Mitä sähköä?

  • 722 884
  • 5 899

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Päivän Olkiluoto:

Voipi olla maksumuurin takana, mutta sisältö lienee selvä. Viivästyy. Ainakin pari viikkoa. Voi olla, ettei käynnisty tänä vuonna.

Jutussa ei tosin missään sanota, että tämä kaksiviikkoinen vaikuttaisi runkoverkon tuotannon käynnistymiseen mitenkään.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Jutussa ei tosin missään sanota, että tämä kaksiviikkoinen vaikuttaisi runkoverkon tuotannon käynnistymiseen mitenkään.
Ja TVO:han nimenomaan tiedotti että tämä kaksiviikkoinen ei vaikuta normaalin tuotannon aloitusaikatauluun. Mutta nähdäkseni tässä tietysti pelivara pienenee ja sitten kun tulee seuraavia viivytyksiä, niin jossain vaiheessa ne alkavat vaikuttamaan. Itse olisin aika yllättynyt jos loput koekäyttöjaksosta menisi ilman viivytyksiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jutussa ei tosin missään sanota, että tämä kaksiviikkoinen vaikuttaisi runkoverkon tuotannon käynnistymiseen mitenkään.
Otsikossa viitataan tutkijaan, joka pitää myöhästymistä mahdollisena. Sen toteamiseen ei toki tarvita tutkijan uraa.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hesarin Sami Sillanpää painii saman sähkön hintaongelman parissa ja on tehnyt oikein hyvän jutun mm. sähkömarkkinoiden toiminnasta ja sähkön hinnan määräytymisestä ja siitä, milloin mikäkin sähköntuottaja saa oman tarjouksensa läpi markkinoilla. Jutussa esiteltiin myös molemmat sähköpörssit Nord Pool ja Nasdaq ja niiden toimintamekanismit. Jutun pohjalta voi varmaan todeta, että on se Saksa vaan paska maa, heidän valinnoistaan kärsii nyt tällä hetkellä koko Eurooppa. Venäjästä en edes aloita.



Juttu on valitettavasti maksumuurin takana.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tuli itselläkin aamukahvilla luettua tuo juttu, ja mielestäni kyllä avasi hyvin miten tuo sähköpörssi ja sähkön hinta oikeasti toimivat. Kyllähän sen sinällään ymmärtää, että sähkön hinnassakin toimii markkinatalous, mutta olisihan tuossakin hyvä olla jotkut minimi ja maksimirajat määritelty hinnalle, ainakin perus kuluttajapuolell. Tosin taisihan tuossakin maksimit olla määritelty, mutta se oli vissiin jotain 4€/kwh.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuskallista on kyllä vertailla sähkösoppareita ja hintoja. Nykyinen hyvin edullinen soppari loppuu syyskuun lopussa ja hyvää vaihtoehtoa uuteen soppariin ei taida olla. Meillä suora sähkölämmitys, niin "hivenen" talvikuukaudet hirvittävät jo nyt. Onneksi on takka ja uusi ILP, saa lattiat olla kylminä ja villasukat jalkaan. Ei muuta kuin puuhommiin...

Jos joku löytää mielestään hyvän sopparin saa laittaa yksärillä tietoa. Tutkittu on ja Fortumin toistaiseksi voimassa oleva on n. 15 senttiä, muttä päivittyy lokakuun alussa varmaan lähemmäs 30 senttiin. Olispa joku 6kk tai 1v määräaikainen saatavilla edes siihen 25 senttiin.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko jollain muuten tietoa miten nuo 3 kk välein päivittyvät sopimukset ovat kallistumassa nyt syksyllä? Harva niitä enää myy, niin ei pysty kovin helposti itse tarkastelemaan tilannetta myyjien sivuilta. Imatran seudun sähköllä on syyskuun alussa tiedossa jo aiemmin tässäkin ketjussa mainittu korotus 11,90 -> 46,90 snt/kWh. Onko muita missä hinta päivittyy syyskuun alussa ja mennäänkö niissäkin yli 40 snt/kWh seuraavalle jaksolle?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko jollain muuten tietoa miten nuo 3 kk välein päivittyvät sopimukset ovat kallistumassa nyt syksyllä? Harva niitä enää myy, niin ei pysty kovin helposti itse tarkastelemaan tilannetta myyjien sivuilta. Imatran seudun sähköllä on syyskuun alussa tiedossa jo aiemmin tässäkin ketjussa mainittu korotus 11,90 -> 46,90 snt/kWh. Onko muita missä hinta päivittyy syyskuun alussa ja mennäänkö niissäkin yli 40 snt/kWh seuraavalle jaksolle?

Tuskin ne sähköyhtiöt itsekään tietävät vielä mihin sen seuraavan 3 kuukauden hinnan asettaisi.

Meillä loppuu marraskuussa määräaikainen, täytyy katella miltä se maailma silloin näyttää. Otetaanko joku toistaiseksi voimassaoleva vai pörssisähkö.

Onneksi on 2 vuotta vanha talo maalämmöllä ja varaavalla takalla (johon saa ilmaiseksi puut) niin ei sitä sähköä ihan älyttömästi kulu.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on aikasähkö ja toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Mitenhän tämän sopimusmallin hinnat päivittyvät? Toistaiseksi ollut viikon päivät sama hinta. Helenin sivuilta en löytänyt nopeasti mitään tietoa, milloin näitä hintoja tarkistellaan, enkä jaksanut alkaa lukea sopimuksen pikkupränttiä, koska olen melko varma, että joku teistä viisaista osaa valaista mua asiassa niin, että jopa ymmärränkin jotain.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on aikasähkö ja toistaiseksi voimassa oleva sopimus. Mitenhän tämän sopimusmallin hinnat päivittyvät? Toistaiseksi ollut viikon päivät sama hinta. Helenin sivuilta en löytänyt nopeasti mitään tietoa, milloin näitä hintoja tarkistellaan, enkä jaksanut alkaa lukea sopimuksen pikkupränttiä, koska olen melko varma, että joku teistä viisaista osaa valaista mua asiassa niin, että jopa ymmärränkin jotain.
En tiedä onko tuossa mitään yleistä tai yhtenäistä linjaa. Kuukaudesta kolmeen kuukauteen lienee se normaalein hintojen päivitysväli. Hinnan muutoksesta tulee ilmoittaa vähintään kuukausi ennen muutosta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä onko tuossa mitään yleistä tai yhtenäistä linjaa. Kuukaudesta kolmeen kuukauteen lienee se normaalein hintojen päivitysväli. Hinnan muutoksesta tulee ilmoittaa vähintään kuukausi ennen muutosta.

Kiitos tästä. Ilmoittavatkohan asiakkaille jotenkin, esim. sähköpostilla, vai pitääköhän itse selvittää yrityksen nettisivuilta tai iltapulujen otsikoista?

(Tunnen itseni ihan daijuksi, kun en oikeasti tiedä tällaista. Tosin mun nimissäni ei kyllä edes ole yhtään sähkösopimusta just nyt.)
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos tästä. Ilmoittavatkohan asiakkaille jotenkin, esim. sähköpostilla, vai pitääköhän itse selvittää yrityksen nettisivuilta tai iltapulujen otsikoista?

(Tunnen itseni ihan daijuksi, kun en oikeasti tiedä tällaista. Tosin mun nimissäni ei kyllä edes ole yhtään sähkösopimusta just nyt.)
Luultavasti ilmoittavat sähköpostilla, mikäli semmoinen löytyy asiakkaan tiedoista. Varmaan kuluttajansuoja vaatii, että ilmoitettava hyvissä ajoin hinnan tai muiden keskeisten sopimusehtojen muutoksista. Aika kohtuuttomalta kuulostaa, jos voisivat vaikka viisinkertaistaa hinnan ilmoittamatta ja asia selviäisi vasta seuraavasta laskusta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Mulle tuli kuukautta ennen hinnanmuutosta sähköposti, minkä jälkeen kiireen vilkkaa etsimään uutta sopimusta. Tämä siis Imatran seudun sähköllä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mitenhän tuo irtisanominen menee noissa 24kk määräaikaisissa soppareissa? Eli jos haluan irtisanoa sen ennen 24k.n määräaikaa saisin 200 euron sakon (Helenillä tämä). Mutta riittääkö siihen vain ilmoitus, että haluan terminoida sopparin vai täytyykö sille olla jotakin perusteita?
 

Paridae

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJD
Itse en noita Helenille mainostettuja sakkosummia löytänyt lainkaan yrityksen sopimusehdoista ennen sopparia, mutta kai ne jossain lukevat, kun useampi on niistä maininnut.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenhän tuo irtisanominen menee noissa 24kk määräaikaisissa soppareissa? Eli jos haluan irtisanoa sen ennen 24k.n määräaikaa saisin 200 euron sakon (Helenillä tämä). Mutta riittääkö siihen vain ilmoitus, että haluan terminoida sopparin vai täytyykö sille olla jotakin perusteita?
Helenin sopimusehdoissa lukee näin:

10.3. Jos määräaikainen myyntisopimus muuten kuin kohdissa 10.2.1—10.2.5 mainituissa tilanteissa päättyy käyttäjästä johtuvasta syystä ennen määräai kaa, on myyjällä oikeus periä käyttäjältä kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on yksilöllisessä myyntisopimuksessa erikseen sovittu.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse en noita Helenille mainostettuja sakkosummia löytänyt lainkaan yrityksen sopimusehdoista ennen sopparia, mutta kai ne jossain lukevat, kun useampi on niistä maininnut.
Kysyin eilen Heleniltä asiasta. Alle 10 000 KWh/Y kulutus, sakko on 50 e. Sen yli menevä kulutus 200e.
 

Paridae

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJD
Helenin sopimusehdoissa lukee näin:

10.3. Jos määräaikainen myyntisopimus muuten kuin kohdissa 10.2.1—10.2.5 mainituissa tilanteissa päättyy käyttäjästä johtuvasta syystä ennen määräaikaa, on myyjällä oikeus periä käyttäjältä kohtuullinen sopimussakko, jos siitä ja sen määrästä on yksilöllisessä myyntisopimuksessa erikseen sovittu.

Juuri tätä epätarkkuutta hätkähdin, koska "kohtuullinen sopimussakko" voi olla markkinoita vastaavassa aaltoliikkeessä, ken tietää, ellei lue mustaa valkoisella.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Juuri tätä epätarkkuutta hätkähdin, koska "kohtuullinen sopimussakko" voi olla markkinoita vastaavassa aaltoliikkeessä, ken tietää, ellei lue mustaa valkoisella.
Toki täytyy määritellä tuo sopimussakko omalle sopimukselle, muutenhan se tosiaan voi olla ihan mitä vain.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuon määräaikaisen sopimuksen voi termonida myös siten, että ottaa uuden sopimuksen puolison nimiin (selittää erolla, että on itse muuttamassa pois, silloin sopimus purkautuu). Moraalitonta, ei näillä hinnoilla.

KSS Energialta kun kysyin sopimussakosta, niin heillä se kuulemma menee oikeuteen asti määriteltäväksi, eli ei halpaa lystiä. Kovin on eri käytännöt eri yhtiöillä tässä sakkojutussa.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuon määräaikaisen sopimuksen voi termonida myös siten, että ottaa uuden sopimuksen puolison nimiin (selittää erolla, että on itse muuttamassa pois, silloin sopimus purkautuu). Moraalitonta, ei näillä hinnoilla.
Ei ole moraalitonta, eikä tarvitse selitellä mitään erojuttuja. Kunhan vain tekee uuden sopimuksen kun siltä tuntuu kesken määräaikaisen. Melkein yhtä helppoa kuin puhelinliittymän vaihto, mutta ei ihan kun joutuu aina uudet yhteystiedot ilmoittaa siitä riippuen kumman vuoro on ottaa uusi sopimus nimiinsä.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
KSS Energia
Kampanja 24 kk
• Perusmaksu 0 e/kk
• Energia 26,48 snt/kWh

Tämä nyt on paras mitä kahden päivän haarukoinnilla olen saanut, tarjous voimassa vain tänään, huomenna kuulemma nousee taas hinnat. Pakko kai tarttua.
 

Obasan

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
KSS Energia
Kampanja 24 kk
• Perusmaksu 0 e/kk
• Energia 26,48 snt/kWh

Tämä nyt on paras mitä kahden päivän haarukoinnilla olen saanut, tarjous voimassa vain tänään, huomenna kuulemma nousee taas hinnat. Pakko kai tarttua.
Imatran seudun sähköllä taitaa olla ehkä sentin
halvemmalla tarjolla joitain 24kk sopimuksia, mutta kk-maksu 2-4 EUR. Kulutuksesta riippuen eroa ei juuri ole tai max satanen tai pari vuodessa. Sopimussakoista tms purkuehdoista ei tietoa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Juuri tätä epätarkkuutta hätkähdin, koska "kohtuullinen sopimussakko" voi olla markkinoita vastaavassa aaltoliikkeessä, ken tietää, ellei lue mustaa valkoisella.
Turku energialla lukee suoraan sopimuksessa, että sopimussakko on 50e.

Joka on täysin naurettava. Tottakai tuossa kuukausi sitten iskin kiinni hintojen nousun perusteella. On nyt jonkinlainen vakuutus pariksi vuodeksi ja jos halpenee niin pääsee alle 2 kaljakorin hinnalla vaihtamaan halvempaan.

Muutamilta muiltakin yhtiöiltä kun kyselin niin heillä ei ole mitään sakkoja, eli ilmeisesti rosikseen mennään jos joku yrittää irtisanoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös