Miten kehittäisit Formula 1 -sarjaa?

  • 7 967
  • 66

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kehittäisin niin, että kuskit ajaisivat kilpaa, eikä autot. Nykyään auton suorituskyky merkitsee enemmän kun taidot. Kaikki tallit samalle viivalle auton suorituskyvyn kanssa, paras ja taitavin kuljettaja voittakoot.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kehittäisin niin, että kuskit ajaisivat kilpaa, eikä autot. Nykyään auton suorituskyky merkitsee enemmän kun taidot. Kaikki tallit samalle viivalle auton suorituskyvyn kanssa, paras ja taitavin kuljettaja voittakoot.

Vaikka en ole Michael Schumacher (omaa nikkiä saa arvuutella), niin näinhän se menisi. Jos olet sillä tasolla, että osaat noita autoja ajaa, niin silloin voitat, jos paras auto on sinulla.

Kuskien ajotaidon merkitys paremmuuden selvittämiseen on kadonnut kauan sitten. Vai voiko joku antaa esimerkin missä taidokas kuski on vienyt voiton, koska oli hyvä kuski.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kehittäisin niin, että kuskit ajaisivat kilpaa, eikä autot. Nykyään auton suorituskyky merkitsee enemmän kun taidot. Kaikki tallit samalle viivalle auton suorituskyvyn kanssa, paras ja taitavin kuljettaja voittakoot.

F1 on 'aina' ollut kehityksen kärjessä, eli lajiin kuuluu osana myös autojen kehittäminen ja innovaatiot. Fiksummat insinöörit saavat enemmän irti autosta samojen sääntöjen puitteissa - yleensä tämä toki tarkoittaa sitä, että rahalla saa ja hevosella pääsee.

Samalla viivalla autojen suhteen olevia sarjoja on ollut olemassa jo kauan - itse en ainakaan toivo formuloiden menevän tähän suuntaan. Lisäksi vaikka autot olisivat samoja, niin sitten rikkaat tallit maksaisivat parhaille kuskeille enemmän (kuten toki nytkin).
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuskien ajotaidon merkitys paremmuuden selvittämiseen on kadonnut kauan sitten. Vai voiko joku antaa esimerkin missä taidokas kuski on vienyt voiton, koska oli hyvä kuski.
Viime viikonloppuna.

Ja ihan suoraan sanottuna suurin osa voittajista on tänäkin päivänä oikeasti helvetin hyviä kuskeja, jotka onnistuvat voittamissaan kisoissa muita paremmin. Parhaat kuskit ovat yleensä jo valmiiksi hyvissä talleissa, jolloin taistelevat sitten keskenään siitä kuka on muita parempi yksittäisissä kisoissa.

Hamiltonilla on jo vuosia ollut paras auto alla, mutta onhan se myös perkeleen hyvä kuski. Ei se sattumaa ole, että juuri Hamiltonille on mestaruudet tulleet.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
F1 on 'aina' ollut kehityksen kärjessä, eli lajiin kuuluu osana myös autojen kehittäminen ja innovaatiot. Fiksummat insinöörit saavat enemmän irti autosta samojen sääntöjen puitteissa - yleensä tämä toki tarkoittaa sitä, että rahalla saa ja hevosella pääsee.

Samalla viivalla autojen suhteen olevia sarjoja on ollut olemassa jo kauan - itse en ainakaan toivo formuloiden menevän tähän suuntaan. Lisäksi vaikka autot olisivat samoja, niin sitten rikkaat tallit maksaisivat parhaille kuskeille enemmän (kuten toki nytkin).
Vahva tämä. F1 ei olisi F1, jos tallit eivät voisit kehittää omin tavoin omia autojaan. Toki sääntöjen puitteissa kehitetään, mutta tietyiltä osin vapaat kädet täytyy olla. Se vain kuuluu tähän lajiin ja luokkaan. Alemmissa luokissa sitten voidaan laittaa alle samanlaisia autoja, jolloin erotellaan parhaat kuskit joukosta.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Minusta tuntuu, että hyvin monella formula-seuraajalla statuksesta riippumatta parannusehdotelma ainakin sisältää viitteitä siitä, että tallin mahdollisuus kehittää tai korjata autoa lennosta pitäisi kitkeä joko kokonaan pois, rajata jotenkin tai muuten vain vähentää. Samaa mieltä monen täällä kirjoitelevien kanssa olivat mm. sellaiset Formula-herrat kuin Bernie Ecclestone ja Kimi Räikkönen. Satunnaisellekin katsojalle on helposti nähtävissä kun joka kisassa tulee radiokeskustelua miten autosta pitäisi saada joko lisää tehoa tai sitten katsoa mitä voi tehdä esimerkiksi etusiivelle jos tuntuu, että auto joko yli- tai aliohjautuu. Tämä todennäköisesti heikentäisi kisavauhtia ja rata-aikoja, mutta tuskin ketään kiinnosta kenen hallussa rataennätys on.

Yksi asia joka vähentää selvää kilvanajoa on renkaiden kunto. Kuten jälleen Kimi eräässä haastattelussa sanoi, kun tätä kehuttiin hyvästä kilvanajosta jotain nopeampaa autoa vastaan, että ei sitä kannata tehdä kun pilaa vain omat renkaat ja loppukisan sillä. Minusta tuollaista taistelua pitäisi olla mahdollista tehdä, koska se on kilvanajoa kovimmillaan. Pitkään perässä roikkuminen sitten varmaan loppujen lopuksi johtaa muihinkin ongelmiin, mutta se on osa formuloita joissa riskejä on otettava mikäli mielii paremmille sijoille. Nykyään tuntuu, että liian helpolla kuskit antavat periksi ja tyytyvät kohtaloonsa tulla ohitetuksi.

Jos kuuma keli aiheuttaa sellaisia kisoja kuin edellinen niin ehdotan, että jokaiseen kisaan varmistetaan optimaalinen lämpötila viihteen nimissä.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Nuori Hamilton oli kova voittaja. Spa 2008, Räikkönen voittaa shikaanin puhtaasti ja pakottaa Hamiltonin kakkoseksi, tämä ei suostu häviämään reilulla pelillä, vaan vetää shikaanin asfaltilla suoraksi ohittaen Räikkösen, voittaa. Muistaakseni ennen tuota shikaaniakin oli jo racing etiquetten vastaisia suorituksia.

Hamilton veti kyllä shikaanin suoraksi mutta päästi lähtösuoralla Räikkösen ohitseen vaikka aivan nipinnapin, mutta päästi kuitenkin ja sääntöpykälät tuli täytettyä ja paineli sen jälkeen ohi. Sen jälkeenhän Kimi ohitti Hamiltonin vielä kertaalleen tämän ajettua leveäksi (ja huom nurmikolle, niin aikaakin meni), jonka jälkeen Kimi spinnasi ja Hamilton pääsi vielä kerran ohi. Tämän jälkeenhän Kimi sitten spinnasi uudestaan tällä kertaa osuen seinään ja auto paskaksi. Ja tuon kisan lopussahan satoi joten se selittelee noita leveäksiajoja sun muita. Mutta Hamiltonhan ei kyseistä kisaa voittanut, vaikka ykkösenä ruutulipulle ajoi. En nyt muista hylättiinkö vai mitä rangaistuksia sai, mutta voiton vei Felipe Massa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hamilton veti kyllä shikaanin suoraksi mutta päästi lähtösuoralla Räikkösen ohitseen vaikka aivan nipinnapin, mutta päästi kuitenkin ja sääntöpykälät tuli täytettyä ja paineli sen jälkeen ohi. Sen jälkeenhän Kimi ohitti Hamiltonin vielä kertaalleen tämän ajettua leveäksi (ja huom nurmikolle, niin aikaakin meni), jonka jälkeen Kimi spinnasi ja Hamilton pääsi vielä kerran ohi. Tämän jälkeenhän Kimi sitten spinnasi uudestaan tällä kertaa osuen seinään ja auto paskaksi. Ja tuon kisan lopussahan satoi joten se selittelee noita leveäksiajoja sun muita. Mutta Hamiltonhan ei kyseistä kisaa voittanut, vaikka ykkösenä ruutulipulle ajoi. En nyt muista hylättiinkö vai mitä rangaistuksia sai, mutta voiton vei Felipe Massa.
Hamilton sai 25 sekunnin aikasakon siitä shikaanin suoraksi vetämisestä, josta tuomaristo katsoi hänen hyötyneen. Tutkittiin ja rangaistiin vasta kisan jälkeen. Tippui sen myötä kolmanneksi Massan ja Heidfeldin perään.
 

Dängleri

Jäsen
Itse toivoisin sellaisia muutoksia, jotka toisivat lisää yllätyksellisyyttä tapahtumiin ja tuloksiin. Tällaisia voisivat olla esim.

1) välitankkaukset takaisin, siten että kuljettajan tulee startata kilpailuun sillä bensakuormalla, joka oli autossa aika-ajojen päätyttyä
2) useampi rengasvalmistaja mukaan sarjaan

Välitankkaukset voisivat sekoittaa pakkaa ja tuoda yllätyksiä niin kisaviikonloppuina kuin niiden välissäkin. Aika-ajot olivat takavuosina jännittävämpiä, kun ei koskaan tiennyt kenellä oli minkäkin verran bensaa. Ja toki tuo jännittäminen jatkui vielä itse kisassakin. Tankkausten palauttaminen antaisi lisää variaatioita kisataktiikoihin.

Useampi rengasvalmistaja voisi tuoda niin ikään vaihtelua voimasuhteisiin -> aikanaan esim. Michelin ja Bridgestone kävivät omaa taisteluaan; toiset toimivat paremmin kuumalla kelillä, toiset viileämmässä, toiset kuivalla ja toiset märällä.

Lisäksi poistaisin keinotekoiselta tuntuvat säännöt, esim. avattavan takasiiven ja rengassäännöt (= käytettävä vähintään kahta erilaista).
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Samoilla linjoilla kuin moni muukin, mutta mun "ehdoituksia" olisi

- Välitankkaukset: Ehdottomasti takaisin ja mahdollisimman pian. Nyt on ihan rektaalista ja syvältä kun kaikki ajavat täysillä tankeilla alusta asti ja ns. säästöliekillä... Välitankkaukset toisivat roimasti uudenlaisia taktiikoita ja vaihteluita eri kilpailuihin. Homma pitäisi toteuttaa kuten se oli aiemmin ja kuten kolleega @Dängleri totesi, eli aika-ajoissa top 10 ulkopuolelle jäävät saisivat valita bensamääränsä kisaan ja top 10 joutuisi lähtemään sillä polttoainemäärällä joka on tankissa kun aika-ajot loppuvat. Siinähän olisi ns. mietittävää vetääkö ensin tulos tai ulos tyylillä top 10:ssä nopean vedon tyhjällä tankilla ja sitten "tankkaa lisää" seuraavaan vetoon ? Eri bensamäärät toimisivat luonnollisesti eri radoilla ? Ja onhan noi välitankkaukset joskus vaikuttaneet jopa maailman mestaruuteen.... Massa taisi Singaporessa ajella letku kiinni siellä varikolla 2008 ? Turvallisuuteen, kun joku siihen ns. puuttuu kuitenkin, niin kun letku irroitetaan autosta, suihkautetaan "ainetta" joka ns. estää mahdollisen tulipalon syttymisen, näin on toimittu ainakin joskus Jenkkien Cart tjsp sarjassa ja siellähän paloja ei voitu ns. havaita koska tuli paloi näkymättömällä liekillä johtuen käytetystä polttoaineesta ? Ja vielä sen verran välitankkauksista, että auton tankkaaminen pitää olla kielletty renkaiden vaihdon aikana ! Nyt renkaat vaihdetaan 2 sekunnissa ja matka jatkuu muuallekkin kuin Joensuusta länteen ja Kuopiosta pohjoiseen. Eli auto tulee varikolle, ensin vaihdetaan renkaat ja sitten tankataan. Tai auto voi käydä myös myöhemminkin tankkauksessa ! Edit: Kisan aikana on käytävä vähintään kerran tankkaamassa !

- Elektroniikka: Kaikki ylimääräinen ajoa ns. helpottava tekiniikka pois, kuten Kimi sanoi. Etenkin sellainen jota voidaan säätää varikolta. Kuskin pitää itse ajaa ja kärsiä siitä jos tehot vaikka vähenee tjsp. Autoja pitää miesten ajaa, eikä kola Ollien säätää läppärillä "etänä".

- Renkaat: Nyt kun jatkossa tullaan siirtymään huomattavasti isompiin vannekokoihin, pitää samassa yhteydessä viimeistään silloin rajoittaa rengasseosten määrä tyyliin 3:een ? Eikös niitä ole käytössä montaa eri laatua. Eli jatkossa 3 eri kovuutta ja sit sadekeli ja välikeli. Itse renkaiden lukumäärää en lähtisi kauheasti rajoittamaan / kisaviikonloppu. Eikä ne renkaat voi olla sellaiset että niillä pääsee tyyliin 10 kierrosta kovaa ja sitten takaisin varikolle. Pidempi kestoisia renkaita. Ajetaanhan kesänakeillakin esim. 40000 kilsaa ja sit vaihdetaan. Joo tiedän että on vähän eri asia et ajetaanko siviilissä vai ajetaanjo 340 km/h Monzassa, mutta tajusitte varmaan mitä tarkoitin ?

- Rangaistukset osien vaihdosta: Ehdottomasti pois. On jokseenkin perseestä, että osien vaihdosta rangaistaan. On tottakai hyvä, että koetetaan kuluja vähentää kun rajoitetaan osien käyttöä. Aika jolloin moottoreita saattoi mennä tyyliin 3-4 / kisaviikonloppu / auto, ei koskaan enään palaa ja hyvä niin, mutta saatat saada 30 ruutua rankkua jo ennen aika-ajoja. Mitä vittua, oikeesti !
Rajoitetaan jatkossakin osien määrää, mutta annetaan ennemmin rangaistus tallille kuin kuljettajalle ! Eihän se kuljettajan vika ole, jos auto ei kestä ? Esim. joku sakko tai jopa mm-pisteiden vähentäminen ? Veikkaisin että jo elektroniikkaa ja tekniikkaakin muuttamalla / karsimalla, autoista saataisiin paljon kestävämpiä ja siten luotettavampiakin.

No nää ny oli vaan mun mielipiteitä. Ehkä tyhmiä ehkä ei, jokainen saa itse päättää ja saatte tottakai arvostella. Ja palautetta pitääkin antaa, jos siltä tuntuu =)
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Omasta mielestäni on turha haikailla välitankkauksia ja muita juttuja menneisyydestä. Tasaisuus on aina se joka tekee kisoista jännittäviä. Kyllä minäkin kaipaan kauden 2012 renkaita, mutta nykyisilläkin renkailla saataisiin jännittäviä kisoja jos talleja olisi kärjessä useampia. Esim. kaudella 2014 kisailu radalla oli jännää, mutta Mersujen ylivoiman vuoksi kaikki kritisoivat 2014-2016 kausia, vaikka kisailussa itsessään ei ollut mitään vikaa. Löysin netistä 2014 pistetaulukon kaudelta 2014 ilman Mersuja ja silloin olisi varmasti nähty kova kamppailu mestaruudesta Ricciardon ja Valen välillä.

1 RICCIARDO 315
2 BOTTAS 273
3 VETTEL 247
4 ALONSO 229
5 MASSA 205
6 BUTTON 184
7 HULKENBERG 149
8 PEREZ 105
9 MAGNUSSEN 102
10 RAIKKONEN 100
11 VERGNE 42
12 KVYAT 28
13 GROSJEAN 21
14 MALDONADO 9
15 BIANCHI 6
16 SUTIL 3
17 ERICSSON 2
18 GUTIERREZ 0
19 CHILTON 0
20 KOBAYASHI 0
21 STEVENS 0
22 LOTTERER 0
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaikessa yksinkertaisuudessan nykyiset autot ovat liian monimutkaisia. Ne ovat monimutkaisia, koska sillä tavoin saadaan parasta suorituskykyä irti ja säännöt sallivat nykyisen kaltaiset autot. Monimutkaisuus taas lisää eroja eri tallien välillä, kun toisilla on varaa ja osaamista kehittää autojaan paljon enemmän.

On kuitenkin hankala lähteä ehdottamaan yhdenmukaistamisia tai yksinkertaistamisia, kun F1 on kuitenkin kuninkuusluokka ja siihen kuuluu oleellisesti myös jossain määrin vapaat kädet autojen kehittämisen suhteen, sekä äärimmäisen suorituskyvyn tavoittelu.

Aerodynamiikan osalta tulisi kuitenkin tehdä sellaisia sääntömuutoksia, että toisten autojen perässä ajanminen helpottuisi. Tätähän on jo yritetty, mutta aivan liian pienillä muutoksilla. Renkaistakin voisi tehdä selvästi mielenkiintoisempia, eli käytännössä helpommin kuluvia. Tälläkin hetkellä Pirelli kykenisi tekemään renkaista sellaisia, ettei niitä tarvitsisi vaihtaa koskaan, vaan voitaisiin ajaa kaikki kisat alusta loppuun samoilla renkailla. Entisaikojen tapainen kilpailu tuskin siis toimisi, jos rengasvalmistajat tekisivät vain parhaita mahdollisia renkaita ja renkaidenvaihdot jäisivät kuvioista pois kokonaan.

Kuskin tekemistä helpottavaa elektroniikkaa tulisi myös rajoittaa, kuten täällä on aiemminkin moneen kertaan todettu. Kimi on näillä linjoilla ja se kaveri tietää mitä pitäisi tehdä, että kilpailua saataisiin enemmän aikaiseksi.
 
Jean Todt oli puhunut tässäkin ketjussa mainitusta välitankkausten palauttamisesta. Red Bullin Christian Horner kuitenkin kertoi, ettei ole mitään järkeä. IS:ssä luki seuraavaa:

Christian Horner muistutti, että välitankkaukset saattavat tehdä kilpailuista liian ennalta-arvattavia kun suuri osa talleista ajattaa kuskinsa samoilla strategioilla.

– Kun tulin lajin pariin niin siitä oli tullut taktiikkakilpailua autoon laitettavan bensan määrän suhteen kisan alussa. Ohituksia ei juuri nähty. Kisat olivat taktikoille kiinnostavia, mutta radalla tylsiä. Siksi poistimme välitankkaukset, jotta kuljettajat joutuivat sopeutumaan painaviin autoihin ja siihen haasteeseen, kun auton painosta katoaa 100 kiloa kisan aikana.

Onneksi kisat ovat nyt niin viihdyttäviä, ettei tuota kannata edes harkita. Nykyään on todella paljon erilaisia taktiikoita käytössä, kun renkaiden kestokin on vain jotain 700 kierroksen luokkaa. Nykyformulat ovat jatkuvaa ohittamista, vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kun kuskit joutuvat sopeutumaan näiden painavien autojen haasteisiin.

Ottamatta kantaa siihen, pitäisikö välitankkaukset ottaa takaisin vai ei, niin tuo on Bernien jutut poislukien typerin kommentti sääntömuutosten puolesta/vastaan. Hornerille voisi kertoa, että saattaa tehdä kilpailusta tylsän on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin varmuudella tylsä kilpailu.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Tai kieltäisin varikkokäynnit turva-auton ollessa radalla.
Tuo antaisi edun niille, jotka ovat tehneet stopin juuri ennen turva-autoa tyyliin Alonso Singaporessa 2008. Eiköhän yhtäkkiä nämä SC:t tuppaisi tulemaan juuri Hamiltonin varikkostopin jälkeen ja Bottas vanhoilla renkailla joutuisi jäämään radalle, kun pitlane on kiinni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös