Näkkäri kirjoitti:
Miksi noin negatiivinen ote? Puhutaan asiasta ihan fiksusti ilman lässytyksiä.
Jos sulla on joitain huomioita asiasta, jotka minä mahdollisesti sivuutin, niin otappa ne esiin ja mietitään asiaa. Se ei vaan nyt riitä, että "joillekin se voima vain tarttuu nopeammin" jne. Anna faktoja, äläkä olettamuksia.
No hyvä on. Nuo myrkkykuuri jne. jutut vain antavat sen kuvan ettei niiden laukoja muuta käsitystään asiasta ikinä, joten niiltä osin vääntäminen on täysin turhaa.
Puhutaan ensiksi vaikka tuosta hämäävästä tekijästä "ikä". 17-vuotiaseen liittyy yleensä mielikuva nuoresta kaverista, jonka ruumiinrakenne ei ole vielä miehinen. Tiedän 16-vuotiaita, jotka näyttävät aikuisilta miehiltä. Suorastaan pelästyin, kun kerran eräissä kansainvälisissä uintikisoissa viereiselle pallille asteli päätä pitempi järkyttävän karvainen ja lihaksikas 16-vuotias venäläinen. Eli pointtina se, että esim. 17-vuotias voi omata jo todella miehekkään kehon ja täten miehen voimat.
100 kiloa penkistä on kyllä kova suoritus muutaman kuukauden lajinomaisella reenillä, mutta ei se ole mahdotonta. Esim. eräs kaverini penkkasi ensimmäisellä kerralla 80kg, ikää taisi olla kylläkin 19v. Häntä ei kylläkään saanut innostettua pitempiaikaiseen kunnolliseen reeniin, jotta olisi nähnyt voimatasojen nousun. 20 kiloa tulee kuitenkin monelle alkuvaiheessa todella nopeasti lisää tulokseen.
Itse nostin 14-vuotiaana 10x67.5, ilman sen suurempia penkkailuja, mitä nyt kuntopiirissä oli joskus tullut tehtyä, mutta ei todellakaan ollut mikään yleinen liike. Uin tuolloin 2 vuotta vanhempien kanssa ja harjoitusmäärät olivat aika kovia, 6-8 uintireeniä plus sali ja muut oheisharjoittelut. Tuohon ikään olin uinut 7 vuotta ja harjoitellut lähes koko ajan äärimmäisen monipuolisesti: jääpalloa, jalkapalloa, hiihtoa, yleisurheilua(100m ja kuula) ja uintia. Jos minä pystyin tuohon, niin en epäile hetkeäkään etteikö joku luonnostaan vahva kaveri nosta 100 kiloa muutaman kuukauden reenillä. En kuitenkaan väitä että tuo 10x65 olisi lähelläkään 1x100, vaan pointti se, että lyhytaikaisella lajinomaisella harjoittelulla voidaan saada aikaan yllättävän hyviä tuloksia, kun taustalla on pitempiaikainen kovatehoinen harjoittelu.