Jokainen tuote tai palvelu tarvitsee ostavia asiakkaita. Jos asiakkaita ei ole, niin, vaikka tuote tai palvelu olisi kuinka hyvä tahansa, kassavirtaa tuottajalle ei synny, ja tuottaja joutuu vaikeuksiin, kun rahat loppuvat. Siksi avainkysymys on aina varmistaa, että tuotteelle tai palvelulle on kysyntää.
Ketkä ovat TPS:n asiakkaita? No ainakin kaikki järkevän matkan päässä Turku-hallilta asuvat ihmiset, koska heillä etäisyyden puolesta olisi mahdollisuus tulla katsomaan otteluita hallille. Toisena ryhmänä ovat kaikki urheilusponsorointiin satsaavat yritykset, jotka voisivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan TPS:ää. Nämä yritykset voivat olla joko kansallisia taikka kansainvälisiä, joten niitä on lukumääräisesti "mielettömän" paljon.
Mikä on TPS:n nykytilanne? Organisaatiolla on käytössään yli 11.000 henkeä vetävä halli, jossa kauden aikana on 30 ottelutapahtumaa. Katsojakeskiarvo on vuosikausia huidellut 5-6000 katsojan välillä eli halli on ollut puolitäysi taikka puolityhjä näkökulmasta riippuen. Sponsoreita on lukumääräisesti ollut muutamia kymmeniä, muttei yhtään megaluokan sponsoria TPS ole onnistunut itselleen haalimaan, jollei omistukseen tulleita miljonäärejä lasketa. Heidän roolinsa on toistaiseksi ollut ulospäin melko näkymätön. He ovat keskittyneet talouspuolen tappioiden kuittaamisiin. Ilman heitä TPS:n taru olisi jo loppunut.
Onko kaikki hyvin? Vastaus riippuu siitä, mihin rima asetetaan. TPS:n johdossa se on kyllä asetettu jo vuosikausia järkyttävän alhaiselle tasolle, jotta joka vuosi voidaan todeta, että "kaikki on tehty oikein", ja arvostelijat ovat väärässä. Vaikka henkilöitä on vaihdettu, niin tekemisen tasoa ei ole saatu nostetuksi kestävällä tavalla, vaan toimintaa sävyttää edelleenkin vuodesta toiseen poukkoilu eikä mitään punaista lankaa johdon tekemisissä ole vieläkään nähtävissä.
Miten saadaan yleisömäärät nousuun? Arvostakaa asiakkaitanne ja laittakaa myytävä tuote kuntoon. Asiakkaat/sponsorit itse kyllä huomaavat, kun tuote on kunnossa. Asettakaa organisaation tekemisen tason rima huomattavasti nykyistä korkeammalle ja ryhtykää markkinoimaan tuotettanne ammattimaisesti ja 2010-luvun vaatimalla tavalla. Hankkikaa ehdottomasti kansainvälisiä sponsoreita ja tähdätkää määrätietoisesti urheilulliseen menestykseen kansainvälisissä otteluissa. Nykyisenlainen puuhastelu organisaation eri tasoilla ei johda urheilulliseen eikä taloudelliseen menestykseen.
Ja lopuksi vielä: lopettakaa asiakkaiden syyllistäminen ja menkää itse peilin eteen, jos syyllisiä kaipaatte.