Maailmankaikkeuden synty: Jokin/Joku taho siinä on oman käsitykseni mukaan takana. Jos katsoo elämän edellytyksiä vaikkapa maapallolla niin sattumasta ei voi olla kysymys.
Maailmankaikkeuden ääri: itse en sen usko olevan rajallinen vaan lähestyvän tiettyä rajaa loputtomasti (vrt y=1/x) saavuttamatta sitä ikinä.
Itse siis uskon tuon tahon olevan se mitä Kristinuskossa kutsumme Jumalaksi. Jokuhan tätä pelleilyä katsoo ja nauraa partaansa ihmisten tyhmyydelle.
Tottahan taustalla voi olla jokin taho jonka voimme nimetä "jumalaksi" mutta yhtäkaikki maailmankaikkeus on voinut saada alkunsa ilman minkäänlaista ulkopuolista "käynnistäjää" tai "älykästä suunnittelijaa". Sellaista ei siis välttämättä tarvita mutta ei voida kieltää etteikö sellaiselle voi jättää pienen varauman - minä tosin en usko tällaiseen ulkopuoliseen "käynnistäjään" jota voimme kutsua nimellä jumala.
Ja jos maailmankaikkeuden syntyyn ei tarvita jumalaa niin ei myöskään tarvita elämän syntyyn maapallollakaan. Kaikki on voinut alkaa silkasta sattumasta, kuten oletan, ja päätyä monivaiheisen ketjun kautta nykymuotoiseen elämänkirjoon planeetallamme.
Maailmansivu on kirjoitettu lukuisia hyviä ja vielä parempia kirjoja maailmankaikkeuden synnystä päätyen sitten evoluutioon ja elämään maapallolla ja luettuani lukuisia tällaisia kirjoja ajatuksella ja mitä suurimalla hartaudella olen vakaasti sitä mieltä, että jumalan osuus on olemattoman pieni - minulle arvo on nolla.
Valtaoja ja Enqvist (en kuitenkaan minä) ovat kirjoittaneet lukuisia populaaritieteellisiä kirjoja joihin kannattaa ihan alkajaisiksi tutustua. Niiden sivuilta löytyy myös ansiokasta filosofista pohdintaa uskonnoista ja niiden "olevaisuudesta". Dawkins on kirjoittanut muutakin kuin uskonnonvastaisia pamfletteja, kannattaa lukea hänen
Maailman hienoin esitys - hyvin havainnollistava teos evoluutiosta. Juha Valsteen
Ihmislajin synty on myös hyvin havainnollistava teos, joskin jo nyt osa sen tiedosta on vanhentunutta - mikä kuvastaa oivallisesti sitä millä vauhdilla ihmislajin historiasta opitaan uutta yllättävänkin lyhyissä ajoissa. Kannattaa myös tutustua Stephen Hawkingin suomennettuihin ja suomentamattomiin teoksiin - suomennetuista esim.
Ajan lyhyt historia sekä
Suuri suunnitelma. Eikä ole pahitteeksi tutustua ajatuksella Bill Brysoniin, Fred Adamsiin, Martin Reeseen etc. etc.
Mitä enemmän luen niin sitä vähemmän huomaan tietäväni ja sitä olemattomampaan "lokeroon" jumala elämässäni asettuu.
vlad.