Mitä lahjaksi tyttöystävälle

  • 93 740
  • 233

passenger

Jäsen
Sen verran menee harhaan ketjusta, että en tyttöystävälle ole Nomination korua ostamassa, mutta kuitenkin mielenkiintoni heräsi lahjavaihtoehtona ko. korua kohtaan.

Ilmeisesti kultasepänliikkeessä koruja myydään (Loistava huomio), mutta minkä hintaisia kapistukset ovat, jos esim. perusmalliin ottaa aakkosia? (Tyyliin ystävän nimen)

Kyllä...googletin muutaman keskustelupalstan ja kultasepän liikkeen, mutta perusmalli+irtopalat+huonosti selitetyt tarinat = Kysytään jatkoajasta

Muistaakseni aidot nomination palaset ovat jostain 20€ ylöspäin ja pelkät kirjaimet taitavat olla halvimmasta päästä. Hinnat taitavat kalliimmissa koristelluissa palasissa pyöriä 70-80 euron tuntumassa. Joissain liikkeissä ja netissä myydään myös halpisversioita, jotka eivät maksa kuin muutaman euron. Aidoissa palikoissa taitaa olla vuoden takuu.
 

Wolves

Jäsen
Muistaakseni aidot nomination palaset ovat jostain 20€ ylöspäin ja pelkät kirjaimet taitavat olla halvimmasta päästä. Hinnat taitavat kalliimmissa koristelluissa palasissa pyöriä 70-80 euron tuntumassa. Joissain liikkeissä ja netissä myydään myös halpisversioita, jotka eivät maksa kuin muutaman euron. Aidoissa palikoissa taitaa olla vuoden takuu.

Eli ymmärsinkö oikein. Aidot irtopalaset (Kirjaimet) maksavat sen parikymppiä zibale, ja tuon "tyhjän", rannekkeen saa myös parilla kympillä (Muistaakseni jostain näin tuollaisen hinnan) eli, jos nyt ottaisin vaikka neljä kirjainta rannekkeeseen, niin koko hinta olisi siinä satasen hujakoilla?

Halpisversio linjalle ei tässä kohtaa viitsisi mennä.

Taitaa jossain 8 e luokkaa olla per palanen, löytyy kyllä sitten huomattavasti arvokkaampiakin nappuloita mutta ovat sitten jotain muuta kuin peruskirjaimia.

No joo...viisi-kuusi kirjainta olis sellainen sopiva määrä, eli rannekkeeseen ei tulis muuta kuin nuo viisi-kuusi kirjainta ja muuten se olisi tylsä teräsranneke

No...hieman alle satasen olen tähän lahjaan budjetoinut, joten vielä oltaisiin budjetissa.
 

passenger

Jäsen
Eli ymmärsinkö oikein. Aidot irtopalaset (Kirjaimet) maksavat sen parikymppiä zibale, ja tuon "tyhjän", rannekkeen saa myös parilla kympillä (Muistaakseni jostain näin tuollaisen hinnan) eli, jos nyt ottaisin vaikka neljä kirjainta rannekkeeseen, niin koko hinta olisi siinä satasen hujakoilla?

Halpisversio linjalle ei tässä kohtaa viitsisi mennä.

Jotakuinkin näin. Hinnat saattavat tietysti hieman vaihdella, täällä Porissa taitaa olla vain yksi liike, joka myy aitoa Nominationia joten hinnat saattavat olla korkeita sen takia. Halvemmalla tosiaan saa netistä kopioita, mutta itse en sille linjalle lähtisi, todennäköisesti aitous tarkistetaan tyttöystävän toimesta, ja ehkä hintakin.. :)

Ihan hyvä ratkaisu varmasti lahjaksi ja sitä on helppo myöhemmin täydentää. Ja jokaiselle varmaan löytyy omaan persoonaan sopivia palasia kirjainten jälkeen.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Jotakuinkin näin. Hinnat saattavat tietysti hieman vaihdella, täällä Porissa taitaa olla vain yksi liike, joka myy aitoa Nominationia joten hinnat saattavat olla korkeita sen takia.

Käsitykseni mukaan nuo ovat kokolailla samaa tasoa nuo hinnat, varmasti kyse myös itse korun toimittajan asettamasta hintatasosta joka ylläpitää imagoa. Olen tänään menossa kaupoille, joten voin samalla tarkistaa hintatason Lappeenrannassa noille peruskirjaimille. Kirjaimia ei itse ole tullut koskaan osteltua. Siitä Prisman koruliikkeestä olen palasia ostellut ja aina niihin aitoustodistus on tullut mukaan joten eiköhän nuokin ihan aitoja ole.
 

Seventeen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran tuosta korusta ja aidoista palikoista, että ne epäaidot on vaan pinnalta "kullattuja", eli ne kyllä huomaa ihan hetken päästä kun kultaus häviää. Aidoissa kultaus kestää kyllä.

Itse olen ostellut tuohon aitoon koruun aina välillä jotain "pientä" ja arvokkaanpaa. Toiseen ketjuun tulee osteltua noita halvempia vaikka kauppareissulla (yhden oluen hinta). Kahdella tytöllä on myös tuollaiset ja on suht helppoa ostaa tuohon noita lisäpaloja. Ja ainakun ostaa yhden lisä palan niin seuraava ketju täydentyy ja kohta tytöillekkin menee toiset ketjut kouraan... Aina on ollut innoissaan. Esim. viimeksi ostin näiden Lontoon reissun jälkeen synttäri lahjaksi englannin liput ketjuun.

Niitä riipuksia eli siis sellaisa paloja missä on roikkumassa jotain romua kannattaa välttää, jäävät kiinni milloin minnekkin.
 

Wolves

Jäsen
Käsitykseni mukaan nuo ovat kokolailla samaa tasoa nuo hinnat, varmasti kyse myös itse korun toimittajan asettamasta hintatasosta joka ylläpitää imagoa. Olen tänään menossa kaupoille, joten voin samalla tarkistaa hintatason Lappeenrannassa noille peruskirjaimille. Kirjaimia ei itse ole tullut koskaan osteltua. Siitä Prisman koruliikkeestä olen palasia ostellut ja aina niihin aitoustodistus on tullut mukaan joten eiköhän nuokin ihan aitoja ole.

Juu laita tietoa ruudulle. Mitä enemmän infoa sitä parempi. Olen huomenna itsekkin menossa Prismaan ostoksille, joten olis hyvä hieman tietää etukäteen.
 

Locksmith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, BVB
Internetistähän tunnetusti löytyy aina totuus, joten ei muuta kuin googlen avulla etsimään. Kyllä Google tietää mitä vaimo/tyttöystävä haluaa, kuten alla olevasta linkistä selviää.

Googlen hakutulos
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Nyt kysyin niin hän haluaa jotakin PEHMEÄÄ? eli siis turvaudunko, valkkaamalla persoonalliset pörrösukat, joku "ihana" kuvioinen pyyhe, yöpaita tai aamutossut. Luulen että valkkaan näistä parikolme ja yöpaita on yksi osa lahjaa.

Kysyin tänää et haluisko hän pehmeän vai kovan paketin. Vastaus: "Siltä väliltä". Mitä tuo nyt tarkottaa?? Toki antaa varaa improvisoida, mutta ei juurikaan helpota tätä tehtävää.

No sitten rupesin salapoliisiksi ja tiedustelin hänen kaveriltaan et onko ne puhunu joululahjoista. Sano et haluis tyynyn missä on Brian Littrelin kuva... ei kuitenkaa tienny mistä niitä löytää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä Google tietää mitä vaimo/tyttöystävä haluaa, kuten alla olevasta linkistä selviää.

Googlen hakutulos
Aivan, nyt vaan mustan Tiikerin palveluksia hommaamaan muijalle. Joulupukki Woodsilla on hyvin aikaa käydä ympäriinsä levittelemässä joulun sanomaa, kun pitää paussia golffailusta. Kun avo-/aviomiestä tai poikaystävää rassaa joulustressi, joutuu muijaa rassaamaan sillä aikaa joku muu ja kukapa sopisi joka kodin panomieheksi paremmin kuin TW.
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Aina yhtä helppoa tämän lahjan osto :)
Vaimokkeen kun on kuullut valittavan "kuinka vaikeaa se lahjojen ostaminen on". Itsellä menee se tunti pari ja kaikki joulunkin lahjat löytyy aika vaivattomasti.

Tällä kertaa löytyi yhdeksi lahjaksi ostos tuolta eloktroniikan puolelta, tälläinen ns. varma valinta. Musikaalinen ihminen kun on, niin Guitar Heron PS3:n uusin painos kitaroineen lähti mukaan. Siihen sitten voi toki myöhemmin ostaa lisähärpäkkeitä. Singstar onkin ollut jo pidemmän aikaa suhkot aktiivisessa käytössä.

Vinkkiä en yleensä kysy lahjoista ennakkoon, kun menee helposti sitten sitä yllätysmomenttia pois. Tuossa kun joku mainitsi, että oli kysellyt pitäisikö olla "kovaa vai pehmeää" jne.
 

Weissflog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Islanders, Earl the Pearl, avoin liiga
Kyllähän noita lahjavinkkejä naisilta saa vuoden mittaa vaikka kuinka ja paljon, jos edes joskus jaksaa pitää korvansa auki. Luultavasti suurin osa tästä informaatiotulvasta menee kuitenkin korvien ohi, mutta kyllä ainakin tähän mennessä on vaimoke pidetty onnellisena. Viime vuonna ostaa paukautin akustisen kitaran, kun joskus muistin avokin semmoisesta aina nuorena haaveilleen. :)

Tänään tuli napattua Enyan kokoelmalevy hänelle, ensi viikolla sitten paria persoonallisempaa lahjaa hakemaan.
 

Nenna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lopen Uupuneet Sohvaperunaurheilijat.
Lahjaksi... kotimaista käsityötä?

Vaikeinta maailmassa lienee mieluisan ja sopivan lahjan ostaminen salaa toiselta, jos yhteistä aikaa on takana vain lyhyeltä ajalta. Erityisen vaikeaa on vaativalla maulla varustetun ihmisen miellyttäminen...

Katselinpa tuossa aiemmin mainitut "Nomination" -rannekkeet palasineen lävitse eikä ne kyllä minun esteettistä silmää erityisemmin miellyttäneet, vaikka systeemiin liittyvä ajatus on mitä mainioin. Saatanpa olla sen verran yksilöllisyyteen taipuvainen, että mieluummin hyödynnän lukuisien suomalaisten taidekäsityöläisten tuotoksia ja tuen kotimaista yksityisyritteliäisyyttä kuin kannan rahani "bulkkirihkaman" myyjälle. Yksilöllinen koru ei aina ole edes mielipuolisen kallis, jos lahjan saajaan on erityinen suhde ja laadulla halutaan korvata määrä eikä lahjoja ostella joka välissä. Jotkut kotimaiset korusepät pitävät netissä näkösällä tuotoksiaan, joten rohkeasti oman kullan kanssa selailemaan jos ei pajalle asti ensihätään ehdi/uskalla.

Etsikääpä käsiinne vaikka koruseppä Anu Ek, Sassi design (heikosti esillä "pienempää" korua), Timo Mustajärvi Jalo, Vaskitsa eli taideseppä Antti Nieminen. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta yksinkertaisesti kuukkeliin kirjoittamalla "koruseppä" tai "taideseppä" löytää jo melkoisesti erilaisia tekijöitä. Useimmiten näiden koruseppien tuotokset kestävät jokapäiväistä käyttöä paremmin kuin sarjatuotteet.

Ja aina voi turvautua lahjakorttiin, syötävään/juotavaan lahjaan sekä elämyslahjaan, jonka voi kirjoittaa vaikka kauniille paperille ja toteuttaa sovittuna ajankohtana.

Kattilat ja muut vastaavat ovat hyviä käyttöesineitä, mutta jos lahjan saaja ei ole niitä itse erityisesti toivonut, saattaa esiintyä mökötystä tapauksesta riippuen. ;)
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Juu laita tietoa ruudulle.

Juu kyllähän siinä niin kävi että muisti teki tepposiaan ja alkaen 16 e oli nuo kirjain- ja muut perushintaiset mutikat. Otin pari kalliimpaa. Valikoima tuossa Prisman liikkeessä ei mikään huikea näyttänyt olevan, mutta lupaili että tilattavissa on vaikka mitä - vaan eipä jouluostoksia tekevää juuri hetkauta, koska tuskin enää jouluksi ehtii mitään tilailemaan.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Juu kyllähän siinä niin kävi että muisti teki tepposiaan ja alkaen 16 e oli nuo kirjain- ja muut perushintaiset mutikat. Otin pari kalliimpaa. Valikoima tuossa Prisman liikkeessä ei mikään huikea näyttänyt olevan, mutta lupaili että tilattavissa on vaikka mitä - vaan eipä jouluostoksia tekevää juuri hetkauta, koska tuskin enää jouluksi ehtii mitään tilailemaan.

Viimeksi kun noita paloja ostelin lahjaksi niin todella kapeat ne kaupan valikoimat yleensä on, vaikka noita Nomination-paloja on ihan älytön määrä. Tai sitten olin vain liian myöhään liikkeellä...

Itse en lähtisi pipo-kalsari-tussu linjalle lainkaan, liian helppoa ja ennalta-arvattavissa olevaa. Jotain spesiaalia olis tarkoitus keksiä, mutta helppoahan se ei ole. Toki on annettu jo pitkä lista miltä voisi valita, mutta ajattelin silti valita listan ulkopuolelta ja yllättää, joskin siinä on aina oma riskinsä.

Isäni osti joskus äidille joululahjaksi kuntopyörän, ja se oli oikeasti puhellut semmoisen hankkimisesta, mutta eikös siinä niin käynyt että muutaman viikon mykkäkoulu siitä seurasi ja itkun tirauttelut aattona. Klassinen esimerkki :)
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Nomination

Tänään kävin poistamassa Nomination-rannekorun paremmalle puoliskolle. Kesälomareissun lennolla tax free -kuvastoa selaillessaan jo haikaili sellaista, ja taisi sen jälkeenkin olla ohuesti puhetta aiheesta, joten "toive" oli melkolailla selvä. Kultasepällä rannekkeen hinta yhdellä palalla (sydän, neliapila, tähti tai joku neljäs) oli 26e. Vaihtoehtona oli myös astetta hienompi sydän (emalia tjsp), jossa oli pieni "timantti", hintaan 53e. Itse päädyin jälkimmäiseen, koska en halunnut alkaa arpoa irtolaattojen kanssa. Parempi antaa itse kerätä mieleisiä, eiköhän tuolla sydämellä pääse alkuun.

Irtopalat maksoivat 21-45e, ja halvimpia olivat tosiaan perusmallin kirjaimet. Aika hyvä valikoima siellä näytti olevan erilaisia palasia. En tosin hirveästi pystynyt perehtymään valikoimaan, koska meininki oli kuin pk-seudun ison ostoskeskuksen kultasepänliikkeessä joulumyynnin aikoihin. Ja juuri siitä olikin kyse, joten halusin poistua paikalta suht vikkelästi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tänään työkaveri kysyi otsikon mukaisen kysymyksen ruokatauolla.
Tosin kyse ei ollut joululahjasta, sillä se oli jo hankittuna.

Hän halusi muuten vain yllättää rakkaansa.

Aikamme siinä pähkäiltyä porukalla, jossa oli nainenkin(ei tuleva lahjan kohde) mukana, hän tarttui ideaan jossa hän tekee itse lahjakortteja naiselleen. Lahjakortit sisälsivät mm. puolen tunnin hieronnan, illallisen kotona, illallisen valitsemassaan paikallisessa ravintolassa, täyden tyytyväisyyden illan (keksikää itse loput) jne...

Eli tarkoituksena oli antaa omaaa aikaa rakastamalleen henkilölle silloin, kun hän sitä itse eniten haluaa ja tarvitsee.

Tosin pitäähän sitä aikaa antaa ilman kyseisiä lahjakortteja, mutta mielestäni muuten hyvä idea.
Enää pitäisi löytää se rakas, lahjakortit mulla on odottamassa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Korut ja lahjakortit juuri esim. kauneushoitoloihin ovat aina helppo ratkaisu. Sen oman naisen tyylin ja maun varmasti tuntee sen verran hyvin, että korut on helppo ostos.

Eivät muuten välttämättä ole. Juuri koruissa on iso mahdollisuus mennä ihan metsään, vaikka jopa ostaisi samaa sarjaa kuin tyttöystävällä on. Tai ainakin jos sattuu seurustelemaan sivuunkirjoittaneen tai jonkun muun koruistaan yhtä tarkan kanssa =)

Vastaavasti jos ehdottomasti haluaa ostaa hajuveden, kannattaa kirjoittaa ylös kaikki hajuvedet, joita tyttöystävä käyttää (ei siis kaikkia niitä, joita kaapissa on!) ja marssia listan kanssa asiantuntevan myyjän luo. Vielä senkin jälkeen kannattaa toivoa, että välit yläkertaan ovat kunnossa, jos nyt sellaisiin sattuu uskomaan.

Perussäännöt ovat seuraavat:

1) Ei liian kallista muttei myöskään liian halpaa - hyvä idea on sopia esmes hintakatto lahjoille, etenkin jos suhde on tuore; vältetään "nolot" tilanteet, joissa toinen on ostanut viiden euron ja toinen sadan euron lahjan.

2) Älä kuvittele tuntevasi täysin tyttöystäväsi mieltymyksiä vaatteiden, koriste-esineiden (useimmiten muutenkin eiei, mutta design-friikille joku esmes Alessin kello voi sopiakin), korujen tai hajuvesin osalta, ainakaan suhteen ensimmäisinä vuosina. Mahdollisuus epäonnistua on suurempi kuin mahdollisuus onnistua.

3) Ole hereillä toiveiden ja mieltymysten suhteen, ja mieti asiat loppuun asti. Se, että tyttöystävä esmes juo teetä, ei välttämättä tarkoita, että hän toivoo joululahjaksi jotain kallista (ja turhaa) teesettiä.

4) Mieluummin "persoonattomampi" lahja kuin täydellinen floppi. Harva mies (pl. Ted Raikas ja kourallinen muita) osaa runoilla ilman, että se aiheuttaa vaivautuneita fiiliksiä puolin tai toisin, salassa tai julkisestikaan. Lahjakortti hierontaan tai kampaajalle, liput tietylle keikalle, illallinen ravintolassa tai vaikka joku yhteinen reissu tms. on usein selkeästi parempi lahja kuin jomppakoomainen runo, "tosi söötti" pehmolelu ja kirjekuorellinen käteistä.
 

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Irtopalat maksoivat 21-45e, ja halvimpia olivat tosiaan perusmallin kirjaimet.

Ostin 15v tyttärelleni joululahjaksi Nomimation-ketjuun palan, jossa oli jostain kivestä (zirkoni tjsp.) tehty kukka. Maksoi 48€. Ostopaikkana Timanttiset -liike Pirkanmaalla. Toi pala oli hintahaarukan yläpäästä, saattoi olla kallein?

Eli lahjaideanahan toi on Nomination (jos lahjan saaja sellaisesta piittaa) loistava: lisäosia voi ostaa vielä useana eri juhlapäivänä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Vaimo kyllä lukee Jatkoaikaa, mutta kerrotaan silti kun tuo taitava nainen onnistui sen tiedon jo meikäläisestä puristaa irti. Minäpä ostin vaimolleni Nintendo Wiin. Sen mustan version. Sitä kun tuo on toivonut jo siitä asti kun se pelikonsoli, siis se alkuperäinen valkoinen, julkaistiin. Kaikesta päätellen kelpasi.

Joku nohevä sälli tietysti ostaisi paremmalle puoliskolleen luonnollisesti muhkean dildon, mutta minä päädyin tällä kertaa siihen mitä hän on halunnut jo pitkän aikaa. Tai mistäs sitä tietää vaikka tuo olisi sen muhkean dildon halunnut, mutta pelasinpa varman päälle.
 

passenger

Jäsen
Eivät muuten välttämättä ole. Juuri koruissa on iso mahdollisuus mennä ihan metsään, vaikka jopa ostaisi samaa sarjaa kuin tyttöystävällä on. Tai ainakin jos sattuu seurustelemaan sivuunkirjoittaneen tai jonkun muun koruistaan yhtä tarkan kanssa =) ....

No mulla on kyllä yleensä onnistunut korujen osto, ehkä ei ole ollut niin tarkka tai sitten vaan osannut valita oikein. Runokirja ja ruusut myös oli viime jouluna kuulemma hienointa ikinä mitä ex-tyttöystävä oli keneltäkään saanut, semmosena pienenä yllärinä sängyssä odottamassa kun tyttö tuli iltavuorosta kotiin.

ero ei siis kuitenkaan johtunut ilmeisestikään huonoista lahjoista :P ...ehkä, ainakin uskottelen niin =)
 

Harkins#33

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ville Peltonen, Rem Murray, DEFC #18
Itselläkin on hieman ollut vaikeuksia miettiä joululahjaa, tosin tuo Wii olisi varmasti sellainen mieluinen nyt kun tässä on hieman kuulostellut. Täältä ponnisti ehdokkaaksi nuo Nomination hommelit. Sitten oma ehkä jo vähän myöhässä oleva vinkki koruja ajattelevalle löytyy tuosta allekirjoitukseni linkistä.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Muhkean dildon ostaminen tyttöystävälle joululahjaksi kertoo kyllä vahvasta epäonnistumisesta elämässä.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Itselläkin on hieman ollut vaikeuksia miettiä joululahjaa, tosin tuo Wii olisi varmasti sellainen mieluinen nyt kun tässä on hieman kuulostellut.

Wii on yllättävän suosittu härpäke aikuistenkin parissa. Ostin kesällä ja rouva naureskellen kirosi että oli suunnitellut hankkivansa meille moisen vempeleen jouluna ns."yhteisenä lahjana". Hauskaahan tuon pelaaminen on ollut vaikka meilläkin taitaa olla ikää mittarissa kalkkiksen verran molemmilla, eli päälle kolmenkympin.
 

12961

Jäsen
Loistavaa, ketju johon voi avutua ainaisesta lahjan ostamisen tuskasta!

Tarjosin emännälle joululahjaksi ilmaista Madeiran viikkoa, ei kelvannut vaan haluaa kuulemma olla joulun Suomessa. Itse lähden kuitenkin reissuun kun matka oli jo ostettu, onneksi kaveri osti tuon toisen paikan meikäläiseltä niin saa sitten edes golf- ja ryyppyseuraa. Olkoon emäntä sitten perheensä kanssa, itse en siinä porukassa olisi niin paljon viihtynytkään.

Perkele, en osta tuolle lahjaksi enää koskaan yhtään mitään!


PS: Kerran olen 5 vuoden aikana ehtinyt jo synttäritkin unohtamaan, mutta tuntuu olevan tottunut kyvyttömyyteeni lahja-asioissa.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Muhkean dildon ostaminen tyttöystävälle joululahjaksi kertoo kyllä vahvasta epäonnistumisesta elämässä.

Ellei sitten laita saatteeksi itse saksilla kartongista muotoiltua, lopulta joulutähdeltä muistuttavaa sydäntä, johon epäselvin tikkukirjaimin rustaa saatteeksi, että tämmöinen niukempi koko vain sen vuoksi, ettei tarvitse alati hurmiossa kirkua, ehkä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös