Nostellaan tätä ylös taas. Toimistolla varmaan ihmetellään, että miksi täällä kannattajat "kitisevät" vuodesta toiseen:
2005–06 Sarjan 10. sija
2006–07 Sarjan 9. sija
2007–08 Sarjan 10. sija
2008–09 Sarjan 8. sija
2009–10 Kultaa
2010-11 Sarjan 13. sija
2011-12 Sarjan 10. sija
Eli 7 vuoden keskiarvo sijoituksille on 8,7 (=61/7) ja ottamalla tuo suonenveto pois (kultakausi) se on 10 (=60/6). Toisin sanoen, paras mihin tässä on pitkällä tähtäimellä pystytty, on 8. sija ja oikeastaan voidaan vetää johtopäätös, että TPS on jumittunut sarjan huonoimpaan kolmannekseen.
Tälle kaudelle trendiin on enää turha odottaa muutosta, sen verran surkeaa tuo vieraspelaaminen on. (Viimeiset neljä vierasmatsia tuottaneet 3/12, ja koko kausi... Noh, antaa olla...)
Ymmärtärtäisin tämän kyllä, jos kyseessä olisi pieni paikkakunta, jossa talousalue asettaisi selkeitä rajoitteita. Ilveksenkin jotenkin ymmärrän, kun pitää taistella Tapparan kanssa samasta markkina-alueesta, tosin onhan sekin organisaatio aivan sekaisin ollut viime vuodet. Mutta Turussa, jossa TPS:llä ei ole minkäänlaista uhkaa (ei edes TUTO vaikka Tami sanoisi mitä).
En ymmärrä, miksi urheiluorganisaatiot eivät pysty tekemään tarvittavia muutoksia, kun sen paikka on. Nimenomaan siellä tärkeimmällä eli urheilun puolelle vaikuttavissa asioissa. Paras mihin TPS:kin pystyy on valmentajan vaihto, ja niitähän tässä on sitten nähty oikein urakalla, ja mitä on saatu? Suikkanen, mutta muuten... Ja ne, jotka näitä valintoja ovat tekemässä, palkitaan seuran sisällä uusilla titteleillä....
Koskakohan tämä organisaatio tulee tälle vuosituhannelle? Edes yrittäisi näyttää, miten asioita tänä päivänä kuuluu tehdä? Mihin tällä toiminnalla pyritään? Miksi koko organisaatio on oy-muotoisena olemassa? Eli jossain päin nettisivua olisi visio, missio, arvot, strategiset painopisteet yms. sanahelinä. Tekisi jotain, mikä muilta seuroilta puuttuu, oltaisiin edelläkävijöitä?
Monet pitävät näitä turhana, mutta jos on oikeasti pohdittu toiminnan suunnat, niin silloin ne käytännössä kattavat nämä asiat ja ne olisivat ainakin tärkeimmille sidosryhmille, eli sponsoreille ja kannattajille selvitetty. Pulinat pois, sen jälkeen voi sitten aiheesta kysellä, miksi määrittelyt näkyvät tai eivät näy käytännön toiminnassa. Ja jos selitys on, että ei muillakaan ole eikä tarvita, niin olkoon sitten. Hyvinhän nytkin pyyhkii. Mutta olisiko aika astua esiin ja mennä muiden edelle toimiston puolella, jotta paluu kärkikahinoihin ei riippuisi pelkästään sattumasta? Että mediakin voisi joskus kirjoittaa, että TPS on jatkuvuuden esimerkki? Kun "kotiasiat" on kunnossa, niin elämä on paljon mukavampaa.
Niin kauan kun tilanne on se mikä se tänään on, niin ukkoa voi eri portaissa vaihtua ilman että kukaan edes osaa päätellä, miksi.
Otetaan vaikka esimerkkinä tämän päivän paras globaalisti toimiva pörssiyhtiö Kone:
Strategia teoiksi | KONE Oyj
Toisena esimerkkinä valtiolta vaikka liikennevirasto:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/liikennevirasto/tapamme_toimia
Omasta mielestäni tällaisten asioiden selvittäminen on askel oikeaan suuntaan. Tämä on sitä ns. tätä päivää, kun viestitään ulospäin, sitä ei ole pelkästään aktiivisuus sosiaalisessa mediassa ja facebookissa (vaikka kiva niitä on seurailla), tässähän TPS on hyvällä tasolla (hyvä -TMA-!). Eihän näitä voi suoraan toisilta kopioidakaan ja urheilussa pitää varmaan jakaa toimintaa sektoreihin tai yksiköihin (toimisto ja joukkue nähdä omina kokonaisuuksinaan jne.)....
Mutta tällainen avautuminen tällä kertaa mutukannattajalta... :)