Itse pyöräytin alkuvuodesta 2020 trilogian ensimmäistä kertaa läpi. Olin aikanaan PS3:lla plussapelinä pelannut Bioshock ykköstä ja tuota Infiniteä (ellen peräti myös kakkosta) ja jostain syystä kaikki jäivät kesken heti alkuunsa. Ykköstä pelkäsin hieman ja kolmosessa onnistuin juuttumaan johonkin käsittämättömästi. Tosin merkittävin tekijä lienee, että pelasin tuolloin niin tosissaan änäriä, ettei siinä rinnalla mahtunut pelaamaan juuri muuta.
Oli hyvinkin mukava kokemus ja huomasi taas kerran, että joskus sitä on vain väärässä ja ei ensimmäisellä kohtaamisella tunnista jotain hyvää.
Gore Verbinski (olisi ollut hyvä nimi) yritti vissiin saada tuota Bioshock-leffaa Universalille tuotantoon joskus 2010, mutta oli heti alkuun todennut myyntipuheessaan, että budjetti olisi sellaiset 200 miljoonaa dollaria ja ikärajaksi R (=16 vuotta ja yli), koska oli teroittanut tuota tarinamateriaalin synkkyyttä/kypsyyttä. Tuo budjetti ja ikäraja oli ymmärrettävästi tuolloin studiopomoille kamalan kuuloinen yhdistelmä, koska tuossa vaiheessa esimerkiksi vain 17 R-ikärajan elokuvaa oli tuottanut lippuluukuilla yli 400 miljoonaa maailmanlaajuisesti. Joten kun tuohon 200 miltsin budjettiin lisättäisiin nykyajan massiiviset mainoskulut ja muut, niin edes 400 miljoonalla ei varmaan liikaa olisi plussalle päädytty. Ja se vain kaiken osuessa nappiin, eikä tietysti tuolloin oltu ihan varmoja, että onko videopelielokuville kuinka massiivista yleisöä. Se oli vasta para-aikaa siirtymässä isosti mainstreamiin.
Mutta nyt 2010 jälkeen 400 miljoonaa tai yli tuottaneita R-elokuvia on tullut yksistään tällä ajanjaksolla peräti 24 kappaletta lisää ja Deadpoolit, Joker sun muut ovat todistaneet, että maksavaa yleisöä löytyy myös ikärajaltaan kypsemmille elokuville. Jos otetaan esim. 500 miltsiä rajaksi, niin vain 3 R-elokuvaa oli ylittänyt sen ennen vuotta 2010 lipputulojen osalta. 2010 jälkeen joukkoon on tullut vaatimattomasti 14 uutta tulokasta ja Joker paukauttanut miljardin rikki. Enää ei tarvitse olla pg-13 (meillä vastaava suurinpiirtein 12) -ikärajan elokuva, jos budjetti kasvaa kolminumeroiseksi, koska nuo em. elokuvat ovat todistaneet toisin.
Noin se vain menee Hollywoodissa, kun tuijotetaan numeroita ja dataa, sekä päättävät elimet ovat bisnes- ja markkinointihenkilöstöä, eikä elokuvamiehiä. Riski olisi ollut liian suuri noilla spekseillä. Sen sijaan nyt aika olisi huomattavasti kypsempi. Olisiko siltikään riittävän kypsä 200 miltsin spektaakkeliin, ei taida olla. Riippuu paljon ollaan valmiita ottamaan riskiä ja luottamaan materiaaliin ja tekijöihin. Projekti tarvitsisi ihan kirkkaimman A-luokan nimen ja toisen siitä läheltä päärooleihin ihan ensimmäisenä. Assassins Creed maksoi 125 miltsiä, tuotti lippuluukuilla jotain 250 miljoonaa ja jäi lopulta 75-100 miljoonaa tappiolle niiltä osin. Alicia Vikanderin Tomb Raider taas vetäisi suurinpiirtein nollatuloksen. Pitkässä juoksussahan varmasti myös Assassins Creed alkaa tuottaa voittoa kotimyynnit, vuokraukset, tv-esitykset, streamausoikeudet, mutta studioiden ajattelua hallitsevat nuo lippuluukkujen lukemat ja niissäkin erityisesti avausviikonlopun numerot.