nollakorkojen ja 5snt/kwh sähkön hintojen aikaan ostettu 300.000 euron omakotitalo, jossa lainaa jäljellä 200.000 euroa. Sähkön kulutus 20.000 kwh vuodessa.
Nyt silmänräpäyksessä korko onkin (pian) 2 % ja sähkö maksaa 30 snt/kwh. Vuosittaiset kulut nousseet 4000e koroissa ja 5000e sähkössä. 750e lisää kuukausikuluun pelkästään näistä ja kaikkien muidenkin asioiden hinnat samalla nousseet. Elämä on.
Kyllähän tässä pieniä talouden sopeuttamistoimia on itse kullakin luvassa. Avioeron myötä lunastin omakotitalon kokonaan itselleni, lainaa rapiat 400k ja seuraava korontarkistus huhtikuussa. Kesäkuussa tehty 24 kk sähkösoppari hintaan 13,29 snt/kWh, joten siirtoineen ja veroineen hinta on noin 19 snt/kWh. Kulutus ollut 22.500 kWh vuodessa, mutta toki laskee tuosta kun talouden nuppiluku vähenee.
Muutamia keinoja, joita olen ottanut/ottamassa käyttöön:
- viimeisillä rahoilla aurinkopaneelit katolle
- auton vaihto halvempaan (920 €/kk vapaa autoetu -> 655 €/kk sähköauto käyttöedulla)
- lapset aina suihkuun hallilla treenien jälkeen (pitäisi olla itsestäänselvyys)
- itse suihkuun salilla treenin jälkeen (sali tien toisella puolella, niin ennen kävellyt kotiin)
- kesällä tehty klapeja useammaksi vuodeksi ja talvella takkaan tuli joka päivä, lattialämmöt minimille ja ILP kierrättämään ilmaa
- ruokaostoksien parempi suunnittelu (aiemmin hakenut vierestä kalliista Citymarketista, vaikka Prisma parin kilsan päässä ja hintaero merkittävä)
- tarpeeton kulutus minimiin
Ihan katastrofaalinen tilanne ei omalta osaltani ole, mutta onhan tässä elämä tältäkin osin aika paljon muuttunut. Toisaalta myös välillä ihan hyvä, että tulee hetkiä, jolloin kaikkea kulutuskäyttäytymistä pitää miettiä tarkemmin.
Sen verran kyllä meni aiheen vierestä, että kuuluisi ehkä paremmin johonkin toiseen ketjuun. Varsinkin noille säästövinkeille voisi olla omansa ellei ole jo. Sen verran ajankohtainen aihe.