Mitä sähköä?

  • 724 007
  • 5 900

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Mä en osta tätä. Toimittajan olisi pitänyt kysyä tuosta tuotantoennusteesta.

Kun hinnat julkistettiin esim. huomisaamun klo 8 tuotantoennuste oli alle 5000MW. Rupesin ihan seuraamaan

klo 16.48: 5548MW
klo 17.05: 5915MW...

Kohta varmaan 6000+ ja oikea määrä huomenna 7000-8000MW?

Toki hinta nousee jos Ruotsista ei sähköä saa eikä oma tuotanto riitä, mutta riittääkö se oikeasti vai tekikö joku kesäduunari vikana työpäivänään nuo alkuperäiset ennustekäyrät? Joita nyt hipihiljaa korjaillaan?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Toki hinta nousee jos Ruotsista ei sähköä saa eikä oma tuotanto riitä, mutta riittääkö se oikeasti vai tekikö joku kesäduunari vikana työpäivänään nuo alkuperäiset ennustekäyrät? Joita nyt hipihiljaa korjaillaan?

Voiko missään tilanteessa tulla kyseeseen se että sähkö ei voi eikä saa maksaa liian vähän. Ei kai näillä menneen kuukauden hinnoilla yhtiöt enää tuotoille pääse. Onko sähkömarkkinoilla jotain tavoitehintaa?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Voiko missään tilanteessa tulla kyseeseen se että sähkö ei voi eikä saa maksaa liian vähän. Ei kai näillä menneen kuukauden hinnoilla yhtiöt enää tuotoille pääse. Onko sähkömarkkinoilla jotain tavoitehintaa?

En mä tunne näitä sen tarkemmin.

Noihin siirtolinjoihin perustelu vain kummastuttaa kun Suomi kuitenkin ollut elokuussa se maa, josta nimenomaan virtaa energiaa enemmän pois. Eli maallikon mietiskelyllä luulisi että hinta olisi täällä edullista vaikka piuhat olisi kokonaan poikki.

Meillä kuitenkin on just nyt 4200MW ydinvoimaa ja tälläkin hetkellä 1700MW vesivoimaa, jonka tarkoituksena kai toimia säätövoimana jota lyödään verkkoon tarvittaessa. Huomennako ne pitää vesihanat kiinni. Silloin kun sähköstä on pulaa kun ei tuule.

Yhteistuotantoa teolisuudesta liki 1000MW ja aurinkovoimaakin huomiseksi ennustettu parhaimmillaan 450MW.

En saa millään noiden summaksi koko päivälle alle 6000MW. Tai alle 5000MW, mitkä oli kun hinnat muodostettiin.

Ja miten voi hinta olla klo 6-7 3c/kWh ja 9-10 34c. Ei selitykseksi kelpaa se et ihmiset menevät duuniin ja keittävät aamukaffeet.

Joku huomisissa hinnoissa nyt haisee nenään.

Edit: eikä sillä että se vaikuttaisi kokonaisuuteen. Mutta olisi kiva oppia tuntemaan vastustaja (hinnan muodostus) paremmin.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Joku huomisissa hinnoissa nyt haisee nenään.

Tätä mä vähän pohdinkin, ehkä menee hörhöilyksi mutta taatusti on joku tavoitehinta jota ei ehkä julkisuudessa kerrota. Ei siinäkään ole mitään järkeä että tuulivoimaa on rakennettu isolla rahalla OL3:sta puhumattakaan ja nyt kaikki myyvät sähköä 2-4 sentin hinnalla. Bisneslogiikka tulee jo kovaa vastaan.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Just tämmöset jännät ja puun takas tulevat kierrepallot aiheuttaa sen että pörssisähkö kauhistuttaa. Jos joku ois eilen sanonut että perjantaina varmaan on sit muuten 30 senttiä hinnat muutamina tunteina, niin oiskohan kukaan uskonut.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Just tämmöset jännät ja puun takas tulevat kierrepallot aiheuttaa sen että pörssisähkö kauhistuttaa. Jos joku ois eilen sanonut että perjantaina varmaan on sit muuten 30 senttiä hinnat muutamina tunteina, niin oiskohan kukaan uskonut.

Tässä kyllä vähän nostan kättä virheen merkiksi ylös. Kierrepalloja ottanut vähemmän huomioon. Toki keskiarvo elokuun osalta tämänkin jälkeen alle 3c/kWh.

Toivoisin kyllä toimittajille vähän rohkeutta kysyä enemmän noilta energiapomoilta. Jos ja kun huomenna klo 8 Suomen kulutus ja tuotanto on aika liki tasan niin miksi hinta on ~26c/kWh?

Se että ei tuule (siitä huolimatta tasan) tai ei saada Ruotsista lisää (vaikka on tasan), ei selityksenä avaudu minulle. Ehkä siinä on joku suurempi syy? Joku sellainen, että sitä pitää työntää max siirtomäärä Viroon. Ja siksi meillä huomenna Viron kanssa melkein Euroopan kalleimmat hinnat?

Ei näistä ikinä tule läpinäkyviä, jos niitä ei selitä auki.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En mä tunne näitä sen tarkemmin.

Noihin siirtolinjoihin perustelu vain kummastuttaa kun Suomi kuitenkin ollut elokuussa se maa, josta nimenomaan virtaa energiaa enemmän pois. Eli maallikon mietiskelyllä luulisi että hinta olisi täällä edullista vaikka piuhat olisi kokonaan poikki.

Meillä kuitenkin on just nyt 4200MW ydinvoimaa ja tälläkin hetkellä 1700MW vesivoimaa, jonka tarkoituksena kai toimia säätövoimana jota lyödään verkkoon tarvittaessa. Huomennako ne pitää vesihanat kiinni. Silloin kun sähköstä on pulaa kun ei tuule.

Yhteistuotantoa teolisuudesta liki 1000MW ja aurinkovoimaakin huomiseksi ennustettu parhaimmillaan 450MW.

En saa millään noiden summaksi koko päivälle alle 6000MW. Tai alle 5000MW, mitkä oli kun hinnat muodostettiin.

Ja miten voi hinta olla klo 6-7 3c/kWh ja 9-10 34c. Ei selitykseksi kelpaa se et ihmiset menevät duuniin ja keittävät aamukaffeet.

Joku huomisissa hinnoissa nyt haisee nenään.

Edit: eikä sillä että se vaikuttaisi kokonaisuuteen. Mutta olisi kiva oppia tuntemaan vastustaja (hinnan muodostus) paremmin.
Mulla on kiinteähintaista sähköä ja korkea pörssisähkö nostaa vaan mun paneelien tuottoja, mutta kyllähän noi huomiset luvut ovat todella outoja. Jotakin tässä järjestelmässä on mitä me ei tajuta. Tai sitten kyse tosiaan on jostain källistä.
 

hege

Jäsen
Olkiluoto 2 on nyt viikonlopun (ja tänään jo) poissa tuotannosta, periaatteessa se voisi selittää asiaa mutta sieltä markkinaviesti tuli vasta eilen illalla sen jälkeen kun hinnat oli tälle päivälle julkaistu eli asian ei olisi pitänyt olla tiedossa vielä silloin kuin tämän päivän hinnat määräytyivät
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tänään onkin sitten aika arvokasta sähköä, huiput 09-10 33.54c. Onneksi kyse ei ole pitkäaikaisesta suuntauksesta
 

Weagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Red Rockers
Voisi ajatella tällaisten päivien toimivan hyvänä syyskampanjana buustaamaan kiinteähintaisten sopimusten myyntiä.

Perinteinen saunapäivä ja kaikkea. Onneksi ei ole taipumusta uskoa salaliittoteorioihin…
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Voisi ajatella tällaisten päivien toimivan hyvänä syyskampanjana buustaamaan kiinteähintaisten sopimusten myyntiä.

Perinteinen saunapäivä ja kaikkea. Onneksi ei ole taipumusta uskoa salaliittoteorioihin…

Halvoista viikoista johtuen ehkä monille on tullut hieman harhaanjohtava käsitys sähkön hinnasta. Ei ole realismia tai hyvää bisnestä myydä sähköä 2-4 sentillä. Eiköhän tämä nyt syksyn kuluessa tule muuttumaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo nyt eletään mielenkiintoisia aikoja kun OL2 down ja Loviisan toinen yksikkö aloittaa huoltonsa vkloppuna. Tähän päälle nuo siirtorajoitukset ja hyvin tuuleton viikonloppu ja tuleva viikko niin... Siltikin ihmettelen noin korkeita hintoja tälle päivälle. Toisaalta aika moni omakotitalossa asuva tänäänkin pääsee alle kympin keskariin, kun yöllä hinta ollut 2 ja silloin lämminvesivaraajat ja kylppärin lattiat on lämmitettu (+sähköautot jos on). Eli ei niin älyttömän kova päivä sittenkään, vaikka lööpit on punaisina.

Heitetään kuitenkin hatusta, että elokuun keskari nousee sinne 4-5c/kWh väliin (nyt karvan yli 2c/kWh) tulevien kovempien hintojen johdosta. Ja tuohan on se luku, mitä pitää seurata eikä yksittäiset tunnit, päivät eikä edes viikot.

Weagle hyvin tuossa kirjoitti, että tällaisten päivien (ja tästä viikko eteenpäin) luulisi hyvin boostaavan myyntiä ja nimenomaan kiinteähintaisten soppareiden myyntiä. Ja näin se varmasti menee. Mutta eihän kukaan noin ketku ole. Sattumaa kaikki, tietenkin.

Mitä muuten kovaan hintaan tulee niin käsittääkseni tässä eletään juuri nyt sitä vaihetta, että kun kaikki sähkö hinnoitellaan sen kalleimman tuotantotavan mukaan, niin nyt kun halpaa vesivoimaa ei ole Ruotsista niin paljon tarjollla, joudutaan sitten käyttämään vähän kalliimpaa, joka tekee kaikesta kallista. Tuo on kyllä minun mielestä melkoinen valuvika näissä järjestelmissä. Melko käsittämätöntä, että tällä hetkellä rajan toisella puolen Ruotsissa sähkön hinta 3c/kWh + verot ja meillä 27c/kWh + verot eli 9-kertainen hinta. Ja kuulutaan kuitenkin samaan Nordpooliin.
 

Jeffrey

Jäsen
Joo nyt eletään mielenkiintoisia aikoja kun OL2 down ja Loviisan toinen yksikkö aloittaa huoltonsa vkloppuna.

Taisit kuitenkin veikkailla eilen ihan oikein nämä haasteet Olkiluodossa! Pahoittelut viisastelusta!

Vaikuttaisi tosiaan siltä, että OL2 tilanne ollut Fingridillä tiedossa ja ennusteissa mukana. Ihan luonnollista, ettei näistä kerrota ulospäin - tai toki kerrotaan mutta sopivassa ajankohdassa. Tähän päälle sitten tuulettomuus ja siirtokaapeleiden rassaus niin aika kovaa rassausta nyt pörssisähkön kuluttajilla.

Sitä voi vaan myhäillä omalle määräaikaiselle, ja samalla yrittää viisastella mitä tämän tilalle kun tämä loppuvuodesta päättyy.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Heitetään kuitenkin hatusta, että elokuun oma keskari nousee sinne 4-5c/kWh väliin (nyt karvan yli 2c/kWh) tulevien kovempien hintojen johdosta. Ja tuohan on se luku, mitä pitää seurata eikä yksittäiset tunnit, päivät eikä edes viikot.
Selvyyden vuoksi lisäsin yhden sanan, koska ilman sitä tuo on aika hassunkuuloinen lausepari.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Toisaalta aika moni omakotitalossa asuva tänäänkin pääsee alle kympin keskariin, kun yöllä hinta ollut 2 ja silloin lämminvesivaraajat ja kylppärin lattiat on lämmitettu (+sähköautot jos on).
Tästä tuli mieleeni, että kannattaako kylppärin varaavaa lattialämmitystä lämmitellä vain yöaikaan? Meinaan, että onhan siinä jokatapauksessa termostaatti joka naksauttaa lämmityksen päälle/pois tarpeen mukaan. Luulisin ettei sähkönkulutuksessa ole suurta eroa teki asian suhteen niin taikka näin. Itse olen pitänyt rivarissa asuessani lämmityksen päällä 24/7 ja huomaankin että harvakseltaan termostaatti napsauttaa lämmityksen päälle.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Taisit kuitenkin veikkailla eilen ihan oikein nämä haasteet Olkiluodossa! Pahoittelut viisastelusta!

Vaikuttaisi tosiaan siltä, että OL2 tilanne ollut Fingridillä tiedossa ja ennusteissa mukana. Ihan luonnollista, ettei näistä kerrota ulospäin - tai toki kerrotaan mutta sopivassa ajankohdassa. Tähän päälle sitten tuulettomuus ja siirtokaapeleiden rassaus niin aika kovaa rassausta nyt pörssisähkön kuluttajilla.

Sitä voi vaan myhäillä omalle määräaikaiselle, ja samalla yrittää viisastella mitä tämän tilalle kun tämä loppuvuodesta päättyy.

Mä taas luulen että toi OL2 voi olla jopa sattumaa. Tai mistä sitä tietää. Ainakin on kerrottu, et yöllä alkoi jotain ongelmia ja sitten ajoivat alas.

Luulen että tuo fingridin julkinen tuotantoennuste ei ole ihan realiaikainen ja käyrät laahaavat. Eilen illalla siinä uusimmassa luvussa myös OL2 oli toimivana mukana.

Muuten suosittelen sinullekin loppuvuodesta pörssisähköä. Kaikesta huolimatta. Edelleen siinä on syynsä miksi määräaikaisten sopparien hinnat putoavat tämänkin päivän jälkeen, vaikka eikö ne pitäisi juuri nousta kun lööppejä lukee?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tästä tuli mieleeni, että kannattaako kylppärin varaavaa lattialämmitystä lämmitellä vain yöaikaan? Meinaan, että onhan siinä jokatapauksessa termostaatti joka naksauttaa lämmityksen päälle/pois tarpeen mukaan. Luulisin ettei sähkönkulutuksessa ole suurta eroa teki asian suhteen niin taikka näin. Itse olen pitänyt rivarissa asuessani lämmityksen päällä 24/7 ja huomaankin että harvakseltaan termostaatti napsauttaa lämmityksen päälle.

Yösähköllä mennyt päälle tässä torpassa kohta 17v. Ja ei se tosiaan lämmitä sitä jatkuvasti (näkee kulutuksesta), mutta sopivasti klo 22-06 välillä.

Ja tosiaan ei sähkönkulutuksessa tuossa juuri varmaan eroja ole, mutta hinnassa on, myös siirtohinnassa.
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tästä tuli mieleeni, että kannattaako kylppärin varaavaa lattialämmitystä lämmitellä vain yöaikaan? Meinaan, että onhan siinä jokatapauksessa termostaatti joka naksauttaa lämmityksen päälle/pois tarpeen mukaan. Luulisin ettei sähkönkulutuksessa ole suurta eroa teki asian suhteen niin taikka näin. Itse olen pitänyt rivarissa asuessani lämmityksen päällä 24/7 ja huomaankin että harvakseltaan termostaatti napsauttaa lämmityksen päälle.
Monella kylppärin lattialämmitys on aivan turhan korkealla, mutta tokihan asiaan vaikuttaa myös ilmanvaihto. Jos ilmanvaihto on kunnossa, niin lattian kuivumiselle on riittävää, että lattialämmitykseen menee 23-asteinen vesi. Lattian ei tarvitse tuntua lämpimältä.
 

Jeffrey

Jäsen
Muuten suosittelen sinullekin loppuvuodesta pörssisähköä. Kaikesta huolimatta. Edelleen siinä on syynsä miksi määräaikaisten sopparien hinnat putoavat tämänkin päivän jälkeen, vaikka eikö ne pitäisi juuri nousta kun lööppejä lukee?

Taitaa olla määräaikaisten sopparien hinnat enempi kiinni futuurien hinnoista kuin lööpeistä. Itse uskon sähkön osalta hintakiinnityksiin. Toteutan sitä työelämässä ja olen ajatellut jatkaa myös siviilielämässä. Tämä on siinä mielessä jännä aspekti omassa mielessä, sillä toisaalta taas vakuutuksiin tai esimerkiksi korkosuojauksiin suhteeni on hyvin eri.

Tälläkin hetkellä määräaikaista saa 8,20 snt/kWh. Jos katsoo tämän vuotista pörssisähkön keskimääräistä verollista hintaa, lisää siihen päälle myyjän marginaalin ja korostaa vielä oman keskiluokkaisen elämäni - eli sähkönkulutus silloin kun kaikki muutkin kuluttavat. Tekee pörssisähköllä aika tiukkaa päästä tuohon samaan hintaan jota määräaikaisena tarjotaan.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Tästä tuli mieleeni, että kannattaako kylppärin varaavaa lattialämmitystä lämmitellä vain yöaikaan? Meinaan, että onhan siinä jokatapauksessa termostaatti joka naksauttaa lämmityksen päälle/pois tarpeen mukaan. Luulisin ettei sähkönkulutuksessa ole suurta eroa teki asian suhteen niin taikka näin. Itse olen pitänyt rivarissa asuessani lämmityksen päällä 24/7 ja huomaankin että harvakseltaan termostaatti napsauttaa lämmityksen päälle.
Just tarkistin itseltäni niin noin parin tunnin syklillä käy puolen tunnin lämmitysjaksot ja teho aikalailla 0,9kWh. Eli se taitaa tehdä karkeasti yli 6kW kalliilla päivähinnoilla.

Pitääpä tutkiskella saako tuota lattialämpö ajastettua yökäytölle. Bluetoothilla siihen ainakin yhteyden saa ja jotain käyriä katsottua.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Just tarkistin itseltäni niin noin parin tunnin syklillä käy puolen tunnin lämmitysjaksot ja teho aikalailla 0,9kWh. Eli se taitaa tehdä karkeasti yli 6kW kalliilla päivähinnoilla.

Pitääpä tutkiskella saako tuota lattialämpö ajastettua yökäytölle. Bluetoothilla siihen ainakin yhteyden saa ja jotain käyriä katsottua.
Itse jatkan lattialämmön pitämistä päällä 24/7. Ihan sama jos vähän kalliimmaksi tulee, mutta kyseessä on kuitenkin märkätila jonka olisi hyvä kuivua tehokkaasti. Saattaa mennä ojasta allikkoon jos siinä yrittää säästää sähkönkulutuksessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös