Yksin kun pääosin asun, voin minimoida kulutusta aika hyvin. Lisäksi talo ei oo järin suuri, asuinpinta-ala 95 neliötä.On kyllä todella todella maltillinen kulutus, yleensä varmaan käyttösähkökin on omakotitaloissa enemmän kuin tuo sinun kokonais(?)kulutus 5000kWh.
Sähkökattila mittarin väärällä puolella, höhö?
Validi pointti, mutta olisihan se toki mahdollista, että on vesikiertoinen, mutta ei varaava sähkölämmitys. Jolloin se on suora ja siinä on kattila.On toki vähän viisastelua, mutta mihin suorassa sähkälämmityksessä tarvitaan sähkökattilaa? ;D
Saisko tyhmälle tarkemmat ohjeet mitä tämä tarkoittaa? Koskeeko jotain tiettyä sähkönmyyjää vai kaikkia?Spotista pystyy siirtymään saman myyjän toistaiseksi voimassa olevaan sopimukseen ilman 15 päivän viivettä, itse vaihdoin Spotista myyjän noin 15 sentin hintaiseen soppariin huomisesta alkaen ja siirretään sit takaisin spottiin kun tilanne rauhoittuu.
Ainakin sellaset missä saa asiakaspalvelusta hyvin jonkun kiinni. Itse autoin vanhempia siirtymään Spotista toistaiseksi voimassa olevaan heidän tuotteeseen, 15 snt/kWh, myyjänä parjattu iso kaupungin energiayhtiö.Saisko tyhmälle tarkemmat ohjeet mitä tämä tarkoittaa? Koskeeko jotain tiettyä sähkönmyyjää vai kaikkia?
Mikä ihmeen tarve minulla olisi liioitella? Enkä huomaa kenenkään täällä mananneen yhtään mitään, toki alkuperäinen toisen nimimerkin heitto oli ehkä hieman yliampuva, mutta ei edes pahasti eikä sisältänyt manailua. Niin ja itse olen pörssisähköasiakas, en asu omakotitalossa, päiväkulutus on kovallakin kulutuksella alle 100 kWh ja pystyn optimoimaan sähkönkäyttöä halvemmille tunneille.Aina voi myös liioitella. Se on hyvin yleistä kun puhutaan pörssisähköstä. Ainakin kun on isot piikit ylös.
Päätän tämän tähän toteamalla että ehkä nyt tammikuun keskari voi yli 10c/kWh mennä. Tuskin kuitenkaan yli 15c/kWh. 4vk päästä nähdään tämä.
Edit: juu @Zeta03 , kaikki eivät pysty optimoimaan. Mutta jos puhutaan monta sataa kWh per päivä kuluttavasta omakotitalosta, niin eiköhän optimointimahdollisuuksiakin ole. Siitähän tästä oli kyse kun manattiin useamman sadan euron päivälaskua.
Ainakin sellaset missä saa asiakaspalvelusta hyvin jonkun kiinni. Itse autoin vanhempia siirtymään Spotista toistaiseksi voimassa olevaan heidän tuotteeseen, 15 snt/kWh, myyjänä parjattu iso kaupungin energiayhtiö.
Omaan myyjään yhteys ja pyyntö jos pääsisi toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen piiriin huomisesta alkaen. Voi olla kyllä ruuhkaa pikkuhiljaa.
Mikä ihmeen tarve minulla olisi liioitella? Enkä huomaa kenenkään täällä mananneen yhtään mitään, toki alkuperäinen toisen nimimerkin heitto oli ehkä hieman yliampuva, mutta ei edes pahasti eikä sisältänyt manailua. Niin ja itse olen pörssisähköasiakas, en asu omakotitalossa, päiväkulutus on kovallakin kulutuksella alle 100 kWh ja pystyn optimoimaan sähkönkäyttöä halvemmille tunneille.
En puhunut kuukausi-, vaan päiväkulutuksesta. Ei tällaisia pakkasjaksoa ikinä koko kuukautta ole, harvoin edes koko talven aikana tällaista viikkoa.No, jos oikeasti näillä(kään) pakkasilla omakotitalossa kuukausikulutus on 9000 (yhdeksän tuhatta) kWh kuukaudessa, on siinä talossa jotain mietittävää tai jotain pielessä.
En puhunut kuukausi-, vaan päiväkulutuksesta. Ei tällaisia pakkasjaksoa ikinä koko kuukautta ole, harvoin edes koko talven aikana tällaista viikkoa.
Mun mielestä sähkölämmittäjän on turha miettiä pörssisähkön keskihintaa.Päätän tämän tähän toteamalla että ehkä nyt tammikuun keskari voi yli 10c/kWh mennä. Tuskin kuitenkaan yli 15c/kWh. 4vk päästä nähdään tätämä.
Voi tulla joillekin yllätyksenä, että ihmisillä on nykyään omakotitalon yhteydessä lämpimiä autotalleja/piharakennuksia ja sähköautoja, joillakin jopa useita. En nyt sanoisi, että heillä on välttämättä mitään pielessä tai edes mietittävää. Kuukausilukemista puhuminen on typerää, vai kuvitteletko näiden pakkasten jatkuvan koko tammikuun ajan? Nyt pitäisi katsella päiväkohtaisia kulutuslukemia.No, jos oikeasti näillä(kään) pakkasilla omakotitalossa kuukausikulutus on 9000 (yhdeksän tuhatta) kWh kuukaudessa, on siinä talossa jotain mietittävää tai jotain pielessä.
Mun mielestä sähkölämmittäjän on turha miettiä pörssisähkön keskihintaa.
Silloin kun kulutus on 10 kertaista ja sähkönhinta 100 kertaista niin siltä päivältä tulee 1000 kertainen lasku siihen halpaan pörssisähkökesäpäivään verrattuna.
Voi tulla joillekin yllätyksenä, että ihmisillä on nykyään omakotitalon yhteydessä lämpimiä autotalleja/piharakennuksia ja sähköautoja, joillakin jopa useita. En nyt sanoisi, että heillä on välttämättä mitään pielessä tai edes mietittävää. Kuukausilukemista puhuminen on typerää, vai kuvitteletko näiden pakkasten jatkuvan koko tammikuun ajan? Nyt pitäisi katsella päiväkohtaisia kulutuslukemia.
Vaikka tällä palstalla on pörssisähkön ja siihen liittyvän optimoinnin ammattilaisia, keskiverto suomalainen ymmärtää valitettavan vähän näistä asioista - siitäkin huolimatta, että ovat valinneet itselleen pörssisähkön. Tämän voi huomata jo seuraamalla sosiaalisen median pörssisähkökeskustelua. Siellä monet kaverit julistavat jo, miten huomenna ei voi katsoa televisiota, pitää valoja päällä tai pakastimesta pitää säästösyistä ottaa töpseli pois seinästä. Ihan mitättömiä asioita sähkönkulutuksen kannalta, mutta näin valtaosa silti tekee. Eivät kaikki ymmärrä lämmityksen optimoinnista mitään. Ja osalla voi olla jopa niin, että ymmärtävät, mutta esimerkiksi loppiaiseen kestävä joululomailu tekee optimoimisen etänä vaikeaksi.