Miten oma joukkue löytyi

  • 11 156
  • 129

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin. Pitääpä ensi kertaa kirjoittaakin tänne jotain pelkän taustaseuraamisen lisäksi. Toivottavasti tästä ei löydy ketjua, minä en ainakaan pikasilmäyksellä löytänyt...

Eli olisi hauska lukea tarinoita siitä, miten oma suosikkijoukkue on löytynyt. Erityisesti kiinnostaa ei-liigapaikkakunnilta olevien tarinat, oman kaupungin poikien edesottamuksia luonnollisesti tulee seurattua, ja sitä kautta valinta lienee helppo esimerkiksi jyväskyläläisille ja oululaisille. Useamman liigajoukkueen kaupungit ovat myös kiinnostavia, tuleeko fanius verenperintönä, sattumalta, pelitavan perusteella, jonkun pelaajan kautta vai mitenkä... ja millainen suhtautuminen naapuriin, monillehan se oman kaupungin ei-oma-joukkue on se suurin inhokki, mutta myös tasapuolisesti kaikkia kaupungin joukkueita sympatiseeraavia löytyy.

Niin, omaan tarinaani. Pikkuisena poikana asuin Keravalla, joten suosikkimielessä katse kohdistui luonnollisehkosti Helsinkiin. Olin keväällä vuonna 1983 juuri oppinut lukemaan ja jääkiekko kiinnosti niin paljon kuin pian 7-vuotiasta nyt voi kiinnostaa. Iltapäivälehdet olivat oikein mukavaa ja helppoa luettavaa, kun siellä oli kaikenmaailman leijonia ja lampaita ja muuta lyhyttä ja ykisnkertaista tavaraa.

Muistelisin lukeneeni finaalisarjan kahden ottelun jälkeen jonkun haastattelun, jossa joku HIFK:n pelaajista vakuutti ja lupasi, että tästä noustaan vielä, ja pikkupojan logiikalla olin tietty altavastaajan puolella siinä vaiheessa tietämättä taustoja. Sitten aloinkin seurata miten lupaukselle käy ja kun Hifk lopulta tuon mestaruuden sitten voitti, niin oli fiilis, että johan oli lupauksen pitäminen perhanan hienoa, (tai miten nyt sen ikäisenä asia ilmaistaisiinkaan). Ja siitä pitäen se suosikki on sitten ollut Hifk.

Jippo.

ps. En ole muuten onnistunut saamaan käsiini mitään leikkeitä tuon ajan iltapäivälehdistä eli jos jollakin sellainen kokoelma on, niin olisi ihan kuriositeettinä kiva tietää, kuka se IFK-pelaaja oli joka toisen hävityn ottelun jälkeen moisen lupauksen antoi. Vai onko aika kullannut muistot, eikä moista haastattelua edes ole...
 

Sonic Empire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli ikäänkuin verenperintönä. Isäpappa pelasi aikoinaan IFK:ssa, joten oma joukkue oli ikäänkuin itsestäänselvyys. Pelasinhan itsekin junnuna samassa joukkueessa aina B-junioreihin asti. Ja Callen kiekkokoulusta aloitettiin kuten moni muukin.
 

Jesters

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Anaheim Ducks, Teemu Selänne #8, ManU
Meikäläisen Jokeri-fanius liittyi samoihin kevään 1983 tapahtumiin! Pienenä poikana seurasin tiiviisti noita Helsingin paikallisfinaaleita ja musta tuntui siltä, et eihän mikään joukkue voi menettää 2 - 0 johtoasemaa (pienen pojan ajatuksia!).

Jotenkin sympatiani jäivät Jokereille ja siitä asti oon seurannut tiiviisti Jokereiden edesottamuksia, niin hyviä kuin huonoja! Missään vaiheessa ei ole tullut mieleen vaihtaa suosikkijoukkuettani!!!

Paras muisto liittyy kevääseen 1992, kun olin paikalla Jyväskylässä Jokereiden voittaessa ratkaisevassa finaalissa silloisen JyPHT:n, muistaakseni 4 - 0.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Sukulaiseni oli HIFK:n sponsorilla töissä ja sai sitä kautta HIFK:n pelipaidan.

Taisin olla 9-vuotias ja vaikka paitaa ei "ihan heti" voinutkaan pitää päällä johtuen pienestä koostani, suosikkiseura oli löytynyt.

Samaa paitaa muuten pidän vieläkin aina matseissa (nyt olen tarpeeksi iso)
 

CnB

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,Aston Villa
Minä yritin pienenä pojan nulikkana parhaani mukaan olla Tapparan kannattaja.Mutta isäni ei niinkään pitänyt tästä.

Faija teki mulle mm. oman aapisen, mikä sisälsi pelkästään IFK-aiheisia ylistyssanoja, vei minua säännöllisesti IFK:n peleihin ja kertoili hienoja IFK aiheisia tarinoita.
Eli voisi sanoa, että minä ainakin löysin oman joukkueeni pienellä avustuksella.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti CnB
Minä yritin pienenä pojan nulikkana parhaani mukaan olla Tapparan kannattaja.Mutta isäni ei niinkään pitänyt tästä.

Faija teki mulle mm. oman aapisen, mikä sisälsi pelkästään IFK-aiheisia ylistyssanoja, vei minua säännöllisesti IFK:n peleihin ja kertoili hienoja IFK aiheisia tarinoita.
Eli voisi sanoa, että minä ainakin löysin oman joukkueeni pienellä avustuksella.

Törkeää tuollainen viattoman lapsen aivopeseminen, varsinkin kun sinä jo lapsena osoitit syvällisempää jääkiekkoymmärtämystä kuin isäsi!

Tuollainen on täällä Tampereen suunnalla täysin ennenkuulumatonta - korkeintaan joku Ilves-fani voi pakottaa lapsensa tuolla tavalla!

Eli juu..

4-vuotiaana matsiin Tappara-Ilves. Tappara voitti. Gloooorihuntteri!

muaddib
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Isä kannatti aina Ilvestä joten luonnollisesti minäkin aloin kannattamaan HIFK:ta.
 

Pioneer

Jäsen
SaiPan omalla alueella tästä aiheesta löytyy jo yksi ketju ja laiskana ihmisenä nappaan oman tekstini sieltä tänne muidenkin kuin SaiPa-ihmisten luettavaksi:

Itselleni SaiPa on ollut alusta asti luonnollinen valinta, sillä olen syntymästäni asti asunut Lappeenrannassa. Isäni seurasi SaiPan otteita 80-luvun alussa, mutta itse muistelisin ensimmäisen kerran pelissä käyneeni koulusta saatujen ilmaislippujen myötä joskus 80-90-lukujen vaihteessa. Muistikuvia tuosta ensimmäisestä ottelusta ei juuri ole.

Sitten SaiPan otteita seurattiinkin jokunen vuosi pelkästään lehdistä ja TV:n välityksellä. Tuolta ajalta ainoa SaiPa-muisto on jonkun urheiluruudun ohessa vilahtanut SM-liigan sarjataulukko, jossa SaiPa komeili viimeisenä. Muistan sen näyn harmittaneen jo silloin, vaikken peleissä ollutkaan käynyt. Olettaisin kyseisen kauden olleen 1990-1991.

Divarikausina SaiPan seuraaminen jäi vielä vähemmälle, enkä tuolta ajalta muista yhtään SaiPaan liittyvää tapahtumaa.

Suomalaisten perusominaisuus gloryhunterismi sitten iski kaudella 1995-1996. SaiPassa pelannut kaverini kertoi SaiPan tavoittelevan liiganousua ja että ratkaisupelit olivat käynnissä. Noh, pakkohan moinen näky oli omin silmin todistaa ja hallille lähdettiin isommalla porukalla. Kyseessä taisi olla SaiPa-Hermes (?) ja voittaja pääsisi pelaamaan TuToa vastaan noususta SM-liigaan. Tuosta ottelusta mieleen jäi Hermeksen pelaajien "kapinointi" viimeisen erän aikana, kun masentuneet vierailijat halusivat näyttää pahan olonsa tulemalla erääseen puolustuspään aloitukseen maila väärinpäin kädessä, siis tuppi jäässä. Tuolloin vielä itse ottelu oli sivuseikka ja Kisapuiston hienon tunnelman aistiminen se pääpointti, joka pakotti minut sitten seuraamaan itse liigaannousua myös paikanpäältä.

Tuosta keväästä lähtien olen sitten SaiPan edesottamuksia seurannut tiiviisti. Ajan myötä mielenkiinto SaiPan tekemisiin on kasvanut ja nykyisellään luenkin itseni jo SaiPan kannattajaksi, enkä pelkäksi jääkiekon seuraajaksi, saati gloryhunteriksi. SaiPa myöskin tulee olemaan minulle SE joukkue loppuun asti - tähän on kasvanut kiinni.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jaa, olen aina käynyt katsomassa IFK:n pelejä, ja kun sanon aina tarkoitan aina. Synnyin alkukesästä ja faija otti minut mukaan heti ensimmäiseen IFK-otteluun joka minun eläessäni pelattiin, joten olen nähnyt minun elinaikanani pelatuista otteluista ekan ja vikan. Ihan pienenä nukuin erät ja katsoin erätauoilla Zambonia, se tapa muuttui kuitenkin jo pari vuotta myöhemmin, hieman yli vuoden olin ilman IFK:ta, tämä tapahtui vuonna 1994-1995 jolloin asustin Norjassa, muuten olen aina otteluita käynyt katsomassa, ja seura on aina ollut IFK!
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti CnB
Faija vei peliin vai?

Juu, ja vielä monta kertaa sen jälkeenkin. Tosin isän Ilves-merkkinen metelöinti oli luonnollisesti nuorelle mielelleni melkoinen järkytys... onhan se nyt noloa... "Ilives, ö-ö-ö" tjsp...

muaddib
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Viestin lähetti Jippo


ps. En ole muuten onnistunut saamaan käsiini mitään leikkeitä tuon ajan iltapäivälehdistä eli jos jollakin sellainen kokoelma on, niin olisi ihan kuriositeettinä kiva tietää, kuka se IFK-pelaaja oli joka toisen hävityn ottelun jälkeen moisen lupauksen antoi. Vai onko aika kullannut muistot, eikä moista haastattelua edes ole...

Oma jääkiekosta tajuamiseni alkoi vuonna -88 kun faija vei ekan kerran kattomaan ifk-matsia.Parin vuoden hiljaiselon jälkeen pääsin taas matsiin ja liekki syttyi.Luonnollinen valinta oli tietenki IFK,koska "faijakin kannattaa sitä".Eikä ole valintaa tullut kaduttua koskaan,vaikka välillä ollaankin menossa paloheinän mäkeä alas oikeen kunnolla.

Jippo.Menepä käymään pääkirjastossa.Sieltä löytyy hesareita jonnekin 1910-vuodelle saakka.Mikrofilminä.Eli todennäköisesti löydät kyseisen artikkelin mikäli sellanen on olemassa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Faija raahasi joskus 80-luvun alussa Jokereiden peleihin. Eivätpä Narrit sytyttäneet, vaan toivoin aina heille tappiota. Katselin sitten eräänä päivänä Urheiluruutua ja kysyin että onko HIFK Helsingistä. Faijani vastasi siihen myöntävästi, jolloin minä ilmoitin pontevasti kannattavani HIFK:ta, sillä F-kirjain on niin hieno kirjain. Eli äffästä se kaikki lähti.
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Eipä näin turkulaisena kovin paljon vaihtoehtoja ollut. Isä on käynyt 50-luvulla jo Palloseuran peleissä, joten kai tuo mustavalkoinen väri tuli jo geeneissä.

Kavereiden kanssa ruvettiin käymään peleissä, kun lähellä hallia asuttiin. Ensimmäisen pelin jälkeen ei ole montaa jäänyt väliin.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Ensimmäiset 10 vuottani asuimme Helsingissä ja Vantaalla, enkä muista kannattaneeni tuolloin oikein mitään seuraa. Sitten muutimme Pohjois-Satakuntaan, 80-luvun alussa, ja Tappara vs. IFK oli tuolloin kova sana.

Koulussa kaikki kannattivat Tapparaa, ja ensimmäisillä välitunneilla "Helsingin-tulokkaalta" tietysti tentattiin, että mitä joukkuetta kannattaa. Kantaahan siinä piti ottaa, ja IFK:n valitsin.

Kyllä siinä sai peistä vääntää yhdessä jos toisessakin välituntiväittelyssä Tappara-fanien kanssa. Heillä kun menestys oli mahtavaa 80-luvulla.

Olin varmaan ainoa IFK-fani koko kylässä, ja kun 83-finaalien aikana liikunnanopettajanikin kuttuili 0-2-tilanteessa, että mites nyt näin on päässyt käymään, vakuuttelin hänelle, että kyllä IFK ainakin yhden pelin tulee voittamaan. Ja kun sitten kävi miten kävi, ei joukkueen vaihtamista ole tarvinnut miettiä.

Nyt muuten olimme pikkutyttöni (2,5 v) kanssa ensimmäistä kertaa katsomassa lätkämatsia Ärrä-cupissa. Hampparit ja popcorn oli jees, jääkone hieno ja peliäkin jaksettiin ihmetellä. Hallin katosta jäi mieleen pellen kuva, joka oli myös viereisellä rivillä istuvan tytön paidassa. Pitääkö olla huolestunut?
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Faija , kiitos !

Lätkäjengi löytyi , kun faija vei matsiin ( v. 1967 IFK - Töölön Vesa)
Futisjengi löytyi , kun faija avasi telkkarin ( v. 1971 Derby County - Arsenal )
Hienoja Joukkueita molemmat . Koskaan ei ole kaduttanut ! Kiitos Faija !
 

rinkeli22

Jäsen
Vuosi oli -90 kun kaverin kanssa lähdin jääkiekkoa ensimmäisen kerran paikan päälle katsomaan. Enpä tarkaan muista miksi sinne tuli mentyä, mutta hallissa patsastellessani ja aistiessani jäähallin tuoksun, yleisön hurmoksen ja yleensäkin sen koko ilmapiirin joka siellä vallitsi, tiesin tulleeni kotiin..

ja tuo jäällä yleisöä huudattanut joukkue, jonka kanssa on tullut erittäin tiiviisti myötäelettyä viimeiset 13 vuotta, niin ylämäissä kuin alamäissäkin, on vain jotain sellaista mitä ilman ei voisi elää..

Se on siellä!
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
10-11 -vuotiaana minut vietiin Kupittaalle katsomaan jotain Tepsin matsia. Jäällä viuhtoivat tuohon aikaan mm. Rauteen veljekset, Pappa Lindström, Reijo Leppänen ja muut. Uudemman kerran taisin intoutua lätkästä siinä vaiheessa kun Martti Jarkko ja Essi Keskinen pelasivat mustavalkopaidassa. Eniten kävin TuNMKY:n matseissa Samppalinnassa ja Kupittaalla, koripalloa tuli myös pelattua aktiivisesti murrosikään asti.
 

Rogue

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse olen suht myöhäisheränneitä tässä lätkäfaniudessa. Olen kotoisin maalta, pieneltä paikkakunnalta, jossa ei lätkää oikein seurattu. Meillä oli koris. Isä tosin kannusti Jokereita...

Lätkän löysin vasta asuttuani jo vuosia Helsingissä, kun seurustelin totaalifanin kanssa. Oli vaan sellainen poika, että ilmoitti minulle, ettei minua hallille vie, kun en mitään kuitenkaan ymmärtäisi! Piruuttani aloin sitten oikein seuraamaan- ja rakastuin peliin ja tunnelmaan. Jätkäkaveri on jo ollutta ja mennyttä, vaan HIFK on ja pysyy.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
No jos jääkiekosta pitää enemmän kuin mistään, niin ei Lahdessa vaihtoehtoja hirveästi ole. Tosin en ymmärrä yhtään miten joku voi ryhtyä kannattamaan jotakin joukkuetta tyyliin; "rupeanpa tässä nyt kannattamaan Tepsiä". Tosin jos joskus pienenä sällinä on ihastunut vaikka IFK:n maalivahdin säärisuojiin ja sitä kautta on IFK tullut suosikiksi, on se ihan ymmärrettävää.

Eiköhän se ole niin, että joukkueeseen kasvetaan kiinni lapsesta saakka. Itse pelasin Kiekkoreippaan junnuissa ja sitä kautta "oma joukkue" on ollut Kiekkoreipas, Hockey-Reipas, Reipas-Lahti ja nyt Pelicans.

Joskus olen miettinyt sitä, että olisin varmaankin Upon Pallon miehiä jos seura olisi ollut pystyssä vielä minunkin aikana tai sille olisi perustettu seuraaja. Upon Pallon jalkapallo joukkuehan jatkoi Kuusysi nimellä jonka kannattaja myös henkeen ja vereen olen. Jääkiekossa taas Upon Pallon pelaajat siirtyivät Reippaan riveihin. Jalkapalloa aloin pelaamaan muutamaa vuotta aikaisemmin kuin jääkiekkoa, mutta ikinä ei mielessäni käynytkään, että olisin pelannut futista Reipaassa. Se ei mielestäni ollut edes vaihtoehto. Jääkiekon pelaaminen Reipaassa oli kuitenkin ihan luonnollinen asia.

Tämän Kuusysi-Reipas asetelman kokeneena tiedän hyvin minkälainen jännitys on IFK:n ja Jokereiden tai Ilveksen ja Tapparan välillä. Ei ole kyllä enään minkään aista tunnetta käydessäni joskus FC Lahden otteluissa. Joukkue ei tunnu juuri siltä "omalta" kuten vanha kunnon "Kyykkä" tai Pelicans.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti Shejbal

Joskus olen miettinyt sitä, että olisin varmaankin Upon Pallon miehiä jos seura olisi ollut pystyssä vielä minunkin aikana tai sille olisi perustettu seuraaja. Upon Pallon jalkapallo joukkuehan jatkoi Kuusysi nimellä jonka kannattaja myös henkeen ja vereen olen.

Niin, todettakoon hämmentävänä off-topic-infona, että isoisäni Pappa-muaddib Atreides on toiminut Upon Pallon joukkuelääkärinä joskus ammoisina aikoina.

Mm. tästä juontaa myötämielisyyteni lahtelaiselle pallon-,kiekon- sun muun pelivälineen lätkimis-ja potkimistoiminnalle.

muaddib
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täytynee jälleen lainata vanhaa sanontaa: 'et voi valita IFK:ta, se valitsee sinut'. Minut on valittu kaudella 1967-68, jolloin faija vei minut IFK-Victoriaville Tigers -peliin. Ei kypäriä, hanskat lensivät kaaressa ja Carl Brewer. Huoh. Sen jälkeen kävin itse.

Välissä on ollut jokunen vuosi kun lapset olivat pieniä, pari mustasukkaista miestä, jonkin verran ulkomailla oleilua jne., mutta IFK on ja pysyy.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No siis, tosiasiahan on, että jokerifaniksi tässä on synnytty. Faija pelas joskus vuonna 1 ja 2 jokereissa ja vei mua pienestä pitäen jokeri matseihin. Koskaan ei ole edes käynyt mielessä joukkueen vaihto. Niin ja, olihan silläkin jotain vaikutusta, että pelasin silloin joskus 7 vuotta jokereissa.
 

Infernal

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Innostuin joskus aikoinaan kovasti jääkiekosta ja ennenkaikkea Tepsistä. Luultavasti se on monen asian summa. Pienenä kävin kaverien kanssa (nummen)kentällä pelaamassa jääkiekkoa ja tuli sitä pelailtua kerrostalon pihallakin. Pelasin vuoden joissain Tepsin d-junnuissa, mutta kyllästyin siihen touhuun. Niiltä ajoilta muistan ensimmäisen jääkiekko-otteluni. TPS - Jokipojat, joka muistaakseni päättyi 2-1. Lapsuusvuosien innostuksesta ja Turkulaisuudestani johtuen olen aina kannattanut Turun palloseuraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös