Mitä sähköä?

  • 851 562
  • 6 681

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Heillä oli tuo 6 kk lykkäysmahdollisuus hetken aikaa, sehän oli n. kaikilla palstoilla esillä. Poistui samana päivänä kun huomasivat virheensä.

Riskien hallintaa?

Itsellä sellainen tuntuma edelleen että ei tuo nyt niin huono diili ole yhtiöllekään. Esim. futuurit tällä hetkellä (tai 3.4) Q4/2024 on 5,93snt/kWh ja Q1/2025 on 7,93snt/kWh.

Jos ensi talvi on lauhempi ja kestoltaan lyhyempi ja vehkeet pelaa niin pörssisähkö voi jäädä yllättävän alhaiseksi. Tietenkin voi käydä myös päinvastoin, mutta ei kai se talvi paljon pidempi ja kylmempi voi olla kuin 2023-2024. Eihän?

Edit:
10/2023-03/2024 (lämmityskausi) itsellä:
11021kWh, ka. 6,20snt/kWh,
(mukana Black Friday ja 2e tuntihinnat joten markkinahäiriöt menivät 1-1)

Ensi talvena yritetään päästä tuon alle.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Riskien hallintaa?

Itsellä sellainen tuntuma edelleen että ei tuo nyt niin huono diili ole yhtiöllekään. Esim. futuurit tällä hetkellä (tai 3.4) Q4/2024 on 5,93snt/kWh ja Q1/2025 on 7,93snt/kWh.
Se on ihan ymmärrettävää jos juuri Lumme on varovainen, heillä oli juuri vekkuliin aikaan paljon tarjoushinnoilla houkuteltuja määräaikaisia asiakkaita ja sitten kävi näin: Sähköyhtiö teki kymmenien miljoonien tappiot kiinteän hinnan sopimuksilla – "Keulavisiiri raollaan kohti hyökyaaltoa", kuvailee toimitusjohtaja
"– Sähkönmyynnin kasvutavoitteesta on luovuttu ja siirrytty kannattavuuden parantamiseen."
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Täällä nyt paljon on puntaroitu asiaa pörssisähkö vs. kiinteä sopimus.

Omasta puolestani sähkölämmitteisessä rivarissa (10-12k kwh) asuvana, maksan mielummin sitä "ylihintaa" sekä vakuutusta eikä turhaan tarvitse veivailla piikkien aikaan. Toki hinnat muuttuu, mutta tällä hetkellä kun oma määräaikaisuus on elokuussa umpeutumassa (8,99c/kwh), jos kiinteän hinnan pitkäksi aikaa saan alle 7c/kwh, todennäköisesti sen lyön lukkoon.

Tässä nyt muuten on ihan hyvät näkymät jotta hinta vielä tulee putoamaan, mutta se on yksi kaasuputken rikkoutuminen ja taas on hinnat nousussa. Vähän nytkin houkuttaisi paikalliselta Oomilta lyödä 7,89c/2v lukkoon, mutta en ole vielä uskaltanut hintojen laskua odotellessa.

Reilu vuosi sitten makseltiin vielä 12c/kwh, kiitos Oomin vaihtoturvan putosi edes kympin alle. Olisi kiva saada toki alkamaan kutosella.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ei olisi sähköautoa eikä poreallasta niin varmaan kiinteään taipuisin minäkin jos niitä alkaa siinä kuuden - seiskan pintaan saamaan. Mutta kun on niin nuo sähkösyöpöt kun hoitaa pörssisähköllä öisin/halvoilla tunneilla on säästö huomattava verrattuna kiinteään.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä nyt muuten on ihan hyvät näkymät jotta hinta vielä tulee putoamaan, mutta se on yksi kaasuputken rikkoutuminen ja taas on hinnat nousussa. Vähän nytkin houkuttaisi paikalliselta Oomilta lyödä 7,89c/2v lukkoon, mutta en ole vielä uskaltanut hintojen laskua odotellessa.

Ei kai kaasuputken rikkoutumisella pitäisi olla Suomen sähkönhintaan juuri mitään merkitystä. Viimeksi teki hetkellisen nousun futuureihin, muttei päivän hintoihin mitenkään. Futuurimuutoskin oli liki täysin yleisen epävarmuuden kasvua, eli ajatus siitä jos sähkölinjoihin iskettäisiin vastaavasti. Kaasun osuus Suomen sähköntuotannossa on olematon.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Ei kai kaasuputken rikkoutumisella pitäisi olla Suomen sähkönhintaan juuri mitään merkitystä. Viimeksi teki hetkellisen nousun futuureihin, muttei päivän hintoihin mitenkään. Futuurimuutoskin oli liki täysin yleisen epävarmuuden kasvua, eli ajatus siitä jos sähkölinjoihin iskettäisiin vastaavasti. Kaasun osuus Suomen sähköntuotannossa on olematon.
Kyllä tuo putken rikkoutuminen nimenomaan viimeksi nosti välittömästi määräaikaisten sopimusten hintoja.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kaasun osalta Keski-Euroopan maat ovat alkaneet Putinin toimien myötä pitämään paljon runsaampia kaasuvarantoja, eli heillä on puskuria jos nyt jokin ongelma tulisi. Silloin 2022 aikoihin ei pahemmin ollut puskureita, ja tuolloin äkkinäinen toimitusongelma teki heti kaasupulan, mikä näkyi kaasun hinnassa ja siten sähkönhinnassa. Nyt vaikutus olisi paljon pienempi, mikäli ongelmia tulisi.

Sinällään ollut vain hyvä, että tuli tällainen pakotettu irtaantuminen Venäjän energiasta, koska tilalle on tullut paljon päästövapaampaa ja omaa tuotantoa moniin maihin. Pitkässä juoksussa paljon parempi suunta tämä ja saattaa olla jopa halvempikin jahka alkushokki on takana.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä tuo putken rikkoutuminen nimenomaan viimeksi nosti välittömästi määräaikaisten sopimusten hintoja.

Paino sanalla MÄÄRÄAIKAISTEN. Vähän pystyi hinaamaan epävarmuudella hintoja ylös, vaikka oikeasti sillä ei ollut mitään merkitystä oikeaan (pörssi) hintaan. Tätähän tämä ollut viimeiset pari vuotta. Ja miksi ei olisi kun noitakin ihmiset ostaa.

Huomenna ihan kivat hinnat taas vaikka OL3 alhaalla ja arkipäivä. Eikä edes lakkoja (teollisuuskin kuluttaa). Vai mitä @Tadu ?

Saa nähdä kuinka paljon huomenna ja ylihuomenna seisotetaan ropelleja kun ei vaan ole kulutusta edes näissä olosuhteissa.

Edit: vai puhuttiinko tässä tuon isomman kaasuputken posahduksesta. Itse ajattelin että kysymys oli Viron ja Suomen välisten linjojen vikaantumisista, milloin mistäkin syystä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Paino sanalla MÄÄRÄAIKAISTEN. Vähän pystyi hinaamaan epävarmuudella hintoja ylös, vaikka oikeasti sillä ei ollut mitään merkitystä oikeaan (pörssi) hintaan. Tätähän tämä ollut viimeiset pari vuotta. Ja miksi ei olisi kun noitakin ihmiset ostaa.

Huomenna ihan kivat hinnat taas vaikka OL3 alhaalla ja arkipäivä. Eikä edes lakkoja (teollisuuskin kuluttaa). Vai mitä @Tadu ?

Saa nähdä kuinka paljon huomenna ja ylihuomenna seisotetaan ropelleja kun ei vaan ole kulutusta edes näissä olosuhteissa.
Kyllä, ja itsehän määräaikaisiin viittasinkin, joskaan en ilmeisesti tarpeaksi selkeästi. Toki pörssisähköstä jos olisi ollut puhetta, niin sitten ei varmaankaan paikkansapitävä olisi tuo lausumani ollut.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomenna ihan kivat hinnat taas vaikka OL3 alhaalla ja arkipäivä. Eikä edes lakkoja (teollisuuskin kuluttaa). Vai mitä @Tadu ?
On toki. Enhän mä nyt siitä eri mieltä ole. Toivoisin, että itselläkin olisi pörssi, mutta vielä syksyyn on se kallis määräaikainen, jonka otin kesällä 2022. :)

Itsekin menen ensi talven pörssillä ellei löydy hyvänhintaista 6 kk diiliä.

Parashan olisi itselle 3kk kiinteähintainen diili joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muuten pörssi, mutta sellainen olisi varmaan aika huono bisnes sähköyhtiölle.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
On toki. Enhän mä nyt siitä eri mieltä ole. Toivoisin, että itselläkin olisi pörssi, mutta vielä syksyyn on se kallis määräaikainen, jonka otin kesällä 2022. :)

Kunhan pääsin sanomaan, kun viimeksi oli se maaginen eiarkipäivä-sunnuntai. Puolitosissani tässä, mutta senhän varmasti tiesit. Mutta tulkoot tuo ilmi kun kaikki eivät varmaan tiedä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paino sanalla MÄÄRÄAIKAISTEN.
Ja toistaiseksi voimassaolevien.

Määräaikaisista toki @Jyyd puhuikin.
Ja tuoltahan sen määräaikaisten hintakehityksen näkee:
On siellä pieni nousu sekä määräaikaisissa että toistaiseksi voimassa olevissa 1.11.2023 mutta se on luokkaa 1snt/kWh tai alle, joka voi olla syksylle aika tyypillinen nousu muutenkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jyyd

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Parashan olisi itselle 3kk kiinteähintainen diili joulukuun alusta helmikuun loppuun ja muuten pörssi, mutta sellainen olisi varmaan aika huono bisnes sähköyhtiölle.

Kulutusvaikutuksella näitä toki saat muutamalta firmalta, mutta puhtaan kiinteänähän noin lyhyitä - mihinkään vuoden aikaan - ei ole mitään järkeä myydä kenenkään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kulutusvaikutuksella näitä toki saat muutamalta firmalta, mutta puhtaan kiinteänähän noin lyhyitä - mihinkään vuoden aikaan - ei ole mitään järkeä myydä kenenkään.
Oon sen verran yksinkertainen etten ymmärrä tuon kulutusvaikutuksen hinnanmuodostusta, niin se ei oikein houkuttele…
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Oon sen verran yksinkertainen etten ymmärrä tuon kulutusvaikutuksen hinnanmuodostusta, niin se ei oikein houkuttele…

Se on pörssisähkö sillä ennalta määrätyllä keskihinnalla mikä aidossa pörssisähkössä tuppaa olemaan noiden sopimusten hintoja alempi. Mulla on tuo ollut viime kesästä ja ainoastaan joulu-tammikuussa pörssin keskihinta oli yli 8.66. Kahtena kuukautena olen voittanut, toki kulutusta silloin reilusti niin jonkun verran. Silti nyt 7 kuukautta olen hävinnyt kun välillä keskihinta pörssissä puolet tuosta.

Ei valtavasti mutta hieman. Kulutusvaikutus varmistaa vain sen ettei sähkö ole koskaan halpaa, ei toki poikkeuspäivinä sikakallistakaan.
 

Outsider

Jäsen
Nyt kun lämmityskausi alkaa pikkuhiljaa olla taputeltu, niin karkeasti laskien/tulevaa kulutusta arvioiden vähän vajaassa neljässä sentissä menee raja toiselle puoliskolle mikä ratkaisee kumpaan suuntaan määräaikainen kääntyy verrattuna pörssiin. Jos sähkönhinta olisi seuraavat puolivuotta nollassa*, niin vuositasolla tulisi takkiin n. 200€, joten ei tässä nyt huonoimmillaankaan kovin suuria summia pääse häviämään. Toki sitten on vielä se seuraava vuosi jäljellä, mutta sen jälkeenhän sitä pääsee kaikesta päätellen vaihtamaan halvempaan.

*Miinukselle keskiarvo tuskin painuu edes lämmityskauden ulkopuolella.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Nyt kun lämmityskausi alkaa pikkuhiljaa olla taputeltu, niin karkeasti laskien/tulevaa kulutusta arvioiden vähän vajaassa neljässä sentissä menee raja toiselle puoliskolle mikä ratkaisee kumpaan suuntaan määräaikainen kääntyy verrattuna pörssiin. Jos sähkönhinta olisi seuraavat puolivuotta nollassa*, niin vuositasolla tulisi takkiin n. 200€, joten ei tässä nyt huonoimmillaankaan kovin suuria summia pääse häviämään. Toki sitten on vielä se seuraava vuosi jäljellä, mutta sen jälkeenhän sitä pääsee kaikesta päätellen vaihtamaan halvempaan.

*Miinukselle keskiarvo tuskin painuu edes lämmityskauden ulkopuolella.

Niin kuukausitasolla puhutaan käytännössä kympistä/parista suuntaansa joten jos sopimuksia saa on ne hybridejä tai kiinteitä jonnekin 7-8 sentin hintaan valinta on aika yhdentekevä. Sen moni mielenrauhasta maksaa ja pörssiläisistä moni tykkääkin puljaamisista. Sitten jos ihan sähköautokin on niin onhan se reteetä ladata sitä monesti lähes ilmaisilla hinnoilla öisin mitä lämmityskauden ulkopuolella usein on.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nyt kun lämmityskausi alkaa pikkuhiljaa olla taputeltu, niin karkeasti laskien/tulevaa kulutusta arvioiden vähän vajaassa neljässä sentissä menee raja toiselle puoliskolle mikä ratkaisee kumpaan suuntaan määräaikainen kääntyy verrattuna pörssiin. Jos sähkönhinta olisi seuraavat puolivuotta nollassa*, niin vuositasolla tulisi takkiin n. 200€, joten ei tässä nyt huonoimmillaankaan kovin suuria summia pääse häviämään. Toki sitten on vielä se seuraava vuosi jäljellä, mutta sen jälkeenhän sitä pääsee kaikesta päätellen vaihtamaan halvempaan.

*Miinukselle keskiarvo tuskin painuu edes lämmityskauden ulkopuolella.

Ja eikös tämä ollut edelleenkin niin että nyt kun on ollut kiinteä niin sähköautoakin ladataan silloin kuin huvittaa eikä silloin kuin halpaa, kuten 99% pörssisähkössä olevat sähköauton omistajat tekevät. Ja se noissa sinun luvuissasi mukana.

Ja vääristää mielestäni vertailua melkoisesti. Toki tämä vain oma mielipiteeni. Pörssisähkössä varmasti saisit tuota eroa isommaksi, kun sähköautonkin muistaakseni omistit.

Poika tuli kylään ja ensimmäinen sähkölaskukin oli tullut. 8,03snt/kWh marginaaleineen tuli keskihinnaksi maaliskuussa kerrostaloyksiössä ihan yhtään mitään kohdentamatta. Kulutustakin käytännössä silloin kun "kallista" eli päiväsaikaan. Huhtikuun uskoisin olevan ainakin nyt arvioituna selkeästi halvempi.
 

Outsider

Jäsen
Ja eikös tämä ollut edelleenkin niin että nyt kun on ollut kiinteä niin sähköautoakin ladataan silloin kuin huvittaa eikä silloin kuin halpaa, kuten 99% pörssisähkössä olevat sähköauton omistajat tekevät. Ja se noissa sinun luvuissasi mukana.

Ja vääristää mielestäni vertailua melkoisesti. Toki tämä vain oma mielipiteeni. Pörssisähkössä varmasti saisit tuota eroa isommaksi, kun sähköautonkin muistaakseni omistit.

Poika tuli kylään ja ensimmäinen sähkölaskukin oli tullut. 8,03snt/kWh marginaaleineen tuli keskihinnaksi maaliskuussa kerrostaloyksiössä ihan yhtään mitään kohdentamatta. Kulutustakin käytännössä silloin kun "kallista" eli päiväsaikaan. Huhtikuun uskoisin olevan ainakin nyt arvioituna selkeästi halvempi.

Pörssisähköläisten juttuja nämä huvikseen sähkön käyttämiset. Sähköautoa ladataan silloin kun on tarve, ei silloin kun huvittaa. Samaan tapaan tuossa toki olisi mahdollista säästää kuin kaikessa muussakin, enkä sitä ole missään vaiheessa kiistänytkään, mutta kuten olen jo aiemmin perustellut, niin säästöt ovat niin marginaalisia, ettei vaan maksa vaivaa. Jos mahdollinen säästö on kuukausitasolla luokkaa yksi lounas lounasravintolassa, niin 100/100 jätän jälkimmäisen väliin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pörssisähköläisten juttuja nämä huvikseen sähkön käyttämiset. Sähköautoa ladataan silloin kun on tarve, ei silloin kun huvittaa. Samaan tapaan tuossa toki olisi mahdollista säästää kuin kaikessa muussakin, enkä sitä ole missään vaiheessa kiistänytkään, mutta kuten olen jo aiemmin perustellut, niin säästöt ovat niin marginaalisia, ettei vaan maksa vaivaa. Jos mahdollinen säästö on kuukausitasolla luokkaa yksi lounas lounasravintolassa, niin 100/100 jätän jälkimmäisen väliin.

No mä luulen, että säästö tässä tapauksessa olisi enemmän kun yksi lounas kuukaudessa lounasravintolassa. Eikä sitä sähköä huvikseen käytetä kun on tuo siirtomaksukin, mutta ei kai sitä tyhmä tarvitse olla.

Joku pörssisähkössä oleva sähköauton omistaja varmasti osaa laskea paremmin, mutta jos nyt kuvitellaan, että olet ollut koko lämmityskauden kiinteässä (oliko 7,99snt/kWh) määräaikaisessa hinnassa ja ladannut autoasi pääosin iltapäivällä/illalla kun olet tullut kotiin, jolloin hinta yleensä ollut reilustikin keski-arvoa korkeammalla, niin totta kai se vääristää tuota sanomaasi, jos kerrot että "voitat" tai "häviät" tai "säästät" summan x. (ilmeisesti katsonut verrokkiluvut suoraan Fingridin datahubista + liukurin laskuri). Verrattua siihen, että laitat sen auton lataamaan kun hinta on vaikkapa 10-20% siitä mitä se on kun sinä lataat. Toki voit sanoa, että sähköautoa ladataan silloin kun on tarve, mutta jos käytät sitä päivällä niin sama kai se on, lataatko sitä klo 19-24, vai 01-06? Tai mitä auton lataaminen nyt kestää? Ja kai nyt noihin löytyy ajastimia, mihin aikaan alkaa lataamaan. Ettei tarvitse yöllä nousta.

Ja kun sähköauton lataamisessa ei kai kuukausitasolla puhuta parista hassusta kilowatista vaan sadoista tai jopa nelinumeroisesta luvusta (näin olen ymmärtänyt) niin kai sillä on väliä käyttääkö laskussa omaa hintaasi vai sitä hintaa mitä se voisi olla. Useasti jopa 0. Ainakin jos haluaa uskottavasti perustella ja vertailla eri sopimusmuotoja. Esim. tammikuussa oli päiviä kun yöllä hinta oli muutama sentti per kWh ja päivän korkeimmat hinnat useita kymmeniä senttejä. Onhan sillä eroa kumpaa vertaa sinun lukemaasi (7,99snt/kWh)

Enhän minäkään voi sanoa, että sain tuotteen X halvalla Markulta hintaan 500e, kun Pekalla maksoi 600e. Unohtaen sen, että postilaatikossa oli viikko sitten lappu, jossa Pete sanoi häneltä saavan ne hintaan 200e.

Tai voin toki, mutta ei sillä huijaa ketään. Itseään toki voi aina koittaa kusettaa.

Vai onko se urbaani legenda, että sähköauton omistaja voi säästää reilusti pörssisähkössä? Ehkä joku palstalainen tulee tätä avaamaan? Itse kuvitellut, että sillä säästää reilusti, kun lataa järkevästi (halvat tunnit huomioiden) silloin kun on tarve.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No mä luulen, että säästö tässä tapauksessa olisi enemmän kun yksi lounas kuukaudessa lounasravintolassa. Eikä sitä sähköä huvikseen käytetä kun on tuo siirtomaksukin, mutta ei kai sitä tyhmä tarvitse olla.

Joku pörssisähkössä oleva sähköauton omistaja varmasti osaa laskea paremmin, mutta jos nyt kuvitellaan, että olet ollut koko lämmityskauden kiinteässä (oliko 7,99snt/kWh) määräaikaisessa hinnassa ja ladannut autoasi pääosin iltapäivällä/illalla kun olet tullut kotiin, jolloin hinta yleensä ollut reilustikin keski-arvoa korkeammalla, niin totta kai se vääristää tuota sanomaasi, jos kerrot että "voitat" tai "häviät" tai "säästät" summan x. (ilmeisesti katsonut verrokkiluvut suoraan Fingridin datahubista + liukurin laskuri). Verrattua siihen, että laitat sen auton lataamaan kun hinta on vaikkapa 10-20% siitä mitä se on kun sinä lataat. Toki voit sanoa, että sähköautoa ladataan silloin kun on tarve, mutta jos käytät sitä päivällä niin sama kai se on, lataatko sitä klo 19-24, vai 01-06? Tai mitä auton lataaminen nyt kestää? Ja kai nyt noihin löytyy ajastimia, mihin aikaan alkaa lataamaan. Ettei tarvitse yöllä nousta.

Ja kun sähköauton lataamisessa ei kai kuukausitasolla puhuta parista hassusta kilowatista vaan sadoista tai jopa nelinumeroisesta luvusta (näin olen ymmärtänyt) niin kai sillä on väliä käyttääkö laskussa omaa hintaasi vai sitä hintaa mitä se voisi olla. Useasti jopa 0. Ainakin jos haluaa uskottavasti perustella ja vertailla eri sopimusmuotoja. Esim. tammikuussa oli päiviä kun yöllä hinta oli muutama sentti per kWh ja päivän korkeimmat hinnat useita kymmeniä senttejä. Onhan sillä eroa kumpaa vertaa sinun lukemaasi (7,99snt/kWh)

Enhän minäkään voi sanoa, että sain tuotteen X halvalla Markulta hintaan 500e, kun Pekalla maksoi 600e. Unohtaen sen, että postilaatikossa oli viikko sitten lappu, jossa Pete sanoi häneltä saavan ne hintaan 200e.

Tai voin toki, mutta ei sillä huijaa ketään. Itseään toki voi aina koittaa kusettaa.

Vai onko se urbaani legenda, että sähköauton omistaja voi säästää reilusti pörssisähkössä? Ehkä joku palstalainen tulee tätä avaamaan? Itse kuvitellut, että sillä säästää reilusti, kun lataa järkevästi (halvat tunnit huomioiden) silloin kun on tarve.
Tässä sulla on vahva pointti kyllä. Mä en edes viitsi laittaa omia kulutuslukemiani tuohon laskuriin nähdäkseni kannattaisiko pörssisähkö, koska olen edeltävät vuodet ladannut sähköautoa milloin haluan. Pörssisähkössä lataisin varmasti öisin tai kesällä aurinkoenergialla päivisin (tämän teen toki nytkin).
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tässä sulla on vahva pointti kyllä. Mä en edes viitsi laittaa omia kulutuslukemiani tuohon laskuriin nähdäkseni kannattaisiko pörssisähkö, koska olen edeltävät vuodet ladannut sähköautoa milloin haluan. Pörssisähkössä lataisin varmasti öisin tai kesällä aurinkoenergialla päivisin.

Niin tai toki voit laittaa, mutta en usko että se kertoo sinulle yhtään mitään siitä kumpi on sinulle parempi sopimusmuoto. Eikä sillä tiedolla varmasti mitään kannata perustella.

Paljonko muuten kuukausitasolla menee @Tadu sinulla kilowatteja auton lataamiseen? Kyllähän se määrä varmasti merkittävästi vaikuttaa koko talouden keskihintaan? Siis jos on/olisi pörssisähkössä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niin tai toki voit laittaa, mutta en usko että se kertoo sinulle yhtään mitään siitä kumpi on sinulle parempi sopimusmuoto. Eikä sillä tiedolla varmasti mitään kannata perustella.

Paljonko muuten kuukausitasolla menee @Tadu sinulla kilowatteja auton lataamiseen? Kyllähän se määrä varmasti merkittävästi vaikuttaa koko talouden keskihintaan? Siis jos on/olisi pörssisähkössä.
Riippuu tosi paljon kuukaudesta pitääkö minun ajella Helsinkiin toimistolle vai ei, ja lataanko ulkoisella laturilla missään. Hmm. Todella merkittävästihän se vaikuttaisi sähkön hintaan näin mutuna. Välillä tosin joutuisi varmasti lataamaan myös kalliina aikana, jos on esimerkiksi kaksi toimistopäivää putkeen. Silloin on pakko ladata yöllä, vaikka olisi kylmä yö ja pörssisähkö hintavaa.

Jos nyt lasketaan vaikka maltillisesti:
  • auto kuluttaa 20 kwh per 100 km (kesällä paljon vähemmän + aurinkopaneelit, mutta talvella enemmän)
  • 2000 ajokilometriä kuukaudessa
  • 20 x 20 = 400 kwh
Talvikuukauden kulutus sisältäen tuon auton latauksen on yleensä noin 2000 kwh, mutta tammikuu oli niin kylmä, että lähenteli jopa 3000 kwh. Toisaalta sähköautokin kulutti enemmän, koska oli kylmempi. Eli voisiko ajatella, että 1/5 meidän sähkön kulutuksesta on sähköauton lataamista. Talvella auto kuluttaa kyllä enemmän kuin 20 kwh ja lataamisessa menee käsittääkseni vähän sähköä hukkaan, eli todellinen luku voisi olla lähempänä 1/4?

Edit: @Tombe76 kesällä toki ajellaan yhtä lailla, mutta talon peruskulutus on pienempää, eli suhteessa sähköauton kulutus saattaa olla puoletkin yleisestä kulutuksesta. Toki meillä on ne aurinkopaneelit, jotka sitten taas tätä "vääristää".
 
Viimeksi muokattu:

Outsider

Jäsen
No mä luulen, että säästö tässä tapauksessa olisi enemmän kun yksi lounas kuukaudessa lounasravintolassa. Eikä sitä sähköä huvikseen käytetä kun on tuo siirtomaksukin, mutta ei kai sitä tyhmä tarvitse olla.

Joku pörssisähkössä oleva sähköauton omistaja varmasti osaa laskea paremmin, mutta jos nyt kuvitellaan, että olet ollut koko lämmityskauden kiinteässä (oliko 7,99snt/kWh) määräaikaisessa hinnassa ja ladannut autoasi pääosin iltapäivällä/illalla kun olet tullut kotiin, jolloin hinta yleensä ollut reilustikin keski-arvoa korkeammalla, niin totta kai se vääristää tuota sanomaasi, jos kerrot että "voitat" tai "häviät" tai "säästät" summan x. (ilmeisesti katsonut verrokkiluvut suoraan Fingridin datahubista + liukurin laskuri). Verrattua siihen, että laitat sen auton lataamaan kun hinta on vaikkapa 10-20% siitä mitä se on kun sinä lataat. Toki voit sanoa, että sähköautoa ladataan silloin kun on tarve, mutta jos käytät sitä päivällä niin sama kai se on, lataatko sitä klo 19-24, vai 01-06? Tai mitä auton lataaminen nyt kestää? Ja kai nyt noihin löytyy ajastimia, mihin aikaan alkaa lataamaan. Ettei tarvitse yöllä nousta.

Ja kun sähköauton lataamisessa ei kai kuukausitasolla puhuta parista hassusta kilowatista vaan sadoista tai jopa nelinumeroisesta luvusta (näin olen ymmärtänyt) niin kai sillä on väliä käyttääkö laskussa omaa hintaasi vai sitä hintaa mitä se voisi olla. Useasti jopa 0. Ainakin jos haluaa uskottavasti perustella ja vertailla eri sopimusmuotoja. Esim. tammikuussa oli päiviä kun yöllä hinta oli muutama sentti per kWh ja päivän korkeimmat hinnat useita kymmeniä senttejä. Onhan sillä eroa kumpaa vertaa sinun lukemaasi (7,99snt/kWh)

Enhän minäkään voi sanoa, että sain tuotteen X halvalla Markulta hintaan 500e, kun Pekalla maksoi 600e. Unohtaen sen, että postilaatikossa oli viikko sitten lappu, jossa Pete sanoi häneltä saavan ne hintaan 200e.

Tai voin toki, mutta ei sillä huijaa ketään. Itseään toki voi aina koittaa kusettaa.

Vai onko se urbaani legenda, että sähköauton omistaja voi säästää reilusti pörssisähkössä? Ehkä joku palstalainen tulee tätä avaamaan? Itse kuvitellut, että sillä säästää reilusti, kun lataa järkevästi (halvat tunnit huomioiden) silloin kun on tarve.

Olen aika varma, että olen tämän kertonut aiemminkin, mutta siltä varalta että muistan väärin: pörssisähkössä ollessa ohjasin lataukset gridio nimisellä sovelluksella, joka ohjasi lataukset automaattisesti halvimmille tunneille itse asetettujen rajojen sisällä. Suurimman osan ajasta toimi hienosti, mutta pari kertaa oli ongelmia. Näiden ongelmien kanssa olisi kyllä pystynyt elämään, jos saavutettu säästö olisi ollut merkityksellinen, mutta kun ei se vaan lopulta ollut, eikä muuksi muutu vaikka miten kovasti niin uskottelisi. Ei se kauheasti laskua maksaessa lohduta, että autoa on ladattu ”ilmaiseksi”, jos vastaavasti muusta kulutuksesta on maksanut enemmän. Jos ja kun esim. sinä saat myös muun kulutuksen ohjattua järkevästi halvoille tunneille, niin ilman muuta silloin se auton lataaminenkin on vaan selvää säästöä säästön päälle. Minä taas maksan vastaavasti jostain muusta enemmän, joten asia ei ole niin yksinkertainen. Minun liikkumisiani ohjaa ihan muut asiat kuin se onko sähkö jonain tammikuun yönä halpaa vai ei. Helposti varsinkin talvikaudella pikkuakkuinen auto pitää ladata kaksi kertaa vuorokaudessa ja minun normaalilla päivärytmillä se toinen lataus osuu iltapäivälle/alkuillalle, mutta edelleen, jos ei aja muuta kuin aamulla töihin ja illalla himaan, niin silloin lataa aina yöllä ja sillä selvä. Eikä minullakaan välttämättä tule edes ihan joka viikolle ”ylimääräisen” latauksen vaativaa ajoa, mutta sitten kun tarve tulee, niin priorisoin marginaalinen säästön edelle, että olen vapaa liikkumaan koska haluan.

Ei kukaan ole kiistämässä, etteikö se pörssisähkö olisi sinulle ja varmasti monelle muullekin paras, enkä usko, että tätä asiaa on näin vaikea ymmärtää, mutta jostain syystä siitä näköjään on pakko vängätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös