Mainos

Mitä tehdä pedofiileille?

• 35 578
  • 274

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kova kovaa vastaan ja voisi roudata jonkun HIV-lapsen jostain Afrikasta ja alkaa parittaamaan sitä pedareille. Sitten kun on duunattu, niin rasvaset naurut vaan päälle, että HÄHÄÄ!

Täysin käsittömätön viesti. Toivottavasti kirjoitit humalassa ja et ajatellut mitään? Alkaa parittamaan lasta? Hyi helvetti miten sairasta. Mitä väliä sillä on onko lapsella HIV? Samanlailla se lapsi tuosta kärsii. Kerrassaan kuvottava viesti.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
En lukenut ketjua, mutta oma mielipiteeni asiaan on, että pedofiilit pitäisi kuohia kemiallisesti. Tai sitten syöttää serbimalliin niille niiden omat munat.

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En tajua että miten tämä karmea tapaus on päässyt yleensä niin valppaan stakeholder-ryhmän valppaan katseen ohi:
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/arkistot/rikos/2007/10/574571
munien syöttäminen ja kemiallinen kastraatio eivät tule oikein kyseeseen, mutta akkuhapon kaataminen elimille olisi toki mahdollista.

13 ja 15 vuotiaat uhrit ovat toipumaan päin. Tapaus ilmeisesti tuli esiin kun tapahtumaan enemmän kuin vapaaehtoinen pojat kertoivat tapahtumasta ylpeinä kaikille kavereilleen.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En lukenut ketjua, mutta oma mielipiteeni asiaan on, että pedofiilit pitäisi kuohia kemiallisesti. Tai sitten syöttää serbimalliin niille niiden omat munat.

Jos tarkkoja ollaan niin serbithän eivät syöttäneet pedofiileille omia muniaan vaan syöttivät Bosnian muslimimiehille heidän lastensa omat munat tai silpoivat heidän omat kiveksensä ja sitten syöttivät ne heille heidän ollessa vielä elossa.

Mitä taasen tulee pedofiileihin, koska heistähän tässä ketjussa on kyse, niin minusta lähinnäkin sairauteen (ainakin pedofilia löytyy tautiluokituksesta) tulisi suhtautua kuten sairauksiin yleensäkin suhtaudutaan eli koettaa parantaa se jollain tapaa, sen sijaan, että turvaudutaan brutaaleihin menetelmiin jollaisista toivoisin tämän aikakauden päässeen jo eroon. Kuopiossahan on pedofiliasta tuomituille vangeille järjestetty jo vuosien ajan eheyttävää terapiaa ja ymmärtääkseni kyseinen terapia on tuottanut myös positiivisia tuloksia - miksei sitä siis kokeiltasi jatkossakin ja entistä laajemmassa mitassa, mikäli resursseja vain sellaiseen löytyy.

vlad.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Kuopiossahan on pedofiliasta tuomituille vangeille järjestetty jo vuosien ajan eheyttävää terapiaa ja ymmärtääkseni kyseinen terapia on tuottanut myös positiivisia tuloksia - miksei sitä siis kokeiltasi jatkossakin ja entistä laajemmassa mitassa, mikäli resursseja vain sellaiseen löytyy.

Niin, miksei. Ainoa ongelmahan tämänkaltaisissa kokeiluissa on se, että seuraukset ovat varsin järkyttävät, jos homma ei sitten toimikaan. Olen nimittäin sitä mieltä, että näiden lasten terveys on huomattavasti tärkeämpi asia kuin em. "sairaiden" oikeudet. Oli sitten kuinka sairas tahansa, se ei ole mikään hyväksyttävä syy sille, ettei erota oikeaa ja väärää. Aina löytyy selityksiä.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin, miksei. Ainoa ongelmahan tämänkaltaisissa kokeiluissa on se, että seuraukset ovat varsin järkyttävät, jos homma ei sitten toimikaan. Olen nimittäin sitä mieltä, että näiden lasten terveys on huomattavasti tärkeämpi asia kuin em. "sairaiden" oikeudet. Oli sitten kuinka sairas tahansa, se ei ole mikään hyväksyttävä syy sille, ettei erota oikeaa ja väärää. Aina löytyy selityksiä.

Voidaanko viestisi myös ymmärtää siten, että muutaman epäonnistuneen kokeilun perusteella kaikki mieleltään järkkyneet on sijoitettava koko loppuiäkseen mielisairaaloihin koska jokunen voi seota uudelleen?

Terapian tarkoitus on se, että koetetaan saada ohjattua (mahdollisesti lääkityksen kanssa) ihminen takaisin ns. raiteilleen, toisinaan hoito ei auta mutta ei niiden tapausten tähden voida jokaista mahdollista psyykkisistä ongelmista kärsivää lukita loppuiäkseen mielisairaaloihin tai vankiloihin. Sama pätee mielestäni pedofiileihinkin, ei jokaista voida lukita loppuiäkseen sen tähden vankilaan, että kenties yksi saattaa uusia tekonta terapiasta huolimatta - toki mukaan voidaan ottaa vapautumisen jälkeen pitkäkestoinen terapia samaan tapaan kuin monilla muillakin mt-ongelmaisilla on, jolloin koetetaan karsia minimiin se mahdollisuus, että pedofiili uusi tekonsa.

En kuitenkaan missään tapauksessa olisi valmis lähtemään sille linjalle, että jokainen pedofiili on kuohittava tai lukittava loppuiäkseen suljetulle osastolle. Mikäli näin menetellään niin samalla tavalla olisi kohdeltava muitakin tappajia/murhaajia, jokaista sellaista joka on potentiaalinen tekonsa uusija ikään ja sukupuoleen katsomatta. Mistä me voimme loppujen lopuksi tietää kuka uusii tekonsa ja kuka ei? Oletko siis valmis siihen, että jokainen lukittaisi osastolle loppuiäkseen? Minä en ainakaan ole, riskeistä huolimatta olen valmis antamaan ihmisille myös toisen mahdollisuuden - vaikka sitten siten, että siihen liittyy terapia ja sen tuoma pienimuotoinen valvonta.

vlad.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Oli sitten kuinka sairas tahansa, se ei ole mikään hyväksyttävä syy sille, ettei erota oikeaa ja väärää. Aina löytyy selityksiä.

Juuri tuo sairaus on nimenomaan syy siihen, ettei sairas erota oikeaa ja väärää. Se on hyväksyttävä syy.

Kokonaan toinen asia sitten on se, tuleeko terveiden kärsiä siitä, että joukossamme on sairaita, jotka eivät erota oikeaa ja väärää, ja miten tämän kanssa toimitaan.

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
Pedofiilin uhrilla on vaan se huono puoli asiassa että usein(-miten) jopa reilusti alle 10-vuotiaana elämä on käytännöllisesti tuhottu joiltain (tärkeiltä) osin.

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Eihän tämä tietenkään mikään helppo ja mustavalkoinen asia ole. Pääsääntöisesti kuitenkin pedofiilin ja muuten vaan mielisairaan erottaa siitä, että pedofiili toiminnallaan kiistatta aiheuttaa traumoja viattomille lapsille. Heidän tekonsa on suora hyökkäys näitä vastaan.

Murhaajista ja tappajista voidaan tietysti sanoa samalla tavalla - he ovat potentiaalisia rikoksen uusijoita. Erona kuitenkin se, että hyvin harva henkirikoksesta tuomittu on kohdistanut hyökkäyksensä täysin viattomaan henkilöön. Useimmiten kyse lienee humalaisten tappeluista, huumerikollisten keskinäisistä kahinoista ja sen sellaisista. Eli vastapuolikin on omalta osaltaan ollut edesauttamassa tapahtumaa, vaikka se ei henkirikoksesta sen hyväksyttävämpää teekään.

Omaan oikeustajuuni kuitenkin kolahtaa kaikkein eniten täysin vasten omaa tahtoaan hyökkäyksen kohteeksi joutuneet henkilöt, etenkin toki lapset. Ja jos on oletettavaa, että pedofiili rikoksen uusijana kohdistaisi toimintansa lasta vahingoittaen, on se mielestäni huomattavasti suurempi riski kuin vaikka taposta tuomitun, joka on jonkun kapakkatappelun seurauksena puolivahingossa tappanut toisen deekun, vapauttaminen.

Tottakai pitää jokainen tapaus arvioida erikseen. Esimerkiksi näitä "rajatapauksia" jossa 18-vuotias on jollain festareilla vieraillut 15-vuotiaan teltassa, en toki lähtisi kuohitsemaan. Mutta jos kyseessä on kiistatta sairaus, en pitäisi sterilointia välttämättä huonona vaihtoehtona. Tai ainakin se pitäisi olla niin päin, että pitäisi osoittaa, että ko. henkilö on "parantunut".

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
Jos ajattelen omia lapsiani, tai kenen tahansa, jos kouriini joutuisi, söisi omat vehkeensä. On tämä sivistysvaltio tai ei, istuisin siitä tarvittavan tuomion.
Muuten, on tuomitseminen lähes yhtä hankalaa kuin kuolemantuomion langettaminen. Onko tuomittu syyllinen? Jos on, Vehkeet yliopistolliseen tutkimukseen, eli oppilaille leikeltäväksi. Ei aikuinen ihminen, joka lapsiin tuolla tavalla sattuu, ole oikeutettu niitä käyttämään. Hyötykäyttöön.
Mutta. Kuka voi aukottomasti todistaa tapahtuman. Kuka ottaa vastuun tuomiosta. Tästä syystä taitaa olla nykyiset lyhyet tuomiot pienen lapsen loppuelämän pilaavasta tragediasta oikeutettuja?
Miksi oikeuslaitos ei uskalla ottaa vastuuta pedofiilisiin asioihin? Onko kyse siitä, että joissain tapauksissa on syytteessä korkeissa viroissa olevia henkilöitä, jopa omia tuttuja ja valtion korkeita virkamiehiä?
Uskoakseni ja tietääkseni näitä asioita on sovittu rahalla ja "hyvä veli" järjestelyllä, niin makaaberilta kuin se kuulostaakin.
Pedofiili on sairas, ja sairaus ei kysy statusta, koulutusta eikä yhteiskuntaluokkaa. Yhtä lailla ministeri kuin levyseppä-hitsaaja.
Vasten tahtoa määrätty psykiatrinen pakkohoito, eli määrittelemättömäksi ajaksi, (loppuelämäksi) laitokselle, olisi mielestäni oikea hoitomuoto.

Joku tuossa ylempänä kertoi hyvin myös omista ajatuksistani, kun Vlad, jolla ei tunnu olevan lapsia, vaan tarve perustella asioita jonkinlaisella yliopistostatuksella, kertoi pedofiilien terapiasta, jokseenkin ymmärrettävästi.
Vertaus pedofiilistä ja tappajasta nyt kuitenkin ontuu, tappo tai jopa murha on yleensä hetken mielijohde. Lapsen raiskaus ei ole. Koitahan ymmärtää tämä.

Viimeksi muokattu:

Master God

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallokerho
Juuri tuo sairaus on nimenomaan syy siihen, ettei sairas erota oikeaa ja väärää. Se on hyväksyttävä syy.

En minä ainakaan sitä hyväksy. Tässä yhteiskunnassa on aivan liikaa "hyväksyttäviä syitä"; vaikea lapsuus jne. Kyllä niitä syitä löydetään, mutta ei niitä tarvitse hyväksyä. Onhan alkoholismikin sairaus, mutta ei sitä silti tarvitse hyväksyä, että alkoholisti hakkaa vaimonsa ja ajaa lapset kirveen kanssa lumihankeen.

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Moottori kirjoitti:
Joku tuossa ylempänä kertoi hyvin myös omista ajatuksistani, kun Vlad, jolla ei tunnu olevan lapsia, vaan tarve perustella asioita jonkinlaisella yliopistostatuksella, kertoi pedofiilien terapiasta, jokseenkin ymmärrettävästi.
Vertaus pedofiilistä ja tappajasta nyt kuitenkin ontuu, tappo tai jopa murha on yleensä hetken mielijohde. Lapsen raiskaus ei ole. Koitahan ymmärtää tämä.

En tiedä uskaltaakohan tähän ketjuun kirjoittaa muita kuin "ne pitäisi silpoa ja hakata saunan takana"-viestejä, kuten kaikki argumentoinnin ammattilaiset täällä tekevät, mutta otetaan nyt riski. Älkää tulko kuohimaan....pyydän.

Murha ei todellakaan ole mistään hetken mielijohteesta tehty. Koitahan nyt herranjumala se ainakin ymmärtää itsekin. Sen takia on erikseen tappo. Murha on suunniteltu tappo. Yhtä lailla raiskaus voi olla tehty hetken mielijohteesta kuin tappokin. Tosin tässä tapauksessa se ei ole yhtä todennäköisestä, koska kohteena on lapsi.

Olen Vladin kanssa samoilla linjoilla, mikäli pedofilia on sairaus, sitä pitäisi yrittää hoitaa. Tosin olen miettinyt, että onko se periaatteessa seksuaalinen suuntautuminen siinä missä homous tai mikä tahansa muukin? Heille vaan on käynyt "paskempi tsägä" siinä, että heidän suuntautumisensa on kohdistunut lapsiin, joka ei tietenkään koskaan voi olla yhteiskunnan kannalta hyväksyttävää. Jos kyseessä on tämä teoria, siinä tapauksessa heitä ei voi parantaa. Vai voiko esim. normaalista heterosta tulla terapian avulla homo?

Meniköhän tää liian pehmeäksi? Anteeksi. Tarkoitin, että niiden munat pitäisi repiä ja kerätä kaverit keskitysleireille ja kaasuttaa, jonka jälkeen heidät pitäisi elvyttää, repiä kaikki raajat irti kun he vielä ovat elossa, sen jälkeen kaasuttaa uudestaan ja heittää valtaviin monttuihin kasoittain!

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Olen Vladin kanssa samoilla linjoilla, mikäli pedofilia on sairaus, sitä pitäisi yrittää hoitaa. Tosin olen miettinyt, että onko se periaatteessa seksuaalinen suuntautuminen siinä missä homous tai mikä tahansa muukin? Heille vaan on käynyt "paskempi tsägä" siinä, että heidän suuntautumisensa on kohdistunut lapsiin, joka ei tietenkään koskaan voi olla yhteiskunnan kannalta hyväksyttävää. Jos kyseessä on tämä teoria, siinä tapauksessa heitä ei voi parantaa. Vai voiko esim. normaalista heterosta tulla terapian avulla homo?

Itse kyllä näen pedofiilian sairautena tiettyyn pisteeseen saakka, mutta osittain myös "suuntaumuksena". Sairauden oireet tulevat esille mm. siitä että useita pedofiilejä on itse käytetty hyväksi. Kuitenkin on paljon niitäkin joilla tämä on ollut ns. syntymästä saakka tutkimusten mukaan tai ainakaan mitkään tietyt&yhdistävät asiat eivät ole tähän vieneet. Näinpä itse näen että pelkkä hoito ei riitä, vielä kun ottaa huomioon useiden pedofiilien erinomaisen manipulointikyvyn ja muuten yhteiskuntaa erinomaisesti pettävät luonteet, niin en usko että mitään kattavaa hoitoa löydettäisiin millä päästäisiin pedofiiliasta koskaan kunnolla eroon.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En minä ainakaan sitä hyväksy. Tässä yhteiskunnassa on aivan liikaa "hyväksyttäviä syitä"; vaikea lapsuus jne.

Tässä yhteiskunnassa on myös aivan liikaa ihmisiä ketkä eivät tajua miten asia nyt vain on. Vaikea lapsuus vaikuttaa ja sillä hyvä. Onko nämä sitten samoja ihmisiä ketkä eivät esimerkiksi ymmärrä urheilun todennäköisyyslaskentaa. Eihän siellä mitkään prosentit pelaa. Just.

Vaikean lapsuuden läpikäyneellä on x% suurempi todennäköisyys sairastua esimerkiksi pedofiliaan. Tuota en tosin tietenkään ihan tarkkaan tiedä, koska en ole tuolla alailla, mutta tuskin on syytä olettaa, että olisin tässä ihan kauhean väärässä.

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
En minä ainakaan sitä hyväksy. Tässä yhteiskunnassa on aivan liikaa "hyväksyttäviä syitä"; vaikea lapsuus jne. Kyllä niitä syitä löydetään, mutta ei niitä tarvitse hyväksyä.

Toisin sanoen esimerkiksi keuhkokuumeesta kärsivän on aivan turha selittää, että nyt palelee? Sairaudesta johtuva oireilu on tahdonalaista toimintaa? Ehkä Suomi ei oikeasti tarvitsekaan sairaanhoitajia: turha se on syöpään kuolevan selittää, että nyt hiukka sattuu, koska oire ei ole seurausta sairaudesta?

Solomon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Tämän kortin viuhuttaminen on minusta typerää. Minä mahdollisesti hankin lapsia jossakin vaiheessa elämääni, mutta ei tule murtamaan omaa yliopistostatustani (keksin kyllä iskeviämpiäkin halventavia nimityksiä heikosti veroa maksaville ja muutenkin ärsyttäville, hylkiöitä syleileville hylkiö-vasemmisto-humanisteille, miten olisi norsunluupäätorni?), koska älyllisestä suoraselkäisyydestä ei hevillä luovu, vaikka se toki olisi helpompi vaihtoehto.

Minäkin kyllä kävisin tyttöystävääni ahdistelevan tummahipiäisen liiveihin kiinni miettimättä rotuasioita tai pyrkisin suojelemaan lastani pedofiililtä. Kulmakunnan rellestävät somalit ja pedofiilit takuulla vituttaisivat minua.

Silti minun oma elämäntilanteeni mitenkään voi muuttaa näkemystäni siitä, että somaleja ei voi syyllistää ihmisryhmänä, vaikka heistä valtaosa olisi kaltaisiani työtä vieroksuvia hyypiöitä. Pedofilia taasen on näkökulmasta riippuen sairaus tai suuntautuneisuus. Määrittelyllä ei ole merkitystä. Tärkeintä on se, että kummassakaan tapauksessa pedofiili ei ole itse vastuussa tilastaan.

Oma tavoitteeni on kasvaa niin voimakkaaksi, että kykenen toimimaan periaatteiteni mukaan ja kantamaan pääni suorassa. Tällöin olen myös vastuussa tekemisistäni. Mutta jos joskus olen voimakas, en heikkona kasvaneena luuserina voi syyttää heikkoja heikkoudestaan. Mahdollinen voimakkuuteni ei myöskään olisi luonnollisesti ensisijaisesti minun ansiotani.

Kaikkein vähiten se olisi Tommyn ansiota, joka kajautti pari vuotta sitten ilmoille erään salaisuuden. Masennusta ei yksinkertaisesti ole. Että ottakaa itseänne niskasta kiinni, juntit.

Väistämättä pedofilian täytyy olla ankarasti kriminalisoitua, mutta sympatiaa pedofiilit saavat minulta yhtä lailla kuin muutkin kieroiksi kasvaneet. Pedofiilejä enemmän vituttaa maailman epäoikeidenmukaisuus, jota ilmentää se, että heikkoutta ymmärtämättömät ovat niin kärkkäästi tuomitsemassa heikkoja tai kieroiksi kasvaneita.

En tiedä, kuinka toimiva ja onnellinen omien sympatioideni mukaan järjestetty yhteiskunta olisi, mutta ainakin se olisi oikeudenmukaisempi siinä mielessä kuin minä oikeudenmukaisuuden ymmärrän. Ja oikeudenmukaisuuden vaatimuksesta ei oikein voi tinkiä, jos ei koe maailmaa kovin oikeudenmukaiseksi.

Kun mielikuvilla alettiin pelaamaan, niin olen pyrkinyt täällä noudattamaan periaatetta, että heitetyn kiven saa nakata takaisin. Täten sanon, että se merkonomi, joka osaa ensimmäisenä laskea yksi yhteen ja rinnastaa tässä voimakkuutensa veronmaksajastatukseensa, saa multa erikoispalkinnon WC-pyttyyn juoksevana oksennuksena.

Viimeksi muokattu:

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tärkeintä on se, että kummassakaan tapauksessa pedofiili ei ole itse vastuussa tilastaan.

Pedofiilejä enemmän vituttaa maailman epäoikeidenmukaisuus, jota ilmentää se, että heikkoutta ymmärtämättömät ovat niin kärkkäästi tuomitsemassa heikkoja tai kieroiksi kasvaneita.

Mitä vittua? Ja sekö ei ole epäoikeudenmukaista että aikuinen ihminen käyttää häikäilemättä hyväkseen lapsen luottamusta ja heikkoutta? (Todennäköisesti tuhoten lapsen loppuelämän.) Kysyn uudestaan: Mitä vittua oikein selität, mies?

Pedofiilikö ei ole vastuussa "tilastaan"? [Arvaa mikä kysymys kuuluisi tähän?]

Just. "Tälle kohtalon koura juottaa väkijuomaa..." Eihän se alkoholistikaan toki itse sitä pulloa ota, vaan sairaushan se tuon huulille nostaa. Se, että joku on sairas, ei todellakaan vapauta vastuusta! Alkoholistin vastuu on hakeutua hoitoon ja vastustaa taipumustaan turvautua pulloon -- missä kohtaa homma muuttui sellaiseksi että pedofiili onkin tästä vastuusta vapaa? Harvoin tulee luettua tällaista roskaa!

Kyllä, minulla on lapsia, ja auta armias jos joku "heikko" sortuu heihin koskemaan. Saisin pitkän tuomion.

Teoilla on seurauksia. Tämä on jokaisen ymmärrettävä. Ihan jokaisen. Ja sairaus EI vapauta vastuusta.

Koskenkorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eihän se pedofiili varmaan itse ole päättänyt olla pedofiili, pedofilian rangaistavuuden kanssa tällä ei taas ole kyllä mitään vitun tekemistä. Mun puolesta vaikka munista hirteen ja terveiset animalialle.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Solomonilta harvinaisen hienosti kirjoitettu viesti ja paljon asiaa. Sairas ihminen on sairas ihminen ja hän kärsii. On murheellista, että yhteiskunnassa moni taho ennemmin eliminoi itseään kiusaavat ainekset, kuin etsii ratkaisua, miten sellaisia asioita voisi ehkäistä tai jopa parantaa. Maton alle lakaiseminen kunniaan, jeh.

On jokseenkin kieroa, että ihmisten sympatiat on hyväksikäyttäjän uhriksi jääneellä lapsella (kuten sinänsä pitääkin), mutta sitten vuosikymmeniä myöhemmin samat ihmiset on mahdollisesti lynkkaamassa tätä samaista uhria, kun hän puolestaan on kokemuksistaan johtuen sekaantunut lapseen.

Viikatemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Hifk
On jokseenkin kieroa, että ihmisten sympatiat on hyväksikäyttäjän uhriksi jääneellä lapsella (kuten sinänsä pitääkin), mutta sitten vuosikymmeniä myöhemmin samat ihmiset on mahdollisesti lynkkaamassa tätä samaista uhria, kun hän puolestaan on kokemuksistaan johtuen sekaantunut lapseen.

Oletko aivan kunnossa? Jos sinua on käytetty hyväkseen ja/tai raiskattu, käy kertomassa siitä psykiatrian ammattilaiselle sekä poliisille. Jos aikuinen ihminen ei erota oikeaa väärästä, ei hän ymmärrystä tai sympatiaa kaipaa vaan hoitoa ja kalterit. Hiukan alkaa vituttamaan nämä lapsenraiskaajien puolustelut, ei se tee teistä yhtään fiksumman oloisia, vaikka hakemalla haettekin erilaisia näkökantoja tähän asiaan. Eikä lynkkaajistakaan tule sen tyhmempiä, vaikka mielipiteensä aiheeseen ilmoille kajauttaakin.

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Oletko aivan kunnossa? Jos sinua on käytetty hyväkseen ja/tai raiskattu, käy kertomassa siitä psykiatrian ammattilaiselle sekä poliisille. Jos aikuinen ihminen ei erota oikeaa väärästä, ei hän ymmärrystä tai sympatiaa kaipaa vaan hoitoa ja kalterit. Hiukan alkaa vituttamaan nämä lapsenraiskaajien puolustelut, ei se tee teistä yhtään fiksumman oloisia, vaikka hakemalla haettekin erilaisia näkökantoja tähän asiaan. Eikä lynkkaajistakaan tule sen tyhmempiä, vaikka mielipiteensä aiheeseen ilmoille kajauttaakin.

Kyllä tuo halu lynkkauksiin ensimmäisessä vastaantulevassa kadunkulmassa jostain yksinkertaisuudesta kertoo. Tai ainakin täydellisestä ihmisluonteen tuntemattomuudesta: meille ei sovi mikään lynkkausporukoiden oikeus - me käyttäisimme sitä välittömästi väärin anteeksiantamattomia virheitä tehden, ja siten synnyttäisimme vain lisää satunnaista väkivaltaa yhteiskuntaan. On todella hyvä että nämä asiat on tehty persoonattomiksi ja kiihkottomaksi, vaikka miten paljon oikeusjärjestelmässä ja proseisseissa korjaamisen varaa onkin. (Ja vaikka miten luonnollisesti ja henkilökohtaisesti oikeutetusti kukin omalla kohdallaan turvautuisikin oman käden oikeuteen.)

Mitä sitten tulee tähän konkreettiseen kysymykseen niin voidaan ajatella vaikka lasta, jonka aivot ovat vuosikausien raa'an pahoinpitelyn seurauksena vaurioituneet fyysisesti niin, ettei hän kykene hillitsemään impulssejaan tai erottamaan oikeata väärästä (voisi kuvitella että tälläisiä tapauksia on aivan oikeastikin olemassa) - seurauksena tästä sitten syntyy eläimellisiä tekoja ja rikoksia. Minusta tuntuu, että voi tuntea tiettyä myötätuntoa sitä aikoinaan kidutettua lasta kohtaan, joka ei vielä siinä vaiheessa ollut tehnyt muuta pahaa kuin syntynyt väärään paikkaan, väärille ihmiselle - tietysti samalla nähden, ettei tälläisellä henkilöllä ole mitään sijaa yhteiskunnassa niin kauan kuin vikaa ei voi korjata. Ja toki on inhottava yhteiskuntaa, joka sallii lapsia kohdella mitä järkyttävimmillä tavoilla ja joka jatkuvasti synnyttää näitä väkivallan, sairauden ja pahuuden noidankehiä. Tietysti se, että näkee ihmiset pitkälti olosuhteidensa tuotteina ei mitenkään vähennä heidän tekojensa vääryyttä - on henkilöitä, joita ei voi muuttaa ja joita ei voi päästää yhteiskuntaan. On synnynnäisiä taipumuksia, joita ei ainakaan tällä hetkellä voi neutralisoida. Mutta on kai sitten jonkinlaista viherpiiperrystä nähdä, että jokaisessa meissä asuu pimeitä, destruktiivisia impulsseja, ja että toisissa olosuhteissa, toisina aikoina, ne hyvinkin olisivat voineet päästä irti, ja että siinä mielessä jokainen rikos ja hirmutyö on jokaisen meistä tekemä. No, ei tarvitse kuin katsoa mitä tahansa amerikkalaista rikosviihdesarjaa niin saa sitten kai sen "moraalisemman" vaihtoehdon tälle kannalle.

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oletko aivan kunnossa?
Kiitos kysymästä, pientä vaivaa löytyy aina, mutta noin muuten ihan ok. Mielipiteessäni en näe korjaamisen varaa. Edelleenkään en puolusta itse toimintaa, miksi niin tekisinkään, mutta ihmisten lyhytnäköisyys kummastuttaa. Asioilla on tapana unohtua, hetken huumassa esitetään jotakin ja toisessa hetkessä ollaankin sitten ihan toista maata.

Jos voimavarat suunnattaisiin kehittävään toimintaan, eikä aggressiiviseen pullisteluun ja uhoamiseen, niin voitaisiin jotain ehkä saavuttaakin. Ikävä vaan, että näitä maanisia tappamiseen ja väkivaltaan orientoituneita löytyy näemmä pilvin pimein. Hirvittävää olisi nähdä, mihin hirmutekoihin tälläiset tapaukset yltyisi, jos oman käden oikeutta saisi soveltaa ihan vapaasti. Siinä voisi haljeta kallo monelta, niin syyllisiltä, kuin syyttömiltäkin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy