Daphne du Maurierin Rebekka tuli luettua tuossa kuun alussa, mutta laiskuuttani en ole jaksanut rustata siitä vielä arvostelua. No, nyt tuo puute korjataan.
Kertojana kirjassa toimii nimettömäksi jäänyt uusi rouva de Winter, joka on suunnilleen 20-vuotias nuori nainen, todella heikolla itsetunnolla varustettu ja naiivi, mikä johtuu hänen taustastaan sekä kokemattomuudestaan. Max de Winter on puolestaan suunnilleen 40-vuotias leskimies, joka on vuoden ajan toipunut traagisesta onnettomuudesta, jonka seurauksena hänen ensimmäinen vaimonsa eli kirjan nimihenkilö Rebekka menehtyi.
Kolmas päähenkilö kirjassa on de Winterin taloudenhoitaja, vanha rouva Danvers, joka oli äärimmäisen läheinen Rebekan kanssa ja suhtautuu erittäin torjuvasti ja vihamielisesti uuteen de Winteriin.
Neljäntenä päähenkilönä voisi pitää Manderleyn valtavaa kartanoa, jossa uusi aviopari aloittaa yhteisen elämänsä, siksi usein se vilahtelee puheissa ja siksi tarkkaan siitä kerrotaan lähes jokaisella sivulla.
Kirjan parasta antia on ehdottomasti kertojan kuvaus heikolla itsetunnolla ja syvällä epäluulolla varustetusta naisesta eli uudesta rouva de Winteristä. Mitä pitemmälle avioliitto etenee, sitä epävarmemmaksi hän tulee ja koska Rebekan haamu (vertauskuvallisesti) tuntuu erittäin vahvana kartanossa ja koska uusi rouva de Winter olettaa Maxin pidättyväisyyden johtuvan tämän kaipauksesta entistä vaimoaan kohtaan (sekä hiljalleen paljastuvan Danversin syvän vastenmielisyyden kertojaa kohtaan), kertoja alkaa uskoa, että hänen ja Maxin avioliitto on virhe.
Kun totuus Rebekasta sitten paljastuu (tämä oli mitä ilmeisimmin täysi psykopaatti, joka teki Maxin elämästä helvettiä heilastelemalla kaikkien talossa käyvien miesten kanssa, uhkailemalla ja kiristämällä näitä sekä muutenkin olemalla veemäinen ämmä) sekä varsinkin se, ettei Max ole koskaan rakastanut tätä vaan vihannut sydämensä kyllyydestä, tarina jotenkin lopahtaa ja siitä tulee semmoista puuroista mössöä, joka tuo huonolla tavalla mieleen esimerkiksi Ernest Hemingwayn Jäähyväiset aseille -romaanin.
Yhteenvetona voisi todeta, että kirja on ihan pätevä omassa genressään, mutta en nostaisi sitä parhaimpien psykologisten trillerien joukkoon, koska siihen tämä (hyvästä alusta huolimatta) on aivan liian heikko. Alfred Hitchcock muuten ohjasi kirjaan perustuvan elokuvan vuonna 1940 ja juuri tuon leffan vuoksi päätin lukea tämän kirjan.
***