Mainos

Miten kehittäisit Formula 1 -sarjaa?

  • 8 264
  • 66
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Kisat pois näiltä Tilkedromeilta oikeille moottoriradoille, airot huomattavasti vähemmälle, samoin elektrooniset ajoavustimet ja koneisiin lisää ugaa. Ehkä jopa perinteinen kytkimellä vaihdettava H-kaava laatikko näiden sequjen sijaan.

Nykyisellään kaikenlaiset elektrooniset härpäkkeet tekee ajamisesta liian helppoa. Samoin airot liimaa autoa radan pintaan s.e. voi vedellä melkein paikkaan kuin paikkaan juuri nostamatta. Koneisiin sen verran ugaa että varomaton kaasunkäyttö mutkassa ulostultaessa aiheuttaa vetopidon loppumisen. Kuskien olisi opittava ajamaan nilkkatuntumalla. Perinteinen vaihdelaatikko taas mahdollistaisi sen että kuski tyrkkää väärää vaihdettä väärässä kohtaa pesään. Sequ-laatikolla se ei oikeastaan ole mahdollista.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Olisiko huono idea ottaa tuolta jostain muusta kilpaluokasta kaksi lähtöä sunnuntaihin vähemmillä kierroksilla?

Se on nyt aika selvää, että se kehitys ei kulje taaksepäin, että renkaat puhkeavat ja moottorit hajoavat ja mekaanikko vääntää rasvaisin näpein asetukset ja info kulkee varikkotaululta, vaikka kuinka aika kultaisi muistot. Pitäisi keksiä tasaisempaa kisaa nykyaikaisin välinein.

Isot tallit (Ferrari) aina välillä uhkaa, että lähtee sarjasta, jos ei tapahdu asiaa X. Olisikin hauska nähdä millainen kilpaileva sarja moisesta lopulta syntyisi. Tuskin Ferrarikaan jaksasi kauaa yksinkään ajella voitosta voittoon.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
https://www.helsinginuutiset.fi/art...koset-umpitylsiksi-nyt-etsitaan-kikkakolmosta

"Formula ykkösiä vaivaa kriisi. Kisat ovat umpitylsiä ja kuljettajia rangaistaan ohituksista.

Tuomaristo ei tehnyt Sebastian Vettelin Kanadan GP:n ja Daniel Ricciardon Ranskan GP:n rangaistuksissa virheitä, vaan noudatti sääntöjä pilkun tarkasti. Vettel puolusti johtopaikkaansa ja Ricciardo ohitti, mutta säännöt ovat sellaiset, että heidän tulkittiin tehneen rikkeitä."
--

Nyt ei uskalla edes arvailla mitähän tuo voi tarkoittaa. Kertokaapa joku lyhyesti.
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
"Tuomaristo ei tehnyt Sebastian Vettelin Kanadan GP:n ja Daniel Ricciardon Ranskan GP:n rangaistuksissa virheitä, vaan noudatti sääntöjä pilkun tarkasti. Vettel puolusti johtopaikkaansa ja Ricciardo ohitti, mutta säännöt ovat sellaiset, että heidän tulkittiin tehneen rikkeitä."
--

Nyt ei uskalla edes arvailla mitähän tuo voi tarkoittaa. Kertokaapa joku lyhyesti.

Vettel puolusti johtopaikkaansa Hamiltonia vastaan. Kävi radan ulkopuolella ja tuli takaisin Hamiltonin eteen. Sai rangaistuksen koska blokkaili Hamiltonin ajolinjoja liian agressiivisesti.

Ricciardo taasen ohitti Räikkösen radan ulkopuolella ajaen ja sai siitä rangaistuksen.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kisassa kymmenen parasta joutuu ajamaan Q2 renkailla. Miksei pikemminkin Q3 renkailla? Olisi mielenkiintoista kun top 10 lähtisi softilla ja yrittäisi 15 kierroksen jälkeen sovitella itsensä sinne jonon keskelle.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Autonajeluhan on yhtä jännittävää kuin aiemminkin, mutta autojen visualisointia voisi miettiä uudelleen. Digitaalisesti vaihtuvat mainokset auton kyljessä. Nopeuteen reagoivat värit. Myös rata itsessään voisi reagoida autoihin muuttamalla vaikka tienpinnan väriä kun auto tulee kohdalle.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ricciardo taasen ohitti Räikkösen radan ulkopuolella ajaen ja sai siitä rangaistuksen.
Joku siitä taisi täällä mainitakin, mutta Räikkönenkin oli ainakin erittäin lähellä käydä rajojen ulkopuolella kun ohitti Ricciardon (ja Norrisin). Sanoisin että kävikin. En tiedä tutkittiinko sitä edes, mutta aika vastaava homma kuin Verstappenilla silloin viime kaudella kun ohitti Kimin ja joutui pois podiumilta.
 

Sylfan

Jäsen
Joku siitä taisi täällä mainitakin, mutta Räikkönenkin oli ainakin erittäin lähellä käydä rajojen ulkopuolella kun ohitti Ricciardon (ja Norrisin). Sanoisin että kävikin. En tiedä tutkittiinko sitä edes, mutta aika vastaava homma kuin Verstappenilla silloin viime kaudella kun ohitti Kimin ja joutui pois podiumilta.

Kyseinen taistelu Hulkin perspektiivistä ja Kimi ei missään vaiheessa edes kosketa radan rajaviivoja saatika käy ulkopuolella.

Edit: Linkki siis vie youtube-videoon
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitä nyt tullut reilu 20v formuloita seurattua niin seuraavat muutkokset tekisivät kisoista paljon mielenkiintoisempia:

- Vähintään V8 moottorit
- Autojen koko kompaktimmaksi (mallia 90-luku)
- Ajoavustimet pois.
- Välitankkaukset takaisin.
- Vähintään kaksi eri rengasvalmistajaa.
- Radoilta ylimääräiset asfaltit pois ja tilalle hiekkaa, nurmikkoa ja rengasvallia ----> ajovirheistä tulee konkreettisimpiä
- Kulukatto ja rahanjako tulosperusteiseksi
- Varikkopilttuusta ei pystyisi säätämään moottorin tehoja yms. vaan kisaan lähdettäisiin automaattisesti all in.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kisat pois näiltä Tilkedromeilta oikeille moottoriradoille
Niin, mitä ovat oikeat moottoriradat? Tilken (joka ei toki diktatorisesti tee vaan saa FIA:lta ohjeet) radat ovat monelta osin liian samanlaisia ja tuntuvat keskittyvän hienoihin puitteisiin, mutta on siellä onnistumisiakin.

Radoista puhuttaessa moni herkästi ajattelee esim. Imolan, Magny-Coursin ja Jerezin olevan niitä hyviä ratoja, koska niillä ajettiin jo silloin, kun oma seuraaminen alkoi ja kaikissa niistä on tapahtunut jotain historiallista. Nostalgia saa radat näyttämään paremmilta kuin ne oikeasti olivatkaan.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Joku siitä taisi täällä mainitakin, mutta Räikkönenkin oli ainakin erittäin lähellä käydä rajojen ulkopuolella kun ohitti Ricciardon (ja Norrisin). Sanoisin että kävikin. En tiedä tutkittiinko sitä edes, mutta aika vastaava homma kuin Verstappenilla silloin viime kaudella kun ohitti Kimin ja joutui pois podiumilta.
Nojaa lähellä ja lähellä, toki kolme rengasta parhaimmillaan kanttarin päällä, mutta vasen eturengas koko renkaan mitalla radalla. Säännössä sanotaan nimenomaan että kaikki neljä pyörää samaan aikaan ulkona radalta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyseinen taistelu Hulkin perspektiivistä ja Kimi ei missään vaiheessa edes kosketa radan rajaviivoja saatika käy ulkopuolella.

Edit: Linkki siis vie youtube-videoon
Joo, itse siis ajattelin tuossa kohdassa 0:18-0:19 Kimi on kokonaan sisimmän valkoisen viivan ulkopuolella ts kanttarin päällä, samalla tavalla kuin Verstappen tässä videossa ajassa 0:07. Mutta jos rajana on tosiaan se ulompi valkoinen viiva (minusta ei kyllä ole), niin sitä Kimi ei ylitä mutta Max kyllä.
Nojaa lähellä ja lähellä, toki kolme rengasta parhaimmillaan kanttarin päällä, mutta vasen eturengas koko renkaan mitalla radalla. Säännössä sanotaan nimenomaan että kaikki neljä pyörää samaan aikaan ulkona radalta.
Joo, ja eturenkaat Kimillä taitaa käydä myös radan ulkopuolella ja toinen takarengaskin tietysti, mutta vasen takarengas samalla hetkellä radan puolella. Eli eihän tuossa mitään ole.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Broadstreet Bullies, Scott Stevens, Wendel Clark
Niin, mitä ovat oikeat moottoriradat? Tilken (joka ei toki diktatorisesti tee vaan saa FIA:lta ohjeet) radat ovat monelta osin liian samanlaisia ja tuntuvat keskittyvän hienoihin puitteisiin, mutta on siellä onnistumisiakin.

No esimerkin omaisesti voisi sanoa vaikka Monza, Spa, Laguna Seca ja vaikka en suuri Monacon katuradan ystävä olekaan, niin onhan sillä klassikkona paikkansa kalenterissa. Indianapolis oli myös hieno mutta se ei ole käytettävissä syystä että Ecclestonella ja radan omistavilla jenkki-pohatoilla oli pieni erimielisyys siitä kuka maksaa ja kelle. Jenkkien mielestä F1-sarjan olisi pitänyt maksaa vuokraa ratayhtiölle eikä päin vaston.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mistä saataisiin se ihme, että autot voisivat käyttää koko rataa, eikä vain puhdasta ajolinjaa? Puhtaan linjan ulkopuolella ajaminen on aika mahdotonta, jos pitkiä suoria ei lasketa. Renkaista voitaisiin tehdä kovempia, jotta ei likaisella linjalla olisi mielettömiä määriä kumin palasia jotka haittaavat ajo-ominaisuuksia. Mercedes on ylivoimainen, mutta se tarkoittaa sitä, että muut kärkitallit ovat menettäneet sen jonkin millä taistellaan voitoista.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Radoista puhuttaessa moni herkästi ajattelee esim. Imolan, Magny-Coursin ja Jerezin olevan niitä hyviä ratoja, koska niillä ajettiin jo silloin, kun oma seuraaminen alkoi ja kaikissa niistä on tapahtunut jotain historiallista. Nostalgia saa radat näyttämään paremmilta kuin ne oikeasti olivatkaan.
Näissä vanhoissa radoissa on tosiaan myös se ongelma, etteivät ne enää sovellu nykyautoille ollenkaan. Tästä syystä osa Tilkedromeista on kuin tehtyjä nykyautoille pitkine suorineen.

Kun katsoo listaa Formula 1:ssä ajetuista radoista, niin aika moni entinen rata on joko liian kapea tai pituudeltaan liian lyhyt nykyisille laivoille. Sitä on Monacokin, mutta niin kauan kun Formuloita ajetaan, niin se ei ole mihinkään katoamassa kalenterista.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
- Vähintään V8 moottorit
- Autojen koko kompaktimmaksi (mallia 90-luku)
- Ajoavustimet pois.
- Välitankkaukset takaisin.
- Vähintään kaksi eri rengasvalmistajaa.
- Radoilta ylimääräiset asfaltit pois ja tilalle hiekkaa, nurmikkoa ja rengasvallia ----> ajovirheistä tulee konkreettisimpiä
- Kulukatto ja rahanjako tulosperusteiseksi
- Varikkopilttuusta ei pystyisi säätämään moottorin tehoja yms. vaan kisaan lähdettäisiin automaattisesti all in.
Moottoreilla ei ole mitään vaikutusta kisojen mielenkiintoisuuteen. V6 moottoreissa ei mielestäni ole mitään vikaa vaan lähinnä lisäävät paikanpäällä olon mielekkyyttä, kun ei tarvitse kuuloaan menettää kisoviinkolopun aikana.
2 Rengasvalmistajaa olisi myös virhe, koska tietenkin rengaskilpailussa valmistajat yrittäisivät tehdä mahdollisimman hyviä renkaita. Oikea ratkaisu on palauttaa kauden 2013 alun renkaat, jotka kuluivat nopeasti. Siitä olen samaa mieltä että nurmikkoa ja hiekkaa pitää saada lisää. Jos joku Hamilton sinne kiinni jää niin se on voi voi.
 

Sylfan

Jäsen
Siitä olen samaa mieltä että nurmikkoa ja hiekkaa pitää saada lisää. Jos joku Hamilton sinne kiinni jää niin se on voi voi.

Ehdottomasti samaa mieltä. Elävästi muistuu mieleen Lewis ja Kiina 2007, kun nuori Lewis Hämäläinen ajaa varikolle sisääntulon pitkäksi ja jää sille tielleen. Olisiko se mahdollista vielä tänä päivänä? varmaan kyseinen maaplänttikin nykyään päällystetty.
 

Trimmer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Moottoreilla ei ole mitään vaikutusta kisojen mielenkiintoisuuteen. V6 moottoreissa ei mielestäni ole mitään vikaa vaan lähinnä lisäävät paikanpäällä olon mielekkyyttä, kun ei tarvitse kuuloaan menettää kisoviinkolopun aikana.
2 Rengasvalmistajaa olisi myös virhe, koska tietenkin rengaskilpailussa valmistajat yrittäisivät tehdä mahdollisimman hyviä renkaita. Oikea ratkaisu on palauttaa kauden 2013 alun renkaat, jotka kuluivat nopeasti. Siitä olen samaa mieltä että nurmikkoa ja hiekkaa pitää saada lisää. Jos joku Hamilton sinne kiinni jää niin se on voi voi.

Moottoreilla on aika iso vaikutus jos sen esimerkiksi yhdistää listauksessani toiseen kohtaan. Mitä enemmän sylinterejä tiukemmassa paketissa sitä enemmän paukkuu, jolloin saadaan sitä mielenkiintoa kisoihin kun johtoasemastakin voi kuulua puff. Nythän näitä ei juurikaan näe.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sähköbrömeissä on kokeiltu sosiaalisen median buustia, jossa voi tykätä kuskia ja eniten tykätyt saavat lyhyen voimabuustin kisaansa.
Siellä on myös "attack mode" eli kun ajaa tietystä kohtaa rataa niin saa hetkellisen tehonlisäyksen.

Ehdotan vormuloihin näiden sääntöjen lisäksi sitä, että radalle asetellaan kysymysmerkkilaatikoita sekä banaaninkuoria.
Radan varrelle extratehokkaat kaiuttimet, jotka soittavat taukoamatta 8-bittistä piipitystä.
 

Hevi

Jäsen
- Asfaltti radan ulkopuolelta muutetaan takaisin hiekkaan ja nurmikkoon
- Välitankkaukset
- Renkaat kokonaan uusiksi tai uusi valmistaja.
- Varikkomiehet ei saa korjailla tai opastaa kuskiaan korjaamaan autoa kuin ainostaan varikkoalueella.
-Erilaisia viikonloppuja. Joissakin kisaviikonlopuissa voisi olla se kahden gp:n kisa.
-Talleja enemmän
 

hege

Jäsen
En tiedä auttaisiko seuraavat asiat:
  • Renkaiden kaventaminen -> vähemmän pitoa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ja vastaavasti renkaan kuluminen ehkä nopeutuisi. Jos haluaisi saman pidon kuin nyt, niin rengas seoksen pitäisi olla nykyistä pehmeämpi ja vastaavasti se taas kuluisi nopeammin niin saisi (ehkä) enemmän vaihtelua taktiikkaan renkaiden osalta.
  • Radat voisivat olla enemmän erilaisia keskenään eli osa erittäin nopeita ja osa mutkaisia ja selvästi hitaampia. Näin voisi (ehkä) päästä tilanteeseen missä autojen ja radan yhteensopivuus vaihtelisi enemmän ja yleishyvän joka radalle sopivan suunnittelu kompromissi hakeminen auton osalta olisi vaikeampaa.
Sinänsä tietysti ihan sama mitä tehdään kun kuitenkin Mercedes ja Hamilton voittaisi kuitenkin mutta ehkä muiden osalta tilanne muuttuisi mielenkiintoisemmaksi.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Sillon kun vielä seurasin F1 niin aina haaveilin että Nürburgringistä ajettaisiin se pitkä versio eli legendaarinen Nordschleife "Vihreä helvetti". Varmaan menisi nyky formulallakin yli 5 minsaa kierrokseen kun tässä Youtube videossakin taitaa kierrosaika olla jossain 6 minuutissa. Mutta eipä tota turvallisuussyistä pystytä enää ajamaan.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sillon kun vielä seurasin F1 niin aina haaveilin että Nürburgringistä ajettaisiin se pitkä versio eli legendaarinen Nordschleife "Vihreä helvetti". Varmaan menisi nyky formulallakin yli 5 minsaa kierrokseen kun tässä Youtube videossakin taitaa kierrosaika olla jossain 6 minuutissa. Mutta eipä tota turvallisuussyistä pystytä enää ajamaan.
Eikä se ole ratana kilpailukäytössä kovin mielenkiintoinen. Legendaarinen ja mielenkiintoinen rata yleisesti ottaen, mutta ei sillä ainakaan formuloita ajatellen tee oikein mitään.
 
Kyllähän ohitusmahdollisuuuksia pitäisi saada lisää. Edellä ajava kuljettaja pitäisi pystyä haastamaan varikolla kädenvääntöön, jonka voittaja pääsisi jatkamaan matkaa ensimmäisenä. Kaikki muut jäisivät siksi aikaa turva-auton taakse, joka sekin lisäisi ohitusten todennäköisyyttä. Tai autostaan voisi ampua sponsoroidun lasersäteen joka hidastaa autoa johon se osuu. Joka lasersäteestä menisi pieni lahjoitus Itämeren suojelutyöhön.

Sitten tietenkin lisää ajotaidottomia maksukuljettajia, täyssähköt ja neliveto.

Ehdottomasti samaa mieltä. Elävästi muistuu mieleen Lewis ja Kiina 2007, kun nuori Lewis Hämäläinen ajaa varikolle sisääntulon pitkäksi ja jää sille tielleen. Olisiko se mahdollista vielä tänä päivänä? varmaan kyseinen maaplänttikin nykyään päällystetty.
Nuori Hamilton oli kova voittaja. Spa 2008, Räikkönen voittaa shikaanin puhtaasti ja pakottaa Hamiltonin kakkoseksi, tämä ei suostu häviämään reilulla pelillä, vaan vetää shikaanin asfaltilla suoraksi ohittaen Räikkösen, voittaa. Muistaakseni ennen tuota shikaaniakin oli jo racing etiquetten vastaisia suorituksia.

Minun uudistuksillani voisi tulla joku nuori kova kädenvääntäjä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Esim välitankkaukset itsessään eivät toisi kisoihin merkityksellisiä ohituksia lisää, tämä nähtiin jo silloin kun ne olivat viimeksi käytössä. Käytännössä kyttäiltiin jos kaveri lähtisi tankille aiemmin ja jos omassa tankissa oli tarpeeksi löpöä jäljellä, niin kevyellä autolla Hamiltonin lanseeraama "Hammer Time" käyntiin ja pysähdyksellä ohi. Omat ideani:

-Usempi kuin yksi rengasvalmistaja.
- Moottoreihin ja vaihdelaatikkoihin edullisempaa tekniikkaa ja nämä "komponentin x on kestettävä y määrä kisoja tai tulee rangaistus"-säännöt vittuun. Ts. yleisenä tavoitteena saada tallit viemään tekniikkaa enemmän äärirajoille suorituskyvyn kanssa---> keskeytyksiä ja ennalta-arvaamattomuutta kisoihin. Tätä tuskin on tosin mahdollista toteuttaa kustannustehokkaasti.
-Kuljettajan mahdollisuudet säätää autoaan kesken ajon olisi minimoitava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös