Kisapuiston avaus oli provokatiivinen ja sisälsi useita argumentaatiovirheitä, mutta niihin en puutu, vaan ainoastaan ketjun perusajatukseen. Missä määrin enemmistö voi sanella vähemmistön tekemisiä? Tai sama toisinpäin, millainen oikeus vähemmistöillä on toteuttaa itseään?
Demokratia ymmärretään usein mustavalkoisena enemmistö vs vähemmistö -taisteluna, joka antaa enemmistölle vapaan oikeuden toimia vähemmistöä vastaan. Historiallisesti vähemmistöjen polkeminen demokratian nimissä on yhtä vanhaa kuin demokratia itse aina Sokrateen oikeudenkäynnistä lähtien. Kuitenkin länsimaisessa oikeusjärjestelmässä vähemmistöjen perusoikeuksien turvaaminen on ehdoton edellytys.
Toisinaan vähemmistöjen perusoikeuksien turvaaminen saattaa aiheuttaa sopeutumistoimenpiteitä enemmistölle. Useimmiten nämä toimenpiteet ovat taloudellisia. Esimerkiksi jokaisen oikeus toimeentuloon tai koulutukseen tuntuu eniten niillä jotka elättävät työllä itsensä. Oikeus omaan uskontoon saattaa aiheuttaa tilanteita joissa jokainen ala-asteikäinen taapero ei joulukirkkoon mene.
Perusoikeuksien suhteen yksi väärinymmärretyimmistä asioista on oikeus omaan kulttuuriin. Se ei todellakaan tarkoita sitä, että kulttuurin varjossa voisi mellastaa miten tahtoo, vaan oman kulttuurin vaatimukset on sopeutettava vallitsevan yhteiskunnan normeihin. Romanit ovat mestareita kulttuurinsa taakse verhoutumisessa, mutta siitä huolimatta on väärin estää jotakin ihmisryhmää pääsemästä kauppaan. En syytä tästä kuitenkaan pelkästään kyseistä kauppiasta, vaan vikaa on myös romanijärjestöissä yms, jotka jatkuvasti lyövät rasistikorttia pöytään ja vyöryttävät vastuun pois itseltään.
Uskovaiset usen vastustavat homojen oikeuksia sillä, että se heikentäisi avioliiton tai vanhemmuuden merkittävyyttä. Täten samaa sukupuolta olevien avioliitto tai homoadoptio on "pois" enemmistöltä. Samoja argumentteja esiintyy ateismin suhteen, erityisesti jenkeissä, jossa uskovaiset kokevat ateismin rappeuttavan moraalia. Kuitenkaan avioliitto, lapset saati moraali ole kristillisen - tai minkään muunkaan uskonnollisen yhteisön - omaisuutta.
Muistaa täytyy kuitenkin se, että meistä jokainen kuuluu johonkin vähemmistöön. Meissä on homoja, mamuja, kaksikielisiä, hyvin käyttäytyviä jokerifaneja, vasenkätisiä, juutalaisia, vegetaareja yms. Vähemmistöjä on syrjitty läpi ihmiskunnan historian milloin mistäkin syystä. Menetelmät eivät ehkä ole enää niin rajuja kuin aikaisemmin, mutta syyt eivät ole mihinkään muuttuneet (erilaisuuden pelko). Kaikkea ei tarvitse sietää, eikä kaikesta tarvitse pitää, mutta moni asia tässä maailmassa sujuisi paljon paremmin kun itse kukin pyrkisi joskus uudistamaan ajatuksiaan ja miettimään (en sano että vaihtamaan) mielipiteitään.