Mafia 3 alkaa kyllä ihan kiinnostavasti, että aihiota olisi timantiksi voinut olla, mutta kyllähän se aika toisteliasta on sen jälkeen kun Lincoln petetään Mafian toimesta. Lisäksi hahmona aika tympeä, rymistelevä gorilla, joka tuhoaa kaiken tieltään, ei mitenkään sympattava. Sen sijaan Vito on yksi suosikkihahmoistani mitä peleihin ylipäänsä tulee, Tommykin on jees, mutta Vito on paras. Tarinoinakin Mafia 1 ja 2 ihan priimaa. Tykkäsin niin paljon, että kirjoitin jopa seiskaluokalla Mafia 2:sta ainekirjoituksessa tarinan, joka jossain määrin liittyi Viton ja Joen iskuun Alberto Clementeä vastaan. Taisin saada 9½ ja opettaja kehui mukaansatempaavaksi. :D
Mutta sen verran on kolmosestakin sanottava hyvää, että aikakauden tunnelma välittyy hyvin ja soundtrackki täyttä rautaa. Toki olen niin vanhan musiikin ystävä, että Mafia 2:n musatkin oli minusta hyvää kamaa, vaikka vähän mutkia oiottiinkin. Ei nimittäin ollut Bill Haleyn Rock around the clockia vielä keksittykään 1951. Vitonhan piti alunperin lusia 10v vankilassa, joten jos asiaa miettii, niin Mafia 2 50-luvun kaupunki olisi kyllä sopinut paremmin vuodeksi 1955 (autot, musiikki), mutta tää nyt on hiustenhalkomista.
Saas nähdä mitä se "Mafia 4" tuo tullessaan, huhuthan tässä ovat alkaneet kiihtymään. Ollako 1900-luvun alun Sisiliassa, vai 70-luvun "Las Vegasissa". Toivoisin Vegasia, sopisi tuo aika vain niin paljon paremmin Mafia-pelille. Sisilia kuulostaa sinällään eksoottiselta, mutta jotenkin jää semmoinen "plääh"-fiilis.
Kommentoidaan nyt vähän kun tuli aikanaan PS4:llä tuota Mafia 3:sta aika pitkälle tahkottua, kun sen sai plus peleistä. Ehkä jopa yllätyin, että jaksoin sitä niinkin kauan (en ihan läpi asti) vaikka Mafia ei teemana ole mitenkään lähellä sydäntä. Mutta ampumavälikohtaukset oli mielestäni pelin parasta antia, en muista onko siinä jotain vaikeus valintaa, mutta itsellä niissä oli ainakin sopivasti vaikeutta, että ei se mitään läpikävelyä ollut.
Se mitä tosissani toivoisin tähän ja pätee GTA:hankin, että sillä kaikella muulla, kuin tarinan pelaamisella olisi enemmän roolia pelissä. Esim. GTA5:ssa huvitti aina yrittää ryöstää niitä panssaroituja rahankuljetusautoja. Ja kaikkia muitakin päähänpistoja hommata rahaa, mutta sillä rahalla ei sitten kuitenkaan lopulta kauheasti tee mitään ja eniten sitä tulee tehtävistä. Se siinä onkin huonoa. Saisi olla niin, että kaikella muulla juonesta riippumattomalla luovalla tekemisellä joutuisi tukemaan sitä, että voi edistää sitä juonta.