Heittäisin lonkalta, että vanhat laitteet ovat vähintään 20 pakkasasteeseen vielä cop kevyesti yli yhden. Ja juuri tuo, että vaikka se olisi pieniä hetkiä alle yhden, niin mieluummin kyllä itse ottaisin sen vaihtoehdon kuin käynnistelisin umpijäässä olevaa laitetta.Käytännössä noissa uusissa laitteissa COP on luokkaa 1,5 vielä 30 asteen pakkasessakin, eli sanoisin että aivan turhaan nyt mietiskelet mitään pakkasrajaa. Noin muutenkin se kovalla pakkasella katkominen lienee käytännössä suurempi taloudellinen riski (laitteen rikkoutuminen), kuin hetkellinen jopa alle yhden menevä COP. Oletuksena toki, että pumppu tulee alueelle, jossa 30 asteen pakkaset eivät ole erityisen tavallisia.
VTT:n testiraportit | Ilmalämpöpumppuvertailu | Scanoffice
Testissä malleja merkeiltä Mitsubishi, GREE, Daikin, Panasonic, Fujitsu, Bosch. Mitattavana lämpöteho ja lämpökerroin (COP). Lisäksi hintojen keskiarvoja.www.scanoffice.fi
Itse pidän ja olen aina pitänyt laitetta käytännössä 24/7/365 päällä. Viilennysaikaan yli päivän poissaolojen ajaksi sammuttanut. Ja keväällä/syksyllä saattaa olla joitain pidempiä pätkiä, kun laitteelle ei ole tarvetta.