Miten rauta nousee? Entä cooper? Käsi sydämelle ja totuus esiin!

  • 107 113
  • 565

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jack in the Box kirjoitti:
Älä viitsi jauhaa paskaa. Aivan varmasti voi penkata, joillekin se voima vain tarttuu nopeammin. Oletko miettinyt sitä, että taustalla saattaa olla muuta urheilua?

Niin, saattahan tässä olla sellainen homma, että kaverilla on penkki kotona, joten saliura on voinut jäädä hyvinkin lyhyeksi.

Mutta ei tuo voima kehenkään tartu töitä tekemättä. Ja 1,3 kertaa oma paino on aina vitun kova tulos sellaisille joiden pääasiallinen harrastus ei ole painon-/voimannosto. Muutaman kuukauden satunnaisella reenillä se on melkoinen ihme, jos ei sitten ole ammatiltaan vanhanajan metsuri.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jack in the Box kirjoitti:
Oletko kenties kateellinen?

En ole kateellinen, kunhan vaan kerroin totuuden. Noilla tiedoilla 105 kilon penkkitulos on mahdoton suoritus. 3 kk salilla vaihtelevalla aktiivisuudella, heh.

Ok, sen verran vedän takaisin, että jos kaveri on treenannut pelkkää penkkiä mestarin opissa, syönyt helvetin hyvin, vetänyt myrkkykuurin ja omaa lajille täydellisen lihastyypin, niin tuo on mahdollista. Toisaalta tuolloin myrkyttäminen olisi todennäköisesti nostanut tuota omaa painoa ylemmäs, ellei kyseessä ole 3 kk sitten ollut 65 kiloinen kuikelo.

edit: Jos kaverilla olisi pokkaa kertoa nyt se totuus, että 105 kg ei ole noussut penkistä, niin sepäs olisi hieno homma.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jack in the Box kirjoitti:
Voi teitä vähäuskoisia. Huomaan kyllä, että ei teidän päätänne taida ihan hevilla saada käännettyä, joten pysykää uskossanne.

Miksi noin negatiivinen ote? Puhutaan asiasta ihan fiksusti ilman lässytyksiä.

Jos sulla on joitain huomioita asiasta, jotka minä mahdollisesti sivuutin, niin otappa ne esiin ja mietitään asiaa. Se ei vaan nyt riitä, että "joillekin se voima vain tarttuu nopeammin" jne. Anna faktoja, äläkä olettamuksia.
 

Mr Uffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
AnaMasa kirjoitti:
17v. 73 kiloinen kaveri ei penkkaa satasta 3kk saliuralla "vaihtelevalla aktiivisuudella". Ei edes runkkupenkkiä.

Itse olen kyseisen herran ystävä, ja vahvistan, että penkistä nousee se 105. Uskoo ken tahtoo, totta tuo kumminkin on.

Ikä: 17
Pituus: 165
Paino: 65
Penkki: n.50 kg
Cooper: Veikkaisin n. 2500-2700, no se nähään ensi viikolla, kun koulussa pidetään cooperintestit.

Salilla en ole kuin pari kertaa elämässäni käynyt, mutta kyllä tuo penkki on ihmeellinen. Ennen kesälomaa nostin vaivoin 40kg penkistä, ja nyt kävin kaverilla penkkiä nostamassa, niin tulos parani about. 10 kilolla.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Näkkäri kirjoitti:
Miksi noin negatiivinen ote? Puhutaan asiasta ihan fiksusti ilman lässytyksiä.

Jos sulla on joitain huomioita asiasta, jotka minä mahdollisesti sivuutin, niin otappa ne esiin ja mietitään asiaa. Se ei vaan nyt riitä, että "joillekin se voima vain tarttuu nopeammin" jne. Anna faktoja, äläkä olettamuksia.
No hyvä on. Nuo myrkkykuuri jne. jutut vain antavat sen kuvan ettei niiden laukoja muuta käsitystään asiasta ikinä, joten niiltä osin vääntäminen on täysin turhaa.

Puhutaan ensiksi vaikka tuosta hämäävästä tekijästä "ikä". 17-vuotiaseen liittyy yleensä mielikuva nuoresta kaverista, jonka ruumiinrakenne ei ole vielä miehinen. Tiedän 16-vuotiaita, jotka näyttävät aikuisilta miehiltä. Suorastaan pelästyin, kun kerran eräissä kansainvälisissä uintikisoissa viereiselle pallille asteli päätä pitempi järkyttävän karvainen ja lihaksikas 16-vuotias venäläinen. Eli pointtina se, että esim. 17-vuotias voi omata jo todella miehekkään kehon ja täten miehen voimat.

100 kiloa penkistä on kyllä kova suoritus muutaman kuukauden lajinomaisella reenillä, mutta ei se ole mahdotonta. Esim. eräs kaverini penkkasi ensimmäisellä kerralla 80kg, ikää taisi olla kylläkin 19v. Häntä ei kylläkään saanut innostettua pitempiaikaiseen kunnolliseen reeniin, jotta olisi nähnyt voimatasojen nousun. 20 kiloa tulee kuitenkin monelle alkuvaiheessa todella nopeasti lisää tulokseen.

Itse nostin 14-vuotiaana 10x67.5, ilman sen suurempia penkkailuja, mitä nyt kuntopiirissä oli joskus tullut tehtyä, mutta ei todellakaan ollut mikään yleinen liike. Uin tuolloin 2 vuotta vanhempien kanssa ja harjoitusmäärät olivat aika kovia, 6-8 uintireeniä plus sali ja muut oheisharjoittelut. Tuohon ikään olin uinut 7 vuotta ja harjoitellut lähes koko ajan äärimmäisen monipuolisesti: jääpalloa, jalkapalloa, hiihtoa, yleisurheilua(100m ja kuula) ja uintia. Jos minä pystyin tuohon, niin en epäile hetkeäkään etteikö joku luonnostaan vahva kaveri nosta 100 kiloa muutaman kuukauden reenillä. En kuitenkaan väitä että tuo 10x65 olisi lähelläkään 1x100, vaan pointti se, että lyhytaikaisella lajinomaisella harjoittelulla voidaan saada aikaan yllättävän hyviä tuloksia, kun taustalla on pitempiaikainen kovatehoinen harjoittelu.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jack in the Box kirjoitti:
pointti se, että lyhytaikaisella lajinomaisella harjoittelulla voidaan saada aikaan yllättävän hyviä tuloksia, kun taustalla on pitempiaikainen kovatehoinen harjoittelu.

Olen samaa mieltä.

Nyt annettujen "lähtötietojen" mukaanhan näin ei ole, vaan kaveri sanoi käyneensä salilla n.3kk vaihtelevalla menestyksellä. Tuosta ei voi saada mitään muuta kuvaa kuin sen, että sälli käy salilla silloin tällöin ihmettelemässä. En usko, että JussiK on luonnostaan niin lihaksikas, että tuolla koolla 177/73 voisi ottaa 105 kg:n penkkipunnerruksen noin olemattomalla treenillä.
 

Mace

Jäsen
Jack in the Box kirjoitti:
vaan pointti se, että lyhytaikaisella lajinomaisella harjoittelulla voidaan saada aikaan yllättävän hyviä tuloksia, kun taustalla on pitempiaikainen kovatehoinen harjoittelu.

Eiköhän tuossa aiemmin esitetyssä epäuskossa pointti ollut juurikin se, että jos taustalla on pitempiaikaista, monipuolista harjoittelua, tuo fakta olisi hyvä mainita eikä antaa ihmisten olettaa, että tuo satanen olisi paukkunut ihan vain kolmen kuukauden epäsäännöllisellä salitreenillä. Jos on aiemmin pelannut kiekkoa (johon oletettavastikin on kuulunut saliharjoittelua) ja mahdollisesti muitakin lajeja, joissa voimaa on tullut, on mielestäni melkoisen turha sanoa, että tulos olisi tullut muutaman kuukauden treenillä, kun sen tuloksen pohjana on todellisuudessa vuosia kestänyt monipuolinen urheileminen.
 
Suosikkijoukkue
Suomi
Asiaa puhutte hyvät herrat. Minä vain oletin, että taustalla on varmasti muunkinlaista reeniä ja siksi lausunnot moisen kehityksen mahdottomuudesta aiheutti hieman närää.
 
Pari sivua jaksoin lukea poikien pullistelua - faktahan on se, että kun lähdetään penkistä satasta rikkomaan, niin sitä ei ilman vuoden salitreeniä nosta kukaan. Ei vaikka olisi minkä kokoinen ukko.

Itse olen treenannut erästä budolajia aktiivisesti nyt yli kolme vuotta, pelannut aikanaan lätkää muutaman, käyn nyt neljästi viikossa salilla (aktiiviharjoittelua noin 3,5 kk:tta eli aika vähän). Maksimipenkkiä en ole kokeillut, sarjoja teen 40 - 50 kilon painolla jos treenaan yksin - jos kaverin kanssa, käytin viimeksi 60 kiloa.

Siinä satasessa on meinaan vähän enemmän rautaa kuin mitä lonkalta heittämällä luulee. Mutta muuten, ei penkki ole mikään yleismassaliike- maastaveto olisi paljon parempi mittari yleisvoimalle.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Haluaisin kyllä ainakin tietää mikä on ollut JussiK:n lähtötaso penkissä. Jos tosiaan vaikka kiekkoilija on lajiharjoittelun ohella varmaan käyty salilla ja penkki valmiiksi jossain 80 tietämillä. Mutta jos lähtö taso on jossain 50kg:n tietämillä, ei itse pahaylijumalakaan nosta 105kg 3 kuukauden päästä silloin tällöin salilla käymisellä, saati jos ois treenannut kunnollakaan. Tai jos nostaa suosittelen kaverin siirtymistä ammattivalmentajan pariin, saamme uuden maailmanmestarin muutaman vuoden kuluttua.
Oma Treeni lähtee taas vasta hiljalleen käyntiin. Kesäkuun alussa alaselkä sano työsuhteen irti, 3 pullistumaa+kulumat+jonkin verran repeytynyt välilevy. Nyt yritellään varovasti aloitella.
 

pak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaikkei se aina niin kivaa olekaan niin, SaiPa.
Jaa, että tuloksia.

Ei ole noita voimailuja tullut harrastettua enää vuosikausiin, mutta kun tuossa oli keskustelua, että voiko n. 70 kg kaveri nostaa 100+ kg penkistä, niin olen aika varma, että voi. 3kk hajoittelulla tosin hieman epäilyttää, mutten pidä täysin mahdottomana.

Itse nostin 17vuotiaana ja n. 70 kilosena 100kg merkkipenkkiä (kisoissa) ja 110kg ei merkistä. Olin treenannut silloin reilun vuoden.

Oma "urani" loppuikin sitten hetikohta tuon jälkeen.
Vielä vuoden päästä tuosta, kun olin jo lopettanut treenaamisen nostin 100 kg penkissä, jolla tuli 5 liikunnasta ammattikoulussa.

Nykyistä penkkitulosta en lähde edes arvailemaan, ku ei ole tullut yli 10 vuoteen edes kokeitua.

Cooperissa juoksin armeijassa 2750m, josta on jo se 10 vuotta aikaa. Nykyään ei varmaan jaksaisi juosta edes tuota 12 minuuttia.

edit. niin, ja leukoja en ole koskaan osannut vetää. Yli kymmentä tuskin koskaan olen tehnyt.
 
Viimeksi muokattu:

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
AnaMasa kirjoitti:
17v. 73 kiloinen kaveri ei penkkaa satasta 3kk saliuralla "vaihtelevalla aktiivisuudella". Ei edes runkkupenkkiä.

Sori nyt vaan mutta näin se asia vaan on. Ennen kuin aloin edes käymään salilla nostin 75kg, ilman minkäänlaista taustaa voimaharjoitteluun!

JA

a) en ole vetänyt mitään myrkkyjä tai mitään mössöjä.
b) en ole noudattanu mitään ruokavalioita.
c) ei ole penkkiä kotona ja olen tehnyt penkkiä yleensä kaksi(2) kertaa viikossa salilla, 3x6-8 sarjoja.
d) en ole koskaan ollut mikään himourheilija, mutta semmonen perus kuitenkin.
e) uskokoon ken tahtoo.
 
Viimeksi muokattu:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
JussiK kirjoitti:
Sori nyt vaan mutta näin se asia vaan on. Ennen kuin aloin edes käymään salilla nostin 75. Ja ollut aika nopeaa kehitystä.

Mitä urheilua olet harrastanut ennen kuin olet käynyt kertaakaan salilla? Kuinka aktiivisesti? Oletko keskittynyt kuntosalitreeneissä pelkästään penkkitulosta parantaviin liikkeisiin? Kuinka puhdas tuo penkkisuoritus on?

Alussa tulokset paranevat nopeasti, mutta 30 kilon nousu 105:n kiloon tuolla painoindeksillä noin lyhyessä ajassa on suorastaan helvetillinen suoritus. Vaikea uskoa edelleen, varsinkaan näillä tiedoilla mitä olet antanut.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Yllä olevasta editistäni näet faktat.

Ja harrastanut olen nuorempana painia (ehkä kuukauden?) karatea (ehkä kuukauden?) jalkapalloa (ehkä puolivuotta?) keilausta (pari vuotta?) ja nyt salibandyä (vuoden päivät?)

Enkä painota harjoitteluani penkkiin päin.

Ja kun sitä penkkiä teen niin jalat maassa, nostan kyllä tempauksen aikana persettä joo ja selkä kyyryssä ku ku quasimodolla.
 
Viimeksi muokattu:

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
JussiK kirjoitti:
Ja kun sitä penkkiä teen niin jalat maassa, nostan kyllä tempauksen aikana persettä joo ja selkä kyyryssä ku quasimodolla.

Ihan mitenkää kommentoimatta tuota tuloksen nousua, niin suosittelisin ihan omien paikkojen kestämisen kannalta puhdasta suoritusta. Kiloja siinä putoo tangosta, mutta onko sillä nyt niin kamalasti väliä loppupeleissä paljon punnertaa.

itellä

181/85

penkki noin 80 kg ja cooper viimeksi 2800 m
pärssissä maksimit ehkä 350 kg, ihan puhdas arvio.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Beagle Boy kirjoitti:
Ihan mitenkää kommentoimatta tuota tuloksen nousua, niin suosittelisin ihan omien paikkojen kestämisen kannalta puhdasta suoritusta. Kiloja siinä putoo tangosta, mutta onko sillä nyt niin kamalasti väliä loppupeleissä paljon punnertaa.

No tuo tekniikkakuvaukseni oli hieman liioiteltu, en minä nyt sitä selkää ja persettä nosta kuitenkaan niin paljoa että alkaisi paikat menemään paskaksi, järki käteen kuitenkin.
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
JussiK kirjoitti:
Yllä olevasta editistäni näet faktat.


Ja kun sitä penkkiä teen niin jalat maassa, nostan kyllä tempauksen aikana persettä joo ja selkä kyyryssä ku ku quasimodolla.

Eli toisinsanoen et nosta penkkiä, vaan rikot selkääsi ja olkapäitäsi ja vielä saat pomputtelusta rintakehäsikin mustelmille.
 

raisu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicäns
Jätkät on vaan kateellisia kun ei saa sitä satasta rikki kovallakaan harjoittelulla.
Kun itse kokeilin elämäni ensimmäisen kerran penkkiä, oli tulos 80 kg. Pienellä treenaamisella sain ylitettyä sen 100 kg.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
raisu kirjoitti:
Jätkät on vaan kateellisia kun ei saa sitä satasta rikki kovallakaan harjoittelulla.
Kun itse kokeilin elämäni ensimmäisen kerran penkkiä, oli tulos 80 kg. Pienellä treenaamisella sain ylitettyä sen 100 kg.

Niin, minun kohdallani ei ainakaan missään nimessä ole kyse kateudesta, vaan silkasta hämmästyksestä. Eihän sata kiloa penkistä niin hirveästi paina, mutta tuon kokoiselle kaverille se on kova juttu.

Iso mies (yli 100kg) voi kiskaista 100 kiloakin penkistä ilman treeniä, mutta harva tekee sen 17-vuotiaana ja ilman mitään urheilutaustaa.
 

Laudo

Jäsen
Pituus 177, paino 76

Penkki: ennätys varmaan 10v sitten muistaakseni 90kg. Nyt 3x10x70kg tuntuu hyvältä

cooper: 3360m v.98

leukoja: 16kpl v.98. Nyt voi olla 13 tekemätön paikka.

muista ennätyksistä ei tietoa kun ei ole uskaltanut koittaa :)
 

Mensonge

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Penkistä joskus 95

Leukoja 35

Cooper 3560
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Timanttinen johto ja pierumäki kiekko.
Inttiaikaan (98) penkissä ~100kg. Painoa oli silloin hieman alle 80kg. Nyt painoa enemmän ja penkkitulos huitelee kai siellä jossain 80-85kg. Taso siis tullut reilusti alas.
Treenaamisen aloitin viime torstaina 6 vuoden tauon jälkeen. Olkapäävamma ja laiskistuminen katkaisi lupaavan saliharjoittelun tuolloin vuonna 2000.

Nyt on uusi innostus salilla käyntiä kohtaan on iskenyt. Liityin erääseen yhdistykseen, jossa kohtuu korvausta vastaan voi käydä treenaamassa milloin huvittaa. Tänään oli huilivuoro, koska ojentajat on aika hellänä maanantaista. Huomenna sitten selkää ja hauista. Tavoitteena saada 100kg ylös penkistä ennen ensi kesää. Ehkä mahdollisuuksien rajoissa, jos terveenä pysyy ja innostus säilyy.

Cooperia olen juossut 2400m.
 

Vekurinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki altavastaajat
iiron_troikka kirjoitti:
Pari sivua jaksoin lukea poikien pullistelua - faktahan on se, että kun lähdetään penkistä satasta rikkomaan, niin sitä ei ilman vuoden salitreeniä nosta kukaan. Ei vaikka olisi minkä kokoinen ukko.


Höpö höpö. Kun harjoittelu tähtää pelkästään penkkituloksen kehittymiseen ja kyseessä on lahjakas henkilö, rikkoutuu satasen raja (lähtötaso vaikka 60) 6-8 kuukaudessa aivan varmasti, eikä tee edes tiukkaa. Kun tähän lisätään vielä 16-17-vuotiaan luontainen hormonituotanto, niin tavoite voidaan saavuttaa vielä nopeammin.

Itse olen "alkuperäiseltä" ruumiinrakenteeltani hintelä. Eli ihan sieltä 50 kilon maksimista on joutunut lähtemään. Asiantuntevalla treenillä tulos nousi 65kg-->100kg yhdeksässä kuukaudessa. Tällöin olin 16-vuotias. Ei roideja, hillitöntä syömistä.

Tässä täytyy nyt ottaa huomioon se seikka, että kaikki ovat erilaisia. Hieman kummeksun tätä 16-vuotiaan dumaamista. En jaksa ymmärtää, miksi (ilmeisesti vähemmän lahjakkaiden) on oletettava, että joku muu - vaikkakin nuori kloppi - ei voisi olla lahjakkaampi kuin itse. Itse olen todistanut yhden 16-vuotiaan nostaneen ensimmäisellä treenikerralla ja tietysti onnettomalla tekniikalla 75 kg penkistä. Pohjola-leirillä oli Valkissa pelannut kaveri, joka penkkasi 95. Näitä tapauksia ja omaa kokemustani vasten pidän JussiK:n juttua täysin mahdollisena - joskin poikkeuksellisena.

Ja ne omat tulokset:

Pena 145 kg (2002), nyt: en ole varmistajan puutteen vuoksi kokeillut, satasella kuitenkin kevyt kolmonen eli luulisin maximin olevan n. 110.

Sooperi meni intissä 2750 metriä (painoa 99 tuolloin, jotenkin täytyy selitellä).

Ja leukoja joskus 2001 28 kappaletta. Nykyisestä kunnosta ei mitään hajua. 15-20 varmaan.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Jukan takahiukset kirjoitti:
Inttiaikaan (98) penkissä ~100kg. Painoa oli silloin hieman alle 80kg. Nyt painoa enemmän ja penkkitulos huitelee kai siellä jossain 80-85kg. Taso siis tullut reilusti alas.
Treenaamisen aloitin viime torstaina 6 vuoden tauon jälkeen. Olkapäävamma ja laiskistuminen katkaisi lupaavan saliharjoittelun tuolloin vuonna 2000.

Nyt on uusi innostus salilla käyntiä kohtaan on iskenyt. Liityin erääseen yhdistykseen, jossa kohtuu korvausta vastaan voi käydä treenaamassa milloin huvittaa. Tänään oli huilivuoro, koska ojentajat on aika hellänä maanantaista. Huomenna sitten selkää ja hauista. Tavoitteena saada 100kg ylös penkistä ennen ensi kesää. Ehkä mahdollisuuksien rajoissa, jos terveenä pysyy ja innostus säilyy.

100 Nousee helposti jos jaksat käydä salilla. veikkaan että 100 nousee sinulla 3-4 kuukauden sisällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös