Mainos

Mitä tänään syötäisiin?

• 432 371
  • 3 784

Wizzö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suzanne Hanrahan, Ogie Ogilthorpe
Mä söin maksalaatikkoa. Ja mulle se on ihan normaalia arkiruokaa. Aattelin lähteä kauppaan kohta ja hakea sipsejä ja pakastepizzan.

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Tänään syödään kalaa kantarellikastikkeen ja muussin kera ja lisukkeena aurajuustopunajuurigratiini.

Liitteet

• Screenshot_20241225_142919_Gallery.jpg
    Screenshot_20241225_142919_Gallery.jpg
    412,6 KB · kertaa luettu: 99

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Joulupäivän perinteinen iltaruoka... kinkkuvoileipä. Ruisleivän (Oululaisen jälkiuunipala tällä kertaa) päälle (joulu)kinkkusiivuja ja sinappia (nyt oli Auran sinapin mietoa). Ruokajuomaksi rasvatonta maitoa.
Tällä mennään kunnes alkaa hiukoa ja silloin voi ottaa vaikka graavilohileipää (ruisleivän päälle graavilohta).

Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Joulun perinneruoka, lipeäkala, tämän illan ruokana.
Valmistin kalan uunissa, kun samalla tein sille kaveriksi kukkakaaligratiinia. Molempiin ruokiin liittyy tietysti valkokastike, jonka tein molemmille erikseen. Gratiiniin juustoinen valkokastike kuorrutukseksi ja lipeäkalalle ihan vain kananmunalla höystetyksi kastikkeeksi ja molemmat maustetaan hillitysti valkopipporilla.
En tiedä, onko täällä muita lipeäkalasta pitäviä, mutta voin kertoa, että meillä siitä pidetään ja kala hävisi uunivuuastaan hämmästyttävän nopeasti - nam!

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
onko täällä muita lipeäkalasta pitäviä
En tiedä yllätyitkö mutta minä pidän. Lipeäkala kuuluu minun jouluun ja yleensä laitan sitä tapaninpäivänä. Uunissa kypsennän kalan ja se tarjotaan paksun (rasvaisen) valkokastikkeen, maustepippurin ja keitettyjen perunoiden kanssa. Mies myös syö ja sanoo ettei tuo kummemmalle maistu kun on paljon kastiketta ja maustepippuria päällä. Eli voisi sanoa että minä tykkään ja mies syö koska sitä on tarjolla eikä se ole pahaa...

Suosikkijoukkue
Raipen SaiPa
Helpolla mentiin tänään. Uunipottiin pakasteesta valmiit uunijuurekset ja paprikasuikaleet, ananaspurkki mehuineen, aurajuustomurua reilusti, kermaa ja jotain valmiiksi maustettua kanafileepihviä 3kpl. Reilusti vsipuli Texas Peteä ja vähän soijakastiketta. Eipä tullu turhaa tiskiä ja eiköhän tollakin nälkä siirry kunhan muhii tarpeeksi kauan tuolla ensin!

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Lasagnen väänsin. Hyvältä maistui vaihteeksi jouluruokien jälkeen. Jauhelihakastikkeen tein valmiiksi eilen, valkokastikkeen tänään. Jauhelihakastiketta olen kehitellyt vuosien mittaan, ja nyt se alkaa olla sellaista, etten enää jatka kehitellä. Sopii sellaisenaan hyvin myös esim. pastakastikkeeksi tagliatellen kanssa tai jotenkin muuten nautittavaksi. Huom. Eri ihmisillä on lukemattomia mielipiteitä siitä, mitä jauhelihakastikkeessa pitää ehdottomasti olla tai mitä siinä ei missään tapauksessa saisi olla. Tämä ei siis ole mikään kannanotto vaan soosi, joka mielestäni maistuu hyvältä:

Jauhelihakastike Nahkasohvan tapaan (valmistusaika noin 2–3 tuntia)

Ainekset:

– oliiviöljyä
– muutama timjaminoksa
– tuoretta basilikaa
– 1 rosmariininoksa
– 1 laakerinlehti
– 1 punasipuli
– 1 porkkana
– 1 varsisellerin varsi
– 1 yksikyntinen valkosipuli
– 2 rkl balsamiviinietikkaa
– 400 g rasvaista naudan jauhelihaa
– 700 g paseerattua tomaattia
– 3 dl lihalientä (mieluiten itse tehtyä, mutta myös fondista tehty käy)
– 2 dl punaviiniä
– suolaa
– mustapippuria

Valmistusohje:

– Pilko sipuli, porkkana, varsisellerin varsi ja valkosipuli niin pieneksi kuin pystyt
– Kuumenna paistinpannu hieman keskilämpöä kuumemmaksi ja lisää reilu tujaus oliiviöljyä
– Töräytä pilkottu sipuli, porkkana, varsiselleri ja valkosipuli pannulle
– Anna seoksen paistua hiljalleen noin 5 minuuttia, niin että neste poistuu kasviksista. Sekoittele välillä.
– Lisää balsamiviinietikka ja anna sen kiehua pois. Sekoittele välillä.
– Lisää pannulle rosmariininoksa, timjaminoksat ja laakerinlehti.
– Lisää pannulle lihaliemi. Anna kiehua, kunnes lähes kaikki neste on haihtunut.
– Lisää punaviini. Anna kiehua, kunnes lähes kaikki neste on haihtunut.
– Poista rosmariininoksa, timjaminoksat ja laakerinlehti. Ne ovat tehneet työnsä.
– Kaada seos uuninkestävään kannelliseen pataan.

– Ruskista jauheliha kunnolla ja pilko pieneksi muruksi.
– Lisää seos pataan.

– Lisää paseerattu tomaatti pataan.
– Sekoita koko höskää huolellisesti ja laita pataan kansi päälle.

– Kypsennä uunissa 140 °C:ssa 1–2 tuntia

– Noin kymmenen minuuttia ennen valmistumista ota pata pois uunista ja maista kastiketta. Lisää makusi mukaan suolaa (saa laittaa aika reilusti) ja mustapippuria myllystä. Halutessasi voit myös lisätä hienonnettua tuoretta basilikaa. Sekoita hyvin ja laita takaisin uuniin.

– Kun valmistusaika on täysi, ota pata uunista ja nauti soosi haluamallasi tavalla. Maistuu hyvältä heti, mutta vielä paremmalta seuraavana päivänä.

– Huom. valmistusajaksi uunissa on tosiaan laitettu 1–2 tuntia. Kokemusteni mukaan tunnin kuluttua maistuu hyvältä, mutta kahden tunnin kuluttua vielä paremmalta. Kolmea tuntia en ole kokeillut.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy