Immortals: Fenyx Rising tarttui PSN-alesta mukaan (pikkuisen yli 40e maksaa tällä hetkellä versio, jossa myös PS5 tuki sitten joskus kun tuon viimein saa itselle), oikeastaan ihan ihmisten positiivisen palautteen perusteella mitä on lukenut netistä, peli ei ollut mikään huikea myynti- tai arvostelumenestys. Kyseessä kreikkalaiseen mytologiaan sijoittuva open world-toimintapeli, ja tähän mennessä ollut todella positiivinen yllätys. Mutta oli monta syytä miksi meinasi jäädä (virtuaali)hyllyyn:
- Nimi - tuo menisi ehkä läpi pienen budjetin japskituotantona, mutta kerta länsimainen firma niin onpas kyllä paska nimi. Pelin nimi siis piti olla aluksi "Gods & Monsters", mutta Monster Energy veti tästä herneet nenään. En osaa selittää miksi, mutta niin siinä kävi ja nimi vaihdettiin.
- Ulkoasu - screenshotit ja tuubivideot eivät täysin tee pelille oikeutta, tämähän on välillä ihan todella nätti ja HDR-telkun omistajat voivat olla erittäin tyytyväisiä sijoitukseensa. Mutta visuaalinen ilme on myös hyvin tyylitelty ja etenkin ihmishahmot muistuttavat CGI-animaatiota, minkäänlaista fotorealismia ei edes ole yritetty. Peli näyttääkin helposti siltä, että kohderyhmä olisi lapset, mutta kyllä tämä on ihan aikuisille tarkoitettu (vaikka sikäli ei juurikaan mitään ei-lapsiystävällistä ole - kaksimielistä huumoria lukuun ottamatta, mutta eihän sitä nappulat englantia osaa).
- Ubisoft - onhan näitä Ubisoftin open world-pelejä tullut pelattua vuosien varrella vaikka kuinka monta, ja enemmän niissä on yhteistä keskenään kuin eroa vaikka puhuttaisiin eri pelisarjoistakin. Onhan tää siis jo nähty. Ostin vuoden vaihteessa pitkästä aikaa AC-pelin eli Valhallan. Mielenkiinto sarjaa kohtaan on itsellä ollut laskussa vuosikausia, mutta ajattelin antaa sarjalle mahdollisuuden vaihteeksi. Ja pelasin koko pääsisällön läpi - kaikki alueet valloitettu, kaikki pahikset kätyreineen murhattu. Kymmenien tuntien jälkeen kun tuli suuri loppuhuipennus, missä kerrottiin kuka olikaan pääpiru kaiken takana, olo oli kuin olisi vetänyt perhepizzan kerralla yksin. Saattaa tuntua aluksi hyvältä idealta, mutta lopussa joutuu kyseenalaistamaan omia elämänvalintoja. (Ja se Valhallan "iso paljastus" lopussa - vittu. En spoilaa mitään, sen vain sanon että pelin tahkoaminen sen vuoksi että saa tuon auki ei missään nimessä ole sen arvoista.)
- Breath of the Wild - mutta tämähän siis ei ole pelkästään Ubisoftin peli, vaan myös pintapuolisella tarkastelulla aika häpeilemätön BotW-klooni. Ja kuulun siihen vähemmistöön joka ei loppujen lopuksi siitä niin paljoa pitänyt, ei ollut itselle hypen arvoinen (ehkä olin hypen uhri kerta sitä oli niin paljon kaikkialla, odotukset oli epärealistisen korkealla). Jäi kesken joskus 15 tunnin kohdalla.
Otetaan viimeinen kohta ensin käsittelyyn - kyllä, BotW-vaikutteet ovat osin ilmiselviä (eikä siinä sinänsä mitään vikaa tai laitonta ole). Liitovarjon sijaan on Ikaroksen siivet, mutta maailman tutkiminen tapahtuu hyvin saman kaltaisesti, parasta on kiivetä jonnekin korkealle, ottaa suuntama ja lähteä liitelemään. Siivet ovat tosin parempi vaihtoehto kun eivät ole passiiviset, voi enemmän vaikuttaa lentorataansa (ylöspäin ei tosin pääse). Ja kiipeilyssä on stamina-mittari - en aluksi tykännyt tästä BotW:ssa, mutta nyt Valhallan jälkeen täytyy sanoa on paljon parempi systeemi kuin Valhallassa. Kiipeily uusissa AC-peleissä on ehkä huonoin uudistus sarjaan - voit kiivetä ihan mitä vaan fysiikan laeista välittämättä, senkus työnnät vaan tikkua eteenpäin. Paitsi että joskus joudut painamaan X:ää. Ja että joskus et voikaan kiivetä jotain seinää syystä X, vaikka juuri äsken kiipesit sileää kiviseinää eikä tuntunut missään. Tämä vie pois kaiken suunnitelmallisuuden navigoinnista, tehden siitä vain tylsää (tai ärsyttävää, jos joutuukin välillä painamaan nappia tai ei pystykään kiipeämään jotain). Eli kyllä, itselle staminamittari mieluummin ehdottomasti. Staminakapasiteettia saa toki päivitettyä sekä myös omia kiipeilytaitoja. Ja toisin kuin BotW:ssa, ei ala yhtäkkiä satamaan kirkkaalta taivaalta ja kaikki pinnat maailmassa muuttuu vaseliiniksi.
Toinen aspekti missä vaikutteet tulevat vahvasti läpi ovat erilaiset puzzlet mitä pitää ratkoa muun pelaamisen ohessa. Yhtälailla siirrellään tavaroita paikasta toiseen, joko työntämällä tai telekineettisesti. Puzzle-dungeonit ovat järjestäin pidempiä kuin BotW:ssa (toisaalta, siinä noita on paljon enemmän). Ei peli silti pelkästään kopioi esikuvaansa, yksi hyvin tärkeä työkalu puzzlejen ratkomisessa on että voi ampua nuolen jota pystyy ohjaamaan lennon aikana (yksi skill mahdollistaa myös nopeuden säätämisen lennon aikana, tämä kannattaa hankkia ensi tilassa). Mutta siihen yhtäläisyydet oikeastaan loppuvat, ainakin pääpiirteiltään. Tämä ei ole saman kaltainen hiekkalaatikko kuin BotW, ei ole miljoonaa asiaa kerätä joista kenties sitten syntyy uusi ateria tms. - ja itselle tämä on täysin positiivista, en tykännyt noista aspekteista tuossa pelissä lainkaan. Menee turhan lähelle survival-pelejä, se genre ei innosta millään tasolla.
Mitä peli sitten on? Noh, lähtökohta on että Typhon pääsee karkuun vankilastaan ja muuttaa ihmiset kiveksi ja laittaa jumalat jumiin. Zeus onnistuu pakenemaan ja lähtee pyytämään Prometheukselta (joka myös on Zeuksen vankina) apua. Mutta Prometheus lyökin Zeuksen kanssa vetoa - jos tavallinen kuolevainen (spoiler: sinä pelaaja) onnistuukin päihittämään Typhonin, hän saa vapautensa takaisin. Muussa tapauksessa auttaa Zeusta taistossaan. Juonella ei sikäli merkitystä tässä yhteydessä, mutta tuolla tapahtumalla on, Prometheus ja Zeus nimittäin toimivat tarinan kertojina jatkuvasti. Tai oikeastaan kommentaattoreina, tulee mieleen ne kaksi rääväsuista pappaa Muppeteista. Mistä päästään ensimmäiseen asiaan millä peli erottuu massasta - se ei todellakaan ota itseään vakavasti. Ote on todella humoristinen, eikä jokainen vitsi päädy ihan maaliin asti, osa ei edes lähde lavasta lainkaan. Mutta ehkä se on yleinen maailmantilanne ja talvi muutenkin, värikäs ja fantastinen maailma joka yrittää edes olla hauska toimii itselle oikein hyvin juuri nyt. Ei kaiken tarvitse olla aina synkän inhorealistista ja vakavaa.
Maailman pelastaminen on siis harteillasi, ja kerta kyseessä on Ubisoftin peli, aloitetaan kartasta joka on täysin sumussa, kuten perinteet velvoittaa. Lyhyen tutoriaalisaaren (jonka aikana saat hyvinkin nopeasti kaikki tarvitsemasi työkalut liikkumiseen ja pulmien ratkomiseen, ainakin ensi alkuun) jälkeen pelaaja päästetään vapaasti liikkeelle pääsaarelle, tarkoituksena herätellä neljä jumalaa avustamaan mukaan taistossa pääpahista vastaan. Tästä päästään heti ei-Ubisoftmaisuuksiin - jokainen jumala asuttaa osaansa saarelta (joka ei ole massiivinen vaan järkevän kokoinen), ja jos haluat savuverhon pois tieltä, kiipeät vain kerran em. jumalan patsaan päälle. Ei miljoonaa tornia mitä pitää kiivetä, eikä myöskään miljoonaa kerättävää sälää sotkemassa karttaa, littipeukku täältä.
Miten tuo jumalien herättely sitten käytännössä tapahtuu tai mitä pelissä tehdään ylipäänsä, tottakai pitää juosta paikoista toiseen, ratkoa pulmia ja tapella välillä. Maailmasta löytyy pientä satunnaista sisältöä ja aarteita, toki eri ainesosia myös tarvitaan sekä tekemään potioneita että päivittämään varusteita. Ja on kolmea eri kerättävää juttua, joilla voi joko lisätä staminaa, healthia tai ostaa skillejä/"jumalaisia voimia". Peruskauraa tähän mennessä, tuohan on niin kuin lähes kaikki pelit nykyään.
Mutta yksi asia missä tämä peli loistaa on että monet noista mekaniikoista on todella suoraviivaistettu. Joku voisi väittää että tyhmennetty, itse sanoisin että mukavennettu. Ei kai siinä mitään vikaa ole että tehdään pelaamisesta mukavampaa. On joitain yksinkertaisia käytettävyysparannuksia, kuten vaikka ei tarvitse klikkailla n kertaa että tee potion, vaan voi erikseen klikata että "tee niin monta potionia kuin pystyt/mukaan mahtuu". Mutta oikeastaan itselle isoin juttu on varusteiden päivitys. Sankarin työkalupakkiin kuuluu siis miekka (light attack, antaa staminaa takaisin), kirves (heavy attack, lisää stunia vastustajalle), jousipyssy, kypärä ja haarniska. Siinä se, ei mitään muuta. On toki eri versioita jokaisesta varustetyypistä, jotka antavat omia uniikkeja bonuksia tai lisäyksiä statseihin, mutta nuo ovat varusteiden tyypit, muuta ei ole luvassa. Pelaaja ei päivitä mitään yksittäistä varustetta, vaan varustetyyppiä. Eli vaikka nostamalla haarniskan tasolle 2, kaikki haarniskat ovat tasolla 2 (jokaisella varusteella on kaksi ominaisuutta, jälkimmäinen aukeaa tasolla neljä ja molemmat parantuvat jokaisen uuden tason myötä). Tämähän on ihan nerokasta - helposti peleissä itse ainakin päätyy johonkin tiettyyn settiin varusteita joita sitten päivittää tappiin, mutta ei muita koska vaatisi liikaa grindausta että saa materiaaleja eikä vaan jaksa. Nyt ei tarvitse olla suosikkia, voi valita varusteet ihan tilanteen mukaan ja ovat sen verran korkealla tasolla kuin olet saanut aikaiseksi päivitettyä. Pisteenä i:n päälle minkä hyvänsä varusteen ulkoasun saa vaihdettua toiseen omistamaasi (ja kypärän saa pois näkyvistä vaikka onkin päässä), että ei tarvitse valita tyylin ja tarkoituksen välillä, saa molemmat.
Tappelu on luonnollisesti myös tärkeässä roolissa kerta toimintapelistä kyse ja Valhallan perusteella herätti epäilyksiä. Valhalla on hyvinkin tappelupainotteinen (ilmeisesti jossain vaiheessa on unohtunut mitä se "Assassin" sarjan nimessä tarkoittaa), mutta toteutus on tehty animaatiot edellä ja pelattavuuden kustannuksella. Tosiaan hienoja viimeistelyjä näkee, mutta liikkeet tuntuu olevan ilman mitään painoa, ihan kuin haroisi vain ilmaa sanomalehdet kädessä sen sijaan että pilkkoo vastustajia osiin kahdella kirveellä. Ja animaatioiden painottaminen tekee myös kontrolleista löysän ja lagisen oloisia. Immortalsissa on em. hyökkäysten lisäksi tottakai parry ja dodge - kuten asiaan kuuluu, oikein ajoitettu parry horjuttaa vastustajaa ja lisää stunia, oikein ajoitettu dodge hidastaa aikaa. Ja molempia saa sitten päivitettyä että saa joko light tai heavy attackin perille liikkeen jälkeen. Vastustajalla on stun meter, jonka täyttyessä saa sitten hetken antaa kunnolla runtua vihulaisen ottaessa lukua, ja halutessaan voi hankkia enemmän jumalaisia voimia (tutorialin myötä tulee kaksi, eikä peli sikäli pakota enempään) antamaan vähän lisämaustetta toimintaan. Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä, eikä tämä mikään Dark Souls ole (eikä yritäkään), mutta Valhallaan verrattuna kontrollit ovat paljon tiukemmat ja reagoivat paremmalla tuntumalla. Myöskään ei voi tuudittautua tekemään mitään hienoa tappoanimaatiota - noh, niitä ylipäänsä ei ole ainakan samassa muodossa, mutta lähinnä viholliset eivät hyökkää kiltisti yksi kerrallaan vaan tulevat kyllä päälle joka suunnasta vaikka olisi juttu kesken jonkin toisen kanssa. Ainoa miinus toistaiseksi että osa bosseista tuntuu syöneen turhan paljon kaurapuuroa, saattaa kestää omasta mielestä vähän liian kauan että saa höylättyä healthin nolliin. Toisaalta voi olla että olen ollut turhan matalalla tasolla pomoon verrattuna, aika pieni miinus silti.
Ei kaikki silti ole täysin hyvin. Vaikka kyseessä onkin monelta osin aika ei-Ubisoftmainen peli, niin kyllä se emoyhtiö sieltä väkisinkin puskee läpi. Eli tottakai on tarjolla kauppa, jossa voit tuhlata oikeaa rahaa mikrotransaktioihin niin paljon kuin haluat, tämähän on täysin välttämätöntä ja oleellista etenkin yksinpeleissä. Kauppaan pääsee yhdellä napilla käytännössä joka menusta, ja periaatteella "eka kerta ilmainen" tutoriaalin jälkeen saa 300 yksikköä virtuaalirahaa joka käy vain tuohon kauppaan, ettei vahingossakaan pääsisi unohtumaan että tuo on olemassa. Eihän sitä toki ole pakko käyttää ja itse ainakin olen toistaiseksi pärjännyt vallan mainiosti ihan vain ostamalla itse pelin, ärsyttää vain tuollainen (vaikka tiedän pitkälti taistelevani tuulimyllyjä vastaan tämän asian suhteen, peli on jo menetetty). Ja ehkä olen vain vanhanaikainen (tai pelkästään vanha), mutta en perusta laisinkaan mistään sosiaalisista elementeistä peleissä, varsinkaan yksinpeleissä. Toinen juttu on että on mahdollista ottaa kuvia ja jakaa niitä Ubi-yhteisön (tai kavereiden) kesken. Tulevat sitten näkyviin kartalle siinä kohdassa missä kuva on otettu. Karttaa saa onneksi filteröityä ja kuvat otettua pois näkyvistä - paitsi että viimeisen päivityksen myötä tuo ominaisuus ei enää toimi ja kaikki kuvat näkyy asetuksista riippumatta. Kuvia saa kyllä piilotettua omalta kartalta yksitellen, mutta toivottavasti tuo patchataan mahdollisimman pian. Muita ihmisiä sotkemassa mun karttaa, hyi.
Eiköhän siinä riittävästi tajunnan virtaa aiheesta. Olen noin pelin puolessa välissä juuri nyt, saattaahan se olla että loppupuoli on ihan suolesta, mutta toistaiseksi olen pitänyt todella paljon, paljon enemmän kuin odotin. Jos olet jollain ihmeellä saanut käsiisi PS5:n, niin storesta löytyy demo.