Mitä pelejä pelaat juuri nyt?

  • 280 431
  • 1 738

JMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät NHL Azzurri
Football Manager 21 Xboxilla otettu työnalle. Onhan se hieman erilaista pelata konsolilla ilman hiirtä ja näppäimistöä kuin pöytäkoneella mutta ihan positiiviset fibat kuitenkin.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Divinity 2: Original Sin toinen pelikerta yhä menossa ja lopputaistelu tuo taas hankaluuksia.

Kraken ja Braccus Rex tappavat meikäläisen tiimin yhdellä iskulla.

Muutama päivä sitten ostin Middle-earth: Shadow of Warin lisäosat: Blade of Galadriel ja Desolation of the Mordor. Blade of Galadriel siis menossa ja ihan hyvältä vaikuttaa muuten, paitsi onhan nuo örkit aika helppo tappaa oikealla tekniikalla.
 

Kartsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Subnautica ollut pelailussa tän ja eilisen päivän, kun halunnut kokeilla pitkään, ja nytten vasta tajusin että sehän on game passissa pc:llä.

Hyvältä peliltä vaikuttaa, ja ainakin tunnelmaltaan 5/5, omasta mielestä
 

Glove

Jäsen
Hearts of iron nelosta pelasin eilen, mutta teki jonkin ihme tiltin kesken pelin. Hävitti kaikki mun joukot yhtä lukuunottamtaa. Loppui sitten siihen maailmanvalloitushommat.
 

Undrafted

Jäsen
Far cry 5 tuli poimittua PS storen alesta ja kaverin kanssa co-oppina pelataan läpi. Kuukauden peleistä Shadow of Tomb raider soolona ja Fortnitea välissä.
 

A Siente

Jäsen
Erica tuli pelattua, kun sen joskus PS+ pelinä sain. Oli mielenkiintoista, kun puhelimeen sai ladattua sovelluksen millä tuota pystyi pelaamaan. Lähinnähän tuo oli ohjattava elokuva kuin peli. Todella mielenkiintoinen ja itselle uutta. Vaikka kyllähän tuota olisi ohjaimella ollut helpompi ja mukavampi "pelata".
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Originaali Diablo ollut pelattavana melko paljon. Kovaa kamaa sekin, joskus vuosi tai kaksi sitten pelasin jonkun neljä tuntia ja nyt palannut alkuun ja ihan hauska point & click juttu tässä.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nier Automatan sain juuri päätökseen ja voi veljet mikä kokemus. Muutama ensimmäinen tunti meni ihmetellessä että missä se koukku on, kun tätä on niin paljon hypetetty, mutta ennen pitkää homma menikin siihen ettei malta lopettaa pelaamista. Eipä tule toista peliä mieleen, joka käsittelisi näin kiinnostavalla tavalla monimutkaisia teemoja. Tarinan E-loppu on kyllä melkoinen merkkipaalu pelien historiassa ja pysyy mielessä pitkään.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@Silkkeri no mikä se tuon Nier Automatan koukku sit oli? Mä koitin joskun aikanaan ja jaksoin ehkä tunnin verran aloitella aina alusta kun se vääjäämätön kuolema saapui. Toistohuumori on joskus hauskaa mutta en löytänyt tuosta kyllä huumoria saatikka että olisi naurattanut. Tuossa siis oli käsittääkseni mekanismi että kuoltua palataan alkuun ja jostain syystä saman alun uudelleen ja uudelleen ja uudelleen pelaaminen ei tuntunut pidemmän päälle mielekkäältä.

Itsellä pelaaminen on tällä hetkellä rajoittunut seuraavasti PC: Cyberpunk 2077 ja PS5: AC Valhalla & Astro's playroom.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@flintstone prologissa ei pysty tallentamaan, mutta sen jälkeen voi hyvinkin vapaasti. Miten tallennus toimii ja mitä kuollessa tarkalleen tapahtuu on aika olennainen osa tarinaa. Tuo intro on vain yksi esimerkki siitä, että peli joskus aiheuttaa pelaajalle melkoista epämukavuutta vahvistaakseen jotain olennaista pointtia. Ei ole varmasti kaikkia varten, mutta itselle toimi hyvin. Sen alun voi halutessaan huitoa läpi helpoimmalla vaikeusasteella ja nostaa myöhemmin.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@flintstone prologissa ei pysty tallentamaan, mutta sen jälkeen voi hyvinkin vapaasti. Miten tallennus toimii ja mitä kuollessa tarkalleen tapahtuu on aika olennainen osa tarinaa. Tuo intro on vain yksi esimerkki siitä, että peli joskus aiheuttaa pelaajalle melkoista epämukavuutta vahvistaakseen jotain olennaista pointtia. Ei ole varmasti kaikkia varten, mutta itselle toimi hyvin. Sen alun voi halutessaan huitoa läpi helpoimmalla vaikeusasteella ja nostaa myöhemmin.

Ok, eli en päässyt edes prologia läpi. No ehkä tuolle pitää jossain vaiheessa antaa vielä uusi mahdollisuus ja mennä se alku läpi helpoimmalla vaikeusasteella jos sitä kerran voi pelatessa vielä säätää. Mut joo jonkun tunnin hakkasin sitä alkua ja totesin että olen joko liian huono tai tää peli ei vaan ole mun juttu. Toisto alusta ei siis kiinnostanut sitä noin tuntia pidempään.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ehkä tuolle pitää jossain vaiheessa antaa vielä uusi mahdollisuus ja mennä se alku läpi helpoimmalla vaikeusasteella jos sitä kerran voi pelatessa vielä säätää.
Suosittelen kyllä lämpimästi. Voi olla ettei prologin jälkeenkään heti iske, itellä tosiaan meni useampi tunti ennen kuin pääsin kunnolla sisään hommaan. Kaikille toki ei uppoa koskaan, onhan tuo jonkin verran mielipiteitä jakanut vaikka yleisesti pidetäänkin pirun kovana teoksena. Tallennusten kanssa ei tarvitse prologin jälkeen enää tuskailla (ellei sitten itse vaan unohda tallentaa tasaisin väliajoin, kuten allekirjoittanut pariin otteeseen teki) mutta jonkin verran toistoa tulee kyllä silti mikä voi olla joillekin ongelma. Peli vaatii kolme "läpipeluuta" ja ensimmäinen ja toinen niistä sisältää paljon päällekkäisyyksiä, mutta sisältää riittävästi uusia juttuja ettei itseäni pahemmin haitannut.
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Ok, eli en päässyt edes prologia läpi. No ehkä tuolle pitää jossain vaiheessa antaa vielä uusi mahdollisuus ja mennä se alku läpi helpoimmalla vaikeusasteella jos sitä kerran voi pelatessa vielä säätää. Mut joo jonkun tunnin hakkasin sitä alkua ja totesin että olen joko liian huono tai tää peli ei vaan ole mun juttu. Toisto alusta ei siis kiinnostanut sitä noin tuntia pidempään.
Joo alota vaan suosiolla helpolla niin se prologi menee läpi melkeinpä itsestään ja laita heti sen jälkeen takaisin normaalille.

Itse ostin kyseisen pelin jo lokakuussa alesta, mutta vasta pari viikkoa sitten pelasin ensimmäisen kerran, jolloin kuolin prologiin, totesin että vittu mitä 2.5D-arcade-anime-paskaa, jossa ei voi edes tallentaa, enkä yrittänyt uudestaan ja unohdin koko homman. Kun @Silkkeri laittoi viestinsä tänne lauantaina, tuli mieleen koittaa uudestaan ja jälleen kuolin prologiin, kunnes laitoin suosiolla vaikeustason helpolle sen ajaksi. Olen eilen ja tänään pelannut taas normaalilla enkä ole kuollut kuin kerran, ja sekin johtui vain ylimielisyydestäni.

Jos pelaat PC:llä, kannattaa ladata FAR-, ja NAIOM-modit. Peli on vissiin portattu umpipaskasti PC:lle, jonka takia grafiikoiden kanssa on ongelmia eikä peliä saa laitettua edes full HD:lle, mutta FAR korjaa sen. Kontrollit on myös tehty ohjainta varten ja tuo NAIOM tekee niistä soveltuvammat näppikselle ja hiirelle. Tuon modin avulla se prologikin menisi kyllä varmaan helposti läpi.

Tässä ohjeet noiden modien lataamiseen:


 

Undrafted

Jäsen
Kaivoin pleikan kirjastostani Vampyr-pelin. Oli joskus syksyllä kuukauden peleissä ja vaikutti kiinnostavalta. Loppuviikon aikana tutustumaan onko pelistä mihinkään.
 

Perusjäbä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaivoin pleikan kirjastostani Vampyr-pelin. Oli joskus syksyllä kuukauden peleissä ja vaikutti kiinnostavalta. Loppuviikon aikana tutustumaan onko pelistä mihinkään.

Vedin läpi kun oli Game Passissa, mielenkiintoinen tarina tosiaan, loppu voi yllättää, ei ole mikään vaikein peli, mutta se sopi minulle ihan hyvin, vaikeusastetta voi säätää kuitenkin ennen pelin alkua. Jouduin aloittamaan alusta, kun tapoin liikaa porukkaa ensimmäisellä kerralla, ei ole tosin pakko, seuraavalla en tappanut ketään mitä ei tarvinnut.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Flipperiä, joskin tylsästi konsolilla.

Saiskin jonkun hyvän ja toimivan flipperin jostain. Pikkupenskana pääsi baareihin tupakansavuun pelaileen flipperii. Ei pääsis enää.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Jännittäviä hetkiä, kun tankilla pääsee vuosien jälkeen timantille Overwatchissa.

Ei se ole keski-ikäisten laji, mutta pitää kuitenkin koettaa. Alle 12-vuotias pc toki auttoi ihmeesti.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Flipperiä, joskin tylsästi konsolilla.

Saiskin jonkun hyvän ja toimivan flipperin jostain. Pikkupenskana pääsi baareihin tupakansavuun pelaileen flipperii. Ei pääsis enää.
Ai perhana.
Indiana Jones oli loistava ja sitä tuli aikoinaan hakattua ihan tolkuttomasti.



Pari muuta mainitsemisen arvoista
Phantom of the opera
Last action hero
Captain Hook
ja tietenkin legendaarinen Taxi


 

Undrafted

Jäsen
Vedin läpi kun oli Game Passissa, mielenkiintoinen tarina tosiaan, loppu voi yllättää, ei ole mikään vaikein peli, mutta se sopi minulle ihan hyvin, vaikeusastetta voi säätää kuitenkin ennen pelin alkua. Jouduin aloittamaan alusta, kun tapoin liikaa porukkaa ensimmäisellä kerralla, ei ole tosin pakko, seuraavalla en tappanut ketään mitä ei tarvinnut.
Reilu tunti takana ja mielenkiintoinen peli. Tarina kiinnostaa ja epidemia sopii nykymaailmaan kivasti.
 

LaiLaiLei

Jäsen
Amnesia: Rebirth viime aikoina pienissä pätkissä, mitä nyt on ehtinyt(uskaltanut) pelata. Mukavaa "putkijuoksua" pienillä puzzleilla, ja muutamat hyvät säikäytykset myös saanut. Veikkaisin, että noin puolivälissä olen. Ei missään nimessä yllä alkuperäisen Dark Descentin tasolle, joka oli yksi päräyttävimmistä ja muutenkin parhaista pelikokemuksista koskaan. A Machine for Pigsissä oli myös hetkensä, mutta nyt laittaisin Rebirthin sen yläpuolelle. Saa nähdä onko mielipide sama kun pelin saa päätökseen. Tällä hetkellä palaset ovat sellaiset, että tästä voisi saada hyvinkin katkeran ja toimivan päätöksen saagalle tähän asti. Mukana myös muutamia viittauksia ensimmäiseen osaan mikä pitää immersiota kivasti yllä.

