Terhi Koulumiehen mukaan yhtiöt tiesivät myyvänsä sähköä ylihintaan.
www.verkkouutiset.fi
Mielenkiintoinen näkemys ja olen tästä samaa mieltä. Minulla on jo kolme hyvää tuttavaani, jotka sortuivat Väreen sopimukseen loppuvuodesta. He ostivat siihen vaihtoturvan yhdeksi kerraksi ja jokainen luuli sen mahdollistavan myös pörssisähköön siirtymisen. Sitä ei kerrottu kellekään puhelinmyynnin yhteydessä, mutta maininta löytyy kiertoilmaisuna pienellä präntillä myöhemmin kotiin tulleesta sopimuksesta. Siinä kerrotaan, että voi siirtää kiinteähintaiseen yhden kerran.
Keskustelin yrityksen kanssa muutaman kerran asiasta ja sieltä pitkään väitettiin, että se on kerrottu myyntitilanteen yhteydessä. Lopulta kun olivat kuunnelleet nauhat, niin todennäköisesti näin ei ollut tehty, koska todettiin vain, että kaikki on tehty oikein. Itse koen yrityksen myynnin olleen ainakin lähellä huijausta ja omat sopimukseni irtisanoin periaatteen vuoksi ja siirsin muualle, kun itselläni se oli mahdollista. Säälin niitä, ketkä eivät ole halunneet maksaa sitä suojaa, mikä onneksi on kaikilla tuttavillani ja voivat edes kertaalleen siirtyä edullisempaan, ei edulliseen sopimukseen.
Nyt tässä nousee esille Väre, mutta samaa on tapahtunut muuallakin. Henkilökohtaisesti ärsytti suuresti yrityksen vastaukset asiaan, jossa kertomukset muuttuivat keskusteluiden edetessä ja varovasti joku jopa myönsi, että myyntityön olisi voinut tehdä toisinkin puhelinmmyynnin yhteydessä. Etenkin vanhuksia ja toisaalta varmaan nuoria, joilla ei ole kokemusta on "huijattu" näitä diilejä tehdessä. Itse olen nyt Porvoon Energian asiakkaana, myyntityö suoritettiin hyvin ja sekä kodin että kesämökkien sähköt tulee heiltä. Sopimus on järkevä, ei varmaan edullisin, mutta tiedän mitä ostin ja koin myyntityön olleen erittäin asiallista ja kaikki kerrottiin oikeastaan ilman lisäkysymyksiä.