Jos olisin Tepsissä päättämässä asioista, en epäröisi hetkeäkään aloittaa useamman vuoden 99€ kausikorttikampanjaa. Tepsin olisi aivan realistista sen turvin tavoitella muutamassa vuodessa noin 7500 keskiarvoa. Tuolla tasolla Turussa mielestäni keskiarvon tulisi ollakkin aina.
Rautalangasta kauppamiehenä vääntäen:
Käteen jäävät € eivät maksimoidu samassa kohtaa kuin maksimaalinen yleisömäärä. Tulee muistaa, että kokonaiskysyntä on rajallista kun halli on ylisuuri, kuten Turussa on. Väitän, että halli ei tulisi runkosarjassa täyteen, vaikka lippuja jaettaisiin rajattomasti ilmaiseksi.
Todella rajussa valtaosassa tapauksista on niin, että nykyinen myynnin kokonaistuotto euroina verrattuna vaihtoehtoihin toimialalle tyypillisellä kysynnän hintajoustolla alaspäin on parempi kuin kokonaistuotto halvemmalla alimmalla hinnoittelulla. Toisin sanoen: Alempi halvin hinta puhuttelee
kokonaiskate-euromääräisesti enemmän nykyisiä, joka tapauksessa kalliimman lipun ostaneita asiakkaita kuin uusia, halvemman lipun perässä tulevia uusia asiakkaita. Myynnin tuotot jäävät useimmissa tapauksissa alemmaksi, mikäli alinta hintaa poljetaan, koska myös kalliimman lipun joka tapauksessa ostavia asiakkaita siirtyy halvempaan kategoriaan.
Kokonaistuotto ratkaisee, yleisömäärä on toissijainen mittari. Yleisömäärän tulisi kasvaa hinnanlaskun myötä todella rajusti, jotta kokonaistuotto pysyisi samana, kun hallin kapasiteetti ei ole käytännössä koskaan kpl-määräistä myyntiä rajoittava tekijä.
Jatketaan vielä toiselta kantilta: TPS:n tavoite on tietysti se, että vallitsevassa markkinatilanteessa saadaan maksimaalinen myynnin katemassa, eli euromääräinen kokonaismyyntikate, eli edelleen nimenomaan
euromääräinen lipunmyynnin kokonaistuotto koko kaudelta. Maksimaalinen yleisömäärä tulee olla ensisijainen tavoite vain, ja ainoastaan vain silloin, kun resurssit (hallin kapasiteetti) loppuvat kesken, eli valtaosa peleistä on loppuunmyytyjä (eli areena bisneslogiikalla liian pieni)
ja/tai vain osa peleistä jää laskennalliselta euromääräiseltä myyntituotoltaan vajaiksi jostain muusta syystä kuin lippujen kysyntä. Tästä konkreettinen esimerkki on pelit vähemmän kiinnostavia vastustajia vastaan hallissa, joka kiinnostavia vastustajia vastaan saadaan joka tapauksessa täyteen.
Lippujen hinnoitteluperuste tulee olla täysin erilainen, mikäli hallin kapasiteetti on myyntituottojen katto. Oletan, että esimerkiksi Bernissä on usein näin, mutta se ei todellakaan tarkoita sitä, että TPS saa omasta bisneksestään maksimaalisen tuoton apinoimalla Berniä. Turussa ongelma ei ole se, että halli pitäisi saada täyteen myös SaiPaa vastaan, koska yhtään lippukategoriaa ei myydä loppuun edes kiinnostavinta vastustajaa vastaan. Kaikenlaiselle kysynnälle halvimmasta kategoriasta kalleimpaan on aina (kiinnostavimpia playoffeja lukuun ottamatta) vapaata tarjontaa.
Tämä viesti mitään yhtä Euroopan parhaista kiekkobisneksistä pyörittävältä Berniltä pois ottamatta. TPS:lla kaupalliset reunaehdot ovat ylisuuresta hallista ja kysynnän rajallisuudesta johtuen varsin poikkeukselliset ja maalaisjärkisellä ensiajatuksella kieltämättä kummalliset.