Viime kuun PS Plus -pelinä oli F1 23, joten sillä on tullut kruisailtua. Uramoodi F2-luokasta, jossa Liam Lawson ajaa varmaan lähes puoli sekuntia nopeampia kierrosaikoja kuin kukaan muu.
Muutamat helpot voitot tuli alkuun, kun hain sopivaa vaikeustasoa. Nyt se taitaa olla Hardin viimeisellä askeleella, eli yksi ylemmäs ja olisi expert. Sopii siinä mielessä kun en ole hirveän sinut näiden uudempien ratojen kanssa (eli kaikki 2005 jälkeen tulleet), enkä jaksa harjoituksia vääntää. Pelasin tosin jonkin verran näitä korona-aikana plussassa olleita F1-versioita, joten ei ihan täysi ummikkotuntuma ole jossain Azerbaijanissa kuitenkaan. Mutta vanhat, vanhat radat osaa ajaa vaikka silmät kiinni.
Ohjaimella kun mennään, niin luistonestot on täysillä ja renkaiden lukkiutumisessakin on avut päällä. Aiemmin on näitä tullut pelattua paljolti ilman apuja tai vähäisesti, mikä itsellä on johtanut villisti epätasaisiin kierrosaikoihin ja usein on tiukka kisafiilis jäänyt saavuttamatta kun AI taas vetää tasaisia aikoja. Täten olen ollut aina joko selvästi nopeampi tai selvästi hitaampi. Nyt on haluna päästä ajamaan tasaista sadasosataistelua ja miettimään, että mistä niitä saa sadaosia saa viilattua kussakin mutkassa pois. Eli haluan tällä kertaa kokeilla kamppailla pääosin oman auton sijaan muiden kuskien kanssa maksimaalisella tasolla.
Imolassa oli jo hauskaa menoa Lawsonin kanssa. Aika-ajoissa mokasin itseni jonnekin kahdeksanneksi, kun radan kanssa oli ruostetta ja alkuosa meni aivan perseelleen vielä kisassakin muutaman kierroksen ajan, sekä loppumutkissakin renkaan lipsautus nurmikolle maksoi aina paljon. Pääsin kakkoseksi saakka kun kisaa oli viitisen kierrosta vielä jäljellä, mutta Lawson oli jo ehtinyt painaa saavuttamattoman kaulan keulassa koko kisan ajellessaan. Onneksi joku ajeli ulos, turva-auto sisään ja sen poistuessa ajelin käytännössä Lawsonin rinnalla suoralle, missä sitten viivan ylityksen jälkeen välittömästi kärkisijalle ja siitä ei luovuttu.
Monacossa olin yllättäen porukan nopein jo aika-ajoissa. Kisassa sitten joutui pari kertaa rewindia käyttämään, kun renkaiden kuluessa tuli muutamien mutkien jarrutuksesta vähän haastava operaatio ja ei osannut siihen varautua. Mutta yllättävän ajettava kisa F2-autolla, mutta F1-auto menee jo varmaan taas niin lujaa, että tuntuu kuin ajaisi jossain hypnoottisessa rännissä ja pienikin virhe rytmissä, niin seinä kutsuu.
Azerbaijanissa joutui turvautumaan Schumi-temppuihin. Kolmannesta ruudusta lähdössä ykköseksi ja pelasin ekan mutkan jarrussa kakkoseksi tippuneen Lawsonin sellaiseen paikkaan, että hän menetti sijan. Sieltähän se nousi kuitenkin samantien taas kakkoseksi ja otti lopulta minut taas kiinni. Viimeisessä nopeassa mutkassa ennen pääsuoraa Lawson sitten yritti ohi, blokkasin sen seinään ja myös kolmantena ollut kuski osui sen autoon. Blokki oli tyylipuhdas, kun omasta autosta ei mennyt mikään rikki kontaktista huolimatta. Sekä minä että tuo kolmantena ollut kuski saatiin viiden sekan aikarangaistukset, sekä turva-auto radalle. Joten tavallinen varikkopysähdys + 5 sekuntia penalttia, jonka jälkeen tulin radalla nelosena. Kisan jatkuessa ei mennyt kauaakaan kun olin taas paalulla ottamassa täyttä pistepottia kisasta ja Lawson oli ulkona. Vähän ylimääräistä jännitystä tuli vielä kun nojasin seinään jossain vaiheessa ja etusiipeen tuli lievin mahdollinen vahinko, minkä vuoksi joutui loppukisan pari kierrosta katselemaan vähän takapeileihin kun se parin sekunnin turvakaula muihin kuihtui.
Puolivälissä F2-kautta menossa. Jos jaksaa loppuun, niin pitänee sitten F1-luokassa nostaa entisestään vaikeustasoa. Ja toivoa myös, ettei heti F2-luokan voittajana pääse pakolla jonnekin Ferrarille, vaan saa halutessaan valita heikomman tallin ja ajaa noita tunnelmallisia peräpään vääntöjä. Tietysti jos ei muuten, niin uuden uran suoraan F1-luokasta aloittamalla se on mahdollista.
Tulisi nyt jossain vaiheessa joku Fifa (tai siis EA FC) tai änäri tarjolle vaihteeksi plussaan. NBA2K on suurinpiirtein joka ainoa vuosi ollut ja Formulakin vähintään joka toinen.
Itse latasin pelin viime kesänä, kun oli ilmaiseksi tarjolla. Lähdin liikkeelle uramoodilla kuski/tallipäällikkökombolla, eli rakensin oman tallin "oikeiden" rinnalle. Valitsin lähtökohdiksi keskipakan tallin, jolla sai ihan mukiinmenevän alkupaketin mm. Redbullin/Hondan koneella joka olikin heti alusta pelin paras voimanlähde. Downforce ja koripuoli olikin sitten tasoa häntäpää. Kakkoskuskiksi nappasin vapailta markkinoilta Theo Pourchairin. Sponsorineuvotelluista nappasin kiinni sopimuksen, jossa luvattiin mukava bonus mikäli valmistajien sarjassa olisin top 6:ssa, eli se oli myöskin tavoite kauteen lähtiessä. Käytännössä top 5:den ollessa melko selvä, oli Alpine se päävastustaja kauteen lähdettäessä, joka pitäisi voittaa.
Vaikeustaso itsellä on muistaakseni 85, jarruavustin on käytössä, mutta pienimmällä mahdollisella asetuksella, lisäksi jarrupaikat merkkaava väritys on käytössä ettei vetele mutkia pitkäksi ihan joka kierroksella, vaan pääsee ajamaan "normaalia" kilvanajoa konetta vastaan. Viikonloput on muodossa 3 harjoitussessiota (joissa yleensä ajan yhden R&D-ohjelman per sessio, vähän sääennusteista riippuen), yksi 15min aika-ajosessio ja 50% kisa.
Bahrainissa onnistuin ajamaan kovan taistelun jälkeen heti sijalle 10, josta putosi ensimmäinen piste tallin laariin. Jeddassa (kuten katuradoilla yleensä) kisa päättyi hyvin nopeasti seinään. Tuon radan kanssa en kyllä mitenkään ole päässyt sinuiksi, joko olen selvästi joukon hitain tai sitten vallissa. Australia vanhana tuttuna toikin sitten suuren onnistumisen, kun ajoin maaliin sijalla 4 vaihtelevissa olosuhteissa pitkittämällä ensimmäistä stinttiä slickseillä niin pitkälle, että pääsin vaihtamaan alle suoraan interit, muiden tehdessä ylimääräisen stopin jo aiemmin. Toinen selkeä onnistuminen oli Monacossa, jossa onnistuin lähdössä nousemaan sijalle 7, ja siitä vielä ensimmäisellä kierroksella Gaslyn ohi sijalle 6. Gasly yritti vielä tuon jälkeen kuitata sijan takaisin, mutta rikkoi etusiipeään samalla, jonka takia hänen kierrosajat hidastuivat huomattavasti. Koska Monaco, ei kukaan Gaslysta päässyt ohi, jolloin sain ennen varikkopysähdystä kasvatettua eron taaksepäin jo varikkopysähdyksen kestäväksi, joten kutossija ja pisteet kotiin oli erittäin suuri yllätys.
Kauden puolen välin tienoilla olin valmistajien sarjassa hieman Alpinea perässä, mutta kuskien pistetilastossa sijalla 10. Tallin pisteiden keruu oli täysin itseni harteilla, Pourchairin ollen parhaimmillaan sijalla 13. Auton kehitys onnistui kuitenkin hyvin, ja kauden lopussa ajoin jo säännöllisesti top 8 sijoille, ja Texasista sekä Brasiliasta nappasin ensimmäiset voitot. Kauden päättyessä olin selkeästi Alpinea edellä valmistajien sarjassa ja viimeisessä kisassa oli vielä mahdollisuus nousta Aston Martininkin edelle, tästä kuitenkin pari pistettä jääneenä. Kuskien MM-sarjassa sijoitus oli lopulta kuudes, johon olin tyytyväinen. Kakkoskuski Pourchair veti koko kauden kiikareilla ja olikin selvää että toinen penkki tullaan täyttämään uudella kuljettajalla seuraavaksi kaudeksi. Auton kehitys sujui todella hyvin kauden mittaan (myös hyvien tulosten myötä), vaikka loppukaudesta resursseja pitikin ohjata seuraavan kauden autoon, jotta tehtyjä kehitystöitä ei menetetä. Parhaimmillaan auto taisi olla jopa sarjan toiseksi paras.
Nyt kakkoskautta takana noin puolet, ja johdan kuskien MM-sarjaa ja valmistajissa talli on kolmosena, hyvin tiukassa kamppailussa Mersun ja Red Bullin kanssa. Hamilton lähti viettämään ensimmäisen kauden jälkeen eläkepäiviä, joka aloitti pienimuotoisen tuolileikin ja hänen tilalleen nousi Ocon. Alonso teki hieman erikoisen siirron Alpha Taurille, josta Ricciardo puolestaan menin täyttämään Oconin penkkiä Alpinelle. Aston palkkasi Alonson tilalle Hulkenbergin ja viime kaudella tallissani flopannut Pourchair siirtyi puolestaan Haasille Hulkenbergin tilalle. Uusi kakkoskuskini Lawson on napsinut pisteitä sieltä täältä ja on pisteissä sijalla 11, mutta pieni epätasaisuus vielä miestä vaivaa. Parhaimmillaan ajaa lähes podiumista, heikoimmillaan köröttelee sijoilla ynnämuut. Auton kehitys hieman hidastunut, koska on täytynyt ensin investoida fasiliteetteihin, että pääsee käsiksi korkeamman tason R&D-parannuksiin, mutta auto on riittävän nopea kamppailemaan voitoista, joita onkin tullut 6/13 kisassa. Kisakalenteria muokkasin toiselle kaudelle hieman, Kiina ja Portugali tulivat mukaan, Saudi-Arabia ja Singapore putosivat pois.
Kokonaisuutena tällaiselle franchise mode-fanille tykkään pelimuodosta kyllä. Jos jotain rapaa pitäisi antaa, niin mahdollisuus tarjota vain puolen vuoden sopimuksia kuljettajille on kyllä hölmö, eli jos onnistut naaraamaan lupaavan kuskin riveihisi, joudut todennäköisesti jo puolessa välissä kautta antamaan palkankorotusta. Sama homma sitten myös kauden jälkeen. Tämä täytyy sitten huomioida myös budjetoinnissa, eli jos ennen sopimuksen päättymistä puolessa välissä kautta olet juuri laittanut rahaa kiinni fasiliteettien parantamiseen, niin voitkin joutua luopumaan hyvästä kuljettajasta koska rahaa ei ole. Onneksi peli tuosta varoittaa pari viikonloppua ennen, mutta silti haluaisin mieluummin sitoa lupaavan kuskin useammaksi vuodeksi talliin kiinni. Toinen kiva juttu olisi pystyä vapaammin suunnittelemaan auton ja kypärän visuaalista ilmettä. Nyt pelissä alkuun noin 10 valmista mallia, joihin voit vaihtaa värejä. Lisää malleja saa sitten avattua kerämäällä jotain pitcoineja, joita kai eniten saisi ajamalla onlinessa. Olikohan 2018 MotoGP:ssä kun pystyi kypäriä suunnittelemaan blankkolta pohjalta lätkimällä eri värejä, kuvioita ja tarroja kiinni niin paljon kun pystyi ja tuo oli melkein yhtä hienoa kuin itse kisaaminen.
Onlinea pari kertaa tullut kokeiltua, ja ihan OK kisailua tuokin. Yleensä gridissä noin 10 autoa, joista minun lisäkseni 2-3 kamppailevat voitosta, ja muut jäävät n. 12 kierroksen kisassa 30-60 sekuntia jälkeen. Näissä parissa kisassa autot ovat olleet "haamuja" eli kontaktia muihin autoihin ei ole mahdollista tehdä, mikä varmaankin ihan hyvä asia perseilijöiden takia, mutta olisi hauskaa päästä kokeilemaan myös oikeaa kilvanajoa muita kuskeja vastaan. Myös Breaking pointia kokeilin muutaman tunnin ajan eräänä sadepäivänä. Ilmeisesti edellisessä pelissä tuo tarina on alkanut, ja nyt sitten jatkui kaudesta 2022 eteenpäin. Melko nopeasti tuo alkoi muistuttaa enemmän salattuja elämiä kuin formula ykköstä, joten jäi tuohon yhteen pelikertaan, ainakin toistaiseksi. Mielessä kutkutellut aloittaa jossain vaiheessa myöskin kuskin ura F2:sta, mutta katsotaan ensin kuinka pitkään jaksaa leikkiä tallipäällikköä (ehkä siihen maailmanmestaruuteen saakka).