Miten rauta nousee? Entä cooper? Käsi sydämelle ja totuus esiin!

  • 107 135
  • 565

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
JHag:Kiitos!

Ex:
Olen eri mieltä tosta kyynärpäitten asennosta koska jos ne menee vartalonmyötäisesti,niin liikeradasta tulee pitempi ja se ei penkissä oikein toimi ja sitäpaitsi otetta joutuu kaventamaan jos haluaa pitää kyynärpäät lähellä vartaloa ja silloin liike kohdistuu enemmän ojentajiin.
Itse pidän kyynäriä tangon ja vartalon puolessa välissä.Noista palautuksista olen aikas samaa mieltä.

Janis:
(Täytyy munkin kehua)Teen dippiä 70kg:lisäpainoilla ja nyt täytyy lisätä painoo,koska menee jo 6 toistoo.;)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Penkki, tuo rakas lapsi...

Exä, sulla on aika lailla samanlainen treenirytmi kuin mulla, paitsi että mä en pidä tarpeeksi paljon taukoa. Jos treenaa isoilla painoilla, riittää 1 treenikerta/vko/lihasryhmä hyvin - ja nyt tarkoitan kovaa treenikertaa. Muuten ei palaudu tarpeeksi.

Niin, ne kyynärpäät. Kysymys on hyvin yksilöllinen ja hyvä yleisohje otteen leveydestä on "noin hartian leveys". Ei liian lähelle kroppaa kyynärpäitä ELLEI ole tarkoitus tehdä kapeaa penkkiä eli ojentajatreeniä. Ei myöskään liian leveää otetta, koska jokainen salihemmo tietää, että silloin menee etuolkapäät romuksi. Kaikilla on ainakin vähän...

Ja yksilölliseksi asian tekee ihmisten erilainen käsienpituus. Minulla on apinamalliset pitkät kädet ja minun pitäisi levittää otetta entisestään, jotta saisin ojentajaefektiä pois ja enemmän rintaa peliin. Mutta se on todella vaikeaa, sillä pian homma siirtyy olkapäätuhoksi. Kysymys on noin millimetreistä.

Lyhytkätiset nostavat paljon penkistä ja jos heillä etuolkapäät kestävät vielä leveän otteen, niin silloin nousee paljon = lyhyt nostomatka. Näin nostavat useat tuntemani voimanostokisoissa menestyneet. Tyypeillä on ylileveän näköinen ote, mutta lyhyet kädet yhdessä oikean hengitystekniikan kanssa liikuttavat rautaa pelottavan helpon näköisesti. Ja oikea hengitystekniikka on todellakin tärkeä osa vakavampaa puntinkolistelua.

Minun perusohjelmani jakautuu karkeasti kolmeen osaan:
1) rinta + hauikset 2) yläselkä + olkapäät 3) alaselkä, jalat + ojentajat. Monien kokeilujen järkeen ko. jako sopii minulle parhaiten. Ja tähän sitten se sama variaatio painojen suhteen kuin exälläkin.

Timo Silakka: Mulla on kotona kaikki kunnossa ja salitreeni on kiva laji:p Näin on
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Just joo...

Penkistä nousee mahtavat 70-80kg päivästä riippuen:)
Penkki ei tunnu sopiva minulle tulokset kehittyvät ankeasti..

Jalkaprässissä 300kg 20 sarjoja :)

Cooperissa on mennyt parhaillaan 3500m,
Mutta nyky kunnossa ollaan lähempänä 3000:)

Urheilu hulluksi tunnustaudun ja liikuntaa harrastan 4-7krt viikko.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Olispa lustia jos voisi treenata tuolla lailla. Mutta nyt jo tällä iällä lähes kaikkia urheilulajeja kokeilleena saa olla tyytyväinen, kun pääsee edes aamulla liikkeelle.
Nuorempana Cooperissa kyllä 3400m, punttisalilta karkasin aina naapuriin bilis-pöydän ääreen. Silti nostan edelleen oman painoni. Kättäkin vääntäisin, mutta on joku pirun siru irrallaan kyynärpäässä.
Ai niin, pääkaupunkiseudun vpk-kisoissa 1000m maastojuoksussa lusikka Rastilasta kolmannesta sijasta. Sitä ei voi unohtaa.
Nykyään menee golfin parissa 2-3 kertaa viikossa, jos kelit sallii.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Mielenkiintoista penkkikeskustelua.Kokeilin sitten lähes kuuden vuoden jälkeen erilaisia otteita itseksekseni työmatkalla erään hotellin tyhjällä salilla.Ei tämmöinen apinan rakenteinen saanut edelleenkään voimaa taakse.Isoja romuja ei viitsinyt laittaa,kun oli rintatreenistä parin päivän tauko vasta(mulla on viikon kierto).
Kapea penkki ,leveä penkki,kädet kyljissä,kyynerpäät sivulla-ei tuu mitään.Heti kun tanko irtoaa telineistä,niin konstit loppuu.
Täytynee hankkia joku neuvomaan.Kynnys pyytää apua on kova,kun ekaa kertaa aloitin salitreenit syksyllä-81.
 

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Korjataan nyt äkkiä sanomisiani hieman. Kyynärpäät lähellä vartaloa tarkoitti suurinpiirtein sitä mitä Battleaxe sanoi. Tarkoitukseni oli vain huomauttaa etteivät ne kädet leviäisi aivan tolkuttoman sivulle. Minulla on myös pitkät kädet (kuten 190 cm:n pituudesta voi päätellä), ja voin sanoa että hartioiden levyinen ote ei riitä. Ainakin minun on otettava selvästi leveämpi ote. (Peitän tangon merkit yleensä keskisormilla.) Tätä on kirjoittamalla hankala kuvailla, toimisi parhaiten kun voisi livenä näyttää...

Ennen vanhaan treenasin rytmillä:
1. päivä: Raskas penkki + rinta + olkapäät
2. päivä: Raskas jalkatreeni (+ojentajat?, ei muista enää)
3. päivä: Hauikset
4. päivä: Lepo
5. päivä: Kevyt penkki (n.15 min.)
6. päivä: Kevyt kyykky (n.15 min.)
7. päivä: Hauikset
8. päivä: Lepo


Nykyään käyn vain kahdesti viikossa, ja yleensä homma menee näin:

ti: Penkki + rinta
to: Hauikset + ojentajat + vatsa

Hieman päivät vaihtelevat sillä pyrin pitämään sen kahdeksan päivän tauon penkissä jos mahdollista. Jalat saa hoitua luistelulla (vaikka ehkä voisin ottaa ne mukaan alkuviikon treeniin jos ne vaikka palautuisivat perjentaihin mennessä).


Edit: Neuvoa kannattaa aina pyytää. Itse treenasin vuosia päin persettä. Kolme penkkitreeniä viikossa on aika paljon... Samoin tyyli on hioutunut kohdalleen. (Myös puhtaammaksi: Mitä puhtaammin liikkeet tekee, sen tehokkaampia ne ovat!)
 
Viimeksi muokattu:

-human

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Jukurit
Treenasin edellisen vuosikymmenen alussa viisi vuotta kovaa seuraavin tuloksin (paino oli 110 kg) :

penkki 180 kg
kyykky 250
maastaveto 320
prässissä 550 (ykkönen)

Sitten jämähti tulokset sekä loppui into ja pidin kolmisen vuotta taukoa. Nyt olen treenannut enemmän ja vähemmän säännöllisesti pari vuotta ilman sen kummempia tavoitteita ja kyllä on tulokset tippunut. Kyykkyä ei voi enää tehdä selän takia, penkistä nousee hikinen 120, prässiä ei edes kiinnosta.

Kivaahan treenaminen oli ja kiva olis treenata kunnolla vieläkin. Mutta yllättäen prehe ja työ estävät sen totaalisesti.

Treenatkaa pojat nuorena, kun on vielä aikaa.
 

HIFK1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, muut narrienkaatajajoukkueet
Penkki, jalkaprässi, leuka ja Cooper

Mitat; 180 cm, 87 kg

Penkki; en ole kokeillut suuremmilla painoilla kun 25 kg
jalkaprässi; 160 kg
leuka; äsken vedin 8 aika kevyesti
Cooper; enkka 3200m (yli 10v sitten) nyt jotain 2200-2500 välillä
Maraton; ois ehottomasti kiva kokemus pisin jouksemani matka yhteen putkeen 10 km aikaan 50 min (3v sitten)
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vain omasta puolestani voin kommentoida,että ei ole mahdotonta yhdistää:
- yli 100 matkapäivää
- kolme kovaa treeniä viikossa
- lätkän kausikortti(no,joka peliin en tietysti kerkiä)
- kaksi pientä lasta.
- Jatkoaikaan kirjoittaminen jollain yhteydellä.

Vakio salipäivät on myöhäinen perjantai-ilta ja aikainen sunnuntai-aamu.Kolmas treeni milloin missäkin ,monen hotellin kuntohuoneessa saa vähän inspiroiden kunnon treenin vedettyä,jos ei kerkeä paikalliselle salille.
Viinanjuonti on ainoa asia,josta olen joutunut luopumaan.Sohvallakin kerkiän perheen mielestä röhkiä rittävästi.
 
Suosikkijoukkue
ei ole
Mitat: 183/90

Penkki: 110 (pitkät kädet, ei voima tartu tässä lajissa!)
TK: 180 (pohja)
EK: 140 (pohja)
Leuanveto: Ennätys 24, nyt 15-20
Maastaveto: 220
Cooper: nyt 2800, enkka 3350
Tunnin juoksu: enkka 14400 m

Tässä nämä...
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Viestin lähetti seis. kiekkomaailma
Mitat: 183/90

Penkki: 110 (pitkät kädet, ei voima tartu tässä lajissa!)
TK: 180 (pohja)
EK: 140 (pohja)
Leuanveto: Ennätys 24, nyt 15-20
Maastaveto: 220
Cooper: nyt 2800, enkka 3350
Tunnin juoksu: enkka 14400 m

Tässä nämä...

-Niin on minullakin apinakädet, joten penkki nousee lähes pelkillä ojentajilla. Eilen meni 115, jouluaika on haitannut hommia.

Minäkin painaisin mielellään 9:llä alkavaa, mutta silloin olisin liian kömpelö dojolle. Joulunaikana paino putosi 87:stä 84:ään - tyypillistä silloin kun ei treenaa. Samanaikaisesti kun paino putoaa, rasvaprosentti nousee 9 --> 11. Tammikuun lopussa pitäisi olla 89 tasan ja sitten kesällä se jo tavaksi muodostunut 87. Lätkää aktiivisti pelatessani painoin 92 ja se riitti juuri ja juuri.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Missä muuten rasvaprontin voisi käydä mittauttamassa? Terveyskeskuksessa eivät ainakaan tienneet, kun sitä siellä käydessäni kysäisin.
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Mitat 183 cm/81 kg
Takayykky: 230 kg:lla kutonen
Etukyykky: 155 kg:lla kakkonen
Penkki: 100 kg:n hujakoilla (Jaa että suhde kyykkyyn? Miettikääpä sitä...)
Leuanveto: Intin LKT:ssa 14
Cooper: Elämäni ainoan olen juossut intissä, 2850 muistaakseni.
Muuta? 100 m 10,89/10,75w, 200 m 22,10...
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Viestin lähetti JHag

Kiekkoilijat eivät ole (paitsi Nielikäinen, Saarela, Zidlicky, Otto ennen vanhaan ainakin) mitään penkkihirmuja, jos maksimeja mitataan. Olen treenannut Bluesin liigajoukkueen kanssa yhtä aikaa ja meikäläisen 120 olisi siellä kova tulos.

Tuosta voisi vetää sen johtopäätöksen, että Lukon pojat ovat vahvempia kuin Bluesin. Petri Lätti otti muistaakseni 120 kg:lla kasin, Harri Suvanto puolestaan penkkasi 130 kg. Kumpikaan ei ole oikein voimahyökkääjän maineessa. Omassa kastissaan on tietysti Jaakko Harikkalan 140 kg 17-vuotiaana...Marko Toivonen ryski 110 kg:lla vitosen, ei hirveän hyvin? Janne Seva taisi kuitenkin olla aikanaan Lukon paras penkkimies, omalla painolla (90 kg) taisi mennä reilusti yli 20 toistoa. Noh, meiän salilta löytyy kyllä kaveri joka ruiski 100 kg:lla 53 toistoa...(ykkösmaksimi 260 kg).
 
Suosikkijoukkue
ei ole
Nopeita miehiä...

Viestin lähetti Boris
Mitat 183 cm/81 kg
Takayykky: 230 kg:lla kutonen
Etukyykky: 155 kg:lla kakkonen
Penkki: 100 kg:n hujakoilla (Jaa että suhde kyykkyyn? Miettikääpä sitä...)
Leuanveto: Intin LKT:ssa 14
Cooper: Elämäni ainoan olen juossut intissä, 2850 muistaakseni.
Muuta? 100 m 10,89/10,75w, 200 m 22,10...

noi RTU:n kasvatit, eikö...Kuis treenit?
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä se penkkitulos paranee vaikka ois pitkätkin kädet...

Eli toistoja vähemmän,sarjoja vähemmän,hieman leveämpi ote leveys ja asteittain lisäystä harjoituspainoihin.
Itse olen pitänyt taukoa kolhiintumisten takia,mutta noilla eväillä aion parantaa syksyisestä 205kg:sta takaisin 210kg:n ja siitä aina ylöspäin niin kauan kuin rahkeet kestävät.Ja korostan vielä:ILMAN KIELLETTYJÄ AINEITA! .
Ja tietenkin reenaan myös muita lihasryhmiä-ja täysillä.
 
Suosikkijoukkue
ei ole
kyllä, kyllä...

Viestin lähetti Battleaxe
Kyllä se penkkitulos paranee vaikka ois pitkätkin kädet...

Eli toistoja vähemmän,sarjoja vähemmän,hieman leveämpi ote leveys ja asteittain lisäystä harjoituspainoihin.
Itse olen pitänyt taukoa kolhiintumisten takia,mutta noilla eväillä aion parantaa syksyisestä 205kg:sta takaisin 210kg:n ja siitä aina ylöspäin niin kauan kuin rahkeet kestävät.Ja korostan vielä:ILMAN KIELLETTYJÄ AINEITA! .
Ja tietenkin reenaan myös muita lihasryhmiä-ja täysillä.

tottakai penkki paranee, vaikka olisi pitkät kädetkin. Täytyy myös myöntää, ettei liike ole ollut minun kategoriassani mitenkään suosikkiasemassa. Ja treenaminenkin on ollut säännöllisen epäsäännöllistä viime vuosina. Ollut muita kiireitä.
Kuitenkin silloin kun treensin vähän enemmän niin huomasin, että jos 183 cm pitkä kaveri omaa 195 cm sylivälin (sormenpäästä sormanpäähän), niin penkkituloksen kohottaminen säädyllisille lukemille olisi vaatinut liian suurta työmäärää hyötyyn nähden. Annoin mokoman olla, kun intressit olivat muualla.
 

Boris

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiigaEura
Re: Nopeita miehiä...

Viestin lähetti seis. kiekkomaailma


noi RTU:n kasvatit, eikö...Kuis treenit?

Siinähän noi...kattellaan kesällä et mitä tapahtuu...(joku näköjään tietää jotain muustakin kuin kiekosta, tai viitsii ottaa selvää...)
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kehitykseni:
Vuosi 1985 (armeijavuosi) pituus 184 cm, paino 72 kg
1991 pituus 184 cm, paino 80 kg
2002 pituus 184 cm, paino 89 kg

Onkohan jäänyt jotain tekemättä?
 
Suosikkijoukkue
ei ole
Re: Re: Nopeita miehiä...

Viestin lähetti Boris


Siinähän noi...kattellaan kesällä et mitä tapahtuu...(joku näköjään tietää jotain muustakin kuin kiekosta, tai viitsii ottaa selvää...)

Tuttuja Porin tienoilla...ja muutenkin tulee tiedettyä yleensäkin urheilusta jos jonkinlaista.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Futaajan tuloksia

Pelaan futista divarissa maalivahtina, pituutta 176cm ja painoa sellaiset 74kg, kaudella pari kiloa vähemmän.

Penkki: 90-95kg

Kyykky (noin 90 astetta): 150 kg:lla menee 10:n sarja

Leuat: n. 20 kpl

Cooper: Intin alussa 1998 meni 3100, ennätys n.3200 ja nyt varmaan sellaiset 3000m

Maastaveto: Vuosi sitten nostin 150kg, ehkä 170kg voisi nousta
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Cooper menee n. kahteentoista minuuttiin. Rautaa ei jaksa nostaa mutta kevyempää tavaraa kilokaupalla... ;)
 

jepujee

Jäsen
Suosikkijoukkue
PK-seudun joukkueet
175cm/80kg

Raudan kanssa rehkiminen näyttää niin rasittavalta puuhalta, että yritän välttää sitä, joskus alaikäisenä nostin muistaakseni penkiltä rapiat 70 kiloa, joka oli silloin enemmän kuin mitä itse painoin.

Cooperin juoksin viimeksi armeijassa -91 , silloin meni 3200m.

Maratonin olen juossut kolmesti, viimeksi HCM2001 hiukan alle 4h.
Säännöllisen epäsäännollisesti lenkkeilevänä on mukavaa jos on joku tavoite, kesällä tuppaa vaan tuo juoksuinto laantumaan.
 

Sykerö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers ja Michael Jordan
185cm/65kg!

Penkki: >40kg

Cooper: en ole juossut n.4 vuoteen sillon meni 2800, varmaan menisi nyt samaan luokkaan, jos on hyvät tuulet alla.

Paini: Sokosta ole pyörittänyt painissa muutamaan kertaan.:D Itse lajia en kuitenkaan harrasta.

Marton: Todennäköisesti ikuisen flunssani ansiosta, hengästyisin kuoliaaksi muutaman km. jälkeen.

Leukoja: 6-10 päivästä riippuu.
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitat on 180 cm ja 90 kg

Penkiltä on aikoinaan noussut 130 kg
Nykyään n 100 kg.

Cooperia en ole intin jälkeen juossut mutta
veikkaisin noin 2500-2800 noin kylmiltään kun treenaan
aika paljon aerobistacin mm sählyä, sulkista ja kesäisin
rullailua,

Jalkakyykkyä menee ehkä 150 kg, en ole kokeillut rajojani
pitkään aikaan. Prässiä ehkä n 300 kg
Maastavedot olen tehnyt tyyliin pitkää sarjaa pienilllä painoilla
joten en tiedä paljonko maksimissaan nousee

Maratonia en kyllä lähtisi kokeilemaan
Muuten urheilen n 4-5 kertaa viikossa, tosin matsit veroittaa
kyllä joskus tätä liikuntaa. Varsinkin lauantai-pelit
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös