Näitä luetteloita syistä löytyy varmasti yhtä monta kuin on kirjoittajiakin... mutta laitan nyt niitä omia ajatuksiani:
Ihmisten vapaa-aika, lippujen hinnat, kiinnostus, ikäluokat - ja tähän voisi jatkaa vielä lisääkin... (tuon yhdessä listassa olleen huonon menestyksen sivuutan tässä jo kokonaan - Tepsin "tuote" on nyt kolmatta vuotta melko kunnossa!)
Tuo kilpailu vapaa-ajasta on tällä hetkellä - ja on ollut jo muutaman vuoden - todella kovaa. Nykyisin on tarjolla aika paljon enemmän kaikenlaista tapahtumaa sekä harrastusmahdollisuuksia kuin joskus sillä kultaisella 90-luvulla (tai 2000-luvun alussa).
Lippujen hinnat ovat varmasti yksi iso syy, vaikka kausikortin muodossa tiettyihin katsomo-osiin yksittäisen pelin hinta saadaankin kohtuulliseksi. Tosin kausikortteja ei takuulla satunnainen kävijä hanki ja irtoliput ovat edelleen kalliita, varsinkin perheille. Lisäksi kun pelejä on liikaa, on myös niitä "einiinkiinnostavia" tiistaimatseja aika paljon...
Sitten on tuo kiinnostus, joka on kaikenmaailman laineista huolimatta laskenut - ainakin kotimaiseen Liigaan. Itse Typhoonissa alusta asti käyneenä voin todeta, että melko paljon siellä näkyy niitä samoja naamoja, mutta uusi sukupolvi loistaa poissaolollaan? Ne nuoret, joita hallilla näkyy, ovat enimmäkseen itse lätkän harrastajia. Muu nuoriso "pelaa" edelleen niillä iPhoneillaan ja iPadeillaan, ei niitä saa - ainakaan omalla rahalla - hallille. Lisäksi harrastajamäärät eri lajeissa ovat kasvaneet lähes räjähdysmäisesti, eikä aika riitä enää muiden lajien seuraamiseen jos oma harrastus vie jo sen 2-4 iltaa viikossa. Itse kävin vielä ennen lapsien saamista yhdessä vaimon kanssa peleissä, mutta nykyisin tämä on pelkästään minun harrastukseni. Muutaman kerran olen ehdottanut koko perheelle mukaan tuloa (lähinnä viikonloppuna), mutta kiinnostus/innostus on pyöreä 0.
Se, mikä koskee sitten jo koko Liigaa, on tuo Ruudun melko järjetön sopimus, joka tarjoaa kuukauden matsit alle yhden pelin hinnalla?
Liigalle se tuo tiettävästi melko muhkeat rahat ja kaiketi myös seuroillekin ihan kohtuulliset korvaukset. Tästä huolimatta se syö seurojen muita ansaintamahdollisuuksia, kuten myynnin hallilla. Lisäksi tunnelma ottelutapahtumassa jää laimeaksi kun osa kannattajista jää kotisohvalle...
Tämä kaikki johtaa myös siihen, että yhteistyökumppaneita on vaikea löytää - tyhjä areena ei ole kovin kiinnostava "mainoskanava".
Jos nyt jotain kokeilun arvoista tulee mieleeni, niin voisi yrittää rakentaa taas jotain lippupaketteja - ainakin arkiotteluihin. Tuo nyt esim. KalPa-otteluun tarjottava CHL-etu ei ihan vastaa sitä, mitä haen... Viikonlopun ottelun kylkeen arkiottelu puoleen hintaan tms. Tai sitten niitä arkiottelupaketteja otteluihin, joiden tiedetään herättävän vähemmän kiinnostusta jokatapauksessa. Ilmaislippuja en minäkään kannata, paitsi esim. kouluihin, päiväkoteihin tms. jaettavaksi - tämä tukisi sitä uuden sukupolven kiinnostuksen herättämistä. Se, että ilmaisia lippuja jaetaan jossain citymarketissa muutama sata, johtaa kuitenkin siihen, että haetaan lippu ja jätetään tulematta...
Toki näiden halvempien lippupakettienkin myynti saattaa harmittaa kausikorttien ostajia, mutta kyse on ihan samasta kuin alennusmyynneissä - kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen oikeaan aikaan.
Tällaisia ajatuksia tähän hetkeen - paljon jäi vielä kirjoittamattakin, ettei tullut turhan pitkä vuodatus!