Miten syödä terveellisesti?

  • 13 811
  • 73

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Eipä niissä muuta epäterveellistä sinällään ole kuin juuri se paistorasva. Joskin tuskin sentään ihan uppopaistetaan.. Mutta rasvaa niissä siis jonkin verran on.

Kyllä lohkoperunat yleensä uppopaistetaan ranskalaisten tapaan. Kotona noita voi tehdä uunissakin, mutta raflassa ei ole aikaa moisille operaatioille.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Terveellistä vaiko erittäinkin epäterveellistä?

Syön aamupalaksi 2 leipää johon päälle 1 siivu makkaraa ja kurkkuviipaleita. Lounaaksi ~200g lihaa/kalaa/kanaa ja siihen sitten lautanen täyteen omatekoista salaattia. Päivälliseksi taas liha, kalaa tai kanaa + paljon vihreätä. Päivällisen jälkeen ei sitten syödä mitään vaan juodaan joko zeroa tai vettä.
Olen siis jättänyt perunan, pastan, riisin ja makaronin vallan pois. Rasvatonta maitoa menee päivässä litra-puolitoista.

Olen ollut nyt 6 viikkoa tällaisella ruokavaliolla ja noin -2kg/vk on tullut paino alas. Kysyisinkin nyt että onko tämännäköisessä valiossa mitään järkeä? Tuleeko kilot takaisin jos otan perunan/riisin taas päivittäiseen ateriaan mukaan?

Niin ja liikuntaa tulee harrastettua 3-4 krt/vk tunnin osioissa.
 

Kazka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

No ei tossa hirveästi järkeä ole. -1kg olisi se maksimi/viikko. Ja veikkaisin, että noin vähäisellä ruokailulla kroppa menee säästöliekille (ellei ole jo) ja rasvan sijaan poltat lihaksesi veke.

Parasta on syödä 5-6 pientä ateriaa päivässä 3-4 tunnin välein, näin nälkä pysyy parhaiten poissa ja aineenvaihdunta säilyy tasaisena. Proteiini on melko täyttävää, joten sitä olisi hyvä saada jokaisella aterialla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
No ei tossa hirveästi järkeä ole. -1kg olisi se maksimi/viikko. Ja veikkaisin, että noin vähäisellä ruokailulla kroppa menee säästöliekille (ellei ole jo) ja rasvan sijaan poltat lihaksesi veke.

Parasta on syödä 5-6 pientä ateriaa päivässä 3-4 tunnin välein, näin nälkä pysyy parhaiten poissa ja aineenvaihdunta säilyy tasaisena. Proteiini on melko täyttävää, joten sitä olisi hyvä saada jokaisella aterialla.

Tämä lienee melko yksilöllistä. Minulla tuo toimi hyvin. Söin myös paljon ananasta ja rasvatonta jogurttia. Leipänä aina ruisleipää ja vettä kolmisen litraa päivässä. Painoa lähti juurikin tuo 2kg/viikko.

Työ on minulla istumaduunia, joten ei siinä hirveästi energiaa tarvita. Jos tein esim. mökillä raksahommia, söin enemmän. Nyt tilanne on se, että ruokailutottumukset ovat päässeet repsahtamaan ja 10kg kaksi vuotta sitten hävitetystä 15kg:sta on tullut takaisin nopeaan tahtiin. Olen tässä pikkuhiljaa taas ruuvannut ruokavaliota järkevämpään suuntaan ja alkanut liikkua enemmän.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mä syön omasta mielestäni nykyään ihan tarpeeksi terveellisesti. Pitkällä aikavälillä olen pikku hiljaa muuttanut ruokavaliotani ja syömistottumuksiani terveellisempään suuntaan. Ensi alkuun ihan oikeasti vitutti ostaa suklaapatukan sijaan omena, mutta nyt se tapahtuu jo kuin itsestään. Toki välillä, mutta siis todella harvoin, tulee ostettua herkkuja. Olen pitänyt sen linjan, etten kiellä itseltäni mitään, mutta ne herkuttelukerrat pidän minimissä. "Karkkipäivää" en vietä edes kerran viikossa.

Telkkaria katsellessa napsittavat suklaat, irtokarkit, sipsit ja suolapähkinät olen vaihtanut marjoihin ja hedelmiin. Eihän ne totta puhuen yhtä hyvältä maistu, mutta se napostelun tarve häviää niilläkin ja lisäksi appelsiinit, omenat, banaanit, luumut, mansikat, mustikat, vadelmat ja sen sellaiset ovat terveellisiä. Mehut ja limpparit olen vaihtanut veteen ja erilaisiin makuvissyihin. Toimii.

Pikaruoan olen jättänyt pois lähes kokonaan, ehkä kerran kuukaudessa tulee tilattua pizzaa tai käytyä grillillä. Muuten syön pääasiassa itse valmistamaani monipuolista kotiruokaa. Niin ja paljon salaattia ja kasviksia. Olen myös vasta nyt aikuisella iällä opetellut syömään aamuisin puuroa. Ensin ei uponnut millään, nyt ei oikein enää osaa olla ilman.

Tuohon kun lisää vielä melko raskaan fyysisen työn ja päivittäisen hyötyliikunnan fillaroinnin muodossa niin voin rehellisesti sanoa, että olo on melkoisesti parempi kuin reilu vuosi sitten. Painokin on tippunut 115 kilon tietämiltä alle sadan, ehkä 90-95 kiloa kiloa näyttäisi nyt vaaka, mikäli sellaisen omistaisin.

Ensi alkuun ei siis todellakaan ollut helppoa ja suoraan sanottuna vitutti vetää jotain kaninruokaa, mutta nyt se on jo elämäntapa. Korostan, että kyllä niitä epäterveellisyyksiä tulee kiskottua, varsinkin nyt kesällä grillimakkaran ja lisääntyvän oluen ottamisen myötä, mutta ei siitä turhia ressata tarvitse. Kaloreita en ole laskenut koskaan, enkä aio laskeakaan. Terve järki ja kohtuus riittävät minulle.
 

Kazka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä lienee melko yksilöllistä. Minulla tuo toimi hyvin. Söin myös paljon ananasta ja rasvatonta jogurttia. Leipänä aina ruisleipää ja vettä kolmisen litraa päivässä. Painoa lähti juurikin tuo 2kg/viikko.

Nyt tilanne on se, että ruokailutottumukset ovat päässeet repsahtamaan ja 10kg kaksi vuotta sitten hävitetystä 15kg:sta on tullut takaisin nopeaan tahtiin.

Tässä kiteytyykin hyvin yleinen ongelma, kun rajusta painonpudotuksesta palaa normaaliimpaan elämään, niin paino tulee hyvinkin äkkiä takaisin. En tosin tiedä mitä olet syönyt, mutta periaatteessa homma toimii näin. 0,5kg-1kg miinusta viikossa saa pysyvämpää tulosta aikaiseksi. Aluksi tosin lähtee n. 2-4kg nesteitä.

Tottakai kyse on myös yksilöistä, ja paljon myös riippuu siitä, paljonko on pudotettavaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tässä kiteytyykin hyvin yleinen ongelma, kun rajusta painonpudotuksesta palaa normaaliimpaan elämään, niin paino tulee hyvinkin äkkiä takaisin. En tosin tiedä mitä olet syönyt, mutta periaatteessa homma toimii näin. 0,5kg-1kg miinusta viikossa saa pysyvämpää tulosta aikaiseksi. Aluksi tosin lähtee n. 2-4kg nesteitä.

Tottakai kyse on myös yksilöistä, ja paljon myös riippuu siitä, paljonko on pudotettavaa.

Pystyin kyllä pitämään painon helposti siinä, mihin olin sen pudottanut. N. puoli vuotta sitten tuli kaikenlaista stressiä ja paskaa, jonka seurauksena repsahdin taas kaikenlaiseen roskaruokaan. Nyt on tavoitteena taas kesän lopulla olla 10kg kevyempi.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Terveellisesti syöminen on teoriassa aika helppoa, mutta käytännössä usein vaikeaa. Pahin vihollinen taitaa olla nopea hiilari, jota saa liian helposti. Sokerit ja valkoiset vehnäjauhot kannattaa karsia aika minimiin ja riisit, leivät yms. syödä aina tummina. Huonoja rasvoja kannattaa myös välttää, mutta hyviä rasvoja taas saa helposti liian vähän, jos alkaa karttaa kaikkea rasvaa. Proteiinia kannattaa syödä 2-2,5 g painokiloa kohden päivässä. Samoin salaattia 500 g päivässä, mikä on kyllä usein aika vaikeaa. Silloin tällöin on kiva syödä myös herkkujakin, mutta ainakin itselle tulee huono omatunto, jos ei sellaisena päivänä urheilisi.

Nykyisin tulee syötyä yleensä näin:
Aamu (klo 6.00):
- 2,5 dl rasvatonta jogurttia
- 0,5-1,0 l vettä

Aamukahvi (klo 9.00)
- 2 kpl ruisleipää, päällä juustoa ja kinkkua
- 1 kuppi kahvia ja 1 kuppi vettä

Lounas (11.00)
- Vaihtelee kaikenlaisen paskan välillä, usein eineksiä, välillä kebabia

Ilta (17.00-22.00)
- Pari leipää
- Maitorahkavalmistetta 250 g mansikkahillolla
- Heraproteiinia
- Joskus pientä naposteltavaa
- Pari litraa vettä urheilusta riippuen

Eli periaatteessa hiilari tulee hyvässä muodossa ja proteiinia on riittävästi, mutta toisaalta salaattia liian vähän ja aamupala ei ole riittävän kokoinen. Lounas on usein mitä sattuu, kuten maksalaatikkoa, kebabia, intialaista yms. ja sen jälkeen on täysinäinen olo ja ruokaa tekee seuraavan kerran mieli vasta illalla kun on käynyt urheilemassa.

Ensi viikolla työpiste vaihtuu työmaalta pääkonttorille, jossa saa onneksi kunnon ruoan ja ennen kaikkea salaatin päivittäin. Aamupalan syöminen on aina vaikeaa, varsinkin jos kulkee fillarilla töihin. Pitäisi mielummin vetää vasta töihin päästyään puuroa, banaania ja tummaa leipää, niin ehkä voisi toimia. Mutta ainakin on kova tarkoitus pudottaa kesän aikana rasvaprosentti lähemmäs kymmentä ja urheilla monipuolisemmin kuin aiemmin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lounas (11.00)
- Vaihtelee kaikenlaisen paskan välillä, usein eineksiä, välillä kebabia
Tuo ottaa täälläkin jossain määrin pannuun. Duunissa tulee ruokatauolla liian usein syötyä einesmättöä, koska se on niin helppoa. Välillä on mukana kyllä himassa tehtyä ruokaa, mikäli sitä on jäänyt evääksi asti. Liian usein kuitenkin makaronilaatikkoa, lasagnea, muusi ja lihapullat- comboa tai vastaavia Atrian tai Saarioisten valmistamana.

Tosta lähikaupasta saa jonkun pikkupuljun lounassalaatteja. Niistä kyllä lähtee nälkä ja ovat suhteellisen terveellisiäkin, mutta kun samalla rahalla ostaa kolme eineslasagnea, niin valinta on yleensä pakko tehdä lompakkoa vähiten keventävän kaavan mukaan.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
10 kiloa täytyy saada pois.

Tiedän että pystyn pitämään tiukan linjan, eikä lipsumista tarvitse pelätä.
Olenko aivan hakoteillä, jos lähden suunnittelemaan arkiruokailua about tämäntyyppisenä:

07:
Täysjyväpuuroa ja sokeritonta mansikkakeittoa

10:
Hedelmä

13:
Lihaa/kalaa/kanaa+ salaattia/kasviksia

16:
Hedelmä

19:
Jogurttia kulhollinen, tumma leipäviipale salaatti+proteiinitäytteellä (kananmuna, tomaatti, kurkku jne).

Ei nopeita hiilareita, jonkin verran proteiinia ja hedelmiä. Kokonaiskaloritkin taitavat pysyä kurissa.
 

Oiler

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, HIFK
täytyy nyt tässä huomauttaa, että itselläni terveystäti meinasi lentää pepulleen, kun näki verenpaineeni. No jälkikäteen selvisi, että oli se kohollaan, mutta jännitys (ja se terkkaritädin täydellinen hätääntyminen) eka mittaus oli 170/103 ja sitten seuraavat yläpaine yli 200 ja alapaine 115.

Tuosta on nyt kaksi vuotta aikaa ja tänään ilman lääkkeitä paineet ovat hivenen kohollaan eli normaalisti tuollainen 86-89 alapaine ja yläpaine 130-140.

Ja miksi sitten kirjoittelen tänne miten syödä terveellisesti palstalle. No itse söin mielestäni terveellisesti, mutta noi juustot ja leikkeleet (myös ne vähärasvaiset) sisältävät useimmiten ihan käsittämättömät määrät suolaa. Samoin kaikki einesruuat erittäin usein, joita tuli kiireisinä duunipäivinä nopeasti mikrossa lämmitettyä. Sitten illalla himaan ja meillä ruokalasta saattoi ostaa päivän aikana ylijääneet sämpylät yms. puoleen hintaan itsepalveluna jääkaapista. Näitä pari töistä lähtiessä ja sitten himassa vielä ruuat päälle. Erittäin harvoin söin kuitenkaan mitään ns. roskaruokaa.

Haluan vain sanoa, että verenpaineet kannattaa mittauttaa, jos ikä alkaa lähentyä neljääkymppiä ja ruokavalio muistuttaa pikkaisenkin ylläolevaa
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Voisiko joku viisas kertoa minulle, että miksi olisi tärkeätä syödä päivittäin "niin ja niin monta lämmintä ateriaa"? Miksi sen ruoan pitäisi nimenomaan olla lämmintä? Onko lämmin ruoka olevinaan jotenkin terveellisempää kuin kylmä ruoka? Muuttuuko esim. kylmä kanasalaatti terveellisemmäksi, kun se on lämmitetty?
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Kenelläkään hyviä vaihtoehtoja salaattikastikkeelle?
Turhia kaloreita tässä olen pohtinut ja viimevuosina on nuo vihreet jututkin alkaneet upota, mutta ei ilman kastiketta, joten sille akselille toivoisin apuja.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisiko joku viisas kertoa minulle, että miksi olisi tärkeätä syödä päivittäin "niin ja niin monta lämmintä ateriaa"? Miksi sen ruoan pitäisi nimenomaan olla lämmintä? Onko lämmin ruoka olevinaan jotenkin terveellisempää kuin kylmä ruoka? Muuttuuko esim. kylmä kanasalaatti terveellisemmäksi, kun se on lämmitetty?
"Lämmin ateria" -termiä ei kannata ottaa kirjaimellisesti. Eli kyllä se pitää sisällään myös ruokaisat salaatit ja muuten kylmänä syötävät ruuat. Itsellä varsinkin kesäaikaan saattaa tulla pidempiäkin jaksoja, jolloin ainoa lämmin aines syömisissä on uudet perunat, mutta siitä huolimatta ruokailu täyttää kaikki terveyskriteerit. Tai no - työpaikan terveydenhoitajan "työnnä suuhusi tärkkelystä ja muuta hiilaria vähintään 4 tunnin välein" -ajatusmalliin ruokailutottumukseni ei uppoa, mutta ikävä kyllä monien terveysalan ammattilaisten opitut mallit on suoraan kirjoista, eikä pelisilmää yksilöiden kohdalle paljoa ole.

Jere#3: Salaattikastikkeen pohjaksi oliiviöljy ja sitä sitten maustamaan mielensä mukaan. Toimii aina.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisiko joku viisas kertoa minulle, että miksi olisi tärkeätä syödä päivittäin "niin ja niin monta lämmintä ateriaa"? Miksi sen ruoan pitäisi nimenomaan olla lämmintä? Onko lämmin ruoka olevinaan jotenkin terveellisempää kuin kylmä ruoka? Muuttuuko esim. kylmä kanasalaatti terveellisemmäksi, kun se on lämmitetty?
Etelässä käsittääkseni syödään paljon kylmiä keittoja ja Suomessakin moni vetää kesällä mielummin ruokaisaa salaattia. Talvella taas lämmin ja runsasläskinen hernekeitto lämmittää mukavasti vatsassa ja myöhemmin kalsareissa. Eli ravintoarvoihin sapuskan lämpötila ei sen kummemmin vaikuta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Erilaisissa viinietikoissa* on hyviä vaihtoehtoja, jos haluaa kokonaan jättää öljyn veks salaateista. Viikonloppuna maistoin velipojan luona mangolla maustettua versiota, ja sopi todella hyvin salaattisekoitukseen. Itse en kuitenkaan öljyjä jätä kokonaan pois salaateista, vaan perussetti on mustapippuria ja suolaa myllystä ja pintaan sitruunamausteista oliiviöljyä kevyesti.

*Kuten U2 jo edellä mainostikin.
 
Viimeksi muokattu:

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kenelläkään hyviä vaihtoehtoja salaattikastikkeelle?
Turhia kaloreita tässä olen pohtinut ja viimevuosina on nuo vihreet jututkin alkaneet upota, mutta ei ilman kastiketta, joten sille akselille toivoisin apuja.
Sitten joillakin noilla kevytkermaviili + dippisoosi-sekoituksilla saa aika hyviä juttuja aikaiseksi. Ja käy vaikka keitetyille perunoille jos ei halua voita päälle pistää.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Minkälaista RASVAA voi syödä?

Taas hämmennetään tavallista ruokailijaa. MOT-ohjelman mukaan uusimmat tutkimukset osoittavat, että ns. kovilla rasvoilla ja sepelvaltimotaudeilla ei ole yhtään mitään yhteyttä. Esim. P-Karjala projektin hyvät tulokset eivät johdu eläinrasvojen vähentämisestä vaan muista syistä, mm. tupakoinnin vähenemisestä. Kuulemma samaan aikaan Savossa sepelvaltimotautien määrä laski ihan samalla tavalla, vaikka siellä kuulemma vedetään maitoa, kermaa, voita ja läskiä kalakukkojen kanssa. Ja uusimmissa tutkimuksissa ei ole mitään linkkiä elänrasvojen käytön ja sydäntautien välillä. Eli selitys on jossain muualla kuin rasvahapoissa.
Miten se nyt siis on? Saako syödä voita ja kermaa ja punaista lihaa? Jotkut lääkäritkin näyttävät jopa olevan sitä mieltä että suorastaan pitäisi syödä maitotuotteita mahdollisimman rasvaisina ja leivänpäälle voita. Ja puanaista lihaa. Toiset on vanhan liiton kannalla ja sanoo, että vähän kasvisrasvaa ja paljon kasviksia ja eläinrasvaa vain jos on varmasti kyllästynyt elämäänsä. Perkele. Lopettaisin syömisen kokonaan, mutta vatsan murina estää.
 
Viimeksi muokattu:

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
No johan onkin luotettava lähde!

Ja "tutkimustiedot osoittavat" -argumentteja voidaan heittää minkä tahansa väitteiden tueksi.

MOT-ohjelma on toki surkeassa maineessa, mutta niin on Puskakin. Ei tavallinen tallaaja oikein tiedä mihin luottaisi. Kiinnostaisi ainoastaan tietää mitä kannattaa syödä.

EDIT: Professori Kari Salmisen mukaan eläinrasvat ovat terveellisiä ja tutkimusten mukaan:
Kulutetun rasvan kokonaismäärällä ei ollut yhteyttä sairastumis- tai kuolleisuusriskiin
Tyydyttyneillä rasvahapoilla ei ollut yhteyttä sairastumis- tai kuolleisuusriskiin
Kertatyydyttymättömillä rasvahapoilla ei ollut yhteyttä sairastumis- tai kuolleisuusriskiin
Pitkäketjuiset monityydyttymättömät omega-3-rasvahapot (ja kalan kulutus) vähensivät kuolleisuutta
Huomattavaa tutkimustuloksessa oli, että ns. trans-rasvahapot (eli kemiallisesti kovetetut kasvisrasvat) lisäsivät sekä kuolleisuutta että sairastumista. Professori Salmisen mukaan trans-rasvahapot tuleekin poistaa suomalaisesta ruokavaliosta.
Lisäksi muun muassa monityydyttymättömät rasvahapot lisäsivät kuolleisuutta mutta eivät lisänneet sairastumista. Tällainen vaikutus on esimerkiksi ihmiselle sinänsä välttämättömällä, omega-6-rasvahappohin kuuluvalla linolihapolla.

Eli itse ihmettelen edelleen millaista rasvaa kannattaa käyttää. Nuo kemiallisesti kovetetut trans-rasvahapot ovat kai niitä leivälle laitettavia margariineja, jotka nyt siis lisäävät kuolleisuutta. Pitää vaihtaa voihin?
 
Viimeksi muokattu:

Egonomic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Mestis KalPa
Itse olen nyt karppaillut viime keväästä asti, tosin hieman vapaamielisemmin kuin moni muu (eli herkkuhetkiä saattaa olla silloin tällöin). Joten ruokavalio on nykyisin enemmän juuri rasvojen varassa, tosin ketoosissa asti en sentään ainakaan vielä ole.

Karppauksen myötä painoa on lähtenyt kivasti sekä muutenkin olo virkistynyt, ja lisäksi vielä vatsakin voi oikeasti paremmin kuin aiemmin, joten pakko olla tyytyväinen!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös