Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 738 434
  • 3 722
Suosikkijoukkue
HC TPS
Nyt negapetteri kylmän suihkun kautta nukkumaan! Itselle tuli heti sama mieleen, kun yleisömäärä kuulutettiin. Aika härskiä toimintaa seuralta, jos tietoisesti ilmoitetaan vääriä lukuja.
TPS twiittasi klo 17, että yli 8000 lippua myyty. Lopullinen lukema kuitenkin 8145. Ovelta ei sitten myyty 1,5 tuntiin yhtään vai?
Voisikohan joku tehdä pylväsdiagrammin foliohattujen määrästä suhteutettuna tappiollisten pelien määrään, vai mistä johtuu että nyt tarvitsee joka asiasta etsiä itkemisen aiheita ja etsiä virheitä joka asiasta? Eiköhän ihmiset ole nyt pleijareihin jo ymmärtänyt, että liput on kohtalaisen helppoa hankkia etukäteen välttääkseen ruuhkat sekä päästäkseen haluamalleen paikalleen katsomaan matsia. Jos oletetaan optimistisesti että tuo yli 8000 on ilmoitettu vaikkapa heti kun 8000 on mennyt rikki, niin sehän tarkoittaa, että viimeisenä 1,5 tuntina olisi myyty 145 lippua. Nyt vittu oikeesti.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
TPS twiittasi klo 17, että yli 8000 lippua myyty. Lopullinen lukema kuitenkin 8145. Ovelta ei sitten myyty 1,5 tuntiin yhtään vai?
Lauantain pelissä menin sisään lipunmyynnin ovesta, koska toisilla ovilla sen verran ruuhkaa. En tiedä oliko hyvä vaihtoehto, koska jonotin sielläkin 10 min sisään. Sinä aikana 3 ihmistä osti lipun lipunmyynnistä. Mitä suurempi yleisömäärä, niin sitä enemmän menee lippuja ennakkoon. Hyvin mahdollista, että viimeiseen puoleen toista on mennyt vajaa 150 lippua.
 

Kanada-malja

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NYR, COL
Katoimpa tuossa SC Bernin katsojakeskiarvoa. Runkosarjassa reilu 16000 ja pleijareissa joka kerta täysi halli 17000 katsojaa. Kyllä tuolla kertymällä makselee pelaajapalkkioita. Mitenköhän paljon tulisi rahaa, jos Tepsin katsojakeskiarvo olisi joku 11000?
 

eki likanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Albijon Muzaci
Katoimpa tuossa SC Bernin katsojakeskiarvoa. Runkosarjassa reilu 16000 ja pleijareissa joka kerta täysi halli 17000 katsojaa. Kyllä tuolla kertymällä makselee pelaajapalkkioita. Mitenköhän paljon tulisi rahaa, jos Tepsin katsojakeskiarvo olisi joku 11000?

Bern on vielä olennaisesti pienempi kaupunki kuin Turku, joten siltäkin kantilta karhukaupungin katsojakeskiarvot ovat huikeat. Mutta siis Bernillä on ihan ylivoimaisesti suurin katsojakeskiarvo kaikista Eurooppalaisista joukkueista: Attendance 2015-2016 NHL:ssä Bern olisi 22. korkeimmalla Anaheimin yläpuolella, joten ei ihme että Bernillä on varaa NHL-tasoisiin pelaajiin.

Tepsin pitäisi ottaa tähtäimeen sijalta 23 löytyvä HIFK Helsinki FIN 6,937. Katsojakeskiarvot ovat kyllä kiitettävästi nousseet, joten jos ensi kaudella menestystä tulee saman verran kuin tällä kaudella, niin eiköhän sinne taas pari sataa tule lisää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Katoimpa tuossa SC Bernin katsojakeskiarvoa. Runkosarjassa reilu 16000 ja pleijareissa joka kerta täysi halli 17000 katsojaa.
Hyvää huomenta! Grüässäh - odr Guetä Morgä wiä man sagt in Bärn!

