Missä varuskunnassa JA:laiset ovat olleet armeijassa

  • 75 779
  • 392

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Legendaa Lehdestä

Jatkossa (alokasajan jälkeen) tuli asioitua muissa merkeissä ja ihan pätevältä ukko tuntui. Intti nyt on intti ja skapparit skappareita, pitää vain suhtautua. Lehteä kuitenkin kiinnosti kovasti, että mitä vaivoja intissä tuli ja miten ne intin jälkeen hoidetaan niin, että jatkossa hoito hoituu kuten lainkirjaimen mukaan pitääkin. Monella terveyskeskuslääkärillä on asenteesta paljon opittavaa.

Hyvä muistot siis Lehdestäkin. Onneksi ei nakuna tarvinnut jonotella, odotusaula kun oli melkoisen vilpoinen paikka, muistelisin. Lääkis-AU:t oli myös kamuja, joten näennäinen odottelukin sujui yleensä sutjakasti. Missähän vika, kun kaksi mainittua Hyrylän friikkiä on mun mielestä ihan ok heppuja? Aika kultaa muistot vai samaa kastia?

Sanooko kellekään muuten Teuvo Jännäri yhtään mitään?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Karjalan Prikaatissahan tuota tuli vuosi vietettyä, eli vuosi 2000.
Viestipuolella tuli oltua, onko kukaan tutustunut yliluutnantti/kapteeni Turuseen. Siinäpä vasta skappari.
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
SlRR, Isosaaren linnake.

slmepa tai jotain, ei muista.
 
Viimeksi muokattu:

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Lawless kirjoitti:
Sepä johtuu siitä, että olin ns. erikoisjoukoissa, BUK-viestimies nimittäin. :) Meitä oli kyseisessä saapumiserässä vain 14. Tehtiin siis tavallaan hommia näiden BUK-alikessujen yms. häröilijöiden alaisuudessa.

Ai niitä oli jo silloin, minä muistin että aloittivat tuon viestimieshomman vasta 1/02 -erän mukana. Eipä siinä sitten hittoikaan. Ja BUK on Hyrylän se särmin osasto, se kannattaa pitää mielessä.

Aunulaan muuten törmäsin inttiaikanani yhden leirin verran, ja mieshän oli ihan läppämiehiä, ainoa kapiukko jonka jutut sai nauramaan. Komea arpikin kuupassa.
 

Pate

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
zelios kirjoitti:
Vekaran Järvi I/98 Alikersantti. Kertauskutsua ei ole kuulunut.

Muuten täsmälleen samat sanat, käännetään vaan vuosiluku toisinpäin, eli saapumiserä oli I/89.
 

JTK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Kama
II/00 Upinniemessä alokkaana, Pansiossa venekuski-kurssilla ja loput n.8 kk Utön linnakkeella veneenkuljettajana. Oli hauskaa. Mieleen jäi legendan maineen omaava pursimies Lehtinen...

JK
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Cosmo kirjoitti:
Hah, sama kalju ja samat jutut vuosi myöhemmin ainakin. Joku Jaalan mummo tai mikä sen lempparinimi olikaan. Mikäänhän ei ole todempaa kuin tornihuhu. Ihan leppoisa jannu ainakin mielestäni. Hyrylän päälliköt muistanevat myös huikean tohtorin nimeltänsä Lehti? Hieno mies kertakaikkiaan.

Itse jouduin olemaan kerran päivystäjänä AUKissa ja silloin ainakin ko. vääpeli osoitti vittumaisuutensa, koko ajan jotain mussutusta ja juoksettamista oli.

Onneksi AUKin komentaja majuri Aslak jotain oli helvetin rento tyyppi ja siitä diggasi kaikki.
 

Tobias

Jäsen
Daespoo kirjoitti:
Vieläkös Hyrylässä on AUKin vääpelinä se hullu yliluutnantti joka on kuulemma ikuisessa ylenemiskiellossa?

Taas näitä legendoja. Sellaista kuin ikuinen ylenemiskielto -käsitettä ei Suomen Puolustusvoimissa tunneta.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
mjr kirjoitti:
Säkylässä tuli oltua, vieläkin vallitsee tietty viha-viha -suhde Säkylänharjua kohtaan. Aika omalaatuisia tunteita myös herättivät prikaatinkomentajan puheenaloitukset: "Porilaistaistelijat" - tai vielä pahemmin "Porilaiset". Taivahan jumala.

Säkylässähän sitä minäkin. III/90. Silloin komentajana oli ainakin iso Olli. :)
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Tobias kirjoitti:
Taas näitä legendoja. Sellaista kuin ikuinen ylenemiskielto -käsitettä ei Suomen Puolustusvoimissa tunneta.

No ei tietenkään tunneta, siis virallisesti. Käytäntö on sitten aivan eri asia.

Muistaakseni halutessaan yletä yliluutnantista kapteeniksi tulee käydy joku eskadeeri (tjsp) koulutus ja sinne haku tyssää sitten tässä kohtaa.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
SGD kirjoitti:
Ai niitä oli jo silloin, minä muistin että aloittivat tuon viestimieshomman vasta 1/02 -erän mukana. Eipä siinä sitten hittoikaan. Ja BUK on Hyrylän se särmin osasto, se kannattaa pitää mielessä.

Kyllä vain, ehdottomasti Hyrylän kerma. Ja siitähän kiitoksena mm. herätykset 6.30 ja siitäkin vielä aikaa ruokailuun 40 min. Eli ehti helposti käydä vaikka kakkosella vessassa, suihkussa, aamuröökillä ja sitten kohti aamupalaa. Olenkohan niin tuore tapaus vai muistaako kukaan muu Luutnantti Puurulaa? Itse päivystin toimistolla hänen vieressään, ihan mukava tapaus kyllä minulle mutta sotilaspoliiseille ilmeisesti mulkumpi kaveri.

1/03.
 
Viimeksi muokattu:
TM kirjoitti:
Säkylässähän sitä minäkin. III/90. Silloin komentajana oli ainakin iso Olli

Taidettiin olla Huovinrinteellä osittain samaan aikaan - minä siis tulin kesällä 1991 alokkaaksi neljänteen jääkärikomppaniaan.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Tommy kirjoitti:
Kyllä vain, ehdottomasti Hyrylän kerma. Ja siitähän kiitoksena mm. herätykset 6.30 ja siitäkin vielä aikaa ruokailuun 40 min. Eli ehti helposti käydä vaikka kakkosella vessassa, suihkussa, aamuröökillä ja sitten kohti aamupalaa. Olenkohan niin tuore tapaus vai muistaako kukaan muu Luutnantti Puurulaa? Itse päivystin toimistolla hänen vieressään, ihan mukava tapaus kyllä minulle mutta sotilaspoliiseille ilmeisesti mulkumpi kaveri.

1/03.

Siellä on sitten kuri löystynyt, meidän piti kyllä olla pystyssä tasan 6.00. Ruokailuvuoro oli kyllä aika lähellä seiskaa muistaakseni, mutta sehän päätetään ihan muualla.

Oliko Puurula tämä sotilaspoliisien pääjehu? Jos oli, niin ei se kyllä BUK-ritareillekaan kovin ystävällinen ollut.

Nyt vasta huomasin että ketjun avaaja on Hyrylään menossa. Jos AUK kiinnostaa, niin kyllä BUK on se paras vaihtoehto. Tottahan sinnekin hajoaa jossain vaiheessa totaalisesti, mutta vaunussa on sentään lämmin päivystää keskellä talvea.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tommy kirjoitti:
Olenkohan niin tuore tapaus vai muistaako kukaan muu Luutnantti Puurulaa? Itse päivystin toimistolla hänen vieressään, ihan mukava tapaus kyllä minulle mutta sotilaspoliiseille ilmeisesti mulkumpi kaveri.

Muistan kyllä Puurulan. Spollit olivat samalla patterilla eikä todellakaan käynyt kateeksi kun Puurula pääsi vauhtiin.

Entä muistaako kukaan Hauvalaa? Oli muistaaksen yli- tai ihan tavallinen luutnantti ja tuli meille planeetalle vissiin aika suoraan jostain koulun penkiltä. Aika särmä ukko mutta lopulta ihan asiallinen.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
II/92 VSItr/Eptri Heikkilän kasami Turku. Taitaa olla nykyään jo historiaa koko kasarmi/varuskunta
 

Mitchner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Wilzu kirjoitti:
Kas, onpa joku muukin ollut Pohjois-Karjalan Prikaatissa. Kontioranta oli hyvinkin luonnonkaunis paikka ja saluunamainen sotilaskoti ylivoimaisesti viihtyisin sode ikinä, missään.

Kontiorannassa kävin minäkin, pioneerijoukoissa. Siitä on jo kyllä aikaa, mutta oli se jo siihen aikaan ihan viihtyisä varuskunta. Sattui muuten niin kivasti, että sotilasvala oli Kontiolahden kirkossa joten valamarssin pituus oli vain jotain 7 km (seuraava saapumiserä polki Varpaisjärvelle asti). Kertaamassa olen käynyt vain yhden kerran.

Wilzu kirjoitti:
Sotinpuro oli myös maineensa veroinen paikka: perjantaina pois lähtiessä teiden varsilla oli vielä isot lumikinokset, mutta Kontiorantaan palatessa lämpömittari hipoi jo kahtakymmentä celsiusastetta.

Totta. Sotsilla käytiin 3 kertaa, ja yksi kerta sinne mentiin polkupyörämarssilla. Siellä saatiin räjäytellä kaikkein raskaimpiakin miinoja.
 

tuuski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pallo-Kärpät
Kun täällä oli näistä lääkäreistä juttua, niin Parolannummella on yksi aika omintakeinen kaveri. Kävin kerran Parolassa veksissä kun olin lomilla ja sain kunnian päästä äijän vastaanotolle. Äijä on saanut lisänimen "Keppi", ilmeisesti KP napsahtaa helposti lappuun. Olisiko joku Oikarinen tai vastaava?

Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevalla kuntosalilla on kaksi miesten pukuhuonetta, toinen ns. satunnaiskävijöille ja toinen vakiokalustoon kuuluville. Joku tummempi kaveri oli eksynyt tähän hc-porukan koppiin, Keppi ohjasi hänet isällisesti ulos ja kirjoitti lapun oveen "EI mustalaisille, neekereille tai kesää varten treenaaville."
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Hyrylän BUKeista sellainen (tositarina) että kun ne saapuivat Hyrylään joskus 90-luvun lopulla (96 tai 97?) niin niitä oli järjestelty jossain kentällä (paraatikenttä?) tai pihalla jonoon ja 3. patterin varapäällikkö yliltn. Romppainen (saatanan hyvä tyyppi, 3. patterin ylivoimaisesti paras skappari) oli siinä antamassa ohjeita peruuttavalle BUKille, ohjasi sen n. puolen metrin päähän takana olevasta BUKista ja antoi seis-merkin kuskille, BUK pysähtyi mutta kun kuski yritti vaihtaa vapaalle niin siitä perkeleen ryssätekeleestä levisi kytkin tai vaihdeboksi ja se 'hypähti' taaksepäin Romppaisen ollessa siinä takana BUKien välissä. Mies kuoli sairaalassa saamiinsa vammoihin.

Kun kuulin tuosta niin tuli heti mieleen Iron Maidenin biisi "only the good die young", olisin heittämällä keksinyt Hyrylästä muutaman skapparin jolle tuota kohtaloa melkein olisi voinut toivoa mutta ei Romppaiselle.

Kolmospatterin ohjusosasto menetti kyllä loistavan vetäjän ja muutenkin hyvän miehen.

EDIT: Toinen kuolemantapaus tapahtui muistaakseni II/94:n kaverille, olivat putsaamassa aseitaan metsäryynäyksen jälkeen 3. patterin alakerrassa ja kaverilla oli jäänyt räkäpää koneistoon ja kun siinä runkkasi piippua puhtaaksi sillä harjalla niin ase laukesi ja harja+räkäpää osuivat suoraan päähän.
 

struumax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät ja HIFK
I/94 ja VsItR:n 1.patterilla ja Kelloniemi päällikkönä. Tehtävänä toimia suuntajana "Sergein" puikoissa... ja kivaa oli.
 
Viimeksi muokattu:

ozo

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Latvia, Dinamo Riga
II/03 KaiPr/KrhK

Sissilääkintämies kevyessä rajajääkärikranaatinheitinjoukkuessa
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
DeS kirjoitti:
II/92 VSItr/Eptri Heikkilän kasami Turku. Taitaa olla nykyään jo historiaa koko kasarmi/varuskunta

Kyllä kasarmi edelleen pystyssä on, mutta varusmiehiä alueella ei enää kouluteta. Spollit päivystää kuitenkin edelleen portilla ja veikkaisin, että esikunta on edelleen toiminnassa. Lisäksi massiiviset luolastot ovat varmasti edelleen varastona jne.
 

Miguel

Jäsen
tuuski kirjoitti:
Kun täällä oli näistä lääkäreistä juttua, niin Parolannummella on yksi aika omintakeinen kaveri. Kävin kerran Parolassa veksissä kun olin lomilla ja sain kunnian päästä äijän vastaanotolle. Äijä on saanut lisänimen "Keppi", ilmeisesti KP napsahtaa helposti lappuun. Olisiko joku Oikarinen tai vastaava?

Oikarisesta jäi vähän ristiriitainen kuva. Yhtenä päivänä leppoisa setä ja toisena kyyninen liero.

Eräs kaverini sai B-luokituksen heti palvelusajan alussa käsivarren hermoston vajaatoiminnan takia. Muutaman kuukauden palveluksen jälkeen tämä kaveri kysyi rutiinikäynnillä Oikarisen luona, että tuleeko tästä nyt vielä vapautuksia, vaikkei tästä vaivasta nykyhommissa juuri haittaa olekaan. Oikarinen kysyi, paljonko on TJ, ja lätkäisi sitten sen lukeman verran NKV:tä. Ko. varusmies itsekin yllättyi tuomiosta.

Toista se oli toisella tupakaverillani. Mies sairastui lomilla ja kävi siviililääkärissä. Diagnoosina sydänlihastulehduksen oireet, suosituksena vähintää kolmen viikon vapautus kaikesta raskaasta työstä. Oikarinen totesi, että mitäs tuosta ja antoi neljä päivää VMTL:ää. Siinä kaikki.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös