastustajan pelaajille pää punaisena jotain ifk:laisuutta...

Nielikäisen jalat ja Häppösen kädet ja voilá mikä yhdistelmä:D :D

Hiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onhan tämä aika huvittavaa. Jutut alkavat elää ihan omaa elämäänsä, eikä kenelläkään ole mitään käsitystä, mikä on totta ja mikä keksittyä. Lätkäfanien koko kirjo ottaa asiaan kantaa, kertoo mielipiteitään ja keksii siinä sivussa omiaan. Nielikäinen, HIFK ja liiga saa tästä huomiota sekä lisää katsojia, kun kaikki jääkiekosta ymmärtämättömätkin lähtevät hallille katsomaan, kun <i>se hullu</i> pelaa meidän joukkuetta vastaan. Jokainen pienikin ajatustenvaihto kentällä katsotaan riidan haastamiseksi tai vastaavaksi ja Nielikäistä käsittelevät viestiketjut vain paisuvat...

Ajatelkaa, miten tylsä sarja SM-liiga olisi, ilman näitä pasinielikäisiä, marcotuokkoja tai tomekvaltosia. Jälkipelit jäisivät ainakin monta kertaa vaisuimmiksi.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tappeluista vielä...

"Daespoo: Kuten itsekin sanoit, kamppailulajeissa tarkoitus on enemmän tai vähemmän satuttaa vastustajaa. Niinpä yllättäen siellä turpiinveto on ookoo ja kuuluu lajiin. Mutta jääkiekossa, viimeksi kun minä tarkistin, on tarkoitus toimittaa kumilaatta maaliin ja estää vastustajaa tekemästä samaa. Palveleeko turpiinvetäminen tätä tarkoitusta? "

Kerro mulle mikä tekee turpiin vedosta nyrkkeilyssä erilaista turpiin vedosta lätkässä?? Jos se on MORAALISESTI hyväksytty toisessa lajissa niin minkä takia se on moraalisesti kielletty toisessa? Minusta on naurettavaa että tällä verukkeella hyväksytään laji joka perustuu pelkkään toisen satuttamiseen ja samalla taas tuomitaan harvoin tapahtuva ilmiö toisessa lajissa. Kaksinaismoralismia parhaillaan. On se kumma että taklaukset ovat moraalisesti täysin hyväksyttyjä vaikka periaate on täsmälleen sama kuin tappeluissa, vastustajan satuttaminen ja henkisen edun saaminen. Kaksinaismoralismia taas parhaimmillaan...

"Turha tässä on muihin lajeihin vedota, vai olisiko sinusta pieni nujakka silloin tällöin paikallaan myös vaikkapa golfissa, pituushypyssä ja telinevoimistelussa, tai jos edes vähän läheisempää lajia haetaan, koripallossa tai lentopallossa? "

Toi on täysin turhaa rueta vertailemaan noihin lajeihin. Lätkä on kontaktilaji jossa tunteet käyvät välillä todella kuumana. Tappelut ovat olleet osa lajia ALUSTA asti toisin kuin mainitsemissasi lajeissa.

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Preds,Jordin Tootoo,M.O.P.A.K.
jaaha.

Ai miksi tappelu lätkässä on tuomittavampaa kuin kamppailulajeissa?

Kerrataan vielä kerran: kamppailulajeissa se on tapa, millä ratkaistaan paremmuus ja voittaja, kuten lätkässä maalien teko.

Toisekseen, kamppailulajeissa otellaan sääntöjen mukaan, lätkässä tappelu on rangaistavaa.

On totta, että tappelut ovat osa jääkiekkoa (mistäköhän syystä?), mutta miksi ne tuntuvat olevan joillekkin jopa tärkeämpää kuin itse peli?

Ja turha meuhkata kaksinaismoraalista, itse harrastan kamppailulajia, ja niin kauan kuin "tappelu" on sääntöjen sallimaa, en näe siinä mitään pahaa.

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
siis mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? tappelut kuuluvat jääkiekkoon siinä missä polvitaklaukset, selästä taklaukset, laitataklaukset, kuin se mailalla hakkaaminenkin. ne ovat säännöissä kiellettyjä, mutta niitä silti tehdään ja niistä on määritelty omat sanktionsa, kuten monista muistakin rikkeistä. enpä näe täälläkään esim. kovin montaa tulisieluista kampituksen vastustajaa, jotka tilittävät, että ne eivät kuulu jääkiekkoon..? niin, eivätkä ne kuulukaan, mutta toisaalta aivan yhtä paljon, kuin tappelutkin.

nyrkki naamaan, 5 min boxissa ja peliin. niin sen pitäisi mennä. 5+25 ja pelikiellot niille sikamaisille taklauksille ja huitomisille, jotka ovat PALJON vaarallisempia, kuin pieni höyryjen ulos päästäminen rehdin nyrkkitappelun muodossa. perkele.

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Täysin käsittämätön kommentti

Viestin lähetti BigRedBob
Hoh hoijaa. Kannattaisikohan teidän kaikista herkimpien itkupillien siirtyä seuraamaan jotain hieman vähemmän väkivaltaista lajia, vaikka esimerkiksi curlingia? Siinä ei varmaan usein lyödä, vaikka tunteet olisivatkin joskus vähän pinnassa.

Nils Ekman on kyllä yksi niistä kusipäisimmistä pelaajista, joita olen SM-Liigassa nähnyt pelaavan. Juuri sellaiselle nilkille toivon joka ilta jäällä kunnon selkäsaunaa palkkioksi kolttosistaan.

Siis ei voi olla totta. Kenen tässä pitäisi ruveta seuraamaan toista lajia? On sinunkin nyt vaikea ymmärtää, että jääkiekko on jääkiekkoa ja tappelu tappelua. Suosittelen, että siirtyisit seuraamaan nyrkkeilyä tai painia.

apo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Wild
ei moraalikysymys vaan makuasia

Viestin lähetti Daespoo
Kerro mulle mikä tekee turpiin vedosta nyrkkeilyssä erilaista turpiin vedosta lätkässä??
Millainenkohan rautalankasyherö pitäisi vääntää? Nyrkkeilyssä koko lajin idea ja likimailleen ainoa sisältö on vetää vastustajaa turpiin. Jääkiekossa vastaava idea on toimintaa kiekko maaliviivan yli. Se tekee.

Jos se on MORAALISESTI hyväksytty toisessa lajissa niin minkä takia se on moraalisesti kielletty toisessa?
En minä tässä mistään moraalista ole puhunut. Suhtautumiseni jääkiekon tappeluihin ei ole "voiherranjestassentäänkuinkakauheeta", vaan lähinnä "evvk".

En pidä taklauksiakaan moraalisesti sen kummempana asiana kuin tappeluja. Paitsi, että taklaukset tapahtuvat pelitilanteissa, kun taas goonien mäiskiessä toisiaan peli tuppaa olemaan poikki. Taklauksilla pyritään, paitsi saamaan henkistä yliotetta vastustajasta ja jossain määrin vahingoittamaankin tätä, myös edistämään sitä jääkiekon perimmäistä päämäärää (katso yltä jos ehti jo unohtua). Tönitään vastustajaa syrjemmälle maalin edestä, karvataan häneltä kiekkoa pois jne. Ne ovat pelitapahtumia ja osa koko homman ideaa. Turpajuhlat ovat ylimääräinen ohjelmanumero, jolla kenties saadaan pientä vaikutusta joukkueiden henkeen ja ainakin viihdettä lehtereiden neandertalilaisille.

Moraalisesti ikävänä pidän lähinnä niitä lahopäitä (ketään täällä tai muuallakaan sen enemmin sormella osoittamatta) jotka näistä tappeluista tuntuvat erityisesti nauttivan ja pelaajia niihin yllyttävän. Minusta kun jääkiekossa on muutakin sisältöä.

Toi on täysin turhaa rueta vertailemaan noihin lajeihin.
No älä ihmeessä. Yhtä turhaa kuin verrata jääkiekon tappeluita kamppailulajeihin.

Tappelut ovat olleet osa lajia ALUSTA asti
...ja koska ne ovat olleet mukana "alusta" (ensimmäisestä pelistä kenties?) asti, niiden on myös oltava hamaan maailmanloppuun? Siirtykäämme ulkojäille, otetaan joukkueeseen kaksi ketjua ja yksi pakkipari ja heitetään kypärät (ja enimmät suojukset muutenkin) kaatopaikalle. Minkäänhän ei sovi muuttua eikä kehittyä.

Svante

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, FC Bayern
Sorry "BigRedBob" mutta tappelu ei kuulu jääkiekkoon. Tappelu on kylläkin osa jääkiekkoa - jota minäkin katselen.
Siis, ei kuulu mutta on osa jääkiekkoa. (ja hyväksyttävä osa mielestäni mikäli tappelijat sitä itse hyväksyvät).

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Huoh...

Ei taida mennä jakeluun muutamille..

"Millainenkohan rautalankasyherö pitäisi vääntää? Nyrkkeilyssä koko lajin idea ja likimailleen ainoa sisältö on vetää vastustajaa turpiin. Jääkiekossa vastaava idea on toimintaa kiekko maaliviivan yli. Se tekee."

Kysyinkin että mikä tekee MORAALISESTI siitä hyväksyttävämpää, älä piiloudu sääntökirjan taakse.

"En minä tässä mistään moraalista ole puhunut. Suhtautumiseni jääkiekon tappeluihin ei ole "voiherranjestassentäänkuinkakauheeta", vaan lähinnä "evvk". "

Mutta minä puhuin moraalisesta hyväksymisestä koska juuri siitä keskustellaan. Ei kai kukaan ole tosissaan vaatimassa tappeluita kokonaan 'vapaaksi' eli ilman mitään penalttii.

"En pidä taklauksiakaan moraalisesti sen kummempana asiana kuin tappeluja. Paitsi, että taklaukset tapahtuvat pelitilanteissa, kun taas goonien mäiskiessä toisiaan peli tuppaa olemaan poikki. Taklauksilla pyritään, paitsi saamaan henkistä yliotetta vastustajasta ja jossain määrin vahingoittamaankin tätä, myös edistämään sitä jääkiekon perimmäistä päämäärää (katso yltä jos ehti jo unohtua). Tönitään vastustajaa syrjemmälle maalin edestä, karvataan häneltä kiekkoa pois jne. Ne ovat pelitapahtumia ja osa koko homman ideaa. Turpajuhlat ovat ylimääräinen ohjelmanumero, jolla kenties saadaan pientä vaikutusta joukkueiden henkeen ja ainakin viihdettä lehtereiden neandertalilaisille. "

Tappeluilla hankitaan henkistä yliotetta, henkinen yliote auttaa pistämään kumilätkän vastustajan maaliin. Äläkä tule minulle kertomaan mikä on lätkän idea, jätä tollanen holhoova asenne mirja-suvi linden-pyykkö yleisöpalsta kommandoille samantien.

"Moraalisesti ikävänä pidän lähinnä niitä lahopäitä (ketään täällä tai muuallakaan sen enemmin sormella osoittamatta) jotka näistä tappeluista tuntuvat erityisesti nauttivan ja pelaajia niihin yllyttävän. Minusta kun jääkiekossa on muutakin sisältöä. "

Itse pidän kaltaisiasi tiukkapipoja täysin turhina, jos joku nauttii katsella kahden aikuisen miehen selvittelevän välinsä rehellisesti nyrkeillä niin mikä helvetti sinä olet heitä tuomitsemaan?? Ei ole tainnut sinulle valjeta että jotkut saattavat tykätä lätkästä kaikkinen ominaisuuksineen, myös tappeluista. Jostain kumman syystä kaltaisesi tiukkapipot luulevat että ne jotka nauttivat katsella tappelua kaukalossa eivät nauti muusta jääkiekon tarjoamasta viihteestä. Uskomatonta...

"No älä ihmeessä. Yhtä turhaa kuin verrata jääkiekon tappeluita kamppailulajeihin."

Niin vain sillä erotuksella että lätkässä ja kamppailulajeissa mitataan fyysisesti miestä. Kerro mulle hyvä mies kuinka golf ja voimistelu kuuluu samaan ryhmään??

"...ja koska ne ovat olleet mukana "alusta" (ensimmäisestä pelistä kenties?) asti, niiden on myös oltava hamaan maailmanloppuun? Siirtykäämme ulkojäille, otetaan joukkueeseen kaksi ketjua ja yksi pakkipari ja heitetään kypärät (ja enimmät suojukset muutenkin) kaatopaikalle. Minkäänhän ei sovi muuttua eikä kehittyä."

Kysyinpä vaan että millä auktoriteetillä te tulette tänne selittämään että tappelut eivät ole osa lätkää. Näköjään keppi kolahti oikeeseen paikkaan...

Cairns

Jäsen
Suosikkijoukkue
Miesten ringettemaajoukkue
On se kumma kun pitää väitellä näinkin turhasta jutusta kuin lätkätappelut, siis nimenomaan väitellä...

Daespoo, tarjoan kaljat jossain pelissä!

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
väännetäänkö? ;)

No väännetään vielä :)

Eli: Mikä eroa on lätkässä nyrkkitappelulla, ja kamppailulajeissa nyrkkien viuhumisella? Daespoon mielestä molemmat ovat moraalisesti samalla viivalla. Otetaan esimerkki: Formulakisoissa autot ajavat 300km/h, jos Tauno Kaasujalka ajaa tyhjällä motarilla samaa nopeutta, onko se ihan yhtä ok? Ampumakisoissa ammuskellaan, onko siis moraalisesti ammuskella kadulla? (Ok, tässä vaiheessa pitää tunnustaa, että esimerkit ampuvat yli ja pahasti... Mutta toivottavasti toivat pointin esiin). Eli sääntöjen vastaisuus on se mikä tekee siitä MINUN mielestäni moraalisesti heikompaa.

Ja asiaan liittyen, ihan vain sitä pilkkua nussiakseni: kamppailulajit eivät sinänsä ole MINUN mielestäni väkivaltaa. Väkivaltaa on se, jos toinen satuttaa (fyysisesti tai psyykkisesti) ilman että kohde suostuu siihen (VÄKIvalta). Kamppailulajeissa molemmat ottelijat sitoutuvat sääntöihin, ja menemällä tatamille/kehään/häkkiin suostuvat saamaan "turpiinsa", sääntöjen rajoissa. Eli esim. nyrkkeily ei ole sinänsä väkivaltaa, mutta Tysonin korvan popsiminen on.
Tietysti voisi ajatella, että lätkässä pelaaja pompatessaan kaukaloon tietää että tappelu voi tulla, joten siinä valossa...

Jääkiekko on agggressiivinen ja fyysinen laji, mutta mielestäni turhat aggressiot pitäisi saada pois. Eli vastustajan vahingoittamisyritykset, sikamaisuudet, ja nyrkkitappelut. Tosin se on pelkkää päiväunta että joskus näin tapahtuisi. Ja ennenkuin kukaan ehtii sanoa, niin tiedän kyllä että nyrkkipaukutuksella pistetään sikailijat kuriin.

Olenko minä ainoa, jota oikeasti huolestuttaa lätkän antama esimerkki lapsille? Pikkujunnut kattelevat ja oppivat, että nyrkkimättö on oiva tapa selvittää välejä. Voi kuulostaa Lindenin holhoukselta, mutta minkäs teet.

Ja lopuksi sen verran, että nämä ovat vain minun mielipiteitäni, ja hyvin luultavasti iso osa on toista mieltä. Sopii. :)

power play

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Niin jos palataan vielä itse otsikkoon, eli aiheeseen nimeltä Nielikäinen?

Onko todellakin niin ettei Pasi ole väläytellyt harkkapeleissä mitään taitoon liittyvää osaamista?
Eli pelkästään peloittelu puoleta on löytynyt osaaminen?

Toivotaan Pasille parepaa jatkoa!

breakin

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
cowboy, jos siis palayaan aiheeseen nielikäinen. pasi ei ole todellakaan keskittynyt vastustajan pelottelemiseen. kertaakaan ei ole kai puhunut vastustajille. tapellut on kerran. taklauksia on antanut välillä, mutta jättänyt välillä hyvistä paikoista taklaamatta. mitä tulee siitten muuhuun peliin, niin ei pasi ifkin huonoin ole ollut. niistä muista ei vain niin paljon kohista, koska heitä ei ole ennakolta tuomittu. eihän kukaan pasista ykköskentän maalinsylkijää ole odottanut, oman roolinsa neloskentässä on hoitanut hyvin. tsemaa, on kuljetellut kiekkoa ja taistellut kulmissa. siis nelosketjun roolin mukaan.
ja tälle ainaiselle kiistelylle jokaisessa tappeluaiheisessa keskustelussa. onko se nyt niin niin vaikeaa antaa toisen pitää siitä mistä pitää. jos joku pitää tappeluista, niin ei aina tarvitse tulla syyttelemään älykääpiöksi,jne. en minäkään pidä uimahyppijöistä ,turhista staran elkeistä tai mikkihiiristä , mutta ei se minua haittaa jos joku pitää.pitäisiköhän tässä nyt tappelufanien keskeyttää aina jonkun pehmeän taitopelaajan ihannointi idioottien impotenttien hommana? ;) antakaa nyt ihmisten pitää senlaisesta kiekosta kuin haluaa , älkääkä aina olko tuomitsemassa vajaaälyiseksi,jne.

power play

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
breakin

Tunnen Pasin henkilökohtaisesti ja voi vannoa ettei Pasi hakemalla hae tappeluita, mutta ei kyllä pasko housuun jos semmoiseen joutuu, mutta tiedän Pasin myös pystyvän kiekolliseen peliin sekä tietenkin siihen fyysiseen peliinkin!

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
kyyberi:Olenko minä ainoa, jota oikeasti huolestuttaa lätkän antama esimerkki lapsille? Pikkujunnut kattelevat ja oppivat, että nyrkkimättö on oiva tapa selvittää välejä. Voi kuulostaa Lindenin holhoukselta, mutta minkäs teet.
A) eiköhän väkivaltaisia vaikutteita muualtakin saa esim leffoista, uutisista, dokumenteista jne. Toisin sanoen oppii sen nyrkkimätön ilman lätkääkin. vaikkapa jenkeissä on ollu hyviä esimerkkejä näistä yli lyönneistä. maa jossa xfl on katsotumpaa kun stänlin-finaalit

B) ei kai jääkiekko nyt mikään elämän mallin antaja oo, eiks se ole vanhempien homma pitää kurissa ja nuhteessa?.

Jääkiekko on urheilua ja viihdettä, ja se on mummielestä aikas väkivallatonta täälä suomessa.

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Vielä jatkuu

"Eli: Mikä eroa on lätkässä nyrkkitappelulla, ja kamppailulajeissa nyrkkien viuhumisella? Daespoon mielestä molemmat ovat moraalisesti samalla viivalla. Otetaan esimerkki: Formulakisoissa autot ajavat 300km/h, jos Tauno Kaasujalka ajaa tyhjällä motarilla samaa nopeutta, onko se ihan yhtä ok? Ampumakisoissa ammuskellaan, onko siis moraalisesti ammuskella kadulla? (Ok, tässä vaiheessa pitää tunnustaa, että esimerkit ampuvat yli ja pahasti... Mutta toivottavasti toivat pointin esiin). Eli sääntöjen vastaisuus on se mikä tekee siitä MINUN mielestäni moraalisesti heikompaa."

Ei jumalauta nyt mennään NIIN pahasti ohi sektorista että ei edes ole hauskaa enää. Mietippäs nyt HIEMAN noita sun esimerkkejä (urheilu vs. 'normaali' elämä????)

Ei millään pahalla mutta jos et parempia vertauksia löydä niin ei kannata vastata yhtään mitään.

"Ja asiaan liittyen, ihan vain sitä pilkkua nussiakseni: kamppailulajit eivät sinänsä ole MINUN mielestäni väkivaltaa. Väkivaltaa on se, jos toinen satuttaa (fyysisesti tai psyykkisesti) ilman että kohde suostuu siihen (VÄKIvalta). Kamppailulajeissa molemmat ottelijat sitoutuvat sääntöihin, ja menemällä tatamille/kehään/häkkiin suostuvat saamaan "turpiinsa", sääntöjen rajoissa. Eli esim. nyrkkeily ei ole sinänsä väkivaltaa, mutta Tysonin korvan popsiminen on.
Tietysti voisi ajatella, että lätkässä pelaaja pompatessaan kaukaloon tietää että tappelu voi tulla, joten siinä valossa..."

Nyt kyllä nussit pilkkua sellasella innolla että taitaa mennä lasti reisille samantien. Koko ajan on puhuttu kahden pelaajan VAPAAEHTOISESTA välien selvittelystä, ei mistään päällekarkauksista. Ja mitä tulee toiseen huteraan esimerkkiisi, myös taklaukset ovat sinun määritelmän mukaan väkivaltaa, miksi et itke niistä??? Ei siinäkään kohteelta kysytä suostumusta ennenkuin ajetaan mies kylmäksi.

"Jääkiekko on agggressiivinen ja fyysinen laji, mutta mielestäni turhat aggressiot pitäisi saada pois. Eli vastustajan vahingoittamisyritykset, sikamaisuudet, ja nyrkkitappelut. Tosin se on pelkkää päiväunta että joskus näin tapahtuisi. Ja ennenkuin kukaan ehtii sanoa, niin tiedän kyllä että nyrkkipaukutuksella pistetään sikailijat kuriin. "

Niinkuin sanoit, päiväunta tyystin.

"Olenko minä ainoa, jota oikeasti huolestuttaa lätkän antama esimerkki lapsille? Pikkujunnut kattelevat ja oppivat, että nyrkkimättö on oiva tapa selvittää välejä. Voi kuulostaa Lindenin holhoukselta, mutta minkäs teet. "

Holhoustahan tuo on. Pikkujunnut näkevät hirmuisia taklauksia peleissä mutta eivätpä nuo silti näytä ajelevan mummoja kadulla kylmiksi.

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
mikkoz

No tottahan se on että sitä väkivaltaa on vaikka missä, mutta kun mä miellän urheilun nimenomaan kasvattavana ja arvoja antavana asiana. Eihän lätkässä suomessa vielä olla samassa jamassa kuin jenkeissä, ja toivottavasti ei koskaan mennäkkään.

Kyyberi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoolle

No ne esimerkit oli aika perseestä okei :)

Ja puhdas taklaus on sääntöjen mukaan sallittu, joten en mä sitä väkivallaksi menisi sanomaan...

Mut koska meil on aikalailla päinvastaset näkemykset, ni ei ne miksikään muutu vaikka väännetään täällä pleijareihin asti :)

Ihmisillä on eri mielipiteitä, ja hyvä niin. Muuten ei tulisi keskustelua juurikaan mistään koskaan. Ja tällänen foorumi kuihtuisi kokoon ku rusina helteellä... ;)

filmirulla

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
tuosta Nielikäisestä vielä sen verran,että se on oikeestaan melko samantapainen pelaaja,kun Tapparan Marko Mäkinen eikä siitä nyt näin kauheesti vaahdota. Vaan miten olisi jos heppu olisi lyönyt itsensä läpi IFK:ssa niin olisiko tilanne toisin mene ja tiedä.

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt on kyllä ihan pakko ottaa kantaa. Jos vastakkain on T. Valtonen ja P. Nielikäinen, niin antaa jumalauta äijien tapella jos he molemmat niin haluaa. Sen jälkeen molemmat ulos ja peli jatkuu. Ei kai se nyt niin kauheaa ole. Mutta, jos esim. P. Nielikäinen päättää suuressa viisaudessaan että nyt mä vedän Calounia turpaan ekassa vaihdossa (tapaus Isosalo vastaan Lievers, tappelulla vastustajan avainpelaaja pois), ja hyökkää päälle, pitäisi rangaistuksen olla paljon pidempi.

Olenko minä ainoa, jota oikeasti huolestuttaa lätkän antama esimerkki lapsille? Pikkujunnut kattelevat ja oppivat, että nyrkkimättö on oiva tapa selvittää välejä. Voi kuulostaa Lindenin holhoukselta, mutta minkäs teet.
Lätkä on harrastus eikä mikään kasvattaja. Jos sulla on lapsia niin koittaisit välillä jutella niitten kanssa ja kertoa niille että tuo on VAIN urheilua.

Pikkujunnut näkevät hirmuisia taklauksia peleissä mutta eivätpä nuo silti näytä ajelevan mummoja kadulla kylmiksi.
Voiko sitä enää paremmin sanoa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy