Minkä ikäisenä olet oppinut lukemaan?

  • 8 181
  • 99

Minkä ikäisenä opit lukemaan?

  • 4v tai aiemmin

    Ääniä: 89 27,7%
  • 5v

    Ääniä: 65 20,2%
  • 6v

    Ääniä: 65 20,2%
  • Opin lukemaan koulussa

    Ääniä: 102 31,8%

  • Äänestäjiä
    321

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kolmen vanhana sitä tunnisti jo kaikki kirjaimet (D oli jostain syystä hankalin), sitten 4-vuotiaana osasin jo kunnolla. Ruokapöydästä se lähti, kun luki kaikkia niitä purkkeja ja purnukoita. Ja nimenomaan luki oikeasti eikä vain niin, että maito on maito minkä tunnistaa.

Olihan se koulussa aivan tuskaa, kun suurin osa ei osannut lukea ja silti koko lailla samoja juttuja joutui tekemään niiden mukaan. En tiedä nykymenosta, mutta melkein sanoisin kieltäkää lapsianne lukemasta ennen koulua. Vai haluatteko niiden pään hajoavan, perkele.

(Matematiikka oli tosin alkuun vielä tuskaisempaa, kun opettaja sanoi 3 miinus 5 ei voi laskea ja olin eri mieltä. Sain hänet sitten myöntymään laskemisen olevan kyllä mahdollista, mutta se on erikoistapaus mikä käsitellään myöhemmin.)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Muistan sen oikein hyvin kun opin lukemaan, olin siinä 4-5 tuntia vanha, ja ihmetellessäni itseleikkaamaani napanuoraani huomasin synnytyshuoneessa olleen lääkärikirjasarjan, jota aloin silmäilemään. Monta minuuttia siihen meni, mutta sitten opin lukemaan ja lukaisin kirjat läpi 15 minuutissa. Sen jälkeen lähdinkin siitä juoksujalkaa innoissani avustamaan sydämen ohitusleikkauksessa ja tekaisinpa pari aivokirurgista toimenpidettäkin siinä joutessani. Ruokatunnilla keksin lääkkeen syöpään ja iltapäivällä herätin ihmisiä kuolleista, muutin vettä viiniksi ja kävelin vetten päällä. Iltapäivästä otin iisisti, siemailin viskiä ja luonnostelin samalla päähäni pälkähtänyttä keksintöä, joka mahdollistaisi tähtienvälisen matkustamisen ja toisi rajattomasti energiaa, tuolla jossain vauvakirjassani se tälläkin hetkellä odottaa sitä että muu ihmiskunta olisi valmis mutta ihan vielä ei ole aika.
Olet kehityskelpoinen kaveri, mutta pääsit valitettavan viiveellä lukemisen alkuun, tuommoinen FAS kun olet. Minun äitini ei juopotellut, vaan hän kävi ahkerasti kirjastossa, joskin hömppäkirjojen takia. Onnekkaan - minun kannaltani - sattuman ansiosta hän sattui raskausaikanaan liukastumaan kirjaston siivoojan jättämään vesilätäkköön tietokirjaosaston ohi kulkiessaan. Ja kuinka ollakaan, kokonainen British Encyclopedia aasta zetaan luiskahti kompuroinnin tiimellyksessä äitini kesämekon alle. Ja samaa kyytiä, hupsista vaan, paikkaan, jossa 6-kuinen PK186cm-sikiö noihin aikoihin majaili. Vähän ahdasta tuli, kun parimetrinen rivi kovaa faktatietoa tömähti seurakseni, mutta sainpahan kertalaakista hyvää luettavaa loppuraskauden ajaksi. Saakeli kun oli hankala lukea niin pimeissä ja kosteissa oloissa, mutta tietokirjojen väliin unohtuneiden keittiotikkaiden avulla onnistuin kiilaamaan ulkosynnyttimiä sen verran auki, että lukeminen luonnistui pikku valonkajastuksessa tyydyttävästi.

Kun olin lukenut seuraavaan viikonloppuun mennessä koko British Encyclopedian läpi kahteen kertaan, niin samoihin juttuihin kyllästyneenä heitin koko kirjasarjan ulos pikku yksiöstäni. Mahtoi olla järkytys äidilleni, mutta fiksuna ihmisenä hän yllätyksestä toivuttuaan oivalsi laittaa tilalle korvaavaa kirjallisuutta ruokkimaan juniorin lukuinnostusta. Siinä tulivat muiden muassa tutuiksi niin Waltarin kuin Dostojevskin tuotannot, Linguaphonen lukuisat kielikurssit, Aku Ankan vuosikerrat, ja V.I. Leninin kootut teokset, joista jälkimmäisen perusteella saatoin ymmärtää sosialistisen yhteiskuntajärjestelmän perustavaa laatua olevan mahdottomuuden jo ennen syntymääni.

Viittomakielellä pyysin äitiäni ojentamaan minulle kirjoituskoneen ja pari riisiä aanelosia joskus raskauden loppuaikoina. Aamupäivisin luonnostelin väitöskirjaani istukkaan kuseskelemisen ohella, ja iltapäivät käytin kirjoittaakseni kannustavia ja neuvovia kirjeitä Kekkoselle ja muutamalle muulle valtionpäämiehelle. Katsoin parhaaksi kantaa korteni kekoon, kun suurvaltapoliittinen tilanne oli kylmän sodan vuosina mikä oli. Pari kertaa oli kolmas maailmansota lähellä juuri ennen syntymääni, mutta Urhon myllykirjeet ja Kääpiön pyllykirjeet onneksi pelastivat maailman.

Sitten synnyin. Miten keskinkertaista.
 
Viimeksi muokattu:

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Opin muistaakseni lukemaan oikeasti vasta koulussa. Oman nimeni osasin kirjoittaa kaunolla jo ennen koulua, mutta sitä ei lasketa kun isosiskot väkisin pakottivat oppimaan.

Oli niin paljon muutakin tekemistä kuin lukeminen ennen koulua.
Polkupyörää ajoin vaikka väärin päin jo kolmevuotiaana.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Osasin kyllä lukea jo ennen eskaria, mutta tarkemmin en osaa yhtään sanoa. Olettaisin, että siinä 3-4v paikkeilla porukat todenneet, että eihän se ole poika eikä mikään, jos ei osaa lukea. Eli porukat opettaneet. En sentään tarpeeksi älykäs oppiakseni itse ollut. Kotona opetettiin oikeastaan kaikki 1-2 luokan aiheet varmaan siinä pelossa, että pilaisin koko suvun maineen tyhmyydelläni. Muistan myös, että koulussa opeteltaessa kellonaikoja olin omistanut oman digitaalisen herätyskellon jo jonkin aikaa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olet kehityskelpoinen kaveri, mutta pääsit valitettavan viiveellä lukemisen alkuun, tuommoinen FAS kun olet..

Joo, olen aina ollut vähän tämmönen huithapeli taivaanrannan maalailija. Kohdussa en tosiaan lukenut ollenkaan, vaan käytin siellä kaiken aikani taiteen harjoittamiseen.

Taisin olla 1,5-päiväinen, kun sävelsin ensimmäisen sinfoniani "Il Tutti Di Munasarja", kyllästyin tosin pelkkiin sinfonioihin 1,8-päiväisenä ja ensimmäiseen elinviikkooni mennessä olin jo säveltänyt 84 täysimittaista oopperaesitystä librettoineen päivineen. Myöhemmin kapinoin klassista musiikkia vastaan ja siirryin punkin kautta heavy metalliin ja siitä proge-syrjähypyn kautta takaisin moderniin klassiseen, kunnes viimein päätin urani säveltäjänä 94-tuntiseen Jazz-eepokseen johon olin ottanut vaikutteita kaikista aiemmista tyylilajeistani sekä tulevaisuudessa näkemästäni uudesta musiikkisuuntauksesta teknosta. Tämän ensimmäisen kohtuviikkoni jälkeen panostin kuvataiteisiin. Maalauksessa olin eniten kotonani öljyvärien kanssa, kuvanveistossa huomasin nopeasti graniitin olevan mielimateriaalini, ja 18-tonninen "Maailman tuska" graniittiteokseni palkittiinkin omalla teosta varten pystytetyllä Guggenheim-museolla, niin suuren vaikutuksen se taidepiireissä teki. Kolmeviikkoisena kohtueliönä harhauduin erinäisten sattumusten saattelemana teatterin ja tanssitaiteen pariin, kokeilinpa myös erinäisiä käsityötaiteita ja graafista suunnitteluakin kunnes n. 4,3-viikkoisen kohtuelämäni sai merkittävän käänteen, kun tempoiluuni ja erilaisiiin materiaali- ja välinepyyntöihini lopen kyllästynyt äitini vetäisi neljä pulloa pirtua kitusiinsa, jonka johdosta minusta tuli FAS-lapsi ja keskityin sen jälkeen vain kerryttämään vettä päähäni kunnes synnyin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hah, isäni tapasi kääriä munansa vuoropäivinä klassikkofilosofien teoksiin ja toisinaan tunki yksittäisiä sivuja hepin päästään, jotta siittiönsä oppisivat lukemaan het silleen. Ja opinhan minä oikeasti jo purkautuessani, pidättelin vain kouluun saakka, ettei pidetä nörttinä. Muita ylivertaisia kykyjäni pidättelen edelleen.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Muistaakseni esikoulussa eli milloin se nyt oli, 1999?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jatkoajan kirjoittajien lukemaan oppiminen on mielenkiintoisesti jakautunut. Monet ovat oppineet lukemaan reilusti ennen kouluikää ja varsin monet eivät osaa vieläkään: osaaavat kyllä kirjoittaa pitkiäkin sepustuksia, mutta eivät ymmärrä muiden kirjoituksia.

Toki itse osasin lukea jo kolmivuotiaana. Kansakoulun ekaluokan opettaja pyysi pitämään lukutaidon salassa ja tavaamaan muiden mukana äm-öö mö, är-öö rö, koo-öö-äl köl, äl-ii li, mö-rö-köl-li.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Ensimmäisellä luokallahan lukemista vasta opetetaan? Mitäs tämä on kun tuolla keskiarvoketjussakin, useammalla keskiarvot olivat 9>. Ei kai tämä mikään MuroBBS sentään ole?
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Taisin oppia lukemaan 7-vuotiaana noin puoli vuotta ennen koulun alkua. Ei ollut siis minulle sopivia vaihtoehtoja äänestyksessä. Koulu alkoi elokuussa, synttäreitä vietän tammikuussa. Tai itse asiassa opin ensin kirjoittamaan ja siitä sitten pääteltiin, että kai se lukeakin osaa.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
seitsemän vanhana opin lukemisen taidon. Tämä tapahtui ensimmäisellä luokalla. Ennen kouluun menoa olin oppinut lukemaan joitakin sanoja ja olipa minulla sellainen puuhavihko, joita nykyään luultavasti jossain esikoulussa käytetään. Tähän siis tavuviivojen avulla kirjoitettiin helvetin perkeleen vaikeita sanoja kuten "AN-NA", "UI" ja "KIS-SA", onneksi vihkosessa olivat apuna kuvat.
 

Glove

Jäsen
Opin lukemaan vasta ekalla luokalla. Sen jälkeen olinkin vuosikaudet kirjaston suurkuluttaja. Jossain vaiheessa sekin into hiipui ja nykyään ei juurijaan tule kirjoja kuettua.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Olin 5v kuulemma. Ainakin isäni haluaa tuolla ylpeillä. Se, miten opin lukemaan kertoo jotain penkkiurheilupaheestani.

Ala-asteella olin ylivoimaisesti kovimpia lukijoita. Näin aikuisena voi tuolla ylpeillä, että suhasin kirjastossa kunnon kirjojen pariin, kun muut haki niitä kuvitettuja ja tavutettuja kirjoja. Äidinkielen tunneilla sain aivan omat tehtävät, etten joutuisi hi-taas-ti käymään sivua läpi.

Jatkuihan tuo vuosia, että jaksoin lukea, hyytynyt tässä viimeisen 10 vuoden aikana. Johtuu ehkä tuosta, että luetun ymmärtäminen on heikentynyt parin kirurgisen toimenpiteen takia.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse luultavasti opin ensimmäisellä luokalla, koska en muista kirjojen juuri kiinnostaneen Aku Ankkaa lukuunottamatta.

Omat lapset oppivat reilusti aikaisemmin kuin itse opin. Poika oli 5-6 välillä ja tyttö suunnilleen saman ikäisenä, kun oli vuotta nuorempana kateellinen veljensä lukutaidosta.

Toisaalta pojalla oli mahdollisesti autismin vuoksi mielenkiintoa kirjaimiin enemmän ja siskoa motivoi puhdas sisarkateus.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllähän se ensimmäiselle luokalle meni. Kirjoja olen elämäni aikana saanut luetuksi tasan kaksi. Ja nuo molemmat oli tapaturman jälkeen intissä kun vietin yksinäni monta viikkoa muiden suhatessa sotimassa.

Lukihäiriö siellä lopulta myös oli kummittelemassa. Joka taidettiin joskus ihan koulutaipaleen alussa tai jopa ennen sitä paikallistaa. Ala-aste paremmalla asuinalueella johti siihen, että lähes joka iltapäivä koulun jälkeen olin pakotettuna erityisopetuksessa lukemaan ja kirjoittamaan kun muut säntäsivät jo iltapäiväkerhon lumoihin. Ylä asteella oli suurempiakin ongelmia, kuin lukihäiriöt.

Onneksi pakottivat perkele.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ekalla luokalla. Olin melko varmasti jo kahdeksanvuotias. Tosin osasin lukea jo jonkin aikaa ennen kuin hitaana poikana älysin että osaan lukea.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Neljävuotiaana. Kukaan ei vieläkään tiedä, miten opin yksikseni lukemaan. Varmaan Disney-kanavaa katsomalla, niinhän opin englannin kielenkin.
 

Rekka Pinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Vancouver Canucks
Kuusivuotiaana. Eskarissa noita kirjaimia opetettiin ja silloin vain opin lukemaan, kun tajusi alkaa yhidstelemään kirjaimia ja näin oppi muodostamaan niistä sanoja.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Pari vuotta ennen kouluun menoa, eli neljän vanhana.
Ensimmäinen lukemani teksti oli Satakunnan Kansassa, aihetta en enää muista.

Tiedän olevani pikkusieluinen mulkero, mutta liian houkutteleva typo, sori.
Kuusivuotiaana. Eskarissa noita kirjaimia opetettiin ja silloin vain opin lukemaan, kun tajusi alkaa yhidstelemään kirjaimia ja näin oppi muodostamaan niistä sanoja.
 

Sue

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, #89; lentosuukko KooKoolle
Kirjoitin ennen kuin luin, kuusivuotiaana molemmat. Kirjoitin ihan luettavia satuja ja sitten pyysin äitiä lukemaan ne, kun en itse osannut. Tätä kesti jonkin aikaa, ainakin pari kuukautta. Sitten olin isän kanssa huoltsikalla tankkaamassa ja kysyin, että lukeeko tuossa 'lyijytön'. Isä vahvisti et joo ja tajusin, että jaa tämmöistä on lukeminen.

Muistan että tunsin itseni aika tampioksi, kun en kertakaikkiaan ymmärtänyt, kuinka kirjoittamani tekstin voisi mitenkään lukea.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ennen koulua osasin lukea. Meillä oli ala-asteella aina testejä missä testattiin lukemisen nopeutta ja sain aina kärkituloksen.

Se on hyvä kyllä ja auttaa koulustartissa.

Annan vanhemmilleni ison plussan siitä, että päättivät opettaa lukemisen ennen koulua. Se alkoi kuulemma koko nimeni sisältävien kirjaimien opettelusta. Kun ne oli hallussa, niin samoja kirjaimia haettiin satukirjan tekstistä. Siihen mukaan sitten muita sanoissa ja lauseissa olevia kirjaimia pikkuhiljaa. Niitä ääntämällä pystyy sitten muodostamaan sanoja, ja innostua "löydöksistä" aina kun enemmän tuttu kirjain löytyy sanasta. Meneehän siihen nyt aikaa, mutta kyllä se sieltä tippuilee vähitellen sitten.

Varhaisesta lukemisen ja kirjoittamisen taidosta oli totisesti hyötyä, koska niin vilkkaana lapsena en jaksanut tunneilla kuunnella. Enpä tiedä mitä oli käyny, jos kaikki opettelu olisi ollut opettajan harteilla pisteestä nolla :D
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Täytin neljä vuotta syyskuussa 1977 ja sitä edeltävänä kesänä opin lukemaan. Eli kolmevuotiaana. Faija oli töissä, mutsi odotti siskoani eikä kotitöiltään hänkään ehtinyt minulle lukemaan. Sulkeuduin siis huoneeseeni, otin nipun Asterixeja käteen ja sanoin että ulos en tule ennen kuin osaan lukea. Näin siis minun on kerrottu tehneen, en itse muista aikaa jolloin en vielä osannut.

Tulin sitten huoneestani ja sanoin että osaan lukea. Otin Asterixin käteen ja luin siitä. Faija ei vielä uskonut, sanoi että osaan ulkoa. Iski Hesarin käteen että lue tuosta. Rupesin lukemaan nimiä ja runonpätkiä kuolinilmoituksista ääneen. Sitten uskoivat.

Siskolikka syntyi sitten syksyllä. Oppi lukemaan vasta neljävuotiaana, tuo perheemme jälkeenjäänyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös