Niin en sitten tiedä onko tuossa bussi jutussa se ongelma, että eri linjoilla on eri liikennöijät.
Saattaa olla, en tiedä, mutta missään nimessä en näe mitään ratkaisematonta asiassa!
"
Turun seudun joukkoliikenteen päätöksenteosta vastaa Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunta. Joukkoliikennelautakunta koostuu 12 jäsenestä, joista seitsemän nimittää Turun kaupunki. Kaarinan, Raision, Naantalin, Liedon ja Ruskon valtuustot valitsevat kukin yhden jäsenen. Kullakin jäsenellä on henkilökohtainen varajäsen."
Toisin sanoen - HC TPS Turku Oy:n edustaja menee tekemään esityksen Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnalle.
"
Föli-busseja liikennöi seuraavat yhdeksän liikennöitsijää:
- Turun Kaupunkiliikenne
- Länsilinjat
- SL-Autolinjat
- Turun Linja-autoilijain Osakeyhtiö
- LS-Liikennelinjat
- V-S Bussipalvelut
- J&M Launokorpi
- Vesman Liikenne/Jalobus
- Vainion Liikenne"
Nämä liikennöitsijät ajavat Turun kaupungin joukkoliikennetoimiston tilaamaa sopimusliikennettä. Jos HC TPS Turku Oy:n esittämä ehdotus menisi läpi Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnassa, niin tuollainen pykälähän olisi helppoa sorvata näihin kilpailutettaviin liikennöintisopimuksiin. Jos jollekin liikennöitsijälle tällainen sopimusehto ei käy, niin ei muuta kuin uutta liikennöitsijää kehiin. Kyse on kuitenkin vain 30+ illasta vuodessa - pudotuspeleineen ehkä 40 iltaa. Harjoitus- ja CHL-ottelut mukaan lukien maksimissaan 50 iltaa vuodessa. Jotenkin tuntuu merkilliseltä, jos jollekin liikennöitsijälle on tärkeämpää ajaa puolityhjiä busseja kyseisinä iltoina kuin saada busseihinsa porukkaa.
Korostan vielä sitä, että mitään tarvettahan ei ole lisätä liikennettä. Noin 50 hengen bussit ajavat joka tapauksessa aikataulujensa mukaisesti. Tällä hetkellä ne vaan ajavat matsipäivinäkin puolityhjinä. Jos jengi alkaisi käyttää tätä hyväkseen niin paljon, että vuoroja pitää lisätä, niin siinä vaiheessa kulupuolikin nousisi, ja rahaa pitäisi liikkua liikennöitsijöiden suuntaan. Mä en ymmärrä sitä, että mikä ongelma liikennöitsijälle tulisi muutoksesta. Tällä hetkellä busseissa istuu kymmenen matkustajaa. Entä sitten, jos busseissa istuisikin ne samat kymmenen matkustajaa + 30 TPS-kannattajaa matkalla matsiin tai matsista kotiin?
Tähän vahva sama. Toki vaatinee jonkun kolmen mukaan yhteistyökumppaniksi, koska maksaa kymmeniä tuhansia - - -
Mä en vielä ole keksinyt, että kenelle tämä ehdotus maksaa.
EDIT: lainausten lähde
30.09.2017 - Wikipedia: Föli
30.09.2017 - Turku: Föli - Turun seudun joukkoliikenne
Lisätään vielä yksi lainaus toisesta lähteestä:
"
Föliin kuuluvat Turku, Kaarina, Raisio, Naantali, Lieto ja Rusko. Kaikkien kuuden kunnan alueella on voimassa tasataksa eli hinta on sama matkan pituudesta riippumatta."
Tällainen sopimusehto (tasataksa) ollaan joka tapauksessa saatu sorvattua liikennöintisopimuksiin. Mikä ongelma olisi sorvata myös erillinen TPS-ehto?