Kun käytät Laitetta netissä niin sulla on aina joku IP Osoite jonka kautta tiedetään missä päin käytät laitetta. Sillä tavoin ruotsissa kyseinen Tv oikeuksin omistaja pystyy rajamaan alueet missä ottelua pystyy katsomaan ja missä ei. Sama systeemi on käytössä Chl peleissä. Kaikki Chl pelit näkyvät netissä paitsi ne joissa suomalainen joukkue pelaa, mutta jos asut esim. Virossa niin pystyt katsomaan suomalais joukkueen otteita Chl:län nettisivuilta, koska suomalais joukkueiden otteluita ei ole kieletty katsomasta Virossa. Suomessa ei voi katsoa Chl:län suomalaisjoukkueiden pelejä sieltä, koska mtv osti oikeudet näyttää chl:lää
Joo, kyllä mä nämä teoriassa ymmärrän.
CHL on vielä suhteellisen yksinkertainen, koska se on maarajoitettu. Kuitenkaan täysin selvää ei ole se, että kuinka nuo rajoitukset toimivat. Voisiko sveitsiläisjoukkueen CHL-otteluita katsoa vaikkapa Baselissa, kunhan käyttää saksalaisen operaattorin verkkoa? Pikkujuttuja sekä marginaalitapauksiahan nuo (kuten Viro-esimerkkisi) ovat eli periaatteessa maarajoitus on kohtuullisen toimiva. Tarvittaessahan IP-osoitetta pystyy muuttamaan.
Kaupunkikohtaiset rajoitukset ovatkin huomattavasti mielenkiintoisempia. Millä se pystyttäisiin toteuttamaan? Meillä on kuitenkin käytössä valtakunnalliset verkko-operaattorit. Millä hiivatilla tuota pystyttäisiin rajaamaan? Sen ymmärrän, että TPS:n kotipelit eivät näkyisi Turussa. Entä Kaarinassa? Piikkiössä? Paimiossa? Salossa? Mistä kohtaa se raja vedetään? Entä jos käyttää mobiililaajakaistaa? Jos matkustaa vaikkapa bussilla hellsingistä Turkuun, niin missä kohtaa lähetys sammuu? Heti Lahnajärven pysähdyksen jälkeenkö vai voiko matsia katsoa mobiilina jopa Paimion motellille saakka?
Suoraan sanottuna mä en usko tällaisiin rajoituksiin pätkän vertaa. Mainitsit kuitenkin Ruotsissa olevan vastaavanlaisen systeemin käytössä, niin kuulisin mielelläni lisää.
(Ei ole omaa tietoa vaan olen kuullut muualta)
Siis tiedätkö asiasta jotain vai levitätkö vain perätöntä huhua?