Pikku pohdinta: olen tuonut useasti tässä ketjussa esille kaksi kaupunkia/joukkuetta, jossa tuollainen lanseeraus on tehty. Vastaavasti ketään ei ole tuonut yhtä ainoata esimerkkiä epäonnistuneesta halpiskausari-kampanjoista. TuTo-kortti ei ole oikea vastaus tähän, sillä se toimi aavistuksen eri konseptilla.
Toinen pohdinta: kuinka on mahdollista, että asukasluvultaan Turkua pienemmässä Bernissä jaksaa joka viikko, joka pelipäivä raahautua 16.000 berniläistä hallille? Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onkohan siellä tehty aikoinaan jotain oikein vai väärin.
Jätit sitten vastaamatta kuitenkin itsekkin olennaiseen eli kulupuoliin. Miten näet, että kuinka kannattavaa moinen liiketoimintamalli olisi ja kuinka paljon kausikortteja pitäisi myydä, että jäätäisiin tempauksen johdosta positiiviselle asteelle?
Sinä tunnut kokoajan hehkuttavan Ässien ja SC Bernin 99-kampanjoita, mutta samassa rytäkässä unohdat, että myös Tepsillä on ollut noita? Jokunen vuosi sitten oli 99 kausareita kannattajakatsomoon, ihan kuten Ässillä, mutta kuinkas kävikään? Porukat ostaa halvat kortit käsistä, mutta eivät saatana vaivaudu sitten edes kannustamaan paikalle vaan käyvät satunnaisesti katsomassa ne pelit kun jaksavat ja silloinkin lokkeilevat itsensä kalliimmille paikoille istumaan, että voi rauhassa olla kädet ristissä ja rukoilla, että ei vain tarvitsisi taputtaa. Lisäksi Tepsillä on ollut ties mitä opiskelija ja U21-kampanjoita pilvin pimein, eikä kovinkaan paljoa kalliimmalla.
Lisäksi haluaisin kovasti kuulla jonkinnäköistä faktaa, että kuinka paljon lisäkuluja- ja tuottoja tuo kausikorttikampanja toi Ässille (eli paljonko lisääntyivät siivouskulut yms.) ja kuinka paljon se toisi Tepsille vastaavia.
Lisäksi näissä kannattaisi ottaa huomioon esimerkiksi juuri hallin sijainti, tulemisen hankaluus hallille (ihmiset kun kokevat sen bussilla tulemisen hankalaksi) sekä yhä edelleen ne mahdollisen yläkerran avaamisen aiheuttamat kulut. SC Bern pisti Iltalehdessä vast'ikään olleen uutisen mukaan sekin ensin puitteet kuntoon ja alkoi sitä myötä kasvattamaan yleisömääriään esimerkiksi avaamalla hallin ovet kaksi tuntia ennen ottelun alkua ja pitämällä baareja visusti auki vielä tapahtuman jälkeenkin. Ei tuosta uutisesta ainakaan mitenkään saa sellaista kuvaa, että siellä heti alussa lähdettiin rummuttamaan jotain 99-kausareita kaikille...? Niin ja se uutinen:
Eurooppalaiskiekkoilun suurseura myy käsittämättömän määrän kausikortteja - "Voimme maksaa hyvin"
Lisäksi tällä kaudella esimerkiksi SC Bernin kausikortit ovat OPISKELIJOILLE sen ~99€ (100 Sveitsin frangia), muuten hinnat lähtevät sieltä ~660 Sveitsin frangista ylöspäin päättyen aina ~2200 frangiin.
Ja ihan lopuksi voisiko rakas Mr. Fox yksi selittävä tekijä sille, että Sveitsiläinen kiekkoilu kiinnostaa ihmisiä niin saatanan paljon olla se, että...
A) Siellä on rahaa millä mällätä, alhaisen verotuksen ja hyvien palkkatasojen vuoksi sinne saadaan laatupelaajia kuten nyt vaikka Roman Cervenkaa, Marc Arcobelloa, Derek Royta, Pierre-Marc Bouchardia, Glen Metropolitia.. Kyllä tuon tason pelimiehet vetäisivät Liigassakin niitä lisäkatsojia, puhumattakaan että niitä olisi joukkueissa useampia!
B) Sveitsin Liiga on AVOIN SARJA, eli sieltä voi myös tippua ja joka kevät pelataan play-outit. Lisääkö vähän mielenkiintoa, kun periaatteessa jokaisessa pelissä runkosarjassa on panosta eikä nähdä TPS/SaiPa-linjan tyhjennysmyyntejä.
C) Sarjaa pelataan 12 joukkueen voimin 50 ottelun sarja, tekee karkeasti arvioituna 25 kotiottelua kauteen. Määrällisesti saattaa kuulostaa vähälle, mutta oikeasti tuo viisikin ottelua vähemmän runkosarjassa kotiotteluina on paljon.
B ja C kohtiin TPS ei valitettavasti voi vaikuttaa ja A:kin on aika utopinen vaihtoehto, sillä vaikka teoreettisesti omistajien rahoilla voitaisiin hankkia aivan ilmiömäisen kovia pelimiehiä, niin luuleeko joku, että tuo olisi kannattavaa ottaen huomioon sen, että Suomessa joutuisi vielä maksamaan kovempaa palkkaa kilpaillakseen Sveitsin kanssa palkoista, kiitos verotuksen.