SCB:lle kausi 2016-17 oli noin 15. kausi peräkkäin Euroopan korkeimmalla katsojakeskiarvolla, 13.000 myytyä (max. myynti!) kausikorttia per kausi. Ei huonommin joukkueelta, joka vielä ennen vuosituhannen vaihdetta oli lähes konkurssin partaalla alle 10.000 katsojakeskiarvolla. Jotain oli tehtävä! Vuonna 1998 ohjat otti käsiinsä Marc Lüthi - er ist ein Manager (mit Kapitel-M) der Schweizer Eishockeygeschällschaft SC Bern!

CEO Lüthin (vastaako tämä nyt sitten toimitusjohtaja Mika Eskolaa?) ensimmäinen tehtävä oli saada berniläiset jällleen joukkueen taakse. Mitä hän teki ensimmäisenä? Varmisti, että jokaisella berniläisellä oli takuuvarmasti varaa käydä katsomassa die Mutzenin matseja. Toisin sanoen 99CHF kausikortit julkaistiin. Kausi kaudelta yleisömäärä kohosi ja kausikorttien hintaa voitiin nostaa (TÄSSÄ järjestyksessä!). Olen muistaakseni tässä ketjussa aiemmin luetellut SCB:n yleisömäärän kehityksen 99CHF kausikortin lanseerauksesta lähtien, joten en toista enää itseäni.

Wo steht SC Bern heute? Mikä on TPS:n tilanne tänä päivänä? Jonkun laskukaavan mukaisesti "kannattaa" pitää kauden aikana yläkatsomot (pääsääntöisesti) tyhjinä kuin myydä ne täyteen jo kesällä. Hetken päästä tietysti joku @Daenboudian tulee ketjuun kertomaan totuuksia, kuinka hänelle ollaan TPS:n toimistolta vakuuteltu erinäisillä laskutoimituksilla edullisten kausikorttien täydellistä mahdottomuutta. Kyllähän marraskuun 2017 tiistain SaiPa-matsissa se E-/G-katsomon tyhjä punainen jakkara tuottaa "paremmin" täysin tyhjänä kuin siten, että siihen oltaisiin jo kesällä myyty pääsylippu (vaikka sitten 3,5EUR/ottelu ja katsoja venyttäisi kullia kotisohvalla) kausikortin muodossa?
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
SCB:lle kausi 2016-17 oli noin 15. kausi peräkkäin Euroopan korkeimmalla katsojakeskiarvolla, 13.000 myytyä (max. myynti!) kausikorttia per kausi. Ei huonommin joukkueelta, joka vielä ennen vuosituhannen vaihdetta oli lähes konkurssin partaalla alle 10.000 katsojakeskiarvolla. Jotain oli tehtävä! Vuonna 1998 ohjat otti käsiinsä Marc Lüthi - er ist ein Manager (mit Kapitel-M) der Schweizer Eishockeygeschällschaft SC Bern!

CEO Lüthin (vastaako tämä nyt sitten toimitusjohtaja Mika Eskolaa?) ensimmäinen tehtävä oli saada berniläiset jällleen joukkueen taakse. Mitä hän teki ensimmäisenä? Varmisti, että jokaisella berniläisellä oli takuuvarmasti varaa käydä katsomassa die Mutzenin matseja. Toisin sanoen 99CHF kausikortit julkaistiin. Kausi kaudelta yleisömäärä kohosi ja kausikorttien hintaa voitiin nostaa (TÄSSÄ järjestyksessä!). Olen muistaakseni tässä ketjussa aiemmin luetellut SCB:n yleisömäärän kehityksen 99CHF kausikortin lanseerauksesta lähtien, joten en toista enää itseäni.

[/QUOTE] Itseasissa TPS myy kausikortteja halvemmalla kuin Bern. Tuo 99 esimerkki on lastenlipun hinta ja sama hinta on Tepsillä. Oikeasti se on Bernillä vähän yli 100e nykyään. Halvimmat aikuisten kausarit on yli 200e.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Kyllähän marraskuun 2017 tiistain SaiPa-matsissa se E-/G-katsomon tyhjä punainen jakkara tuottaa "paremmin" täysin tyhjänä kuin siten, että siihen oltaisiin jo kesällä myyty pääsylippu (vaikka sitten 3,5EUR/ottelu ja katsoja venyttäisi kullia kotisohvalla) kausikortin muodossa?
Tätä asiaa ei tuolla toimistolla näytetä vaan ikinä ymmärrettävän? Se oheismyynti, jonka jokainen tyhjä jakkara tuo, on melko vaatimaton...
Tietysti tuo kullin venyttäminen kotisohvallakaan ei sitä oheismyyntiä kasvata, mutta olisi joka tapauksessa se kausari myyty.
Toimistolla olisi otettava se kuuluisa lusikka kauniiseen käteen ja alettava tekemään jotain sen eteen, että hallille saataisiin UUTTA sukupolvea. Siis sitä, joka nyt muuten räpläää ipadia ja iphonea iltaisin. Iso osa niistä triplamestaruuksia nähneistä ja Kupittaan seisomakatsomossa huutaneista on edelleen katsomossa (allekirjoittanut mukaanlukien), mutta se ei vaan ihan riitä...
Seuraanhan palkattiin jo se markkinointijohtajakin, mutta jonkun muroihin sekin jo ehti kusta kun "koeajalla" sai hokkaria?
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jokainen tuote tai palvelu tarvitsee ostavia asiakkaita. Jos asiakkaita ei ole, niin, vaikka tuote tai palvelu olisi kuinka hyvä tahansa, kassavirtaa tuottajalle ei synny, ja tuottaja joutuu vaikeuksiin, kun rahat loppuvat. Siksi avainkysymys on aina varmistaa, että tuotteelle tai palvelulle on kysyntää.

Ketkä ovat TPS:n asiakkaita? No ainakin kaikki järkevän matkan päässä Turku-hallilta asuvat ihmiset, koska heillä etäisyyden puolesta olisi mahdollisuus tulla katsomaan otteluita hallille. Toisena ryhmänä ovat kaikki urheilusponsorointiin satsaavat yritykset, jotka voisivat hyödyntää omassa markkinoinnissaan TPS:ää. Nämä yritykset voivat olla joko kansallisia taikka kansainvälisiä, joten niitä on lukumääräisesti "mielettömän" paljon.

Mikä on TPS:n nykytilanne? Organisaatiolla on käytössään yli 11.000 henkeä vetävä halli, jossa kauden aikana on 30 ottelutapahtumaa. Katsojakeskiarvo on vuosikausia huidellut 5-6000 katsojan välillä eli halli on ollut puolitäysi taikka puolityhjä näkökulmasta riippuen. Sponsoreita on lukumääräisesti ollut muutamia kymmeniä, muttei yhtään megaluokan sponsoria TPS ole onnistunut itselleen haalimaan, jollei omistukseen tulleita miljonäärejä lasketa. Heidän roolinsa on toistaiseksi ollut ulospäin melko näkymätön. He ovat keskittyneet talouspuolen tappioiden kuittaamisiin. Ilman heitä TPS:n taru olisi jo loppunut.

Onko kaikki hyvin? Vastaus riippuu siitä, mihin rima asetetaan. TPS:n johdossa se on kyllä asetettu jo vuosikausia järkyttävän alhaiselle tasolle, jotta joka vuosi voidaan todeta, että "kaikki on tehty oikein", ja arvostelijat ovat väärässä. Vaikka henkilöitä on vaihdettu, niin tekemisen tasoa ei ole saatu nostetuksi kestävällä tavalla, vaan toimintaa sävyttää edelleenkin vuodesta toiseen poukkoilu eikä mitään punaista lankaa johdon tekemisissä ole vieläkään nähtävissä.

Miten saadaan yleisömäärät nousuun? Arvostakaa asiakkaitanne ja laittakaa myytävä tuote kuntoon. Asiakkaat/sponsorit itse kyllä huomaavat, kun tuote on kunnossa. Asettakaa organisaation tekemisen tason rima huomattavasti nykyistä korkeammalle ja ryhtykää markkinoimaan tuotettanne ammattimaisesti ja 2010-luvun vaatimalla tavalla. Hankkikaa ehdottomasti kansainvälisiä sponsoreita ja tähdätkää määrätietoisesti urheilulliseen menestykseen kansainvälisissä otteluissa. Nykyisenlainen puuhastelu organisaation eri tasoilla ei johda urheilulliseen eikä taloudelliseen menestykseen.

Ja lopuksi vielä: lopettakaa asiakkaiden syyllistäminen ja menkää itse peilin eteen, jos syyllisiä kaipaatte.
 

A - P

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikä helvetin syyllistäminen. Itsellä ollut kausikortti about 30 vuotta eikä ikinä ole ollut sellainen olo että minua olisi syytetty mistään. Olisiko jollain muilla tahoilla syytä katsoa peiliin kun runkosarjan tiistai-peleissä on 3800 katsojaa vaikka peli oli hyvää ja voittavaa. Eikä mitään markkinointi-jargonia tähän kiitos, ainakin syksyllä oli vaikka minkälaista lippupakettia puoli-ilmaiseksi mutta eipähän paljon vaikuttanut.
 

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viimeisen seitsemän (7) vuoden aikana kaksi (2) kertaa puolivällyihin, kerran (1) sääleihin ja lopuilla kerroilla (4) suoraan ulkona playoffseista. Silti tällä kaudella runkosarjassa yleisökeskiarvon 2. ja playoffseissa selvä 1.

Ei tässä nyt ihan niin suuressa kuopassa olla, mitä suurin osa kirjoittajista antaa ymmärtää. Kyllä se yleisö saapuis hallille, jos joukkue pääsis ees vittu joskus pelaamaan "arvo"mitaleista.

Edit: Pointtinani siis: Suhteutettuna urheilulliseen menestykseen nykyiset yleisömäärät ovat jopa törkeän suuret.
 

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
Mikä helvetin syyllistäminen. Itsellä ollut kausikortti about 30 vuotta eikä ikinä ole ollut sellainen olo että minua olisi syytetty mistään. Olisiko jollain muilla tahoilla syytä katsoa peiliin kun runkosarjan tiistai-peleissä on 3800 katsojaa vaikka peli oli hyvää ja voittavaa. Eikä mitään markkinointi-jargonia tähän kiitos, ainakin syksyllä oli vaikka minkälaista lippupakettia puoli-ilmaiseksi mutta eipähän paljon vaikuttanut.
Ei, mutta kun se on väärin tehty. Aina on liian kallista tai liian vaikeaa päästä hallille tai TJ vittuilee tai nakkimukeja ei ole tai kaljaa saa jonottaa tai... tai... tai... Ihan turha noista jauhaa kun niistä nyt on 87 sivua väännetty ilman tulosta. Antaa herrojen olla oikeassa (tai "oikeassa").
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Ei tämä varmasti myöskään ole niin yksiselitteistä, että vain kun olisi halpoja kausareita niin kyllä ihmiset tulisi. Kaikkia ihmisiä ei kiinnosta jääkiekko niin paljoa, että haluavat nähdä 30 peliä kaudessa vaikka se olisi ilmaista. Aikanaan se 99e kausari oli menestys, mutta ei sekään silti tainnut myydä loppuun. Isot suunnitelmat oli lajentaa seisomokatsomoa jos näitä olisi mennyt.

Räjäytetään nyt ilmoille vaikka koko G katsomon vetävä halpa kausari, esim 150e. En usko että näitä myytäisi loppuun. Tarkkoja lukuja ei ole, mutta tämä olisi kausarimyyntiin niin suuri lisä, etten usko että se täyttyisi. Kausarien ostajia ei siis oli niin paljoa. Toisin sanoen en usko siis siihen, että 2 tuhatta ihmistä ei tällä hetkellä osta kausaria koska se on liian kallis, mutta jos tuollainen halpa kausari G osaan tulisi, he rientäisivät sen hakemaan. Heitän jopa niin karun arvauksen, että olen varma ettei Gatoraden ottelutapahtuma olisi myyty loppuun joka pelissä, vaikka sinne pääsisi hintaan 5e irtolipulla. Ihmisiä ei vain ole pitkässä runkosarjassa asiakkaiksi tuollaisia määriä.

Eri asia oma se kannattaisiko tuollainen halpa lippu, ja tuotto oheismyynnistä toimintatapa. Ässät lanseerasi aikanaan halvan kausarin ja lopulta hekin olivat sitä mieltä ettei se ole kannattavaa. En siis ota tuohon laskentatapaan kantaa, sillä minustakin edes jollain hintaa myyty penkki on parempi kuin tyhjä. Väitän kuitenkin ettei mitään isoja massoja ja katsomonosia täytetä vain halvalla kausarilla, yksinkertaisesti halukkaat ei riitä. Muutaman sata voisi saada menemään kaupaksi kyllä tällaisia halpoja yläkatsomon kausareita, hyvä alku tämäkin olisi. Kausarien tarjontaa pitäisi kuitenkin lisätä, sillä kausarin haltija on aina patentiaalisempi tulija. Suomalainen kun ei helpolla ole pois tapahtumasta josta on jo maksanut.
 

Pratu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eri asia oma se kannattaisiko tuollainen halpa lippu, ja tuotto oheismyynnistä toimintatapa. Ässät lanseerasi aikanaan halvan kausarin ja lopulta hekin olivat sitä mieltä ettei se ole kannattavaa.
Missähän näin on sanottu? ...vastaan itse: ei missään.
Ässillä on nyt kolmatta kautta myynnissä nuo 99€ kausarit, joten aika outoa jatkaa käytäntöä jos ei olisi kannattavaa. Tulevalle kaudelle tuotiin markkinoille vielä halpojen seisomakausikorttien lisäksi halpoja istumakausareita, kun osalle paikoista saa kausikortin 299€:lla (ennen 550€).
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Jos ajatellaan, että urheilullisen menestyksen vaatimuksena on, että samalla saadaan myös taloudellista menestystä, silloin eivät katsojatulot ole vain ja ainoastaan niitä tuloja, mitä tarvitaan. Tarvitaan myös sponsorituloja. Niitä tarvitaan jopa erittäin huomattava määrä, koska urheilullisesti menestyvä joukkue valitettavasti maksaa suuren kasan euroja.

TPS ei ole onnistunut hankkimaan alkuunkaan sellaisia määriä sponsoreita/sponsorituloja, mitä se voisi saada, jos organisaatiossa olisi panostettu ammattitaitoiseen markkinointiosaamiseen. Jos ajatellaan esimerkiksi vaikkapa Oulun Kärppiä, niin siinä organisaatiossa on jo vuosikausia tehty sponsorimarkkinoilla aivan eri luokan tulosta mitä TPS:ssä. Oulun Kärppien menestystarina rakentuu paljon enemmän onnistumiseen sponsorimarkkinoilla kuin otteluiden lipunmyyntituloihin. Ihmettelen, ettei TPS:ssä tätä vieläkään tajuta.

Jos TPS haluaa nousta varteenotettavaksi liigamenestyjäksi, sen markkinointi ei voi olla nykyisenlaista. Luulisi Paanasen ja Kodisojan tämän tajuavan, jos muut organisaatiossa sitä eivät tajua.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Mikä helvetin syyllistäminen. Itsellä ollut kausikortti about 30 vuotta eikä ikinä ole ollut sellainen olo että minua olisi syytetty mistään. Olisiko jollain muilla tahoilla syytä katsoa peiliin kun runkosarjan tiistai-peleissä on 3800 katsojaa vaikka peli oli hyvää ja voittavaa. Eikä mitään markkinointi-jargonia tähän kiitos, ainakin syksyllä oli vaikka minkälaista lippupakettia puoli-ilmaiseksi mutta eipähän paljon vaikuttanut.
No tässähän sä juuri syyllistät, kuten ed. nimimerkki sanoi. Eli syyllistetään nimenomaan turkulaiset, jotka EIVÄT suvaitse hallille saapua, vaikka peli olisi hyvää ja joukkue sen ansaitsisi. Jotain siis tehdään väärin tai jätetään tekemättä kun ei kiinnosta? Aika vähän oli Palloseura budjetoinut lippumyynnin tuloja kaudelle verrattuna moneen muuhun seuraan. En tiedä, mikä oli lippujen oikea hintakeskiarvo, mutta tuossa julkaistussa vertailussa se jäi n. 9 euroon...?

Jollain tavalla se kiinnostus jääkiekkoon olisi herätettävä ja helpoiten se onnistuu, mikäli kynnys asetetaan riittävän matalalle. Tämä tarkoittaa ikävä kyllä nykypäivänä hintaa. Tälläkin kaudella olen kuullut hyvin monelta tutulta ja ystävältä, että liput ovat liian kalliita - vaikka tuote onkin ollut kiinnostava (eli menestynyt). Mikäli hallille saataisiin se uusi sukupolvi ja samaan aikaan meillä olisi menestyvä ja kiinnostava joukkue, voitaisiin sitä hinnoitteluakin pikkuhiljaa tarkistaa.

Ja vaikka emme pystykään kilpailemaan samalla tavalla sponsoreista kuin tuo puolen Suomen Kärpät, on tälläkin alueella tuhansia yrityksia, joille tuotetta pystyy markkinoimaan - se vaatii ainoastaan enemmän jalkatyötä! Veikkaan, ettei Sjöroosin pöytäpuhelin nykypäivänä kovin usein soi, toisin kuin kultaisina vuosina...
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Missähän näin on sanottu? ...vastaan itse: ei missään.
Ässillä on nyt kolmatta kautta myynnissä nuo 99€ kausarit, joten aika outoa jatkaa käytäntöä jos ei olisi kannattavaa. Tulevalle kaudelle tuotiin markkinoille vielä halpojen seisomakausikorttien lisäksi halpoja istumakausareita, kun osalle paikoista saa kausikortin 299€:lla (ennen 550€).
Täysin muistin varaisesti minulle oli jäänyt jostakin teidän puolen keskusteluista tällainen muistikuva. Uskon siis ettei näin ole, mikäli niin sanot. Olen siis itsekin siinä uskossa että halvallakin myyty on parempi kuin tyhjä. Muistin kuitenkin että vastaväitteitä olisi ollut joskus ilmassa Porissakin, Turussa niitä on ollut myös riittämiin.
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Kyllä seurojen tulopohjat kaipaavat laajennusta. Tällä tarkoitan sellaista bisnestä mikä tuo konserniin rahaa, muttei välttämättä liity seuran strategiaan muutoin. Lukko ja Kärpät etunenässä jo näin toimivat. Yleisömäärän kasvulla tai nykyisillä lipunhinnoilla (vs. sisältö) ei tulosta juuri nosteta. Kauanko aikaa menee siihen ettei yleisötulot ole enää yksi päätulonlähteistä? Veikkaan ettei montaa kautta.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Kyllä seurojen tulopohjat kaipaavat laajennusta. Tällä tarkoitan sellaista bisnestä mikä tuo konserniin rahaa, muttei välttämättä liity seuran strategiaan muutoin. Lukko ja Kärpät etunenässä jo näin toimivat. Yleisömäärän kasvulla tai nykyisillä lipunhinnoilla (vs. sisältö) ei tulosta juuri nosteta. Kauanko aikaa menee siihen ettei yleisötulot ole enää yksi päätulonlähteistä? Veikkaan ettei montaa kautta.

Juuri näin eli katsojatuloilla ei tulevaisuudessa ole enää sitä merkitystä, mitä takavuosina on ollut. Tulovirtaa pitää hankkia muualtakin jotta organisaatio pysyy kilpailussa mukana. Jos tämä ei onnistu, niin seurauksena on putoaminen menestysjoukkueiden kelkasta, kuten TPS:n kohdalla on jo tapahtumassa, kun talouspuoli sakkaa vuodesta toiseen.
On kyllä melkoisen suuri dilemma sellainen väite, että esimerkiksi Oulun Kärpillä olisi paremmat mahdollisuudet menestyä sponsorimarkkinoilla, koska sillä on "lääniä" ympärillään enemmän kuin TPS:llä. Kysymys on organisaation asenteesta eikä toiminta-alueen pinta-alasta. Kärpät on menestynyt urheilullisesti ja sellainen luonnostaan herättää sponsoreissa enemmän yhteistyöhaluja kuin vastaavasti mahdollinen leimautuminen sekoilevan organisaation kannattajaksi. Kaikki haluavat olla menestyvän organisaation kavereita, sillä menestys luo positiivisen ympäristön sponsorinkin tuotteille.
Olen toitottanut jo useampaan otteeseen, että TPS:n pitäisi hankkia kansainvälisiä sponsoreita. Tämä mahdollistuu vain siten, että TPS tunnettaisiin maamme rajojen ulkopuolella menestyvänä jääkiekkojoukkueena. Tähän tarkoitukseen esim. CHL on oiva mahdollisuus näyttää, mihin rahkeet riittävät. Jos CHL:ssä kontataan, niin eipähän siitä paljon positiivisia asioita synny neuvotteluja silmallä pitäen.
Katsoin piruuttani SC Bernin sponsoriluetteloa. Sieltä löytyi esim Peugeot, joka ei ole sveitsiläinen tuote, joten SC Bern on ainakin onnistunut ylittämään oman maansa rajat hankkiessaan sponsoreita. Miksei TPS:kin voisi onnistua? Onnistuminen kuitenkin edellyttää, että sponsorineuvotteluja pystytään käymään muulla kielellä kuin Turun murteella ja nöyrällä sekä ammattimaisella asenteella. Nämä saattavat TPS:n kohdalla muodostua kompastuskiveksi.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Onnistuminen kuitenkin edellyttää, että sponsorineuvotteluja pystytään käymään muulla kielellä kuin Turun murteella ja nöyrällä sekä ammattimaisella asenteella. Nämä saattavat TPS:n kohdalla muodostua kompastuskiveksi.
Tämä!

Ja tuohon dilemmaan, johon kaiketi viittasit - en tarkoittanut omassa kirjoituksessani pelkästään sitä ympärillä olevaa lääniä, vaan sitä, että Kärpillä on kovin vähän kilpailijoita sponsorimarkkinoilla. Ja kyllä, siellä on todellakin tehty perse pitkänä duunia, jotta niitä euroja on saatu kasaan. Jostain löytyy varmasti se Junnon "jäähyväishaastattelu", jossa kertoi, millaista oli alussa sekä minkälaiset fasiliteetit ja resurssit oli käytössä.
Palloseuralla olisi maailmanluokan puitteet ihan mihin tahansa, mutta juuri kuten tuossa alussa lainasin... resursseista en ole niin vakuuttunut.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Palloseuralla olisi maailmanluokan puitteet ihan mihin tahansa, mutta juuri kuten tuossa alussa lainasin... resursseista en ole niin vakuuttunut.

Hienosti kiteytetty. Olen monta vuotta ihmetellyt, kauanko TPS:n rahoittajat hyväksyvät johdon puolivillaisen tekemisen, jossa ei ole päätä eikä häntää. Taloudellisia tappiovuosia toinen toisensa perään, ja kaikkea johdon tekemistä ilmentää valtava arroganssi arvostelua kohtaan. Jos ja kun homma ei toimi, niin vika on johdon mielestä aina muualla kuin mitä omasta peilistä näkyy. Sama ongelma valitettavasti vaivaa myös osaa fanipoikia, jotka eivät näe metsää puilta vaan löytävät aina myötäsukaisen suhtautumisen johdon mitä ihmeellisimpiinkin tekemisiin. Mitään tosiasiallista muutosta tekemiseen ei vaadita vaan nykyinen "saunaseuramenttaliteetti" riittää. Tällaisella menolla ei olekaan mikään ihme, ettei TPS pysty nousemaan Liigassa kärkijoukkueiden joukkoon, kun puolinainen tekeminen on itseisarvo.

Tälläkin kaudella oli käsittämätöntä, ettei johto tehtyään hätiköidyn päätöksen valmennuksen vaihtamisesta halunnut, että joukkue olisi menestynyt eikä siten tehnyt tarvittavia kauden aikaisia rekrytointeja vaan selitti viikosta toiseen, ettei sopivia ja "oikeanlaisia " pelaajia ollut tarjolla. Kaikkein suurin ihme mielestäni oli se, että osa kannattajista "osti" tämän selityksen aivan täytenä totena.

Paljon muutoksia siis tarvittaisiin ennen ensi kautta, jotta voisi kuvitella, ettei ensi kaudella taas ihmetellä tyhjiä katsomoita ja joukkueen kyntämistä sijoilla "ynnä muut".
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Vähän saatanan erikoista on, ellei palkattu väki ole enemmän kärryillä esim nimimerkin Aurajoki "jokainen tuote tarvitsee maksavia asikkaita" -neronleimauksista. Vituiksi toki menee silti, mutta ostan esim A-P:n ideaa siitä, että kyllä tässä peiliinkin voi katsoa aika moni. Olemme kuin juniorijoukkueen huoltajista 90%. Kauhea länkytystä, mutta itse tekemiseen ei osallistuta. Mitä esim sinä Aurajoki olet tehnyt osaltasi? Ennen kuin kysyt mitä kausi sinä, vastaan että en mitään muuta kuin kannattanut.
 

aurajoki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TPS
Samaa olen tehnyt kuin sinä todennäköisesti jopa huomattavasti kauemminkin. Olen siis nähnyt TPS nousut ja pohjakosketukset, joten perspektiiviä löytyy.
 

Lätkäfani66

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
No mitä muuta kannattaja voi tehdä kuin ostaa sen kausikortin ja käydä matseissa? Reilu tonni vuodessa siihen menee itseltä, lisäksi vielä jokunen nakkivene... Ei kai sitä saatanan seuraa täydy alkaa vetämään?
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
No mitä muuta kannattaja voi tehdä kuin ostaa sen kausikortin ja käydä matseissa? Reilu tonni vuodessa siihen menee itseltä, lisäksi vielä jokunen nakkivene... Ei kai sitä saatanan seuraa täydy alkaa vetämään?

Juuri näin. En muuta tarkoittanutkaan.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Samaa olen tehnyt kuin sinä todennäköisesti jopa huomattavasti kauemminkin. Olen siis nähnyt TPS nousut ja pohjakosketukset, joten perspektiiviä löytyy.

Nooh, huomattavasti kauemmin on melko raju väite, mutta mahdollista eliniällä. Itse olen tätä seurannut nyt laskujeni mukaan 35 vuotta. Mukana loistoa ja konttausta. Ekat vajaat 10 vuotta keskivertoa. Sitten loistoa ja nyt 17 vuotta pelkkää paskaa pl 2010.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös