Samoilla linjoilla kuin moni muukin, mutta mun "ehdoituksia" olisi
- Välitankkaukset: Ehdottomasti takaisin ja mahdollisimman pian. Nyt on ihan rektaalista ja syvältä kun kaikki ajavat täysillä tankeilla alusta asti ja ns. säästöliekillä... Välitankkaukset toisivat roimasti uudenlaisia taktiikoita ja vaihteluita eri kilpailuihin. Homma pitäisi toteuttaa kuten se oli aiemmin ja kuten kolleega
@Dängleri totesi, eli aika-ajoissa top 10 ulkopuolelle jäävät saisivat valita bensamääränsä kisaan ja top 10 joutuisi lähtemään sillä polttoainemäärällä joka on tankissa kun aika-ajot loppuvat. Siinähän olisi ns. mietittävää vetääkö ensin tulos tai ulos tyylillä top 10:ssä nopean vedon tyhjällä tankilla ja sitten "tankkaa lisää" seuraavaan vetoon ? Eri bensamäärät toimisivat luonnollisesti eri radoilla ? Ja onhan noi välitankkaukset joskus vaikuttaneet jopa maailman mestaruuteen.... Massa taisi Singaporessa ajella letku kiinni siellä varikolla 2008 ? Turvallisuuteen, kun joku siihen ns. puuttuu kuitenkin, niin kun letku irroitetaan autosta, suihkautetaan "ainetta" joka ns. estää mahdollisen tulipalon syttymisen, näin on toimittu ainakin joskus Jenkkien Cart tjsp sarjassa ja siellähän paloja ei voitu ns. havaita koska tuli paloi näkymättömällä liekillä johtuen käytetystä polttoaineesta ? Ja vielä sen verran välitankkauksista, että auton tankkaaminen pitää olla kielletty renkaiden vaihdon aikana ! Nyt renkaat vaihdetaan 2 sekunnissa ja matka jatkuu muuallekkin kuin Joensuusta länteen ja Kuopiosta pohjoiseen. Eli auto tulee varikolle, ensin vaihdetaan renkaat ja sitten tankataan. Tai auto voi käydä myös myöhemminkin tankkauksessa ! Edit: Kisan aikana on käytävä vähintään kerran tankkaamassa !
- Elektroniikka: Kaikki ylimääräinen ajoa ns. helpottava tekiniikka pois, kuten Kimi sanoi. Etenkin sellainen jota voidaan säätää varikolta. Kuskin pitää itse ajaa ja kärsiä siitä jos tehot vaikka vähenee tjsp. Autoja pitää miesten ajaa, eikä kola Ollien säätää läppärillä "etänä".
- Renkaat: Nyt kun jatkossa tullaan siirtymään huomattavasti isompiin vannekokoihin, pitää samassa yhteydessä viimeistään silloin rajoittaa rengasseosten määrä tyyliin 3:een ? Eikös niitä ole käytössä montaa eri laatua. Eli jatkossa 3 eri kovuutta ja sit sadekeli ja välikeli. Itse renkaiden lukumäärää en lähtisi kauheasti rajoittamaan / kisaviikonloppu. Eikä ne renkaat voi olla sellaiset että niillä pääsee tyyliin 10 kierrosta kovaa ja sitten takaisin varikolle. Pidempi kestoisia renkaita. Ajetaanhan kesänakeillakin esim. 40000 kilsaa ja sit vaihdetaan. Joo tiedän että on vähän eri asia et ajetaanko siviilissä vai ajetaanjo 340 km/h Monzassa, mutta tajusitte varmaan mitä tarkoitin ?
- Rangaistukset osien vaihdosta: Ehdottomasti pois. On jokseenkin perseestä, että osien vaihdosta rangaistaan. On tottakai hyvä, että koetetaan kuluja vähentää kun rajoitetaan osien käyttöä. Aika jolloin moottoreita saattoi mennä tyyliin 3-4 / kisaviikonloppu / auto, ei koskaan enään palaa ja hyvä niin, mutta saatat saada 30 ruutua rankkua jo ennen aika-ajoja. Mitä vittua, oikeesti !
Rajoitetaan jatkossakin osien määrää, mutta annetaan ennemmin rangaistus tallille kuin kuljettajalle ! Eihän se kuljettajan vika ole, jos auto ei kestä ? Esim. joku sakko tai jopa mm-pisteiden vähentäminen ? Veikkaisin että jo elektroniikkaa ja tekniikkaakin muuttamalla / karsimalla, autoista saataisiin paljon kestävämpiä ja siten luotettavampiakin.
No nää ny oli vaan mun mielipiteitä. Ehkä tyhmiä ehkä ei, jokainen saa itse päättää ja saatte tottakai arvostella. Ja palautetta pitääkin antaa, jos siltä tuntuu =)