Loppuun vielä pieni kritiikki spoilerina, jos täällä on tämän pelin pelaajia jotka eivät juonesta halua tietää mitään. Lisäksi ensimmäisestä osasta pieniä spoilereita:

Parikin kertaa on jo käytetty perinteinen, juuri ollaan pääsemässä turvaan, mutta viime hetkellä kaikki menee vituiksi ja ollaan taas uudessa synkässä paikassa. Tämä on kliseistä, mutta myös täysin vastoin ensimmäistä osaa, jossa oikeasti sait sen palkinnon pelottavien paikkojen jälkeen hetken rauhalla. Samaan on pyritty yksittäisillä huoneilla joissa päivänvalo paistaa ja rauhallinen musiikki soi, mutta ei se vaan ole mitään verrattuna Dark Descentin vesimonsterista selviytymiseen. Toisin sanoen, rytmitys ei pääse lähellekkään alkuperäistä.
 

Undrafted

Jäsen
God of War lähti liikkeelle. Ei hajua juonesta tai pelistä, kuin että hyväksi haukuttu. Eka reilu tunti takana ja kiehtoo kiehtoo. Tässähän menee korona-aika rattoisasti etiäpäin. Farcry 5 edennyt noin 40% tarinassa, kun riippuu miten frendi ehtii pelaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Assassin's Creed Unity. Kuljen pelien maailmassa vuosikausia jäljessä ja harvemmin tulee pelattua uudempia. Tosin Steam on tarjouksineen melkoinen houkutus ja jokunen vähän tuoreempikin peli on tullut hankittua. En pääsääntöisesti ole niin fyysisten kopioiden perään ja olen mieltynyt digitaalisiin versioihin. Vie vähemmän tilaa.

Tässä tätä Unitya tahkonneena tajuan taas, että silkkaa masokistin hommaa ja keräilyvimma aika mitättömienkin tilpehöörien suhteen ottaa valtansa, mutta kaipa se jotain tyydytystä suo. Mitään järisyttävän uutta tämä nyt ei tarjoa, mutta en sarjalta sitä juuri odotakaan. On vaan joku pakkomielle, että pitää pääsarjan kaikki pelit pelata ja järjestyksessä. Luultavasti menee taas useampi vuosi, ennen kuin palaan pelisarjaan, mutta monista haukuista huolimatta tämä on ihan kiehtova kertomus. Saisi tosin olla ehkä enemmänkin Ranskan suuren vallankumouksen tapahtumia mukana, mutta hyvä näinkin.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaosseura
Immortals: Fenyx Rising tarttui PSN-alesta mukaan (pikkuisen yli 40e maksaa tällä hetkellä versio, jossa myös PS5 tuki sitten joskus kun tuon viimein saa itselle), oikeastaan ihan ihmisten positiivisen palautteen perusteella mitä on lukenut netistä, peli ei ollut mikään huikea myynti- tai arvostelumenestys. Kyseessä kreikkalaiseen mytologiaan sijoittuva open world-toimintapeli, ja tähän mennessä ollut todella positiivinen yllätys. Mutta oli monta syytä miksi meinasi jäädä (virtuaali)hyllyyn:
  • Nimi - tuo menisi ehkä läpi pienen budjetin japskituotantona, mutta kerta länsimainen firma niin onpas kyllä paska nimi. Pelin nimi siis piti olla aluksi "Gods & Monsters", mutta Monster Energy veti tästä herneet nenään. En osaa selittää miksi, mutta niin siinä kävi ja nimi vaihdettiin.
  • Ulkoasu - screenshotit ja tuubivideot eivät täysin tee pelille oikeutta, tämähän on välillä ihan todella nätti ja HDR-telkun omistajat voivat olla erittäin tyytyväisiä sijoitukseensa. Mutta visuaalinen ilme on myös hyvin tyylitelty ja etenkin ihmishahmot muistuttavat CGI-animaatiota, minkäänlaista fotorealismia ei edes ole yritetty. Peli näyttääkin helposti siltä, että kohderyhmä olisi lapset, mutta kyllä tämä on ihan aikuisille tarkoitettu (vaikka sikäli ei juurikaan mitään ei-lapsiystävällistä ole - kaksimielistä huumoria lukuun ottamatta, mutta eihän sitä nappulat englantia osaa).
  • Ubisoft - onhan näitä Ubisoftin open world-pelejä tullut pelattua vuosien varrella vaikka kuinka monta, ja enemmän niissä on yhteistä keskenään kuin eroa vaikka puhuttaisiin eri pelisarjoistakin. Onhan tää siis jo nähty. Ostin vuoden vaihteessa pitkästä aikaa AC-pelin eli Valhallan. Mielenkiinto sarjaa kohtaan on itsellä ollut laskussa vuosikausia, mutta ajattelin antaa sarjalle mahdollisuuden vaihteeksi. Ja pelasin koko pääsisällön läpi - kaikki alueet valloitettu, kaikki pahikset kätyreineen murhattu. Kymmenien tuntien jälkeen kun tuli suuri loppuhuipennus, missä kerrottiin kuka olikaan pääpiru kaiken takana, olo oli kuin olisi vetänyt perhepizzan kerralla yksin. Saattaa tuntua aluksi hyvältä idealta, mutta lopussa joutuu kyseenalaistamaan omia elämänvalintoja. (Ja se Valhallan "iso paljastus" lopussa - vittu. En spoilaa mitään, sen vain sanon että pelin tahkoaminen sen vuoksi että saa tuon auki ei missään nimessä ole sen arvoista.)
  • Breath of the Wild - mutta tämähän siis ei ole pelkästään Ubisoftin peli, vaan myös pintapuolisella tarkastelulla aika häpeilemätön BotW-klooni. Ja kuulun siihen vähemmistöön joka ei loppujen lopuksi siitä niin paljoa pitänyt, ei ollut itselle hypen arvoinen (ehkä olin hypen uhri kerta sitä oli niin paljon kaikkialla, odotukset oli epärealistisen korkealla). Jäi kesken joskus 15 tunnin kohdalla.
Otetaan viimeinen kohta ensin käsittelyyn - kyllä, BotW-vaikutteet ovat osin ilmiselviä (eikä siinä sinänsä mitään vikaa tai laitonta ole). Liitovarjon sijaan on Ikaroksen siivet, mutta maailman tutkiminen tapahtuu hyvin saman kaltaisesti, parasta on kiivetä jonnekin korkealle, ottaa suuntama ja lähteä liitelemään. Siivet ovat tosin parempi vaihtoehto kun eivät ole passiiviset, voi enemmän vaikuttaa lentorataansa (ylöspäin ei tosin pääse). Ja kiipeilyssä on stamina-mittari - en aluksi tykännyt tästä BotW:ssa, mutta nyt Valhallan jälkeen täytyy sanoa on paljon parempi systeemi kuin Valhallassa. Kiipeily uusissa AC-peleissä on ehkä huonoin uudistus sarjaan - voit kiivetä ihan mitä vaan fysiikan laeista välittämättä, senkus työnnät vaan tikkua eteenpäin. Paitsi että joskus joudut painamaan X:ää. Ja että joskus et voikaan kiivetä jotain seinää syystä X, vaikka juuri äsken kiipesit sileää kiviseinää eikä tuntunut missään. Tämä vie pois kaiken suunnitelmallisuuden navigoinnista, tehden siitä vain tylsää (tai ärsyttävää, jos joutuukin välillä painamaan nappia tai ei pystykään kiipeämään jotain). Eli kyllä, itselle staminamittari mieluummin ehdottomasti. Staminakapasiteettia saa toki päivitettyä sekä myös omia kiipeilytaitoja. Ja toisin kuin BotW:ssa, ei ala yhtäkkiä satamaan kirkkaalta taivaalta ja kaikki pinnat maailmassa muuttuu vaseliiniksi.

Toinen aspekti missä vaikutteet tulevat vahvasti läpi ovat erilaiset puzzlet mitä pitää ratkoa muun pelaamisen ohessa. Yhtälailla siirrellään tavaroita paikasta toiseen, joko työntämällä tai telekineettisesti. Puzzle-dungeonit ovat järjestäin pidempiä kuin BotW:ssa (toisaalta, siinä noita on paljon enemmän). Ei peli silti pelkästään kopioi esikuvaansa, yksi hyvin tärkeä työkalu puzzlejen ratkomisessa on että voi ampua nuolen jota pystyy ohjaamaan lennon aikana (yksi skill mahdollistaa myös nopeuden säätämisen lennon aikana, tämä kannattaa hankkia ensi tilassa). Mutta siihen yhtäläisyydet oikeastaan loppuvat, ainakin pääpiirteiltään. Tämä ei ole saman kaltainen hiekkalaatikko kuin BotW, ei ole miljoonaa asiaa kerätä joista kenties sitten syntyy uusi ateria tms. - ja itselle tämä on täysin positiivista, en tykännyt noista aspekteista tuossa pelissä lainkaan. Menee turhan lähelle survival-pelejä, se genre ei innosta millään tasolla.

Mitä peli sitten on? Noh, lähtökohta on että Typhon pääsee karkuun vankilastaan ja muuttaa ihmiset kiveksi ja laittaa jumalat jumiin. Zeus onnistuu pakenemaan ja lähtee pyytämään Prometheukselta (joka myös on Zeuksen vankina) apua. Mutta Prometheus lyökin Zeuksen kanssa vetoa - jos tavallinen kuolevainen (spoiler: sinä pelaaja) onnistuukin päihittämään Typhonin, hän saa vapautensa takaisin. Muussa tapauksessa auttaa Zeusta taistossaan. Juonella ei sikäli merkitystä tässä yhteydessä, mutta tuolla tapahtumalla on, Prometheus ja Zeus nimittäin toimivat tarinan kertojina jatkuvasti. Tai oikeastaan kommentaattoreina, tulee mieleen ne kaksi rääväsuista pappaa Muppeteista. Mistä päästään ensimmäiseen asiaan millä peli erottuu massasta - se ei todellakaan ota itseään vakavasti. Ote on todella humoristinen, eikä jokainen vitsi päädy ihan maaliin asti, osa ei edes lähde lavasta lainkaan. Mutta ehkä se on yleinen maailmantilanne ja talvi muutenkin, värikäs ja fantastinen maailma joka yrittää edes olla hauska toimii itselle oikein hyvin juuri nyt. Ei kaiken tarvitse olla aina synkän inhorealistista ja vakavaa.

Maailman pelastaminen on siis harteillasi, ja kerta kyseessä on Ubisoftin peli, aloitetaan kartasta joka on täysin sumussa, kuten perinteet velvoittaa. Lyhyen tutoriaalisaaren (jonka aikana saat hyvinkin nopeasti kaikki tarvitsemasi työkalut liikkumiseen ja pulmien ratkomiseen, ainakin ensi alkuun) jälkeen pelaaja päästetään vapaasti liikkeelle pääsaarelle, tarkoituksena herätellä neljä jumalaa avustamaan mukaan taistossa pääpahista vastaan. Tästä päästään heti ei-Ubisoftmaisuuksiin - jokainen jumala asuttaa osaansa saarelta (joka ei ole massiivinen vaan järkevän kokoinen), ja jos haluat savuverhon pois tieltä, kiipeät vain kerran em. jumalan patsaan päälle. Ei miljoonaa tornia mitä pitää kiivetä, eikä myöskään miljoonaa kerättävää sälää sotkemassa karttaa, littipeukku täältä.

Miten tuo jumalien herättely sitten käytännössä tapahtuu tai mitä pelissä tehdään ylipäänsä, tottakai pitää juosta paikoista toiseen, ratkoa pulmia ja tapella välillä. Maailmasta löytyy pientä satunnaista sisältöä ja aarteita, toki eri ainesosia myös tarvitaan sekä tekemään potioneita että päivittämään varusteita. Ja on kolmea eri kerättävää juttua, joilla voi joko lisätä staminaa, healthia tai ostaa skillejä/"jumalaisia voimia". Peruskauraa tähän mennessä, tuohan on niin kuin lähes kaikki pelit nykyään.

Mutta yksi asia missä tämä peli loistaa on että monet noista mekaniikoista on todella suoraviivaistettu. Joku voisi väittää että tyhmennetty, itse sanoisin että mukavennettu. Ei kai siinä mitään vikaa ole että tehdään pelaamisesta mukavampaa. On joitain yksinkertaisia käytettävyysparannuksia, kuten vaikka ei tarvitse klikkailla n kertaa että tee potion, vaan voi erikseen klikata että "tee niin monta potionia kuin pystyt/mukaan mahtuu". Mutta oikeastaan itselle isoin juttu on varusteiden päivitys. Sankarin työkalupakkiin kuuluu siis miekka (light attack, antaa staminaa takaisin), kirves (heavy attack, lisää stunia vastustajalle), jousipyssy, kypärä ja haarniska. Siinä se, ei mitään muuta. On toki eri versioita jokaisesta varustetyypistä, jotka antavat omia uniikkeja bonuksia tai lisäyksiä statseihin, mutta nuo ovat varusteiden tyypit, muuta ei ole luvassa. Pelaaja ei päivitä mitään yksittäistä varustetta, vaan varustetyyppiä. Eli vaikka nostamalla haarniskan tasolle 2, kaikki haarniskat ovat tasolla 2 (jokaisella varusteella on kaksi ominaisuutta, jälkimmäinen aukeaa tasolla neljä ja molemmat parantuvat jokaisen uuden tason myötä). Tämähän on ihan nerokasta - helposti peleissä itse ainakin päätyy johonkin tiettyyn settiin varusteita joita sitten päivittää tappiin, mutta ei muita koska vaatisi liikaa grindausta että saa materiaaleja eikä vaan jaksa. Nyt ei tarvitse olla suosikkia, voi valita varusteet ihan tilanteen mukaan ja ovat sen verran korkealla tasolla kuin olet saanut aikaiseksi päivitettyä. Pisteenä i:n päälle minkä hyvänsä varusteen ulkoasun saa vaihdettua toiseen omistamaasi (ja kypärän saa pois näkyvistä vaikka onkin päässä), että ei tarvitse valita tyylin ja tarkoituksen välillä, saa molemmat.

Tappelu on luonnollisesti myös tärkeässä roolissa kerta toimintapelistä kyse ja Valhallan perusteella herätti epäilyksiä. Valhalla on hyvinkin tappelupainotteinen (ilmeisesti jossain vaiheessa on unohtunut mitä se "Assassin" sarjan nimessä tarkoittaa), mutta toteutus on tehty animaatiot edellä ja pelattavuuden kustannuksella. Tosiaan hienoja viimeistelyjä näkee, mutta liikkeet tuntuu olevan ilman mitään painoa, ihan kuin haroisi vain ilmaa sanomalehdet kädessä sen sijaan että pilkkoo vastustajia osiin kahdella kirveellä. Ja animaatioiden painottaminen tekee myös kontrolleista löysän ja lagisen oloisia. Immortalsissa on em. hyökkäysten lisäksi tottakai parry ja dodge - kuten asiaan kuuluu, oikein ajoitettu parry horjuttaa vastustajaa ja lisää stunia, oikein ajoitettu dodge hidastaa aikaa. Ja molempia saa sitten päivitettyä että saa joko light tai heavy attackin perille liikkeen jälkeen. Vastustajalla on stun meter, jonka täyttyessä saa sitten hetken antaa kunnolla runtua vihulaisen ottaessa lukua, ja halutessaan voi hankkia enemmän jumalaisia voimia (tutorialin myötä tulee kaksi, eikä peli sikäli pakota enempään) antamaan vähän lisämaustetta toimintaan. Ei siis mitään uutta ja ihmeellistä, eikä tämä mikään Dark Souls ole (eikä yritäkään), mutta Valhallaan verrattuna kontrollit ovat paljon tiukemmat ja reagoivat paremmalla tuntumalla. Myöskään ei voi tuudittautua tekemään mitään hienoa tappoanimaatiota - noh, niitä ylipäänsä ei ole ainakan samassa muodossa, mutta lähinnä viholliset eivät hyökkää kiltisti yksi kerrallaan vaan tulevat kyllä päälle joka suunnasta vaikka olisi juttu kesken jonkin toisen kanssa. Ainoa miinus toistaiseksi että osa bosseista tuntuu syöneen turhan paljon kaurapuuroa, saattaa kestää omasta mielestä vähän liian kauan että saa höylättyä healthin nolliin. Toisaalta voi olla että olen ollut turhan matalalla tasolla pomoon verrattuna, aika pieni miinus silti.

Ei kaikki silti ole täysin hyvin. Vaikka kyseessä onkin monelta osin aika ei-Ubisoftmainen peli, niin kyllä se emoyhtiö sieltä väkisinkin puskee läpi. Eli tottakai on tarjolla kauppa, jossa voit tuhlata oikeaa rahaa mikrotransaktioihin niin paljon kuin haluat, tämähän on täysin välttämätöntä ja oleellista etenkin yksinpeleissä. Kauppaan pääsee yhdellä napilla käytännössä joka menusta, ja periaatteella "eka kerta ilmainen" tutoriaalin jälkeen saa 300 yksikköä virtuaalirahaa joka käy vain tuohon kauppaan, ettei vahingossakaan pääsisi unohtumaan että tuo on olemassa. Eihän sitä toki ole pakko käyttää ja itse ainakin olen toistaiseksi pärjännyt vallan mainiosti ihan vain ostamalla itse pelin, ärsyttää vain tuollainen (vaikka tiedän pitkälti taistelevani tuulimyllyjä vastaan tämän asian suhteen, peli on jo menetetty). Ja ehkä olen vain vanhanaikainen (tai pelkästään vanha), mutta en perusta laisinkaan mistään sosiaalisista elementeistä peleissä, varsinkaan yksinpeleissä. Toinen juttu on että on mahdollista ottaa kuvia ja jakaa niitä Ubi-yhteisön (tai kavereiden) kesken. Tulevat sitten näkyviin kartalle siinä kohdassa missä kuva on otettu. Karttaa saa onneksi filteröityä ja kuvat otettua pois näkyvistä - paitsi että viimeisen päivityksen myötä tuo ominaisuus ei enää toimi ja kaikki kuvat näkyy asetuksista riippumatta. Kuvia saa kyllä piilotettua omalta kartalta yksitellen, mutta toivottavasti tuo patchataan mahdollisimman pian. Muita ihmisiä sotkemassa mun karttaa, hyi.

Eiköhän siinä riittävästi tajunnan virtaa aiheesta. Olen noin pelin puolessa välissä juuri nyt, saattaahan se olla että loppupuoli on ihan suolesta, mutta toistaiseksi olen pitänyt todella paljon, paljon enemmän kuin odotin. Jos olet jollain ihmeellä saanut käsiisi PS5:n, niin storesta löytyy demo.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
GTA V:en ostin Steamista muutama päivä sitten ja sitä on tullut nyt pelattua. Hyvä peliä tuo on, mutta lentäminen on GTA IV:en tavoin tässäkin tuskallista, ainakin minulle. Pelattavat hahmot on ainakin tähän asti olleet rautaa ja tykkään tuosta, että nyt on mahdollista pelata useammalla eri hahmolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös