No mä luulen, että säästö tässä tapauksessa olisi enemmän kun yksi lounas kuukaudessa lounasravintolassa. Eikä sitä sähköä huvikseen käytetä kun on tuo siirtomaksukin, mutta ei kai sitä tyhmä tarvitse olla.
Joku pörssisähkössä oleva sähköauton omistaja varmasti osaa laskea paremmin, mutta jos nyt kuvitellaan, että olet ollut koko lämmityskauden kiinteässä (oliko 7,99snt/kWh) määräaikaisessa hinnassa ja ladannut autoasi pääosin iltapäivällä/illalla kun olet tullut kotiin, jolloin hinta yleensä ollut reilustikin keski-arvoa korkeammalla, niin totta kai se vääristää tuota sanomaasi, jos kerrot että "voitat" tai "häviät" tai "säästät" summan x. (ilmeisesti katsonut verrokkiluvut suoraan Fingridin datahubista + liukurin laskuri). Verrattua siihen, että laitat sen auton lataamaan kun hinta on vaikkapa 10-20% siitä mitä se on kun sinä lataat. Toki voit sanoa, että sähköautoa ladataan silloin kun on tarve, mutta jos käytät sitä päivällä niin sama kai se on, lataatko sitä klo 19-24, vai 01-06? Tai mitä auton lataaminen nyt kestää? Ja kai nyt noihin löytyy ajastimia, mihin aikaan alkaa lataamaan. Ettei tarvitse yöllä nousta.
Ja kun sähköauton lataamisessa ei kai kuukausitasolla puhuta parista hassusta kilowatista vaan sadoista tai jopa nelinumeroisesta luvusta (näin olen ymmärtänyt) niin kai sillä on väliä käyttääkö laskussa omaa hintaasi vai sitä hintaa mitä se voisi olla. Useasti jopa 0. Ainakin jos haluaa uskottavasti perustella ja vertailla eri sopimusmuotoja. Esim. tammikuussa oli päiviä kun yöllä hinta oli muutama sentti per kWh ja päivän korkeimmat hinnat useita kymmeniä senttejä. Onhan sillä eroa kumpaa vertaa sinun lukemaasi (7,99snt/kWh)
Enhän minäkään voi sanoa, että sain tuotteen X halvalla Markulta hintaan 500e, kun Pekalla maksoi 600e. Unohtaen sen, että postilaatikossa oli viikko sitten lappu, jossa Pete sanoi häneltä saavan ne hintaan 200e.
Tai voin toki, mutta ei sillä huijaa ketään. Itseään toki voi aina koittaa kusettaa.
Vai onko se urbaani legenda, että sähköauton omistaja voi säästää reilusti pörssisähkössä? Ehkä joku palstalainen tulee tätä avaamaan? Itse kuvitellut, että sillä säästää reilusti, kun lataa järkevästi (halvat tunnit huomioiden) silloin kun on tarve.