Jos liiga ei reagoi pelien määrään, ei yleisömäärät tule tuosta juurikaan kasvamaan.
Mikä sitten olisi se "oikea" tai "sopiva" määrä kotiotteluita?
SM-liigan runkosarjaa pelataan nykyisin noin puoli vuotta. Sinä aikana on 30 kotiottelua. Jotenkin mun on hyvin vaikea uskoa, että vaikkapa kahden kotiottelun vähentämisellä olisi minkäänlaista merkitystä otteluiden yleisömääriin. Periaatteessahan vaikutus on sama, jos jättää käymättä yhden ottelun lokakuussa ja toisen helmikuussa.
Otetaan hypoteettinen esimerkki: SM-liigan runkosarjaa lyhennettäisiin kymmenellä ottelulla (60 => 50). Tämä tarkoittaisi kotiotteluiden määrän laskua 30 => 25. Tasaisen kaavan mukaan kotiotteluita pelattaisiin yksi ottelu vähemmän per kuukausi. Vaikuttaisiko se "yhden tiistai-matsin" poisto per kuukausi todellakin niin paljon kokonaisyleisömääriin? Vaikuttaisi varmasti, mutta mä en ole varma olisiko vaikutus positiivinen vai negatiivinen.
Tarjontaa on liikaa: Samalla viikolla voi olla useita kotipelejä, ja potentiaalinen katsojamäärä sitten hajautuu tasaisesti koko viikon pelien osalta.
- - -
Tällöin perhe X:llä ei ole vaihtoehtona valita ti, to, la peleistä vaan tarjolla on yksi peli johon mennään.
Onko TPS:lla ollut koskaan tilannetta, jolloin on pelattu kolme kotipeliä samalla viikolla?
Kuluvalla kaudella 2015-16 TPS:lla on ollut ensimmäisen kvartaalin aikana kolme kertaa kahden kotipelin viikko (+ kerran CHL-tiistai ja SML-perjantai).
Ti 29.09.2015 TPS-KAL 4.025
To 01.10.2015 TPS-SAI 3.894
Yhteisyleisömäärä:
7.919
Ti 13.10.2015 TPS-SPO 3.860
Pe 16.10.2015 TPS-IFK 7.291
Yhteisyleisömäärä
11.151
Ti 20.10.2015 TPS-ILV 4.229
La 24.10.2015 TPS-TAP 6.583
Yhteisyleisömäärä
10.812
Olisiko lokakuinen torstai-SaiPa vetänyt hallille 8.000 katsojaa, jos tiistain KalPa-matsia ei olisi ollut otteluohjelmassa? Vetäisivätkö HIFK ja Tappara lokakuisina viikonloppuina (pe ja la) hallin käytännössä täyteen ilman aiemmin viikolla pelattuja tiistai-matseja? Lisäksi olettaisin, että näillä tuplaviikoilla jopa 3.000+ katsojaa on käynyt katsomassa molemmat matsit. TPS:n tavoitehan oli myydä muistaakseni 2.200 kausikorttia. Nämä ovat joka tapauksessa laskettu mukaan joka ikisen matsin yleisömäärään olivat he sitten paikalla tai eivät. Voisiko olla, että esim. SPO-IFK -viikolla ~800 katsojaa on lunastanut irtolipun molempiin otteluihin? Ehkä, ehkä ei, en tiedä!
Kun puhuit tästä "valinnan vaikeudesta", niin kuinkahan moni katsoja valitsi menevänsä pelkkään SPO-matsiin tiistaina eikä IFK-matsiin perjantaina? Mä epäilen, että tämän tyyppiset tapaukset ovat erittäin harvassa. Tästä mä kyllä tekisin sellaisen päätelmän, että se viikolla pelattu SPO-matsi ei syönyt paskankaan vertaa perjantaisen IFK-matsin potentiaalista katsojamäärää.