Pasi ja Minä
Kuinka näin perinpohjaisessa pelaaja-analyysissä on voitukin sivuuttaa lukuisia keskeisiä ominaisuuksia, joita Pasissa on! Ja kuinka moneen SM-liigan entiseen, nykyiseen ja tulevaan pelaajaan kaikkien meidän yhtälailla tuntemine ominaisuuksineen Pasia on jätetty vielä vertaamatta.
Seitsensivuisista jopa ärhäköityneistä vuodatuksistamme kuvastuu hyvin, kuinka moniulotteinen ja vivahteiltaan hienovireinen Pasi onkaan. Pasi on niin paljon, että itsekään en rohkene kuin yrittää avuttomasti ajatusten viidakossa hapuillen jakaa kanssanne murusia omasta pasisuhteestani - joka kuin jumalasuhde on meillä jokaisella oppineiden teorioista huolimatta aina niin erilainen ja kaavoihin talttumaton. Niin kuin Pasi.
SM-liiga ilman Pasia on kuin koti ilman aamuyöstä kotiin sanomalehti suussa könyävää isäntää, kuin koirankoppi ilman luvatonta vierasta haukkuvaa hallia, kuin heleä kesäneiti toppapuvussa. Pasi kouhottaa kulmaan vauhdikkaasti kuin Niklas Hagman, Pasi touhuaa vaihtoaitiossa kuin Jukka Tammi, Pasi harhauttelee kuin Tom Laaksonen, Pasi tuulettaa pelkkää syöttöpistettä kuin Tony Salmelainen ensimmäistä liigamaaliaan, Pasin suu käy kuin Esa Tikkasen, Pasi vaikuttaa tuomariin kuin edellisen kauden jäähypörssin voittaja. Onko ihme, että Pasi meni ylikuntoonkin täydellä sydämellä! Ja silti Pasi on kuin minkä tahansa joukkueen kolmos- tai nelosketjun laitahyökkääjä: ei aina pelitaidoiltaan niin erottuva, ei hyvässä eikä pahassa.
Pasi saa minut nauramaan kanssaan vauhdin ja onnistumisen hetkinä tai kun vastustaja repii hiuksia päästään. Pasi saa minut suuttumaan ottamalla jäähyn tasatilanteessa kolmannen erän lopussa. Pasi yllyttää pelkällä olemassaolollaan omat ja vastustajan fanit sanan säihkeeseen.
Vaikka Pasi ei vastoin kaikkien odotuksia tekisikään läpimurtoa maailman kiekkoilijaeliittiin tällä kaudella, minä en halua joukkueeseeni pelkästään jääkiekkotietokoneita, loistokkaita tekniikkataitureita, turvallisen huomaamatta 5+5 pistettä kaudesta toiseen tarjoavia runkomiehiä tai lahjojaan säästeliäästi jakelevia tähtiä. Minä haluan Pasin. Jos ei muusta syystä niin vaikka siitä, että Pasilla on kiva nahkatakki.
Aikuinen teinityttö,
WIR