Minkä ikäisenä olet oppinut lukemaan?

  • 8 078
  • 99

Minkä ikäisenä opit lukemaan?

  • 4v tai aiemmin

    Ääniä: 89 27,7%
  • 5v

    Ääniä: 65 20,2%
  • 6v

    Ääniä: 65 20,2%
  • Opin lukemaan koulussa

    Ääniä: 102 31,8%

  • Äänestäjiä
    321

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Tulipa tässä mieleen kysellä sellaista asiaa, että minkä ikäisenä kukakin on oppinut lukemaan.

Yleisestihän voidaan sanoa, että mitä enemmän lukee monipuolista tekstiä, sitä enemmän se kehittää myös omaa kirjallista ulosantia, laajentaa sanavarastoa jne.

Itse olin viisi vuotias kun opettelin Aamulehdestä lukemaan asioita. Äiti epäili, että osasin kaikki satukirjat ulkoa, joten todistin lukemiseni Aamulehdellä. Vanhemmat olivat luvanneet tilata minulle Aku Ankan heti kun opin lukemaan..
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
4-vuotiaana opin lukemaan. Olisi hienoa sanoa että ensimmäinen teksti mitä luin oli Tuntematon Sotilas tai joku muu vastaava kunniakas teos, mutta kirja taisi olla Tuhkimo.
Tosin se raaka versio, missä jalkoja leikataan ja verta tirskuu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse olin niin ikään neljä vuotta, kun opin lukutaidon. Opettelin lukemaan Aku Ankoilla. Taisin olla n. 4v ja 1kk, kun sain pikkusiskoni ristiäisissä papaltani lahjaksi kirjan "Navetan Eläimet". Tuolloin osasin jo lukea kirjan otsikon.

Olin muistaakseni 5-vuotias, kun luin Jules Vernen Maailman ympäri 80:ssä päivässä. Kirjassa oli yli 300 sivua. Luin kuitenkin, vaikka aikaa taisi mennä reilun kuukauden. 6-vuotiaana luin yhdessä illassa varmaan noin 150-sivuisen Robin Hood-kirjan.

Ala-asteella pidetyssä lukunopeustestissä olin luokkani toiseksi nopein ja luetun tekstin mieleenjäämisessä olin paras.

Kirjoittaa en osaa vieläkään mitenkään erityisemmin hyvin. ;)

Yhteenlaskun opin suunnilleen samoihin aikoihin, kun pelasimme isin kanssa monopolia. Laskin aina yhteen arpakuution summia. =)

edit: Vanhempieni mukaan tunsin kaikki kirjaimet 2½-vuotiaana.
 
Viimeksi muokattu:

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jaa-a, varmaan joskus syksyllä -90, kun olin ensimmäisellä luokalla. Aku Ankasta kun oli puhetta, niin kyllähän niitä tuli kovalla innolla "luettua", vaikka ei lukea osannutkaan. Sen muistan etten ollut luokassa ensimmäisten joukossa jotka tämän lukutaidon oppivat, ja se taisi vähän ottaa päähän.

Mites se muuten menee, ensin opitaan lukemaan, ja vasta jonkin ajan päästä kirjoittamaan?
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
4v, en kyllä muista mitä, mutta luin kuitenkin.

Offtopic: Puhumaan opin 1,5 vuoden iässä, tosin kävelemään vasta hieman alle 2-vuotiaana.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Isosiskot olivat ahkeria ja pitivät minulle "koulua", kun olin pieni. Opin lukemaan muistaakseni viisi-vuotiaana. Koulussa ekalla luokalla luin kirjoja kun muut opettelivat lukemaan.

Kirjoittaa en osaa vieläkään niin kuin kaikki varmaan huomaa.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Koulussa ensimmäisellä luokalla ollessani, eli 7-vuotiaana.

Vaan laskemaan en ole oppinut vieläkään...
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti Mazza
Mites se muuten menee, ensin opitaan lukemaan, ja vasta jonkin ajan päästä kirjoittamaan?

Niin se kuulemma menee, ja siksi olenkin ollut ihmeissäni kun tyttö oppi kirjoittamaan 4-vuotiaana, mutta lukemaan vasta nyt 6-vuotiaana. Tai osasi toki yksittäisiä sanoja lukea jo aiemmin, mutta tekstin lukua tarkoitan.

Itse olen saanut oman kirjastokortin 5-vuotiaana.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Taisin oppia lukemaan 6 vuotiaana. Kuitenkin juuri ennen kouluun menoa opin/opettelin lukemaan. En tosin mitään Dostojevkeja silloin lukenut. Olisin varmaan oppinut aikaisemminkin, mutta kun faija vei HIFK:n matseihin 4 vuotiaasta lähtien, niin eihän siinä ympäristössä mitään oppimisvirikkeitä saanut; riittii, että huusi AJA ;-).
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
N. 4,5-vuotiaana osasin lukea itselleni kirjoja.
Ei hullumpaa mutta siihen ne saavutukset sitten taisi jäädäkin..

EDIT: Mainitaan vielä että pikkusiskoni kirjoitti kaiken takaperin ollessaan 6-vuotias, n. vuoden ajan. Ja nopeasti ja ajattelematta. Oikeinpäin ei ollut yksikään sana. Oma nimikin oli attol. Sitä oli aika perhanan hassua seurata.
 
Viimeksi muokattu:

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Opin lukemaan viisivuotiaana. Selailin siinä jotain Aku Ankkaa ja yhtäkkiä tajusin lukevani kun Sepe Susi sanoi "Pah, pah ja vielä kerran pah!"
Että noin yksityiskohtaisesti minä muistan. Lällällää.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
jaaha.kuusvuotiaan opin itse lukemaan ja minullakin se oli se kuuluisa ilman housuja Ankkalinnassa palloileva Ankanrääpäle ,josta ensimmäiset sanaseni vetäsin.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti VH87

Offtopic: Puhumaan opin 1,5 vuoden iässä, tosin kävelemään vasta hieman alle 2-vuotiaana.

Tätäpä juttua minä en usko. Tai riippuu tietenkin siitä mikä lasketaan "puhumiseksi".
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Snakster
Tätäpä juttua minä en usko. Tai riippuu tietenkin siitä mikä lasketaan "puhumiseksi".


No jos puhumiseksi lasketaan että muodostaa lauseita ja pystyy edes jollain asteella kommunikoimaan, niin kyllä tuo on täysin mahdollista. Tiedän useampiakin esimerkkejä.

Tiedän jopa lapsen joka puhui erittäin sujuvasti puolitoista vuotiaana, uskokaa tai älkää.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Opin lukemaan 4 vuotiaana. Isosisko oli mennyt kouluun ja katselin vieressä, kun hän opetteli tavaamaan. Opin kaikki muutkin alakouluasiat saman tien (kirjoitus, laskeminen), kun katselin siskoni opiskelua.

Jouduin sitten kouluun turhautumaan 6 vuotiaana, kun osasin jo "kaiken".
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tästä ketjusta on kehkeytynyt varsinainen 'valehtelijoiden klubi'. Yli puolet vastaajista väittää oppineensa lukemaan 5 vuotiaana tai nuorempana. Hoppop, sanon mä. Kun kerran tähän leikkiin lähdettiin, niin:

- opin lukemaan 2 vuotiaana
- latinan perusteet 4 vuotiaana
- lukion pitkä matikka 8 vuotiaana
- väitöskirja (Naisen Anatomian vaikutukset miehen sielunelämään) 10 vuotiaana
- ensimmäinen yhtiö pörssiin 12 vuotiaana
- nuorisovankilaan talousrikoksesta (syytön) 14 vuotiaana
- avioon (ekan kerran, omin luvin) 16 vuotiaana
- toistakymmentä tenavaa 18 vuotiaana (toki eri äitejä)

jne. Että on tässä tullut ehdittyä, juuh.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Senior
Tästä ketjusta on kehkeytynyt varsinainen 'valehtelijoiden klubi'. Yli puolet vastaajista väittää oppineensa lukemaan 5 vuotiaana tai nuorempana. Hoppop, sanon mä. Kun kerran tähän leikkiin lähdettiin, niin:



No mutta, tietääkseni 4- tai 5-vuotiaana lukemaan oppiminen on hyvinkin tavallista. Meidän perheen neljästä lapsesta kaikki on oppineet lukemaan ennen kuutta ikävuotta, kolme lasta 4-vuotiaana.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
4.- 5. ikävuoden välillä, kuulemma. Välineinä ne ainoat oikeat: Aku Ankka ja Tussari. Tosin jälkimmäistä en vieläkään ymmärrä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Viestin lähetti Senior
Tästä ketjusta on kehkeytynyt varsinainen 'valehtelijoiden klubi'. Yli puolet vastaajista väittää oppineensa lukemaan 5 vuotiaana tai nuorempana.

Totta ainakin omalla kohdallani, n. 4.5-vuotiaana.

Ensimmäinen luokka meni kirjoja lueskellen kun muut ihmettelivät kirjaimia. Meitä oli kaksi täysinoppinutta meidän luokalla ja joulun jälkeen seuraamme liittyi kolmas lukutoukka.

Villit huhut kaupungilla ja hallin käytävillä (siellä JB-huhujen lomassa) kertovat että Seniorilla olisi vieläkin hakemista oman lukemisensa kanssa...
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Snadi Gredu oppi lukemaan neljän vanhana. Ilta-Sanomat oli se lehti, jonka muistan avautuneen yhtäkkiä. Junou, suomut putosivat silmiltäni tai sillai. Ja kuten Johannes, minäkin turhauduin ekaluokkalaisena nurkassa aasinhattu päässä siihen asti kunnes ope älysi antaa kirjan kouraan.

Viestin lähetti Snakster
Tätäpä juttua minä en usko. Tai riippuu tietenkin siitä mikä lasketaan "puhumiseksi".

Niin. Molemmat tyttäreni ovat yksivuotistarkastuksessa käyttäneet kahden sanan 'lauseita' (ota nalle, anna muki) ja siten tehneet ajatuksensa ymmärrettäviksi. Puolitoistavuotiaana molemmat puhuivat äidinkieltään sujuvasti. Kaksivuotiaana molemmat puhuivat myös ensimmäistä vierasta kieltään.
Perimäämme liittyy siis jonkinasteista kielellistä lahjakkuutta, luulen.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Viestin lähetti Snakster
Tätäpä juttua minä en usko. Tai riippuu tietenkin siitä mikä lasketaan "puhumiseksi".

Niin, en tietenkään väitä että puhuin tuolloin artikuloiden ja väänsin small-talkia kuin maailmanmies konsanaan, mutta...
Kuulemani mukaan ymmärsin suurimman osan asioista mitä minulle sanottiin, ja osasin useampia kokonaisia lauseita. Tietyistä sanoista puuttui osa, esim. peruna=peuna jne.
Minulla ei myöskään ole koskaan ollut ärrävikaa, mutta kuten totesin kävelemään opin vasta hieman alle 2-vuotiaana (johtuu tosin siitä että olen keskonen ns. "pahimmasta päästä") ja näin ollen tietyt asiat ovat kohdallani tulleet hieman perästä päin, ja toiset hieman edellä.
Ensimmäiselle luokalle mennessäni osasin siis lukea täysin normaalisti, mutta tavaaminen tuottaa minulle vieläkin välillä hieman vaikeuksia. Tosin olen kuullut että monet muutkin kärsivät samasta ongelmasta?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Ensimmäisellä luokalla, itkun ja hammastenkiristelyn säestämänä ankaran taistelun jälkeen minut pakotettiin lukemaan. Mitä en sittemmin ole lainkaan katunut, hyvä, että pakottivat.

vlad#16.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti Senior

- opin lukemaan 2 vuotiaana
- latinan perusteet 4 vuotiaana
- lukion pitkä matikka 8 vuotiaana
- väitöskirja (Naisen Anatomian vaikutukset miehen sielunelämään) 10 vuotiaana
- ensimmäinen yhtiö pörssiin 12 vuotiaana
- nuorisovankilaan talousrikoksesta (syytön) 14 vuotiaana
- avioon (ekan kerran, omin luvin) 16 vuotiaana
- toistakymmentä tenavaa 18 vuotiaana (toki eri äitejä)

Senior kopioi mun CV:n alkuosan tänne. :) Juuh.

Ehkä se on monia auttanut, että on ollut pari vuotta vanhempi isosisko tai -veli, jonka kotiläksyjen pakertamista on voinut sivusta seurata ilman oppimispaineita.

Minä en ainakaan valehdellut jutussani.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Neljän vanhana opin lukemaan. Ensimmäisiin lukuelämyksiin kuuluivat Aamulehden otteluraportit Ilveksen peleistä. Vielä tänä päivänäkään en Aamulehdestä (tai mistään muustakaan sanomalehdestä) päivittäin muuta lue kuin urheilusivut.

Lisäksi muistan sen kun tein ensimmäisellä luokalla olleen isosiskoni koulutehtäviä. Ja vanhemmat tietenkin luulivat isosiskon tehneen tehtävät ja sanoivat käsialan olleen huonoa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, kyllähän tuo puolitoistavuotiaana puhumaan oppiminen jollain tavalla mahdollista on, mutta pääsääntöisesti tuon ikäisen aktiivinen sanavarasto käsittää noin 20 sanaa, joita yhdistelemällä aikaan saatu puhe ei mielestäni täytä määritelmää "puhua sujuvasti". Poikkeuksiakin tietenkin esiintyy, mutta kovin harvinaista se on.

Nelivuotiaana on myös mahdollista, eikä edes kovin tavatontakaan, oppia lukemaan, mutta sanahahmojen tunnistamista ei pidetä varsinaisesti lukemisena. Eli se, että osaa lukea Ilta-Sanomien nimen sen jälkeen, kun isä on kertonut, että se on Ilta-Sanomat, mikä pöydällä lojuu ei kai vielä ole lukemista.

Oletteko muuten huomanneet, että ulkomaalaiset vasta lahjakkaita ovatkin, sillä monesti jo lapset puhuvat täysin sujuvasti jotain ulkomaan kieltä. Oma lapseni kuulunee tulevaisuudessa tähän joukkoon, vaikka tähän mennessä jutut on tasoa dägä-dägä.

Itse opin lukemaan koulussa viimeisten joukossa. Sitä ennen en ollut mokomaa touhua juurikaan osannut edes kaivata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös