Tässä maso-veikkauksessa lienee pohjalla ihan vain joku perus switcheroo-källi, sillä tällä karmalla tuskin on käytettävissä samanlaisia tv-tekniikan ja erikoistehosteiden huippuosaajia, joiden avulla Brown väitetysti lottotempussaan onnistui.
Tuo Brownin lottotemppu oli oletettavasti melko yksinkeratinen ja perustui kahteen asiaan: 1) Brownilla ei ollut live-yleisöä vaan 2) koko lähetys kuvattiin. Ja se meni siis niin, että kamera kuvasi Brownin lottopalloja, joiden numerot olivat kamerasta posipäin. Brown luki oikeat lottonumerot television kuvaruudusta (siihen tahtiin kun niitä luettiin) ja käänsi sitten omat lottopallonsa kameraan päin ja voila' numerot olivat samat.
Se miten temppu
oletettavasti tehtiin oli kahdella Brownin lottopallosetillä ja ns. kahden kameran split screen tekniikalla: Toinen kamera kuvasi Brownin lottopalloja, joita ei kukaan käpälöinyt kun taas toisiin Brownin lottopalloihin (joita ei siis kuvattu) kirjoitettiin oikeita numeroita sitä mukaan kun hän niitä luki. Kun numerot oli luettu, vaihdettiin kameroiden "lähetystä" lennossa, ja temppu oli siinä.
Jos Karma käyttää live-yleisöä, ei temppu tietenkään voi perustua tuohon yo tekniikkaan.
P.S Ohessa Brownin yksi mielenkiintoinen manipulointitemppu. Kuva on huonolaatuinen, mutta temppu mielenkiintoinen. Derren arvaa, mitä hänen "uhrinsa" haluaa ostaa kaverillensa syntymäpäivälahjaksi. Itse asiassa hän manipuloi kaverin uskomaan, että hän haluaa ostaa BMX-pyörän. Huomatkaa huoneen kalustus: paljon ympyröitä ja pyöriviä renkaita, Derren käyttää paljon sanoja kuten Box, (BMX), Buy gifts (bike), recycle, by creating (bike) , pumped up, being exited (BMX), jne). Lisäksi hän koskettelee uhriaan useasti ja "ankkuroi" hänen päähänsä näitä sanoja ja mielikuvia.
Todella Coolia! Ollapa illusionisti.
EDIT:linkki unohtui:
Derren Brown NLP - YouTube
No mutta kokeillaan: Onko muuten sattumaa, että Kyykkypaskamies hankki ottelukiellon juuri IFK-Jokerit matsiin? Itse nimittäin ennustan, että kolmannen erän ajassa 03.17, kun Ilari Melart on pääsemässä yksin läpi, tipahtaa hallin katossa olevasta Karman laatikosta itse Kyykkis, ja tyrmää Ilarin 0.68 sekuntia myöhässä. Ilmasta käsin. Ja ennustan vielä, että vapaan pudotuksen aikana Kyykkis lukee Nietzscheä.