Mitä sähköä?

  • 761 491
  • 6 098

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onhan ne moneen kertaan todettu. Siirtoyhteyden huolto, tuulivoiman vähyys (talvella tuulee _paljon_ enemmän kuin kesällä) ja Olkiluodonkin huolto, käynnistynee perjantaina. Hyvä juttu, että huoltoja tehdään nyt, kun sähkönkulutus on kuitenkin pääsääntöisesti vähäisempää.

Edelleen: historiatiedossa nimenomaan kesäkuukaudet ovat olleet spotiltaan kalliimpia, eivät talvikuukaudet. Näissä keskusteluissa toistuu tietty historiattomuus ainakin vuoden 2022 alun jälkeen.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onhan ne moneen kertaan todettu. Siirtoyhteyden huolto, tuulivoiman vähyys (talvella tuulee _paljon_ enemmän kuin kesällä) ja Olkiluodonkin huolto, käynnistynee perjantaina. Hyvä juttu, että huoltoja tehdään nyt, kun sähkönkulutus on kuitenkin pääsääntöisesti vähäisempää.

Edelleen: historiatiedossa nimenomaan kesäkuukaudet ovat olleet spotiltaan kalliimpia, eivät talvikuukaudet. Näissä keskusteluissa toistuu tietty historiattomuus ainakin vuoden 2022 alun jälkeen.
Uutisointi kääntää asian juuri kyllä päälaelleen jos asia on noin.
Ja en nyt äkkiä muista noin korkeita hintoja viime kesältä mutta olen toki luultavasti väärässä, ihmisen muisti kun ei ole kovin luotettava.
 

Urasiili

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Onhan ne moneen kertaan todettu. Siirtoyhteyden huolto, tuulivoiman vähyys (talvella tuulee _paljon_ enemmän kuin kesällä) ja Olkiluodonkin huolto, käynnistynee perjantaina. Hyvä juttu, että huoltoja tehdään nyt, kun sähkönkulutus on kuitenkin pääsääntöisesti vähäisempää.

Edelleen: historiatiedossa nimenomaan kesäkuukaudet ovat olleet spotiltaan kalliimpia, eivät talvikuukaudet. Näissä keskusteluissa toistuu tietty historiattomuus ainakin vuoden 2022 alun jälkeen.
No onhan nuo hinnat ihan kehitysmaatasoa vaikka kuinka yrittää positiivisten lasien läpi katsoa. En juurikaan huomaa eroa kesän ja talven välillä tuossa hinnassa. Vaikka kuinka yritetään olla omavaraisia, niin huh huh sentään...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
No onhan nuo hinnat ihan kehitysmaatasoa vaikka kuinka yrittää positiivisten lasien läpi katsoa. En juurikaan huomaa eroa kesän ja talven välillä tuossa hinnassa. Vaikka kuinka yritetään olla omavaraisia, niin huh huh sentään...

Ei siinä pitäisikään olla normaalissa tilanteessa eroa, varsinkaan niin päin että kesä olisi edullisempaa. Juuri siksi näitä huoltoja tehdään kesällä. Historiakehityksessä kalleimpia kuukausia (pre-2022 toki suurin osa dataa) ovat loppukesän kuukaudet.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
No onhan nuo hinnat ihan kehitysmaatasoa vaikka kuinka yrittää positiivisten lasien läpi katsoa. En juurikaan huomaa eroa kesän ja talven välillä tuossa hinnassa. Vaikka kuinka yritetään olla omavaraisia, niin huh huh sentään...

Sehän tässä on masentavaakin että kun säätövoimat on ajettu pitkälti alas(fossiiliset) niin tilannehan ei ainakaan parempaan tule muuttumaan kun ydinvoimalan rakentaminen ottaa sen vuosikymmenen vähintään. Kiinteissä ei tulla missään nimessä enää alle 7 sentin menemään.

Tuulivoimasta en viitsi enää sanoa mitään.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaksanut hirveesti laskeskella tai miettiä sähkön hintaa viime päivinä (kun mursin luun jalasta = suunnitelmat uusiksi = vituttaa kuin pientä oravaa), mutta näytti olevan karvan alle 4c/kWh kesäkuun keskiarvo 1.6 - 12.6 klo 02. Kun tänään vilkaisin miltä näyttää.

Jos joku sanoo kehitysmaahinnaksi niin sitten niin. Mulle riittää nämä hinnat. Eikä tarvitse edes sen enempää keskitellä. Varaaja ja kylppärin lattia vaan päälle klo 00-06.
 

valkeaori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
No onhan nuo hinnat ihan kehitysmaatasoa vaikka kuinka yrittää positiivisten lasien läpi katsoa. En juurikaan huomaa eroa kesän ja talven välillä tuossa hinnassa. Vaikka kuinka yritetään olla omavaraisia, niin huh huh sentään...
Oletko seurannut kehitysmaiden sähkönhintoja? Vaikkapa Lähi-idästä tai Afrikasta?

Nytkin on kuitenkin Suomen kanssa samanlaisia hintoja Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tuskin tässä millään turpeella kovin suutta vaikutusta olisi, vaan eiköhän se suurin tekijä ole Venäjän tuontisähkön lopettaminen. Ja kyllä ainakin itse maksan mielelläni ekstraa siitä, ettei tuosta itänaapurista tänne siirry siirtolinjoja pitkin yhtään mitään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Oletko seurannut kehitysmaiden sähkönhintoja? Vaikkapa Lähi-idästä tai Afrikasta?

Nytkin on kuitenkin Suomen kanssa samanlaisia hintoja Tanskassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Tuskin tässä millään turpeella kovin suutta vaikutusta olisi, vaan eiköhän se suurin tekijä ole Venäjän tuontisähkön lopettaminen. Ja kyllä ainakin itse maksan mielelläni ekstraa siitä, ettei tuosta itänaapurista tänne siirry siirtolinjoja pitkin yhtään mitään.

+ Edelleen kannattaa katsoa keskihintoja päivä- ja yöaikaan vaikka viimeisen kuukauden ajalta niin on halpaa vs. vaikka Saksan hintataso.

Mitkäs olivatkaan ne syyt ensi vuoden puolella miksi hintojen arvioidaan olevan ensi vuoden puolella jonkin verran nykytilannetta kalliimpaa?
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jos joku sanoo kehitysmaahinnaksi niin sitten niin. Mulle riittää nämä hinnat. Eikä tarvitse edes sen enempää keskitellä. Varaaja ja kylppärin lattia vaan päälle klo 00-06.

Totta sekin. Sähkötaulusta pelkkä yöohjaus 22-07 tiputtaa hinnan reilusti alle keskihinnan.

Tsemppiä kuntoutumiseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tän takia aurinkopaneelit on mukavat, vaikka moni täällä höpötteli kuinka sähkö mukamas maksaa kesällä 1 snt. Se on yöhinta. Toki on niitä ilmaisia päiviäkin kun tuulee kunnolla. Silloin säästää vain sähkön siirron ja sähköveron.

Voi rauhassa kuluttaa päiväsaikaan ja erityisesti kuumina päivinä viilennys on ”ilmaista”. Sähköautoilukin yleensä lähellä ”ilmaista” noin 4 kuukautta. Toki tuo riippuu millaisia työkeikkoja joutuu heittämään, eli jos on kahtena peräkkäisenä päivänä pitkä työmatka, niin sitten ostosähköä tottakai.

Toki varmaan parempi tuotto tulisi sijoittamalla rahat pörssiin. Sitä en tietenkään kiellä. Eli eihän näissä paneeleissa lopulta järkeä ollutkaan.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Tän takia aurinkopaneelit on mukavat, vaikka moni täällä höpötteli kuinka sähkö mukamas maksaa kesällä 1 snt. Se on yöhinta. Toki on niitä ilmaisia päiviäkin kun tuulee kunnolla. Silloin säästää vain sähkön siirron ja sähköveron.

Voi rauhassa kuluttaa päiväsaikaan ja erityisesti kuumina päivinä viilennys on ”ilmaista”. Sähköautoilukin yleensä lähellä ”ilmaista” noin 4 kuukautta. Toki tuo riippuu millaisia työkeikkoja joutuu heittämään, eli jos on kahtena peräkkäisenä päivänä pitkä työmatka, niin sitten ostosähköä tottakai.

Toki varmaan parempi tuotto tulisi sijoittamalla rahat pörssiin. Sitä en tietenkään kiellä. Eli eihän näissä paneeleissa lopulta järkeä ollutkaan.
Olet varmaankin jo kertoillut jossain vaiheessa että millainen järjestelmä sinulla on, mutta itselläni on mennyt ohi, niin voisitko kertoa uudelleen siitä ja myös tuotto kiinnostaisi. Nyt kun noiden järjestelmien hinnat on tippuneet niin tuntuu että omat paneelit alkaisi olemaan enemmän kuin ajankohtaisia. Pankkikin tarjoaisi korotonta ja kulutonta lainaa energiaremonttiin.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pankkikin tarjoaisi korotonta ja kulutonta lainaa energiaremonttiin.
Miltä pankilta näin hyvän diilin saa ja onko ihan yleinen tarjous?

Ja kiinnostaisi myöskin @Tadu järjestelmä ja toteutunut sähköntuotto esim. vuositasolla.

Joskus aikanaan noita paneeleita laskeskelin ja silloin sain tulokseksi että takaisinmaksuaika olisi ollut lähempänä 20v omalla rahallakin, siihen korot päälle niin en nähnyt mitään järjeä. Sittemmin paneelit ovat kehittyneet ja halventuneet ja sähkön hinta noussut, lisäksi taloon tullut sähköauto joka mahdollistaa kesällä suuremman siivun käyttämisen itse niin nyt voisi tehdä uuden laskelman aurinkosähkön järkevyydestä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miltä pankilta näin hyvän diilin saa ja onko ihan yleinen tarjous?
En tiedä tästä, mutta myös ainakin Lumme Energia tarjoaa aurinkovoimaloihin kulutonta ja korotonta maksuaikaa. Hinnatkin yllättävän vähän pielessä versus paikalliset aurinkosähköfirmat.

Olisiko se sitten niin, että EU-taksonomia alkaa valua kuluttajienkin lainoituksiin, eli jossain rahoitusmarkkinoiden uumenissa on sijoitustuote vihreälle pikkurahalle. Hyvä juttu tietysti.
 

Freewind

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Miltä pankilta näin hyvän diilin saa ja onko ihan yleinen tarjous?

Ja kiinnostaisi myöskin @Tadu järjestelmä ja toteutunut sähköntuotto esim. vuositasolla.

Joskus aikanaan noita paneeleita laskeskelin ja silloin sain tulokseksi että takaisinmaksuaika olisi ollut lähempänä 20v omalla rahallakin, siihen korot päälle niin en nähnyt mitään järjeä. Sittemmin paneelit ovat kehittyneet ja halventuneet ja sähkön hinta noussut, lisäksi taloon tullut sähköauto joka mahdollistaa kesällä suuremman siivun käyttämisen itse niin nyt voisi tehdä uuden laskelman aurinkosähkön järkevyydestä.
Tämä tuli säästöpankista. En tiedä onko muille kuin pidempiaikaisille asiakkaille, kun tarjosivat pankin sisäisen viestinnän kautta. Muistaakseni pari vuotta sitten oli sama tarjous mutta silloin en vielä tarttunut. Itselläni houkuttaa tuo vaihtoehto että siirtyisi pörssisähköasiakkaaksi ja tuottaisi kesäaikaan oman sähkön suurimmalta osin itse. Vielä kun on tuttu sähköasentaja joka laittaisi paneelit niin olisi aika helppo hänen kanssaan kasata itselle sopiva paketti.
 

444

Jäsen
En ole @Tadu mutta voin vastata omasta puolestani. Mä tilasin syksyllä 2020 katolle 22x335Wp paneeleita hintaan 6800€. Vuosituotto on ollut kokonaisina vuosina 6,1-6,5 MWh. Suuntana eteläkaakko. Maalis-syyskuussa noista on käytännössä hyötyä, muun osan ajasta lähinnä koristeena.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
En ole @Tadu mutta voin vastata omasta puolestani. Mä tilasin syksyllä 2020 katolle 22x335Wp paneeleita hintaan 6800€. Vuosituotto on ollut kokonaisina vuosina 6,1-6,5 MWh. Suuntana eteläkaakko. Maalis-syyskuussa noista on käytännössä hyötyä, muun osan ajasta lähinnä koristeena.
Mihin hintaan tuota myydään eteenpäin? Eli myydäänkö samalla hinnalla, kun tuotetaan vai poimiiko keskihinnan tietyltä ajanjaksolta tms? Viimeisen vuoden päivätuntien keskihinta on ollut 7,93 snt/kWh niin vuositilitys parhaimmillaan 515,45 € eli break-even ~ 13-14 vuotta samalla hinnalla & tuotolla, jos paneeleihin ei kuulu mitään ylläpitokuluja. Menikö oikein?
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole @Tadu mutta voin vastata omasta puolestani. Mä tilasin syksyllä 2020 katolle 22x335Wp paneeleita hintaan 6800€. Vuosituotto on ollut kokonaisina vuosina 6,1-6,5 MWh. Suuntana eteläkaakko. Maalis-syyskuussa noista on käytännössä hyötyä, muun osan ajasta lähinnä koristeena.

Noissa järjestelmissä ei ilmeisesti ole minkäänlaista varastointia? Tiedätkö/osaatko arvioida kuinka ison osan tuotosta olet pystynyt käyttämään itse ja kuinka iso osa on mennyt myyntiin ja millä hinnalla?

E:
Mihin hintaan tuota myydään eteenpäin? Eli myydäänkö samalla hinnalla, kun tuotetaan vai poimiiko keskihinnan tietyltä ajanjaksolta tms? Viimeisen vuoden päivätuntien keskihinta on ollut 7,93 snt/kWh niin vuositilitys parhaimmillaan 515,45 € eli break-even ~ 13-14 vuotta samalla hinnalla & tuotolla, jos paneeleihin ei kuulu mitään ylläpitokuluja. Menikö oikein?

Siirtokustannukset kaiketi säästää myös ainakin itse käytetyn sähkön osalta, mutta miten myydyn sähkön osalta käy?
 
Viimeksi muokattu:

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikö se mene pörssin hinnan mukaan ja tietenkin välittävä yhtiö ottaa omansa välistä? Ja jos sattuu todella tuulinen aurinkoinen päivä, niin yhtälö saattaa mennä pakkasen puolelle myös paneelien omistajan osalta hetkellisesti, kun pörssisähkö menee miinuksen puolelle?
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Siirtokustannukset kaiketi säästää myös ainakin itse käytetyn sähkön osalta, mutta miten myydyn sähkön osalta käy?
Totta - toi ns. annettuna tuleva maksu unohtuu aina. Toisaalta olisi melko omituinen tulomalli, jos sähkönsiirrosta ulospäin saisi tuloutuksia, kun siinäkin rasitetaan sähköverkkoa (mikä on yksi osa-alue, jota varten tuota kerätään). Eli säästää sähkönsiirrossa, kun käyttää itse muttei myynnissä ainakaan hyödytä.

Nopealla silmäyksellä sähkönsiirto on n. ~ 3-4 snt/kWh. Jos ajatellaan, että myy kaiken ulos niin tulot 0,075 € (7,93 - 0,43 (välittäjä)) * 6500 - 0,035 * 6500 (sähkönsiirron kustannus, kun ei käytä itse) niin break even on tuolloin vasta 24 vuodessa. Tällä tavalla olen joskus aiemminkin tämän nopeasti järkeillyt, mutta pakko olla jokin komponentti, jota en huomioi. Etenkin, kun sähkö on ollut viime aikoina kalliimpaa ja paneeleja on juuri suositeltu sen johdosta.

Halvemman sähkön aikana break even olisi vielä kauempana tulevaisuudessa, joten mitä lasken väärin?

Paras olisi, jos saa käytettyä kaiken itse. Tuolloin maksaisi itsensä säästöinä (7,93 + marginaali ja sähkönsiirto ~3,5) takaisin 10 vuodessa, mutta kuinka realistista tämä on? Eli kuinka paljon paneelit tuottavat keskimäärin aurinkoisella säällä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Totta - toi ns. annettuna tuleva maksu unohtuu aina. Toisaalta olisi melko omituinen tulomalli, jos sähkönsiirrosta ulospäin saisi tuloutuksia, kun siinäkin rasitetaan sähköverkkoa (mikä on yksi osa-alue, jota varten tuota kerätään). Eli säästää sähkönsiirrossa, kun käyttää itse muttei myynnissä ainakaan hyödytä.

Nopealla silmäyksellä sähkönsiirto on n. ~ 3-4 snt/kWh. Jos ajatellaan, että myy kaiken ulos niin tulot 0,075 € (7,93 - 0,43 (välittäjä)) * 6500 - 0,035 * 6500 (sähkönsiirron kustannus, kun ei käytä itse) niin break even on tuolloin vasta 24 vuodessa. Tällä tavalla olen joskus aiemminkin tämän nopeasti järkeillyt, mutta pakko olla jokin komponentti, jota en huomioi. Etenkin, kun sähkö on ollut viime aikoina kalliimpaa ja paneeleja on juuri suositeltu sen johdosta.

Halvemman sähkön aikana break even olisi vielä kauempana tulevaisuudessa, joten mitä lasken väärin?
Sähköveron säästää myös. Eli siirron lisäksi 2,79 snt per kwh. Vai sisällytitkö sen tuohon 3-4 snt siirtomaksuun?

Mutta jos et itse pysty paneelien sähköä käyttämään (=lataamaan) sähköauton akkuun, niin tuskinpa kannattaa.

En ole @Tadu mutta voin vastata omasta puolestani. Mä tilasin syksyllä 2020 katolle 22x335Wp paneeleita hintaan 6800€. Vuosituotto on ollut kokonaisina vuosina 6,1-6,5 MWh. Suuntana eteläkaakko. Maalis-syyskuussa noista on käytännössä hyötyä, muun osan ajasta lähinnä koristeena.
Mulla on samaan suuntaan 2023 tammikuussa asennettu 14 x 415(?) kw -paneelia, joiden pitäisi olla jotain "uusinta uutta teknologiaa" for sure. Vuosituotto oli viime vuonna 5,27 MWh. Maksoin jotain 8xxx euroa niistä miinus kotitalousvähennys (1500(?) eur).

Takaisinmaksuaika riippunee eniten siitä, että pystyykö lataamaan sähköautoa aurinkosähköllä viikonloppuisin, jolloin pörssisähkö on yleensä ilmaista eikä myydystä aurinkosähköstä saa mitään hyötyä silloin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siirtokustannukset kaiketi säästää myös ainakin itse käytetyn sähkön osalta, mutta miten myydyn sähkön osalta käy?
Ei myydystä sähköstä makseta siirtomaksua. Siirtomaksun maksaa sähkön käyttäjä, ei tuottaja. Jos pientuottaja maksaisi tulisi tuplamaksu.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ulkomuistista: Meillä tuotanto vuodessa n. 4000 kWh, josta suunnilleen puolet omaan käyttöön. Säästö koostuu sähköenergian, siirron ja veron yheteishinnasta, joka on meillä 8,64c + 5,62c + 2,79c x 2000 kWh = 341€/vuosi. Lisäksi myydystä sähköstä tulee pörssisähkön hinnan verran hyvitystä, joka on vaihdellut 60 - 150 euron välillä.

Tekemällä kalliimman sopparin takaisinmaksuaika lyhenee ;)
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän varsinaisen takaisinmaksuajan lisäksi paneelit lisää yleensä asunnon varsinaista arvoa ja halukkuutta lisää kuten vaikka palju kesämökillä vaikka kukin pystyisi semmoisen kuitenkin ostamaan milloin tahansa itsekin myöhemmin vaikka ostohetkellä ei olisi.
 

444

Jäsen
Mihin hintaan tuota myydään eteenpäin? Eli myydäänkö samalla hinnalla, kun tuotetaan vai poimiiko keskihinnan tietyltä ajanjaksolta tms? Viimeisen vuoden päivätuntien keskihinta on ollut 7,93 snt/kWh niin vuositilitys parhaimmillaan 515,45 € eli break-even ~ 13-14 vuotta samalla hinnalla & tuotolla, jos paneeleihin ei kuulu mitään ylläpitokuluja. Menikö oikein?
Pörssin mukaan myydään eteenpäin. Välillä on hyviä päiviä, välillä vähemmän hyviä. Kesällä 2022 sähkö oli niin kallista, että tuolla pääsi melkein tienaamaan.
Noissa järjestelmissä ei ilmeisesti ole minkäänlaista varastointia? Tiedätkö/osaatko arvioida kuinka ison osan tuotosta olet pystynyt käyttämään itse ja kuinka iso osa on mennyt myyntiin ja millä hinnalla?

E:


Siirtokustannukset kaiketi säästää myös ainakin itse käytetyn sähkön osalta, mutta miten myydyn sähkön osalta käy?
Mitään varastointia ei ole. Tuohon aikaan ainakin akut olisivat maksaneet niin älyttömästi, ettei olisi tullut kannattavaksi ikinä.
Omaan käyttöön menee lonkalta ammuttuna noin puolet; loka-huhtikuussa melkein kaikki ja touko-syyskuussa vähemmän, kun lämmitys on pois päältä. Lämminvesivaraaja toki lämmittää myös päivisin, joten se haukkaa ison siivun.

Käytännössä säästö koostuu siis myydystä sähköstä + itse käytetyn sähkön osalta siirrosta ja veroista ja itse sähköstä. Oma soppari on tällä hetkellä 7,9x snt/kWh.
Kyllähän varsinaisen takaisinmaksuajan lisäksi paneelit lisää yleensä asunnon varsinaista arvoa ja halukkuutta lisää kuten vaikka palju kesämökillä vaikka kukin pystyisi semmoisen kuitenkin ostamaan milloin tahansa itsekin myöhemmin vaikka ostohetkellä ei olisi.
Tämäkin lienee totta, mutta itse en oleta näistä suuremmin hyötyväni, jos joskus muutan täältä pois.

Joskus pari vuotta sitten jaksoin laskea tämän kaiken hyvinkin tarkasti auki, ja silloin break even olisi mennyt jossain n. 10 vuoden kohdalla, ehkä vähän alle. Itse sain maksettua järjestelmän omalla rahalla, joten rahoituskuluja ei ole rasittamassa. Ja tuskin olisin osannut sitä rahaa paremminkaan käyttää.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ulkomuistista: Meillä tuotanto vuodessa n. 4000 kWh, josta suunnilleen puolet omaan käyttöön.
Tuotanto on samaa luokkaa kuin itselläni ja kun kotietätyötä tekee meillä kaksi, tulee sähköstä käytettyä itse yli puolet. Sähkönmyynnin varaan ei kannata takaisinmaksuaikoja laskea.

Boileri ja kosteiden tilojen lattialämmitys on ajastettu päiväaikaan, eikä (kiitos Elenian relesäätöjen) ajastuksiin tarvinnut erillistä ajastinta. Oman käytön osuutta voisi lisätä vielä kulutusmittareilla (kuten Shelly) ja mitata verkkoon menevän ylijäämäsähkön määrää reaaliajassa ja säätää releitä tai termostaatteja, mutta en itse saanut sähkäritöille plus Shellyille fiksua takaisinmaksuaikaa.

Sähköauto lienee se seuraava ostos, jolloin (kiitos kotietäilyn) akku voi latautua kotitalon pihassa. Ehkä sähköauton myötä on omillaan alle kymmenessä vuodessa, mutta silloin onkin aika valmistautua invertterin (takuu 10 vuotta) uusintaan...

ed: poistettu kesäsähkön hinta-arvailut
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös