Viestin lähetti dude
Uskallan väittää, että sillä, onko lapselle luettu paljon satuja lapsena vai ei, on myös jotain merkitystä siihen, kuinka nopeasti oppii lukemaan..
Melkeinpä sanoisin, että tämä on hyvinkin paljon tapauskohtaista - tai ainakin se on sitä minun kohdalla.
Minulle (kuin myös veljelleni) luettiin suhteellisen paljon satuja ja tarinoita mutta siitä huolimatta, varsinkin minun, kielellinen kehitys oli varsin hidasta. Olin jo hyvin varhain lapsena kiinnostunut mitä erilaisimmista asioista, varsinki "ei tavanomaisista", vaikka vanhempani eivät pureskelleet minulle valmiiksi kaikkea tietoa, he halusivat, että näen vaivaa sen eteen, en tästäkään huolimatta oppinut lukemaan kuin vasta koulussa, kielellisessa motoriikassani oli ja on edelleen ongelmia.
Toisaalta, meillä oli hoitolapsia jotka saivat periaatteessa saman kasvatuksen kuin me (minä & veljeni), eli heille luettiin paljon tarinoita ja satuja ja kumpainenkin heistä oppi lukemaan jo ennen kouluikää, joten tavallaan väittämäsi pitää myös paikkansa. Sanoisin kuitenkin, että kyse on yksilöistä ja ettei liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä kannata vetää - en väitä, että Sinä niin tekisit.
vlad.