Mun mielestä ensimmäinen asia mikä pitää tehdä on selventää seuran tämänhetkinen omistajarakenne. Muistaakseni TPS Turku Ry omistaa vielä yli 50% HC TPS Turku Oy:stä, ja sitten pienemmällä osuudella on mukana Koivut, Kiprusoff sekä pari muuta pienempää sijoittajaa. Olemme viimeisten vuosien aikana nähneet, että tämä omistajarakenne ei toimi. TPS:n toiminnasta on puuttunut pitkän aikavälin visio jo pidemmän aikaa siitä yksinkertaisesta syystä, että meillä ei ole yhtenäistä omistajaa, joka voisi toimeenpanna pitkän aikavälin suunnitelmia. Ei laivallekaan voida alkaa määrittämään suuntaa ennen kuin tiedetään kuka on laivan kapteeni. Itse näen tähän tilanteeseen periaatteessa kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on se, että TPS Turku Ry kiltisti myy Koivuille sen verran osakkeita, että saavat HC TPS Turku Oy:ssä määräysvallan. Tämä selkiyttäisi tämänhetkisen tilanteen ja pitkän aikavälin suunnitelmia voitaisiin taas alkaa tehdä. Toki tässä skenaariossa äärimmäisen tärkeää olisi, että kummatkin Koivut muistaisivat, etteivät välttämättä kaukalon ulkopuolisissa asioissa ole aina parhaita tekemään päätöksiä. Toinen vaihtoehto olisi se, että TPS Turku Ry onnistuisi jotenkin kasvattamaan valtaansa HC TPS Turku Oy:ssä. Omistusjärjestelyjen kautta tämä tuskin tulisi onnistumaan, koska Koivut eivät varmasti millään luovu omistusosuuksistaan, mutta esimerkiksi joku vahva ja myös Koivujen silmissä arvostettu seurajohtaja pystyisi rauhoittamaan tilanteen.
Kun tämän ketjun ehdotuksia on lukenut niin tulee kyllä valitettavasti sellainen fiilis, että ihmiset keskittyvät aivan liikaa pelillisen puolen asioihin. Se on universaali fakta, että paremmin pärjäävä joukkue kerää enemmän katsomoihin väkeä, mutta jos painaa eteenpäin ainoastaan tämä käsitys mielessä, helposti jää huomaamatta monia asioita mitä kentän ulkopuolella voisi tehdä paremmin. TPS:n katsojakeskiarvo menestysvuosina oli useamman tuhannen luokkaa parempi mitä tällä hetkellä, mutta mun mielestä oikea kysymys on, että miksi tuolloin ei saatu katsojakeskiarvoa yli kymmenen tuhannen? TPS oli tuolloin kuitenkin yksi koko Euroopan parhaimmista ellei paras jääkiekkoseura, joka tuli yli 300 000 ihmisen talousalueelta.
Kun ensiksi saadaan omistajarakenne selväksi, voidaan alkaa miettimään TPS:lle strategiaa seuraavalle kymmenelle vuodelle. Väitän, että hyvin monet tälläkin palstalla esiintyneet turhautumiset TPS:ään ovat loppupeleissä vain jäävuorenhuippu siitä, että TPS:llä ei ole selkeää strategiaa tai visiota tulevaisuutta varten. Itse en osaa kovinkaan hyvin ottaa kantaa kaukalon sisäiseen strategiaan, vaikka onhan niinkin toisinaan ihan kivaa täällä esittää, mutta kaukalon ulkopuoliseen strategiasta saatan jotain tietää.
Olen tällä palstalla useaan otteeseen todennut, että TPS hoitaa erityisesti kausikorttiensa myynnin ja markkinoinnin erittäin huonosti. Eurooppalaisissa jalkapalloseuroissa lähes maasta riippumatta ollaan viimeisen 20 vuoden aikana noustu tilanteeseen, jossa seura onnistuuu myymään koko stadioninsa kaikki paikat kausikorteilla, ja ei-kausikorttia-omistavien ainoa keino saada lippu seuran otteluihin on seuran itse järjestämän "jälkimarkkinan" kautta. Kausikorttien hinnat optimoidaan niin, että stadion saadaan varmasti myytyä loppuun ennen kuin kausi on edes alkanut. Vaikka tämä tarkoittaa, että joitain kausikortteja myydään todella halvalla, tämän järjestelyn kautta seurojen liikevaihdot ovat kuitenkin merkittävästi kasvaneet ja erityisesti tämä "jälkimarkkina" on tuottoisa keksintö. Suomessa erityisesti Jokerit on herännyt tähän, ja uskallan väittää, että viiden vuoden päästä Jokerit myy Hartwall Arenalle yli 10 000 kausikorttia vuodessa. TPS:n strategiana tulisi siis olla, että se pystyy kymmenen vuoden sisään myymään koko Turkuhallin loppuun ennen kauden alkua.
Kausikorteista puheen ollen yksi taktinen vinkki TPS:n toimistolle. TPS on ensi viikolla Mikko Koivun kurvaillessa Turkuhallin jäällä kiinnostavuudessaan aivan toiselta planeetalta verrattuna siihen mitä se oli kesällä kausikortteja myydessä. Lisäksi NHL:n työsulkuun ei viime viikon jälkeen ole nähtävissä nopeaa päätöstä. Siksi kausikorttimyynti pitäisi aloittaa ehdottomasti uudelleen, käyttäen Koivua ja esimerkiski Korpikoskea mainoskampanjan vetureina. Koivu-kausikortti voisi olla alakatsomoihin ja maksaa 400 Euroa ja Korpikoski-kausikortti yläkatsomoihin ja maksaa 200 Euroa. Eikä sitä kannata miettiä, että katsojia muka kustaisiin silmään, jos NHL:n työsulku päättyy. Kaikki jääkiekkoa seuraavat kyllä tietävät tasan tarkkaan mikä on tilanne. Nyt kun rauta on kuumaa niin sitä oikeasti pitäisi takoa oikein kunnolla.
Mediapolitiikkaa pitäisi ehkä hivenen terävöittää vastaamaan 2010-luvun haasteisiin. Nykyään ihmiset, erityisesti nuoret, käyttävät yhä vähemmän ja vähemmän paikallista mediaa ja siten TPS ei pysty mainostamaan itseään silltä, että se on esillä Turun Sanomissa. Nykyään ihmiset hengaavat iltalehti.fi:ssä, hs.fi:ssä tai mtv3.fi:ssä. Näihin medioihin pitäisi pystyä luomaan hyvät suhteet, jotta TPS näkyisi enemmän niissä. Erityisesti mtv3:n Timo Kunnarin soisi olevan vielä voimakkaammin valjastettu puhtaasti TPS:n markkinointiin. Se on toki pakko sanoa, että viime aikoina TPS:n markkinoinnissa on hienosti saatu hienosti vähän munaa takaisin kun esimerkiksi SaiPalle vittuiltiin venäläisyydestä ja Erik Karlssonin uskottiin himmenevän Ristolaisen rinnalla.
Noin yleisesti markkinoinnissa pitäisi osata siirtyä vähän enemmän siihen, että markkinoidaan seuraa ja perinteitä, eikä suoraan otteluita. TPS on kuitenkin ihan oikeasti tämän valtakunnan mahtavin urheiluseura, joka on menestynyt maamme kahdessa suurimmassa lajissa: jääkiekossa ja jalkapallossa. Jotenkin tuntuu, että turkulaiset ovat unohtaneet tämän.