Mä syön omasta mielestäni nykyään ihan tarpeeksi terveellisesti. Pitkällä aikavälillä olen pikku hiljaa muuttanut ruokavaliotani ja syömistottumuksiani terveellisempään suuntaan. Ensi alkuun ihan oikeasti vitutti ostaa suklaapatukan sijaan omena, mutta nyt se tapahtuu jo kuin itsestään. Toki välillä, mutta siis todella harvoin, tulee ostettua herkkuja. Olen pitänyt sen linjan, etten kiellä itseltäni mitään, mutta ne herkuttelukerrat pidän minimissä. "Karkkipäivää" en vietä edes kerran viikossa.
Telkkaria katsellessa napsittavat suklaat, irtokarkit, sipsit ja suolapähkinät olen vaihtanut marjoihin ja hedelmiin. Eihän ne totta puhuen yhtä hyvältä maistu, mutta se napostelun tarve häviää niilläkin ja lisäksi appelsiinit, omenat, banaanit, luumut, mansikat, mustikat, vadelmat ja sen sellaiset ovat terveellisiä. Mehut ja limpparit olen vaihtanut veteen ja erilaisiin makuvissyihin. Toimii.
Pikaruoan olen jättänyt pois lähes kokonaan, ehkä kerran kuukaudessa tulee tilattua pizzaa tai käytyä grillillä. Muuten syön pääasiassa itse valmistamaani monipuolista kotiruokaa. Niin ja paljon salaattia ja kasviksia. Olen myös vasta nyt aikuisella iällä opetellut syömään aamuisin puuroa. Ensin ei uponnut millään, nyt ei oikein enää osaa olla ilman.
Tuohon kun lisää vielä melko raskaan fyysisen työn ja päivittäisen hyötyliikunnan fillaroinnin muodossa niin voin rehellisesti sanoa, että olo on melkoisesti parempi kuin reilu vuosi sitten. Painokin on tippunut 115 kilon tietämiltä alle sadan, ehkä 90-95 kiloa kiloa näyttäisi nyt vaaka, mikäli sellaisen omistaisin.
Ensi alkuun ei siis todellakaan ollut helppoa ja suoraan sanottuna vitutti vetää jotain kaninruokaa, mutta nyt se on jo elämäntapa. Korostan, että kyllä niitä epäterveellisyyksiä tulee kiskottua, varsinkin nyt kesällä grillimakkaran ja lisääntyvän oluen ottamisen myötä, mutta ei siitä turhia ressata tarvitse. Kaloreita en ole laskenut koskaan, enkä aio laskeakaan. Terve järki ja kohtuus riittävät minulle.