Jos toisessa ihmisryhmässä vaikkpa 5 % on työtä vieroksuvia hyypiöitä ja toisessa ryhmässä 60 % on työtä vieroksuvia hyypiöitä, niin eikö toista ryhmää saisi syyllistää töiden vieroksumisesta ja hyypiöydestä? Pitäisikö sanoa, molemmissa vieroksuttavan töitä ihan yhtä paljon? Vai muuttuvatko säännöt vain somalien kohdalla?
Hmph, kirjoitin päin metsiä. Ihmisryhmiä nimenomaan voi tuomita, mutta yksilöä ei voi tuomita ryhmänsä takia.
Sen voin ymmärtää, ettei sairaudestaan ole ihminen aina vastuussa (tosin moni sairaus on itse aiheutettukin). Mutta suuntautuneisuudestaan ihminen on aina vastuussa. Tuo on vain naurettava tekosyy rikollisuudelle. "Mun suuntautuneisuus nyt vain on huumekauppiaisuus. En mä voi sille mitään. En oo vastuussa mistään!"
Ei ihminen ole seksuaalisesta suuntautuneisuudestaan vastuussa. Teoistaan toki on, mutta enhän minä sympatioideni kanssa väittänyt, ettei pedofiilin tekoja saisi tuomita. Pedofiileille sen sijaan voi jakaa ymmärrystä ja jopa sympatiaa, koska ovat kieroja tahtomattaan.
Kyllä kierot saakin tuomita. Siinä ei ole mitään epäoikeudenmukaista. Ei sillä sitten enää lopussa ole paljon väliä, millä keinoin siihen kierouteen on päädytty, jos se kierous purkautuu hirvittävinä rikoksina kuten pedofiileillä. Heikkojen osalta voisit hieman täsmentää minkälaista heikkoutta tarkoitat, mutta kyllä heikkojenkin tuomitseminen on täysin oikeudenmukaista osassa tilanteita.
Lain edessä kierot tulee tuomita, se on välttämätön paha. Maailman epäoikeudenmukaisuus on se, että ihmisen mahdollisuus onneen ja tasapainoiseen elämään vaihtelee suuresti. Tätä ilmentää se, että monet niistä, jotka ovat aina pärjänneet, ovat laput silmillä lynkkaamassa niitä, joilla on ollut paskempi onni. Minun mielestäni tämä ei ole täysin reilua.
Muuten on tarpeetonta kiistellä tästä oikeudenmukaisuudesta. En missään väittänyt, että lakien tulisi olla jotakin muuta. Sympatioideni ja oikeudenmukaisuuskäsitykseni mukaan järjestetty yhteiskunta olisi kuitenkin sellainen, joka käsittelisi pedofiliaa sairautena ja siksi epäilemättä todella tietyllä tavalla keventäisi pedofiilin vastuuta teoistaan.
Lasten hyväksikäyttö toki tulisi estää viime kädessä sulkemalla pedofiilit yhteiskunnan ulkopuolelle. Muutakaan vaihtoehtoa ei ole: pedofiliasta parantuminen ei käsittääkseni oikein onnistu. Pedofilia lienee määriteltävä seksuaaliseksi suuntautuneisuudeksi. Minäkin ääritilanteessa sulkisin pedofiilin koppiin tai suosisin kastraatiota, jos siiitä on apua, mutta voin silti kokea sympatiaa myös pedofiilia kohtaan. En nyt kasvotusten välttämättä, mutta eihän siitä olekaan kysymys.
Pedofiliasta parantumisen hankaluus ei ehkä tarkoita sitä, että taipumus pedofiliaan olisi ratkaisevilta tai ainakin merkittäviltä osin myötäsyntyistä, kuten monet ajattelevat asian olevan koskien homoseksuaalisuutta.
Heitetyn kiven saa nakata takaisin? = Silmä silmästä? Kannatat jonkinlaista Hammurabin lakia? Pedofiilit saisi raiskata ja tappajat tappaa?
Nettikeskustelussa on toisinaan välttämätöntä heittää kiviä takaisin, mutta nämä kivet ovatkin peräisin älyn norsunluutornista. Niillä saa aseistaa itsensä. Heikosta itsetunnosta ja tästä johtuvasta itsensä pökkimisestä argumentoinnin yhtenä motiivina haluaisin itsekin kasvaa pois, ei siinä mitään.