Miten syödä terveellisesti?

  • 13 807
  • 73

proffa#8

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kai Suikkanen, Pool ja NHL
Olen tässä itse juuri laihduttanut noin 13kg. Työtä sen eteen olen nähnyt aika paljon. Olen fiksannut ruokailu rytmiäniä ja tottumuksia kovalla kädellä. Alkanut käymään lenkillä ja punttisalilla entistä ahkerammin. Tämän keskustelen aiheena on siis keskustella arvon jatkislaisten kanssa heidän syömisistään ja toivon saavani täältä myös hyviä vinkkejä miten parantaa ruokailuani entisestään.

Eli keskustelu auki!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulla toimii tämä: Syö kuin pieni lapsi. Eli hyvä aamupala. Lounas aina samaan aikaan jos mahdollista. Opettele mikä on lautasmalli ja noudata tätä lounaalla ja päivällisellä(puolet salaattia, puolet tasaisesti kaikkia muita aineksia ruoka-aineympyrästä.
Iltapäivällä välipala (omena, appelsiini, jne.) ja joskus neljän-viiden aikaan päivällinen (lautasmalli!). Tämän lisäksi vedä vielä iltapala.

Opi ymmärtämään missä on sokeria, missä on rasvaa. Ja muista pitää herkuttelupäivä esim. lauantaisin. Osta karkkia tai tilaa pizza. Satunnainen mättö ei vie turmioon, vaan välipalat, epäsäännöllinen syöminen ja liikunnan puute. Amen.
 

Tobias

Jäsen
proffa#8 kirjoitti:
Olen tässä itse juuri laihduttanut noin 13kg. Työtä sen eteen olen nähnyt aika paljon. Olen fiksannut ruokailu rytmiäniä ja tottumuksia kovalla kädellä. Alkanut käymään lenkillä ja punttisalilla entistä ahkerammin. Tämän keskustelen aiheena on siis keskustella arvon jatkislaisten kanssa heidän syömisistään ja toivon saavani täältä myös hyviä vinkkejä miten parantaa ruokailuani entisestään.

Eli keskustelu auki!

Onneksi okoon! Tuo on vaatinut varmasti itsekuria. Arvostan tällaista -aiemmin olen naureskellut jonkun laihdutus- tms. ketjun ihmekonsteille laihduttamisen suhteen. Peruskaavahan on helvetin helppo, kuluta enenmmän kuin hankit energiaa.

Mainitsit ruokailurytmin. Se on varmasti oleellinen asia, eli syödä säännöllisesti eikä silloin tällöin. Ihmekonsteja ei siis tarvita, painon saa tippumaan kyllä. Kannattaa syödä monipuolisesti kaikkea mutta kohtuudella ja säännöllisesti. Lenkillä kannattaa käydä vaikka joka päivä, 5-10 km. Näillä konsteilla paino tippuu. Välillä tai vaikka useinkin voi syödä runsaasti, kun sitten tekee tarpeeksi punttitreeniä, juoksua, pyöräilyä ja muuta liikuntaa.
 

ipaz

Jäsen
Olen kanssa yrittänyt syödä terveellisesti jo jonkin aikaa, mutta se on helvetin vaikeaa. Käyn salilla säännöllisesti eikä mulla ole edes tavoitteena pudottaa painoa, lähinnä saada kroppaa timmimpään kuntoon. Mutta epäsäännöllinen syöminen ja herkuttelu ei tee siitä yhtään helpompaa. Aamulla syön kunnon perinteisen kaurapuuro, jogurtti, tuoremehu-setin jolla kestää yleensä pitkälle iltapäivään. Minulle aamiainen on päivän tärkein ateria, jos se jää vajaaksi niin jossain vaiheessa päivää loppuu virta.

Mutta sitten päivällinen, välipalat ja illallinen. Joskus syön joskus en. Töissä ei ehdi syömään kunnolla koskaan joten yleensä sitten työpäivän jälkeen kun menee kauppaan on aivan törkeä nälkä. Ja silloin tulee haalittua kaikkea roskaa kärryihin ja mätettyä illalla kupu täyteen, juuri ennen nukkumaan menoa.

Nytkin on taas nälkä...
 

TheT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Montreal Canadiens
ipaz kirjoitti:
Nytkin on taas nälkä...

Sama täällä. Aina ei välttämättä edes ole nälkä iltaisin, mutta silloinkin tulee popsittua jotain ylimääräistä, esim. tv:tä katsellessa. Ylimääräisestä syömisestä on tullut ennemminkin tapa kuin jos söisi nälkään.

Vaan jos on pakko popsia jotain illalla, niin itse suosittelen esim. pakkasmarjoja (joita nytkin syön) - yksi pieni pussi tai kesällä pakastettu rasia vadelmia, mustikoita tai mansikoita (ym) riittää hyväksi toviksi ja toisaalta maha ei täyty liikaa yötä vasten. Herää paljon pirteämpänä kun maha ei sulattele sapuskaa vielä nukkuessakin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen huomannut, että silloin kun urheilee paljon, tulee myös syötyä automaattisesti melko terveellisesti ja säännöllisesti. Sitä vastoin aina kun liikunta jää vähemmälle joko sairastelun tai kiireiden takia (tekosyy), niin ruokailutottumuksetkin lipsahtavat heti huonompaan suuntaan. Esimerkiksi nyt kun olen ollut koko viikon pahassa köhässä, niin jo vaan on tehnyt mieli suklaata ja naksuja munien rassaamisen kyytipojaksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Helppo ja halpa iltamussutussafka on pähkinät. 150g pussi suolapähkinöitä on tyyliin euron tai alle. Paljon suolaa eli ei kannata joka ilta vetää mutta muuten ok kiristelijöillekkin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Daespoo kirjoitti:
Helppo ja halpa iltamussutussafka on pähkinät. 150g pussi suolapähkinöitä on tyyliin euron tai alle. Paljon suolaa eli ei kannata joka ilta vetää mutta muuten ok kiristelijöillekkin.

Näissähän ei muuten olekaan rasvaa kuin yli puolet. Yhtä helppo ja halpa olisi karkki, suklaa ym...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
proffa#8 kirjoitti:
Olen tässä itse juuri laihduttanut noin 13kg.

Minulla on -11kg. Painoindeksi on siinä 27, paremminkin voisi mennä, mutta nykytilanne on kuitenkin aika hyvä.

Kuntoilua on tullut toki harrastettua, mutta myöskin mäyrättäminen on jatkunut entisellään, roskaruuan syönti on tosin romahtanut. Pizzaa menee silti sunnuntaisin.

Rasvasta se minulla oli kiinni. Ennen laitoin leivän päälle siivutolkulla 40% juustoa, nyt laitan pari siivua 5%. Sama makkarassa ja kaikessa muussakin. Vähärasvaiset tuotteet maistuvat ihan samalle. Ennen söin myös milloin sattui, nykyään syön silloin kun on nälkä. Ja ennen nukkumaanmenoa ei tarvitse syödä seitsemää leipää.

Tiedän, että se klo 18 jälkeinen syömiskielto on 80-lukua, mutta pointti onkin siinä, että ei ole tarvetta syödä. Ennen sitä vaan söi iltapalaa, kun oli kiva lukea Aku Ankkaa siinä samalla.

Onkohan mahalaukku oikeasti jo kutistunut vai onkohan se vaan plaseboa, mutta myöskään baari-illan jälkeen ei ole pakottavaa tarvetta mennä snagarille. Menen, jos on nälkä, yleensä ei, koska olen syönyt ennen lähtöä.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
mikse kirjoitti:
Näissähän ei muuten olekaan rasvaa kuin yli puolet. Yhtä helppo ja halpa olisi karkki, suklaa ym...

No ei nyt sentään. On olemassa rasvoja ja sitten on olemassa rasvoja eli ne eivät ole samanlaisia, pähkinöissä pitäisi olla hyviä rasvoja.

Täysin eri asia kuin karkki tai suklaa.
 

cbt

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Daespoo kirjoitti:
No ei nyt sentään. On olemassa rasvoja ja sitten on olemassa rasvoja eli ne eivät ole samanlaisia, pähkinöissä pitäisi olla hyviä rasvoja.

Täysin eri asia kuin karkki tai suklaa.
Suolapähkinöiden rasvojen laatu sinänsä on ihan ok, mutta ei niitä kyllä todellakaan kiristelijöille voi suositella, eivätkä muutenkaan mitään terveysruokaa ole, koska rasvan osuus niistä saatavasta energiasta on törkeän suuri.

Esimerkki taffelin tuotteesta: http://www.taffel.fi/tuotteet.asp?tuote=18

100 grammassa tavaraa on 53 g rasvaa, eli kaloreiksi muutettuna 477 kcal. Sadasta grammasta saa yhteensä energiaa 640 kcal, eli rasvan osuus saatavasta energiasta on jopa 74,5%.

Mainitsemassasi 150 gramman pussissa olisi tämän mukaan rasvaa 79,5 grammaa eli 715 kcal.

Jos otetaan 180 senttinen ja vaikka reilu 80-kiloinen perusjantteri, hänen päivittäinen kulutuksensa ilman erityistä rasitusta on luokkaa 2300 kcal. Hyvänä ja terveellisenä suosituksena rasvojen osuudesta päivittäisestä energiansaannista pidetään yleisesti noin 30% eli tässä tapauksessa 690 kcal. Täten päivittäinen rasvansaanti ylittyisi jo pelkästään sillä 150 gramman pussilla, ja kun otetaan huomioon, että rasvaa tulee väkisinkin muustakin ravinnosta, ei todellakaan voida suositella suolapähkinöitä kovin usein naposteltavaksi.

Tämä siis vain normi-ihmisen näkövinkkelistä, ketogeeniset sun muut erikoisemmat dieetit ovat sitten asia erikseen.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Daespoo kirjoitti:
No ei nyt sentään. On olemassa rasvoja ja sitten on olemassa rasvoja eli ne eivät ole samanlaisia, pähkinöissä pitäisi olla hyviä rasvoja.

Täysin eri asia kuin karkki tai suklaa.

Rasva on aina kuitenkin rasvaa ja sitämyöten energiaa. Erilaisten rasvojen vaikutus elimistöön kuitenkin vaihtelee, mutta jos pelkästään kaloreja ajatellaan, niin on aivan sama vedätkö pekonia vai oliiveja.

Lihavat ihmiset ovat muuten perin vastenmielisiä. Miksi kukaan haluaa tehdä itsestään lihavan?

Pirkka-lehden niksipalstalla oli taannoin hauska läppä: "Helpoin tapa olla syömättä suklaapatukka, on jättää se ostamatta, saatanan läski paskahousu"

Siinä on totuuden siemen.
 

scholl

Jäsen
Daespoo on oikeassa. Pähkinät ovat hyvää moskaa. Joku aika sitten juoksu-hiihtolehdessä oli 9 tuotteen lista, jotka tuovat paremman yleiskunnon. Lista meni seuraavasti: 1. jogurtti, 2. liha, 3. lämmin salaatti, 4. oliiviöljy tms., 5. omena, 6. pähkinät, 7. rasvainen kala, 8. ruisleipä, 9. vesi. Pähkinöissä on E-vitamiinia ja hyvälaatuisia rasvoja. Vaikutus on vähän sama kuin omenan antioksidanteilla.

Rehellisesti sanottuna itse en katso mitä syön. Tosin kerran ostin irtopähkinöitä. Niitä voi lähimmissä supermercadoissa lapioida paperipussiin irtotavarana kuten karkkia konsanaan, eivätkä ne kaikki ole suolaisia. Niissä on sellaisia natural tuotteita myöskin. Hyvänmakuisia. Ei ole vain tullut ostettua.

En ole vielä huippu-urheilijan kunnossa, joten elän kuntoilijan tavoin eli pääasia, että ruokaa on riittävästi. On se sitten terveellistä tai ei. Jos ja kun tekee vain tarpeeksi peruskuntoharjoitusta alhaisella sykkeellä niin kondis paranee ja paino putoaa tai pysyy ainakin hallinnassa anyway. Ilman mitään poppakonsteja.

Nuo kellonaikajutut ovat aika huvittavia. Klo 16 on ok lounasaika, mutta että illallinen keskellä päivää tai ei safkaa klo 18 jälkeen niin se on jo niin perverssiä, ettei sellaista voi edes kuvitella.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tobias kirjoitti:
Onneksi okoon! Tuo on vaatinut varmasti itsekuria. Arvostan tällaista -aiemmin olen naureskellut jonkun laihdutus- tms. ketjun ihmekonsteille laihduttamisen suhteen. Peruskaavahan on helvetin helppo, kuluta enenmmän kuin hankit energiaa.
Ihmedieetit ovat hanurista, mutta mikäli haluaa säilyttää lihasmassaansa kiinteytyksen yhteydessä, joutuu ruokavaliotaan tarkkailemaan aivan eritavoin kuin perinteisellä laihdutuskuurilla. Tästä taidettiin vääntää jossain ketjussa, eikä tuossa aiheessa ole mitään naurettavaa. Toki jos tärkeintä on vain vaa'an lukema, siitä vain kuluttamaan enemmän kuin hankkii energiaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
pernaveikko kirjoitti:
Tiedän, että se klo 18 jälkeinen syömiskielto on 80-lukua, mutta pointti onkin siinä, että ei ole tarvetta syödä.
Pointti on myös siinä, että yöllä et juuri kuluta illalla mahdollisesti hankkimaasi energiamäärää, erityisesti hiilareita. Hiilarit ovat kehon polttoainetta, ja yöllä kone ei käy kovilla kierroksilla, joten ylimääräinen bensa varastoituu ihraksi eli fläsäksi, jos asia yksinkertaistetaan.

pernaveikko kirjoitti:
Rasvasta se minulla oli kiinni. Ennen laitoin leivän päälle siivutolkulla 40% juustoa, nyt laitan pari siivua 5%. Sama makkarassa ja kaikessa muussakin. Vähärasvaiset tuotteet maistuvat ihan samalle.
Etenkin juustoissa makueron huomaa aivan varmasti. Jos joku kykenee noita kevytkumijuustoja syömään niin ei muuta kuin onneksi olkoon, mutta makuero on vissi, jos kieli on tallella.

Kuulin/luin taannoin, että ranskalaiset dieettaajat eivät edelleenkään pihtaile kerman ja voin käytössä ruuissaan, vaan pienentävät mielummin annoskokoja. Jos joku ei halua luopua tuhdeista aineksista, mutta vyötärön kasvu hirvittää, tee kuten ranskikset. Minäkin teen niin - vaikka en edes laihduta - sillä erotuksella, että en pienennä annoskokoja.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselläni suurin ongelma tuon terveellisesti syömisen kanssa on säännöllisyyden puute. Vuorotyössä "lounastunti" on merkitty usein vasta kello 18:15 alkavaksi. Sitä ennen on pakko kuitenkin työn ohessa koittaa tunkea nopeaa ja täten usein epäterveellistä suuhun. Muutenkin tuon lounastunnin heitteleminen aamukymmenen ja iltakuuden välillä on ärsyttävää, enkä usko että kovin terveellistä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
sampio kirjoitti:
Etenkin juustoissa makueron huomaa aivan varmasti. Jos joku kykenee noita kevytkumijuustoja syömään niin ei muuta kuin onneksi olkoon, mutta makuero on vissi, jos kieli on tallella.

Vaikka monet sokkotestit meneekin ihmisiltä puihin, niin tässä kohtaa ei erehtymisen mahdollisuutta kyllä juurikaan ole.

Minä sain "kumista" terveellisemmän (tai ainakin omiin tarkoituksiini paremmin sopivan) vaihtoehdon. Ei siinä kauaa mene ihmetellessä, kun se on jo ihan syötävänmakuista. Osasyynä on varmaankin juustofriikkeyteni. Ihan sama mitä, kunhan on juustoa.

Kinkuissa ja makkaroissa en ihan oikeasti huomaa mitään eroa. Vai enkö vain ole sitten pohtinut asiaa tarpeeksi?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No joo, mä taidan syödä tosi epäterveellisesti. Ne jotka yrittävät laihduttaa, älkää lukeko tätä viestiä pitemmälle.

No mutta joo. Mulla tulee melkein joka ilta mässäiltyä jollain. Joko jättipussillinen sipsiä, suklaalevy, litra jätskiä, tai sitten 1.5l limuu tai muuta sellaista. Lähes joka päivä mä olen syönyt toisen aterian ulkona, yleensä hampurilaisaterian tai muuta vastaavaa "pika/roskaruokaa", ja toisen aterian sitten taas kotona, monesti esimerkiksi pastaa jonkun kanssa. Mä oon yrittänyt pitää noin kerran kuukaudessa salaattipäivän, jona päivänä syön siis salaattia ja hedelmiä yms, mutta nyt tänä syksynä/jouluna ne kerrat on jäänyt vähiin. Kaiken lisäksi mun syöminen on todella epäsäännöllistä, ja urheileminen lähes nollassa.

Monet varmaankin lihoisi tuolla ruokavaliolla, mutta mä en. Itseasiassa mä oon varmaankin niin hoikka, ettei ne huolis mua edes mäkihyppääjäksi. Tai no joo, eihän tietenkään laihduttaminen/laihana pysyminen ole ainoa tai mikään suurinkaan syy syödä terveellisesti.

Mä syön siis lähes joka päivä pastaa/riisiä/perunaa + lihaa jossakin muodossa (tai joskus kalaa). Näiden lisäksi mä oon "mielessäni" jakanut tärkeät matskut neljään osaan, joita mä koitan syödä. Viljatuotteet, joita mä saan riittävästi kun syön lähes joka aamu puuroa. Maitotuotteet, joita mä saan piimästä. Hedelmät, marjat yms, joita mä kylläkin syön todella vähän, mutta esimerkiksi tuoremehuja tulee juotua paljon. Ja neljäntenä asiana salaattia yms, joita on tullut syötyä kanssa todella vähän, mutta kyllähän niitä rehuja on hampurilaisten välissä yms.

Kyllähän varmaan "ammattilaiset" nauraa tälle mun tarinalle nyt. Mut mehuista tuli vielä mieleen. Viime aikoina mä olen juonut aika paljon esimerkiksi sitä Marlin Vital (10 vitamiinia) mehua. Muistaakseni siitä sai muun muassa a, b, c ja e -vitamiineja. Ja piimästä mä taas saan d-vitamiineja. Kaiken lisäksi saahan niitä vitamiineja ihan tavallisestakin ruuasta paljon. Noiden mehu+piimä lisäksi mä juon paljon vihreetä teetä, sekä usein myös rooibos ja yrttiteetäkin. Mut mä en oo mikään homo.


Kyllähän tässäkin ketjussa on tullut hyviä vinkkejä miten syödä terveellisesti, ja kyllähän kaikki muutenkin sen tajuaa, siis sen verran mitä tavallisten ihmisten tarvitsee tietää.

On se vaan niin epistä, kun kaikki hyvä on epäterveellistä, rasva, suola ja sokeri. Liikaa nautittuna siis.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Daespoo kirjoitti:
Helppo ja halpa iltamussutussafka on pähkinät. 150g pussi suolapähkinöitä on tyyliin euron tai alle. Paljon suolaa eli ei kannata joka ilta vetää mutta muuten ok kiristelijöillekkin.

Suolapähkinöitä parempi iltapala ovat pähkinät, joita ei ole liiassa suolassa marinoitu eikä paistettu upporasvassa. Mantelit, cashew-pähkinät, tavalliset maapähkinät ja muut puolustavat paikkaansa ruokavaliossa, mutta suolapähkinöistä pysyttelisin kyllä erossa. Sitä paitsi rasva, jossa ne on paistettu ja jota ne ovat siis myös itseensä imeneet, on jotain ihan muuta kuin pähkinöiden oma terveellinen rasva.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
mäkine kirjoitti:
Mulla toimii tämä: Syö kuin pieni lapsi.

Tissin lutkuttaminen on kivaa, mutta ei kovin ravitsevaa. Tosin tässä iässä se tietenkin käy hyvästä laihdutuskuurista.

~BREASTS~
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Hyvä keskustelun aihe ja kun ikää alkaa tulla mittariin ja metaboliikka hidastuu niin syömistavat tulevat entistä tärkeämmiksi.

Itse kyllästyin paksuun olemukseen viime kesänä kun alkoi olla siinä kunnossa ettei kehdannut mennä rannalle makaamaan ettei Greenpeace tule ja vieritä takaisin mereen.

No, niskasta kiinni oton jälkeen päivittäinen syöminen tarkkailuun siten että keskimäärin syön 1800-1900 kcal päivässä kunnes paino takaisin vanhassa peliajan mitassa. Tuon jälkeen voi taas syödä sen 2500-2600 kcal per päivä ja painon pitöisi pysyä oikeissa mitoissa.

Samoin olen pyrkinyt jakamaan päivittäisen syömiseen 5-6 pienempään osaan.

6 KK elämänmuutosta takana, 28 kg lähtenyt mittarista ja vielä pitää puristaa n 10 kg pois Toukokuun loppuun mennessä.

Jukka
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Snakster kirjoitti:
Suolapähkinöitä parempi iltapala ovat pähkinät, joita ei ole liiassa suolassa marinoitu eikä paistettu upporasvassa. Mantelit, cashew-pähkinät, tavalliset maapähkinät ja muut puolustavat paikkaansa ruokavaliossa, mutta suolapähkinöistä pysyttelisin kyllä erossa. Sitä paitsi rasva, jossa ne on paistettu ja jota ne ovat siis myös itseensä imeneet, on jotain ihan muuta kuin pähkinöiden oma terveellinen rasva.

Tämä on kyllä totta, olin siinä uskossa että suola- normipähkinöiden ero olisi vain suola mutta tosiaan myös rasvoissa on eroja aika paljon.

Eli normipähkinät ovat siis jees.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se on jännä juttu tuo rasva. Vaimolla on sukurassitteena korkea kolesteroli ja hän on sitten lukenut rasvoista ja syömiseen liittyvistä asioista ja muuttanut sen perusteella ruokailutottumuksiaan koko lailla radikaalisti. Kaikki teolliset rasvat pois, vehnäjauhot, perunat, pastat ja riisit pois.

Tilalle salaattia, lihaa ja aitoja rasvoja, kuten aamupalalla munia ja pekonia. Voita ruisleivälle. Nyt kolesterolimittauksessa huippuarvot. Ei tässä oikein tiedä, mitä pitäisi tehdä. Jatkuvasti tuputetaan milloin missäkin Beceleitä ja muita teollisia rasvoja ja sitten toinen syö aitoa voita ja kunto senkun kohenee. Liikakiloja hänellä ei ole koskaan ollutkaan, mutta tuolla kuurilla vaimo on hoikistunut entisestään.

Ohessa linkki erääseen kirjoitukseen voin puolesta (ja ei, en ole Valiolla tai Ingmanilla töissä):

http://www.hiilaritietoiset.net/voionainavoita.html
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ykis helppo ja siltikin niin pirun vaikea tapa saada ruokailutottumuksensa paremmalle tolalle on syödä ja juoda vain ja ainoastaan ruokapöydän äärellä. Kuulostaa helpolta, mutta entä kun illalla tulee telkkarista hyvää ohjelmaa? Olisi niin mukava mussuttaa siinä samalla jotain pikkukivaa snäksiä. Keittiössä ruokapöydän äärellä pikkusuolaisten popsiminen ei ole ollenkaan niin mukavaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
pernaveikko kirjoitti:
Kinkuissa ja makkaroissa en ihan oikeasti huomaa mitään eroa. Vai enkö vain ole sitten pohtinut asiaa tarpeeksi?
Leikkelemakkaroita en juuri syö, enkä grillimakkaroitakaan ole tainnut maistaa kevyinä, joten niistä en sano mitään. Kokolihaleikkeistä sen sijaan suurin osa on jo luonnostaankin vähärasvaisia, ellei sitten vertaa johonkin ehtaan ja ihraiseen palvikinkkuun. Mutta siitäkin saa sen silavan helposti pois.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös