Mitä sähköä?

  • 720 955
  • 5 879

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tänään illalla sähkö on halpaa mutta jo huomenna illalla palataan sinne 20s nurkille. Kyllä heittelee hinnat.

Pörssisähkön keskihinta muistaakseni noin seitsemän senttiä vuonna 2023. Kesällä ”ilmaista”, talvella kun sähkölle tarvetta niin kallista. Mitenköhän tuo keskihinta laskettu?

Jos tuosta laskisi kulutus painotteisen keskihinnan niin se voisi näyttää huomattavasti suurempaa lukemaa.
 

Outsider

Jäsen
Osaako joku neuvoa jotain nyrkkisääntöä tai muuta vinkkiä ilmalämpöpumpun käyttöön talvella, ja etenkin sähkön säästämisen kulmalla? Meillä on talossa ilmavesilämpöpumppu ja sen kaverina sitten ilmalämpöpumppu. Nämä on hankittu taloon ensiksi ilmalämpöpumppu, sitten pari vuotta myöhemmin öljylämmitys on korjattu ilmavesilämpöpumpulla. Molemmat ex-omistajan hankkimia, joten siksi optimaalinen käyttö ja erilaiset niksit eivät ole vielä tarttuneet selkäytimeen.

Tuossa meidän VILP:ssä on sellainen hölmö ominaisuus, että siihen ei ole jostain syystä haluttu kytkeä asennusvaiheessa termostaatteja, eli VILP puskee ymmärtääkseni taloon lämpöä puhtaasti ulkoilman lämpötilan mukaan. Tai voi siellä joku yksi anturi olla jossain haistelemassa, mutta aiemmin tuli huomattua esimerkiksi se, että takan lämmittäminen ei vähennä sähkönkulutusta ollenkaan. Pitää tajuta itse kääntää vesi-ilmalämpöpumpulle vähän vähemmän volaa, jos haluaa takan poltolla säästää rahaa.

Tämän takia meillä on jäänyt tuo ilmalämpöpumpun käyttö käytännössä olemattomiin. Sitä käytetään lähinnä silloin, kun lämmitetään takkaa ja laitetaan ilmalämpöpumppu levittämään takan lämmittämää ilmaa laajemmalle alueelle ilmakierrätystoiminnolla. Mutta kertaakaan ei ole tullut varsinaisesti lämmitettyä ilmalämpöpumpun avulla.

Kysymys heräsi mieleen ensimmäistä kertaa jo viime viikon pakkasilla, mutta ymmärtääkseni pumppua ei kannata käynnistää kovilla pakkasilla. Asia olisi ollut eri, jos olisi aloittanut ilmalämpöpumpun käyttöä ennen kovimpia pakkasia.

Merkki/malli olisi aina hyvä tietää, mutta itse sain aikanaan samanlaisen yhdistelmän edelliselle asukkaalle asentaneelta ohjeeksi, että tarkoitus on ottaa Ilpistä mahdollisimman paljon irti. Käytännössä siis säädin Vilpin käyrät niin alas, että ilman Ilppiä tulee varmasti kylmä ja molemmat laitteet on lämmityskauden aina päällä. Mulla kyllä on pattereissa termaritkin.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Pörssisähkön keskihinta muistaakseni noin seitsemän senttiä vuonna 2023. Kesällä ”ilmaista”, talvella kun sähkölle tarvetta niin kallista. Mitenköhän tuo keskihinta laskettu?

Jos tuosta laskisi kulutus painotteisen keskihinnan niin se voisi näyttää huomattavasti suurempaa lukemaa.

Niin se on kai laskettu niiden päiväkohtaisten keskiarvojen mukaan.

Oletetaan, että kulutetaan sähkö tasaisesti koko päivän läpi, ja niinhän se asia ei ole, ainakaan omakotitalossa ja varaavissa järjestelmissä.

Kulutuspainotteinen keskihinta on aina itselläni ollut pienempi. Mistä sait sen käsityksen että "näyttäisi huomattavasti suurempaa lukemaa" ?

Toki kulutus näin talvella on isompi, kun kulutetaan enemmän ja hinta on korkeampi, mutta sitten kesällä kun ei kuluteta juuri mitään ja hinta on naurettava. Tämä laskelma on edelleen semmoinen, että "pörssisähkö voittaa aina". Tarvitsee vain tutustua tarkemmin aiheeseen.

Viime perjantaista vielä sen verran, faktoja:

Piikkihinta 235 snt/kWh (jolla kansaa onnistuneesti säikyteltiin vaihtamaan surkeampiin soppareihin)
Päivän keskihinta 110 snt/kWh
Itsellä toteutunut keskihinta 77,1 snt/kWh (kulutuksen mukaan)
 
Viimeksi muokattu:

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Niin huolimatta tuosta hirmuperjantaista ja pahasta pakkasjaksosta kuukauden keskiarvo näyttää juuri nyt 22,67 lukemaa. Oma lukema todennäköisesti reilusti pienempi, kun "leikkasin" sen piikin pois. Se on aika yllättävää.. Tässä on muutama kaveri töissä sanonut ottaneensa 20c sopparin talven ajaksi ja pitää minua hulluna, kun pysyn pörssissä. Ensi viikko on varmasti hieman kallis, mutta onko 20c?

Toki edelleen, jos kulutus on luokkaa 500kwh talvikuukausina, niin omastakin näkökulmasta tuo 20c soppari ei olisi paha, koska laskut pysyy joka tapauksessa kurissa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on muutama kaveri töissä sanonut ottaneensa 20c sopparin talven ajaksi ja pitää minua hulluna, kun pysyn pörssissä. Ensi viikko on varmasti hieman kallis, mutta onko 20c?
6 kuukauden määräaikaisia sai ennen talvea alle 10 sentillä per kwh, joten aika paskoja diilejä ovat tehneet.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
6 kuukauden määräaikaisia sai ennen talvea alle 10 sentillä per kwh, joten aika paskoja diilejä ovat tehneet.
Joo toki, mutta tässä tammikuun pakkasissa halusivat turvaa. Aikoivat kesällä ottaa paremman. Itse en lähde muuttamaan pelikirjaa kesken kauden.

Maaliskuussa olkiluoto3 huollossa, tuokin kuului niihin perusteluihin ottaa nyt vähän kalliimpi soppari.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Niin on ja pahasti. Eiköhän tämä todeta tänä talvena vielä monesti. Kuka tänne nyt investoisi kun käytetään sähköä 3-4 kuukautta vuodesta ihan limitissä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Joo toki, mutta tässä tammikuun pakkasissa halusivat turvaa. Aikoivat kesällä ottaa paremman. Itse en lähde muuttamaan pelikirjaa kesken kauden.

Maaliskuussa olkiluoto3 huollossa, tuokin kuului niihin perusteluihin ottaa nyt vähän kalliimpi soppari.
Hölmöjä kavereita. Ottavat vakuutuksen kun paskat on housussa.

Maaliskuu todennäköisesti on helpompaa. Saa nähdä.

Toki jos asuu kerrostalossa, niin nämä on lähes yhdentekeviä päätöksiä.
 
Viimeksi muokattu:

Andromeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Sähkömarkkinat on sellaisessa kaaoksessa ja Suomen oma sähköntuotanto niin epävarmalla pohjalla, etten voisi kuvitellakkaan lähteväni talveen pörssisähkösopimuksella. Paljon pitää tapahtua, että edes harkitsisin sitä.

Pakkaskausi taas tulossa, jokohan kohta saadaan lukea reilusti nousevista hinnoista. Toivottavasti ei, mutta jotenkin minusta tuntuu että ikävä kyllä..
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@JYP#44 Olisiko ajateltu niin, että normaalisti lämmitetään ilpillä ja vilpillä ja tosi kylmällä sitten takalla ja vilpillä. Eli vilppi tekee peruslämmön, eli sen käyrä on säädetty vähän alemmas ja lisälämpö ts viimeiset pari astetta tehdään sitten kelien/viitseliäisyyden mukaan joko puilla tai ilpillä. Näin ei tarvitsisi vilpin säätöjä veivata.
Merkki/malli olisi aina hyvä tietää, mutta itse sain aikanaan samanlaisen yhdistelmän edelliselle asukkaalle asentaneelta ohjeeksi, että tarkoitus on ottaa Ilpistä mahdollisimman paljon irti. Käytännössä siis säädin Vilpin käyrät niin alas, että ilman Ilppiä tulee varmasti kylmä ja molemmat laitteet on lämmityskauden aina päällä. Mulla kyllä on pattereissa termaritkin.
Ilmalämpöpumppu on Toshiban, mallitarkennus jäi vähän avoimeksi kun käyttöohjeissa lukee yksi kuitissa toinen nimi, ja molempien googlaaminen tuo samanlaisen laitteen kuvia :D

Ilmavesilämpöpumppu on Jäspi tehowatti split 8.

Olen samaa mieltä siitä, että VILP:llä pohjalämpö ja sitten viimeiset asteet takalla/ilmalämpöpumpulla. Ex-omistaja tosin oli jättänyt VILP:iin melko korkean käyrän, joka olisi jo yksin riittänyt koko talon lämmitykseen. Takkaa hän ei käyttänyt juuri ollenkaan ja ilmalämpöpumpusta ei ole tietoa. Mä oon jo aiemmin laskenut sitä vähän alaspäin ja käyttänyt takkaa paljon. Eilen laitoin ilmalämpöpumpun töhöttämään 20 asteeseen. Takkaa lämmittäessä täytyy toki muistaa koskea myös ilmalämpöpumppuun, ettei käy klassikko missä takka lämmittää ja ILP vieressä pyrkii viilentämään. Katsellaan miten tuo lähtee rullaamaan tuolla taktiikalla.

***

Hauskoja nämä sääennusteet. Hirveästi näkee rajuja uutisotsikoita "jopa 35 asteen pakkasista", mutta sitten kun malttaa lukea jutut läpi, niin ne 35 asteen pakkaset tulevat ehkä Lappiin ja silloinkin vain paikoin. Ylen aamulähetyksessä vilahti joku viikon mittainen ennuste, ja siellä pakkasta ennustettiin kylmimmillään 18 astetta. Toki on huomioitavaa, että siinä koko Suomi oli tiivistetty yhteen ainoaan käppyrään. Kunhan ei menisi tipahtaisi alle -20 astetta, niin kyllä tässä pärjäillään.
 

Outsider

Jäsen
Eilen laitoin ilmalämpöpumpun töhöttämään 20 asteeseen. Takkaa lämmittäessä täytyy toki muistaa koskea myös ilmalämpöpumppuun, ettei käy klassikko missä takka lämmittää ja ILP vieressä pyrkii viilentämään. Katsellaan miten tuo lähtee rullaamaan tuolla taktiikalla.

Kun pitää Auton sijaan asetuksen lämmityksellä, niin eihän se silloin ala missään tilanteessa viilentämään. Tai ei nyt juuri tuosta sinun pumpusta ole kokemusta, mutta eiköhän siinäkin ole valittavissa Auto, viilennys, lämmitys (ja kuivaus?).
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pörssisähkön keskihinta muistaakseni noin seitsemän senttiä vuonna 2023. Kesällä ”ilmaista”, talvella kun sähkölle tarvetta niin kallista. Mitenköhän tuo keskihinta laskettu?

Jos tuosta laskisi kulutus painotteisen keskihinnan niin se voisi näyttää huomattavasti suurempaa lukemaa.

Ei viitsisi ihan hirveän moneen kertaan samasta asiasta kirjoittaa, mutta viime vuonna oma kulutuksen mukainen keskiarvo oli 5,62c/kWh (14300kWh).Ei kai niitä muita keskiarvoja kukaan tällä palstalla ilmoita. Jos puhuu omista keskihinnoista.

Ja tänä vuonna 2024 edelleen uskon, että luku jää alle vitosen. Saattaa toki luiskahtaa nyt vähän yli kun kulutus tammikuussa 2024 ollut niin suurta. (2024 arvioitu kulutus 16000-18000kWh)

Tällä hetkellä tammikuu 2024 keskihinta on siellä 12,5c/kWh:n lukemissa. Tarkka luku ennen eilistä oli 13,05c/kWh, ja eilenhän (+ viime yönä) oli saunapäivä ja lämmityspäivä kohti tulevia pakkasia hinnalla 3-4c/kWh, joka laski keskiarvoa huomattavasti. Ja joita lukuja vielä ei ole.

Lauantaina sitten taas lämpeää sauna.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kun pitää Auton sijaan asetuksen lämmityksellä, niin eihän se silloin ala missään tilanteessa viilentämään. Tai ei nyt juuri tuosta sinun pumpusta ole kokemusta, mutta eiköhän siinäkin ole valittavissa Auto, viilennys, lämmitys (ja kuivaus?).
Kiitos, tää oli hyvä vinkki. Olen tottunut pitämään pelkällä autolla ja tuo lämmityshän toimii tässä tapauksessa helvetisti paremmin. Kyseinen säätö löytyi ja pidetään se nyt siinä.
 

Mahola

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Hc Andersen, Valencia CF
@JYP#44 Jos viitsit niin raportoi havainnoistasi, kun meillä on sama yhdistelmä kotona. Ilmalämpöpumppukin on merkiltään Toshiba. VILP on Samsungin 12kW monobloc ja siinä on sama systeemi eli säätyy ulkolämpötilan perusteella. Systeemissä on sitten vielä automaattisuntti joka ohjaa patteri- ja lattialämpöverkkoon lähtevän veden lämpötilaa myöskin ulkoilman kautta.
ILP:iä olen käyttänyt vain kesäisin viilennykseen ja lämmityksen olen hoitanut VILP:illä ja takalla. Olen jotenkin ollut siinä ymmärryksessä että VILP:n hyötysuhde on parempi kuin ILP:llä. Olen myös pähkäillyt että lämmitystä on järkevämpää hoitaa vesikiertoisen lattialämmityksen kautta kuin ILP:llä. Voin kyllä olla hakoteillä.
 

444

Jäsen
Kiitos, tää oli hyvä vinkki. Olen tottunut pitämään pelkällä autolla ja tuo lämmityshän toimii tässä tapauksessa helvetisti paremmin. Kyseinen säätö löytyi ja pidetään se nyt siinä.
Mä kun hankin ensimmäisen ilpin aikanaan, niin asentaja sanoi suoraan, että sitä auto-nappia et sitten käytä koskaan, revi se vaikka irti siitä kapulasta. Ja kertoi syynkin. Hirveän loogista, mutta ei varmaan olisi käynyt edes mielessä. Koska onhan se ilmastointi autossakin aina auto-tilassa. :D
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä kun hankin ensimmäisen ilpin aikanaan, niin asentaja sanoi suoraan, että sitä auto-nappia et sitten käytä koskaan, revi se vaikka irti siitä kapulasta. Ja kertoi syynkin. Hirveän loogista, mutta ei varmaan olisi käynyt edes mielessä. Koska onhan se ilmastointi autossakin aina auto-tilassa. :D

Toki ne puheet, että "auto-asennossa pumppu nostaa sähkönkulutusta" ovat suhteellisen höpöä, kun ei se viilennys koko ajan pyöri ja muutoinkin lämpötilaero sillä toiminnolla on niin pieni, että virrankulutus on matala, ja lämpöanturi on liki aina pumpussa eikä takan muurissa. Mutta turhaa kulutustahan se on tilanteessa, jossa asuntoa pyritään pumpulla lämmittämään.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin se on kai laskettu niiden päiväkohtaisten keskiarvojen mukaan.

Oletetaan, että kulutetaan sähkö tasaisesti koko päivän läpi, ja niinhän se asia ei ole, ainakaan omakotitalossa ja varaavissa järjestelmissä.

Kulutuspainotteinen keskihinta on aina itselläni ollut pienempi. Mistä sait sen käsityksen että "näyttäisi huomattavasti suurempaa lukemaa" ?

Toki kulutus näin talvella on isompi, kun kulutetaan enemmän ja hinta on korkeampi, mutta sitten kesällä kun ei kuluteta juuri mitään ja hinta on naurettava. Tämä laskelma on edelleen semmoinen, että "pörssisähkö voittaa aina". Tarvitsee vain tutustua tarkemmin aiheeseen.

Viime perjantaista vielä sen verran, faktoja:

Piikkihinta 235 snt/kWh (jolla kansaa onnistuneesti säikyteltiin vaihtamaan surkeampiin soppareihin)
Päivän keskihinta 110 snt/kWh
Itsellä toteutunut keskihinta 77,1 snt/kWh (kulutuksen mukaan)

Tarkoitin tietysti sitä, että jos oletetaan että jonkun talon vuosikulutus on 10.000 kWh ja tästä vaikka 70 % ajoittuu kalliimmille talvikuukausille jolloin pörssisähkön hinta korkeampi niin euroina maksettava summa voisi kääntyä vuositasolla kiinteähintaista kalliimmaksi.

Itselläni pk-seudulla 240 m2 omakotitalo jossa kesäkuukausina (jolloin pörssisähkö "ilmaista") kulutus aivan marginaalista verrattuna kylmään vuodenaikaan jolloin pörssisähkö näyttäisi olevan aina keskiarvoa korkempi.
 

Outsider

Jäsen
Tarkoitin tietysti sitä, että jos oletetaan että jonkun talon vuosikulutus on 10.000 kWh ja tästä vaikka 70 % ajoittuu kalliimmille talvikuukausille jolloin pörssisähkön hinta korkeampi niin euroina maksettava summa voisi kääntyä vuositasolla kiinteähintaista kalliimmaksi.

Itselläni pk-seudulla 240 m2 omakotitalo jossa kesäkuukausina (jolloin pörssisähkö "ilmaista") kulutus aivan marginaalista verrattuna kylmään vuodenaikaan jolloin pörssisähkö näyttäisi olevan aina keskiarvoa korkempi.

Tämä on helppo katsoa omalta kohdalta liukuri.fi laskurilla, niin ei tarvitse arvailla.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Kiitos, tää oli hyvä vinkki. Olen tottunut pitämään pelkällä autolla ja tuo lämmityshän toimii tässä tapauksessa helvetisti paremmin. Kyseinen säätö löytyi ja pidetään se nyt siinä.
Joo ILP aina joko lämmityksellä tai viilennyksellä (tai korkeintaan kuivauksella kesällä), mutta ei koskaan automaatilla.

Itse olen tehnyt VILP:n kanssa niin, että pumppaan lämmöt yön aikana korkealle kun sähkö on halpaa (esim. 22 asteeseen), sammutan talon lämmityksen kokonaan (tai vähintäänkin vaihdan pyynnön jonnekin 17 asteen kieppeille), jolloin VILP lämmittää vain käyttövettä ja sitten tuolla peruslämmöllä säilyy lämpöä parikin päivää kun ILP pelkästään ylläpitää lämpöä riittävän korkealla.

Toki kun käyrien kanssa joutuu säätämään, niin homma ei ole ihan näin yksinkertaista. Mitä olen ymmärtänyt niin ILP toimii aina parhaiten niin kun sen säätää +2 astetta korkeammalle kuin lattialämmitys. Siksi suosittelen ostamaan lämpömittarin ja katsomaan millaisella käyrällä VILP pitää lämpötilan suhteellisen siedettävänä, eli vaikka 18-19 asteessa ja sen jälkeen laittaa ILP:n asetukset +2 astetta korkeammalle, ja tietenkin pelkälle lämmitysasetukselle. Tietenkin nyt kun on pakkaskelejä niin ILP:iä ei kannata sammutella missään vaiheessa vaan joutuu ehkä odottelemaan hieman lauhempia kelejä, että voi kunnolla testailla. Lisäksi pitää muistaa, että lattialämmitys reagoi kohtuu hitaasti, eli asteen tai parin muutos lämpökäyrän asetuksiin tuntuu huoneilmassa vasta noin vuorokauden viiveellä.

Toki ne puheet, että "auto-asennossa pumppu nostaa sähkönkulutusta" ovat suhteellisen höpöä, kun ei se viilennys koko ajan pyöri ja muutoinkin lämpötilaero sillä toiminnolla on niin pieni, että virrankulutus on matala, ja lämpöanturi on liki aina pumpussa eikä takan muurissa. Mutta turhaa kulutustahan se on tilanteessa, jossa asuntoa pyritään pumpulla lämmittämään.
Näillä itseasiassa on aika paljonkin merkitystä millaisia asetuksia pumppuihin on laitettu, vaikka tietenkään pelkkä auto-asento ei välttämättä aiheuta mitään älytöntä piikkiä kulutukseen, mutta nostaa sitä kuitenkin. Ihmettelin vuoden 2022 heinäkuussa, että miten sähkönkulutus voi olla 1500 kWh keskellä kesää kun on VILP ja ILP käytössä, mutta syyhän oli yksinkertaisesti se, että ILP oli automaatilla ja VILP asetukset aivan pielessä. Lopputulema oli se, että VILP lämmitti kesälläkin taloa minkä ehti ja ILP taisteli vastaan viilennyksen kanssa, kuitenkin niin, että kun lämpö laski riittävän matalalle, se siirtyi taas lämmittämään ja parin asteen nousun jälkeen toisinpäin. Sitten kun oikeasti perehdyin laitteiden toimintaan ja asetuksiin, sähkönkulutus laski 600-700 kWh paikkeille ja asumismukavuuskin nousi samalla huomattavasti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Näillä itseasiassa on aika paljonkin merkitystä millaisia asetuksia pumppuihin on laitettu, vaikka tietenkään pelkkä auto-asento ei välttämättä aiheuta mitään älytöntä piikkiä kulutukseen, mutta nostaa sitä kuitenkin. Ihmettelin vuoden 2022 heinäkuussa, että miten sähkönkulutus voi olla 1500 kWh keskellä kesää kun on VILP ja ILP käytössä, mutta syyhän oli yksinkertaisesti se, että ILP oli automaatilla ja VILP asetukset aivan pielessä. Lopputulema oli se, että VILP lämmitti kesälläkin taloa minkä ehti ja ILP taisteli vastaan viilennyksen kanssa, kuitenkin niin, että kun lämpö laski riittävän matalalle, se siirtyi taas lämmittämään ja parin asteen nousun jälkeen toisinpäin. Sitten kun oikeasti perehdyin laitteiden toimintaan ja asetuksiin, sähkönkulutus laski 600-700 kWh paikkeille ja asumismukavuuskin nousi samalla huomattavasti.

Joo, toki se nostaa, jos laitat kaksi lämmitysjärjestelmää "taistelemaan" keskenään, voi olla dramaattinenkin merkitys, mutta siis pelkän pumpun tai pumpun ja tavallisen varaavan takan kanssa niin ei kyllä käy. Pelkän ilmalämpöpumpun viilennystä ei tuossa tai varsinaisessa tarkoituksessaankaan kovin paljon virtaa saa viemään. Turhaa kulutusta kuitenkin lämmityskaudella sekin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tarkoitin tietysti sitä, että jos oletetaan että jonkun talon vuosikulutus on 10.000 kWh ja tästä vaikka 70 % ajoittuu kalliimmille talvikuukausille jolloin pörssisähkön hinta korkeampi niin euroina maksettava summa voisi kääntyä vuositasolla kiinteähintaista kalliimmaksi.
Kyllä se tässä ketjussa ja about kaikessa muussakin sähkön hintaan liittyvässä keskustelussa on jo tavallaan sisäänrakennettuna oletuksena, että kun ihmiset puhuvat pörssisähkön keskihinnasta, niin puhuvat nimenomaan omasta toteutuneesta keskihinnasta, ts painotetusta keskiarvosta, jossa kulutusvaikutus on huomioitu. Tarkastelujaksoa voi sitten muuttaa omaa agendaa palvelevaksi, jos sellaiselle kokee tarvetta.
 

emz1

Jäsen
Tuossa meidän VILP:ssä on sellainen hölmö ominaisuus, että siihen ei ole jostain syystä haluttu kytkeä asennusvaiheessa termostaatteja, eli VILP puskee ymmärtääkseni taloon lämpöä puhtaasti ulkoilman lämpötilan mukaan. Tai voi siellä joku yksi anturi olla jossain haistelemassa, mutta aiemmin tuli huomattua esimerkiksi se, että takan lämmittäminen ei vähennä sähkönkulutusta ollenkaan. Pitää tajuta itse kääntää vesi-ilmalämpöpumpulle vähän vähemmän volaa, jos haluaa takan poltolla säästää rahaa.
Itsellä samankaltainen tilanne, tosin käyttövesi lämmitetään öljyllä edelleen mutta VILP lämmittää patterit ja talossa ei ole lattialämmitystä muualla kuin pesuhuoneessa. Talosta löytyy kaksi ilmalämpöpumppua joista yksi on alakerrassa ja yksi yläkerrassa. Ongelmana on vain se, että taloon on rakennettu lisäsiipi jossa on ulko-ovi, isohko eteinen ja toisessa päässä terassin ovi eli kylmää pääsee virtamaan osittain huonojen tiivisteidenkin vuoksi. Ensimmäistä talvea kun mennään talossa, niin nämä asiat ovat ilmenneet vasta kun on tullut riittävän kylmää keliä.

Lämmitettävää pinta-alaa on 90m2 ja kun pakkanen pyöri -25 tienoilla, niin kaikkiaan sähkön kulutus oli n. 90kwhja kun pakkanen laski -15 niin kulutus putosi n. 70kwh luokkaan. Nyt kun lämpötilat ovat pyörineet plussan ja pienen miinuksen tienoilla, niin alimmillaan ollaan päästy 48kwh.

Olen tullut siihen lopputulokseen, että kun kulutuslukemat ovat kuitenkin pysyneet suhteellisen maltillisena niin VILPin asetuksia muuttamalla en tule juurikaan saamaan kummoista säästöä sitä kautta ilman että mukavuusolosuhteet kärsisivät jossain päin taloa.

Toki vinkkejä otetaan vastaan jos en ole osannut jotain asiaa huomioida.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lämmitettävää pinta-alaa on 90m2 ja kun pakkanen pyöri -25 tienoilla, niin kaikkiaan sähkön kulutus oli n. 90kwhja kun pakkanen laski -15 niin kulutus putosi n. 70kwh luokkaan. Nyt kun lämpötilat ovat pyörineet plussan ja pienen miinuksen tienoilla, niin alimmillaan ollaan päästy 48kwh.
Ilmeisesti vanhemmasta talosta kyse, niin tosiaan kuten kirjoititkin, niin mielestäni aika normaaleilta vaikuttavat kulutuslukemat. Varmaan hirveästi sieltä ei ole revittävissä säästöjä asuinmukavuudesta tinkimättä. Ellei sitten investoi maalämpöön tai varaavaan takkaan.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@JYP#44 Ainakin itse teen Vilpolla peruslämmön (tuossa mitsun mallissa empiirisellä testillä -4 logiikkaan nähden) noin 18 asteeseen ja autan pakkaskeleillä puulla varaajaan lämmintä vettä.

Mukavuuslämpö eli noin 4 astetta peruslämpöä enemmän tulee takan avulla, rospuuttokeleillä lämmitän enemmän takan avulla koko talon lämpöjä.

Ilpillä saisi mukavammaksi rospuuttoajat sekä kesäkuumat mutta näillä mennään nyt.
 

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Se ei kyllä mene jakeluun, että miksi ihmiset, joiden pakka ei kestä noita mörköhintapiikkejä (kuten minä) tai jotka eivät haluat kytätä hintoja arjessaan, roikkuvat pörssisähkösopimuksissa ja sitten kitisevät lehtien palstoilla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös