Vaikka tuossa Mr. Foxin linkkaamassa kirjassa Christian Dick toteaakin, etteivät taloudellinen menestys ja urheilullinen menestys välttämättä ole suorassa riippuvuussuhteessa toisiinsa, niin olisihan tuotetta huomattavasti helpompi markkinoida silloin, kun se on kunnossa kuin päinvastaisessa tilanteessa.
Seuraavassa muutama oma näkökulma asioihin, jotka ovat vain mielipiteitä, jotta herkkähipiäisemmät eivät loukkaantuisi ja ottaisi itseensä.
Ensimmäisenä on mielessäni isona ongelmana hallin sijainti, joka on liikenteellisesti todella huonossa paikassa. Jalankulkijoita otteluihin tulee huomattavan vähän, ja valtaosa katsojista joutuu tulemaan jollain kulkuneuvolla, joka huonosti toimivien liikenneverkkojen ja -yhteyksien johdosta on epämiellyttävää. Tästä asiasta on puhuttu tälläkin palstalla vuosikausia ja lupauksiakin asioihin puuttumisesta on annettu, mutta pääosin teot kuitenkin edelleen uupuvat.
Toisekseen Liigassa pelataan liian monta merkityksentöntä ottelua. Miksi vaivautua hallille, kun ottelulla ei ole mitään panosta? Liigapomot ahneuksissaan ovat laajentaneet Liigaa liian suureksi, eikä siitä edes voi pudota, joten Liigassa on jännitettä vain kärjessä. Jos oma joukkue ei ole mukana kärkitaistelussa, niin vielä vähemmän on syytä lähteä hallille, jollei kuulu hard core-katsojakuntaan. Tätä porukkaa on kuitenkin liian vähän.
Kolmantena ongelmana näen olemattoman markkinoinnin. Mielestäni ei riitä, että someen laitetaan jotain ja sen lisäksi on "muinaismuistona" lehti-ilmoitus päivälehdessä. Kyllä urheilumarkkinoinnissa pitäisi löytää muitakin keinoja houkutella yleisöä. Ottelujen ympärille pitäisi pystyä luomaan erilaista hypeä, jotta Tauno Tasalakkikin kiinnostuisi. TPS:ltä mielestäni puuttuu 2010-luvun taidot osaava markkinointijohtaja/päällikkö. Viime kaudella oli tällainen henkilö noin kuukauden palveluksessa, mutta sen jälkeen taas on palattu vanhaan moodiin eli katsojat ovat "syyllisiä", jos eivät vaivaudu tulemaan hallille. Oliskohan taas aika ryhtyä markkinointijohtajan rekrytointiin? Tällainen henkilö kielitaitoisena ja hyvän verkoston omaavana voisi houkutella TPS:n sponsoreiksi aivan eri luokan firmoja, jopa ihan kansainvälisiäkin toimijoita.
Neljäntenä seikkana painottaisin joukkueen urheilullista menestystä. Voidaan sanoa, että TPS on viimeiksi menestynyt "kunnolla" 1990-luvulla. Sen jälkeen on ollut melkoisen hiljaista ja jopa 2010 saavutetun "sattumamestaruuden" hetkellinen hyvän olon tunne on jo ajat sitten unohtunut. Suuri osa TPS:n nykykannattajista eivät ole koskaan nähneetkään omin silmin sellaista tilannetta, että TPS olisi valtakunnassa jääkiekkoykkönen. Tavallinen Tauno Tasalakki on mielestäni kuitenkin pääosin sellainen, että hän herää vasta silloin, kun menestystä saadaan eikä edes silloinkaan aivan heti vaan ensin pitää näyttää, että TPS menestyy, ja sitten Tauno Tasalakki innostuu ja ostaa ensin yksittäislippuja ja jos usko TPS:n menestykseen säilyy, hän ostaa jo seuraavalla kaudella kausikortin. Katsojamäärien kasvattaminen on pitkäjänteistä toimintaa ja organisaatiolla pitää olla malttia odottaa, että tarkkaan suunnitellut toimenpiteet johtavat oikeaan maaliin. Lyhytjänteinen poukkoilu sinne tänne ja siitä aiheutuva ulospäin syntyvä suunnitelmallisuuden puute ei varmuudella johda tavoiteltuun tulokseen. Siksi kaikella organisaation eri osien ja tasojen toiminnalla on oltava samaan päämäärään johtava toimintamalli, jotta uskottavuus olisi todellista.
Muitakin ongelmatekijöitä varmasti löytyy, mutta tässä nyt muutamia.
Seuraavassa muutama oma näkökulma asioihin, jotka ovat vain mielipiteitä, jotta herkkähipiäisemmät eivät loukkaantuisi ja ottaisi itseensä.
Ensimmäisenä on mielessäni isona ongelmana hallin sijainti, joka on liikenteellisesti todella huonossa paikassa. Jalankulkijoita otteluihin tulee huomattavan vähän, ja valtaosa katsojista joutuu tulemaan jollain kulkuneuvolla, joka huonosti toimivien liikenneverkkojen ja -yhteyksien johdosta on epämiellyttävää. Tästä asiasta on puhuttu tälläkin palstalla vuosikausia ja lupauksiakin asioihin puuttumisesta on annettu, mutta pääosin teot kuitenkin edelleen uupuvat.
Toisekseen Liigassa pelataan liian monta merkityksentöntä ottelua. Miksi vaivautua hallille, kun ottelulla ei ole mitään panosta? Liigapomot ahneuksissaan ovat laajentaneet Liigaa liian suureksi, eikä siitä edes voi pudota, joten Liigassa on jännitettä vain kärjessä. Jos oma joukkue ei ole mukana kärkitaistelussa, niin vielä vähemmän on syytä lähteä hallille, jollei kuulu hard core-katsojakuntaan. Tätä porukkaa on kuitenkin liian vähän.
Kolmantena ongelmana näen olemattoman markkinoinnin. Mielestäni ei riitä, että someen laitetaan jotain ja sen lisäksi on "muinaismuistona" lehti-ilmoitus päivälehdessä. Kyllä urheilumarkkinoinnissa pitäisi löytää muitakin keinoja houkutella yleisöä. Ottelujen ympärille pitäisi pystyä luomaan erilaista hypeä, jotta Tauno Tasalakkikin kiinnostuisi. TPS:ltä mielestäni puuttuu 2010-luvun taidot osaava markkinointijohtaja/päällikkö. Viime kaudella oli tällainen henkilö noin kuukauden palveluksessa, mutta sen jälkeen taas on palattu vanhaan moodiin eli katsojat ovat "syyllisiä", jos eivät vaivaudu tulemaan hallille. Oliskohan taas aika ryhtyä markkinointijohtajan rekrytointiin? Tällainen henkilö kielitaitoisena ja hyvän verkoston omaavana voisi houkutella TPS:n sponsoreiksi aivan eri luokan firmoja, jopa ihan kansainvälisiäkin toimijoita.
Neljäntenä seikkana painottaisin joukkueen urheilullista menestystä. Voidaan sanoa, että TPS on viimeiksi menestynyt "kunnolla" 1990-luvulla. Sen jälkeen on ollut melkoisen hiljaista ja jopa 2010 saavutetun "sattumamestaruuden" hetkellinen hyvän olon tunne on jo ajat sitten unohtunut. Suuri osa TPS:n nykykannattajista eivät ole koskaan nähneetkään omin silmin sellaista tilannetta, että TPS olisi valtakunnassa jääkiekkoykkönen. Tavallinen Tauno Tasalakki on mielestäni kuitenkin pääosin sellainen, että hän herää vasta silloin, kun menestystä saadaan eikä edes silloinkaan aivan heti vaan ensin pitää näyttää, että TPS menestyy, ja sitten Tauno Tasalakki innostuu ja ostaa ensin yksittäislippuja ja jos usko TPS:n menestykseen säilyy, hän ostaa jo seuraavalla kaudella kausikortin. Katsojamäärien kasvattaminen on pitkäjänteistä toimintaa ja organisaatiolla pitää olla malttia odottaa, että tarkkaan suunnitellut toimenpiteet johtavat oikeaan maaliin. Lyhytjänteinen poukkoilu sinne tänne ja siitä aiheutuva ulospäin syntyvä suunnitelmallisuuden puute ei varmuudella johda tavoiteltuun tulokseen. Siksi kaikella organisaation eri osien ja tasojen toiminnalla on oltava samaan päämäärään johtava toimintamalli, jotta uskottavuus olisi todellista.
Muitakin ongelmatekijöitä varmasti löytyy, mutta tässä nyt muutamia.