Kun koet oikeasti rasismia ja jengi vääntää jostain lautapelistä
Olen kyllä eri mieltä ,etteikö tällaisesta teemasta voitaisi tehdä lautapeliä nykyaikana. 2016 on kuitenkin tehty Saksassa peli, jossa ideana on kolonisoida Afrikka. Tuosta linkki arvosteluun:Miksi osalla porukasta on kova tarve kieltää Afrikan tähden kyseenalaisuus?
On aivan selvää, ettei tuollaista peliä tehtäisi tänä päivänä sen kyseenalaisuuden takia. Pelissä kuvataan kolonialismin värittämää Afrikkaa, eikä pelin kuvitus kuvaa afrikkalaisia kovinkaan mairittelevasti.
En silti olisi kieltämässä peliä, kuten en kieltäisi myöskään Pekka ja Pätkä elokuvia tai vanhaa aapista, kaikki ovat aikansa kuvia.
Ymmärrän asian vitsikkyyden ja hassuttelun, mutta sitten taas olisi aivan yhtä kammottavaa, jos tätäkin joutuisi joku Suomela pahoittelemaan jollekin tai siitä yritettäisiin järkätä jotain kohua, koska joku hassuttelija esittäisi näiden aktiivipöyristelijöiden vastaista muka-pöyristymistä . Koska kuten kaikesta käy ilmi, kyseessä ei ole blackface eikä mustia ihmisiä pyritä jäljittelemään. Kyllä meillä pitää olla vapaus käyttää ihan kaikkia värejä, kulttuurinen appropriaatio ei voi ulottua mustaan väriin.
Meillä tosin pitäisi olla myös vapaus esittää toisenvärisiä ja -rotuisia ihmisiä niin halutessamme, mutta se taas on jo ihan eri juttu, ja jo menetetty asia. Jos emme ole tarkkana ja hyökkää ja pilkkaa aina kaikkia näitä typeriä Afrikan tähti -kohuja ja naurettavia yliopistopahoitteluja vastaan, niin jatkossa menetämme paljon lisää. Nyt on aivan liikaa ihmisiä, joita nämä jutut eivät suoranaisesti kosketa ja he pysyttelevät hiljaa erossa asiasta, jolloin tämä pieni aktivistiväki ja heidän tälläkin palstalla näkyvät hännystelijänsä pääsevät hallitsemaan keskustelua, koska ainoa vastavoima on heidän näkökulmastaan "boomerit" ja "setämiehet" ja "hauraat valkoiset" ja "rasistit" ja kaikki muut sellaiset, joita he eivät muutenkaan kuuntele tai edes pyri ymmärtämään, ja jotka he pyrkivät kaikin keinoin vaientamaan ulos keskustelusta. Mutta jos edes me emme yritä hillitä tai kääntää tätä kehitystä, niin se sensuuri ja erilaisten vapauksien menettäminen alkaa ennen pitkää vaikuttaa myös nyt siihen hiljaiseen massaosaan. Ja silloin on jo myöhäistä.
Lainauksen ensimmäiseen kappaleeseen olen sen verran eri mieltä, että Suomela edustaa juuri näitä vasemmiston ääripään kaikkein myrkyllisimpiä piirteitä, juuri tämänkaltaisille henkilöille pitäisi osoittaa käytöksensä naurettavuus. Suomelalla on jo kokemusta häviämisestä omassa pelissään, kun meni olettamaan jonkin "paneelin" koostuvan pelkästään miehistä, ja kävikin niin että ainakin yksi heistä identifioitui muunsukupuoliseksi.
Kun koet oikeasti rasismia ja jengi vääntää jostain lautapelistä
Ja tällaiset Afrikan tähti -tapaukset oikein alleviivat sitä syytä miksi en itsekään kutsu selvästi ulkomaalaistaustaisia edes työhaastatteluun. Ei vaan uskalla, kun ei tiedä mihin soppaan siitä lopulta joutuu, jos joku kysyy mistä on kotoisin tai mainitsee pelanneensa kotona Afrikan tähteä. Tai aletaanko vaatimaan rukoushetkiä kesken työpäivän tai kuka tietää mitä. Jos porukka olisi osoittanut, että haluaa olla osa tätä yhteiskuntaa ja elää sen arvojen mukaisesti, niin miksipä ei. Tiedän kyllä, että todella monet on kaikinpuolin asiallisia ja ahkeria työntekijöitä, mutta ei siitä pääse mihinkään, että tuo on lisäriski niiden kaikkien muiden tekijöiden LISÄKSI mikä voi rekrytoinnissa mennä ohitse, mutta mistä tulee myöhemmin ongelmia.
En pidä Suomelan ideologiasta yhtään sen enempää kuin kukaan normaalijärkinen ihminen ja haluaisin todella ettei tuolla väellä olisi pienintäkään vallanmurusta yrittää tuoda sitä pahaa maailmaan, mutta kyllä hänellä silti on oikeus ja vapaus hassutella makkarana. Siinä että makkara on musta ei ole mitään ristiriitaista minkään kanssa. Ellei tietty wokeväki ole tässä välissä määritellyt jo sitäkin, että valkoiselle ihmiselle musta väri miten tahansa käytettynä on väärin.
Eikä tätä julkaistu minkään kauhean kohun saattelemana vaan kyseinen peli voitti parhaan lautapelin Deutscher Spieler Priesin ykköspalkinnon vuonna 2016.Olen kyllä eri mieltä ,etteikö tällaisesta teemasta voitaisi tehdä lautapeliä nykyaikana. 2016 on kuitenkin tehty Saksassa peli, jossa ideana on kolonisoida Afrikka. Tuosta linkki arvosteluun:
Mombasa -lautapelin arvostelu > Lautapeliopas
Mombasa on taitoa ja huolellista ajattelua vaativa lautapeli, jossa pelaajat ovat siirtomaaherroja, jotka pyrkivät menestymään sijoittajina Afrikassa.www.lautapeliopas.fi
Olen matkan varrella palkannut muutamia ulkkareita. Näiden joukossa on ollut ainakin venäläisiä, virolaisia ja muita entisten neuvostokansallisuuksien edustajia, ruotsalaisia, tanskalaisia, yhdysvaltalaisia, brittejä yms., yksi tai useampia kutakin. Noiden kanssa ei tullut kummempia kulttuurillisia ongelmia, tai jos ongelmia tulikin, niin ne eivät liittyneet miltään osin rasismin tai epätasapuolisuuden kokemiseen. Olen pääsääntöisesti onnistunut palkkaamaan ammattimaisia ihmisiä, jotka ovat osanneet kohdella myös toisiaan ammattimaisesti. Väärinkäsityksiä ja turhanpäiväistä kitinää on ollut, mutta tästä riemusta ovat yleensä vastanneet ihan suomalaiset kollegat. Ehkä onnistuminen ulkomaalaisten kanssa on johtunut siitä, että tuo jengi on ollut korkeasti kouluttautunutta, länsimaisesti ajattelevaa, ja koulutus on yleensä talouden ja tekniikan liepeiltä. En ole palkannut yhtään henkilöä, joka olisi meritoitunut kolonialismin, sukupuolen, rasismin tai sen sellaisten asiantuntijana, koska tällaiselle osaamiselle ei ole ollut käyttöä.Ja tällaiset Afrikan tähti -tapaukset oikein alleviivat sitä syytä miksi en itsekään kutsu selvästi ulkomaalaistaustaisia edes työhaastatteluun. Ei vaan uskalla, kun ei tiedä mihin soppaan siitä lopulta joutuu, jos joku kysyy mistä on kotoisin tai mainitsee pelanneensa kotona Afrikan tähteä. Tai aletaanko vaatimaan rukoushetkiä kesken työpäivän tai kuka tietää mitä. Jos porukka olisi osoittanut, että haluaa olla osa tätä yhteiskuntaa ja elää sen arvojen mukaisesti, niin miksipä ei. Tiedän kyllä, että todella monet on kaikinpuolin asiallisia ja ahkeria työntekijöitä, mutta ei siitä pääse mihinkään, että tuo on lisäriski niiden kaikkien muiden tekijöiden LISÄKSI mikä voi rekrytoinnissa mennä ohitse, mutta mistä tulee myöhemmin ongelmia.
Eipä nyt silti vaikuta erityisen rationaaliselta karsia valmiiksi pois kokonaisia ihmiskategorioita kuten nuoret naiset tai ulkomaalaistaustaiset. Puhumattakaan sitten asian sekä moraalittomuudesta että laittomuudesta. Ja sitten lopuksi vielä pöyristytään siitä kun väitetään että yhteiskunnassa on misogyniaa ja rasismia...Vähän sama syy kun tuttavalla palkatessaan naisia. Harrastaa ikärasismia ja ei palkkaa alle 40 vuotiaita, vähemmän lapsen tekoa ja enemmän työmoraalia.
Kaikki tämähän oikeasti kuullostaa kauhealle, mutta samalla tavalla kuin kilpaurheilu ei ole "nuorta suomea", ei toimivan yrityksen pyörittäminen ole hyväntekeväisyyttä.
Kumpi ryhmä siellä somessa nyt riehuu? Esim. tämä ketju, jossa uhriudutaan menneiden aikojen pelaamisten ja mummojenkin puolesta.
Pelin tekijäkin ehti elinaikanaan suhtautua myötämielisesti pelin esittämän kuvaston ongelmiin. Nyt kuohutaan omista tunteista, kun kohdataan juttu, joka kuuluu ensisijaisesti menneisyyteen.
Jälkikolonialismin tutkija pitää pelin kuvastoa rasistisena. Ehkä Jatkoaika on parempi asiantuntija...tai sitten rakas lapsuuden peli ei enää 2021 vastaa nykyistä käsitystä Afrikasta.
Fuksiaisten Afrikan tähti -hahmot sytyttivät someraivon: Varadekaanin mukaan Helsingin yliopistolla on rasismiongelma
Helsingin yliopisto on tarjonnut kriisiapua opiskelijoille. Samalla se on luvannut antirasistista koulutusta henkilökunnalle ja tuutoreille.www.mtvuutiset.fi
Eipä nyt silti vaikuta erityisen rationaaliselta karsia valmiiksi pois kokonaisia ihmiskategorioita kuten nuoret naiset tai ulkomaalaistaustaiset. Puhumattakaan sitten asian sekä moraalittomuudesta että laittomuudesta. Ja sitten lopuksi vielä pöyristytään siitä kun väitetään että yhteiskunnassa on misogyniaa ja rasismia...
Ehdottomasti on oikeus, mutta ei pidä sekoittaa nyt kahta eri asiaa. Jos Jussi Halla-ahosta löytyisi historiasta kuva julkisuuteen jossa hän on pukeutunut mustaksi makkaraksi ja mustannut naamansa, niin on absoluuttisen varmaa, että vasemmiston puolelta häntä lyötäisiin kuin vierasta sikaa asiasta. Osoittaakseen vasemmiston kaksoisstandardit ja vääryyksien tehtailun, niin tilaisuuden tullen heidät tulee uittaa siinä itse keittämässään myrkyssä.
Toinen hyvä esimerkki historiaa lainaavasta pelistä on yksi maailman parhaista peli sarjoista Civilization ja sen sisarpeli Colonization.Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.
Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.
Toinen kysymys on, että jos jossain pelissä on kolonialismiin viittaavaa teemaa, niin onko se sama asia, kuin kolonialismin ihannointi? Vai voidaanko ajatella asiaa niin, että peli muistuttaa omalta osaltaan meitä tuosta ajasta historiassamme ja lisää siten tietoisuuttamme asiasta?
Minä olin tämän kohun mukaan kolonialismia kannattava rasisti 80- ja 90-luvuilla - ehkä noin 5-13 -vuotiaana. Todellisuudessa minä opin tuon pelin kautta Afrikan maantiedosta sekä historiasta. Ja opin myös sen, että tuo historia ei ollut kovinkaan kaunista eurooppalaisten ansiosta.
Eikä tätä julkaistu minkään kauhean kohun saattelemana vaan kyseinen peli voitti parhaan lautapelin Deutscher Spieler Priesin ykköspalkinnon vuonna 2016.
Toki Mombasan kunniaksi sanottava, että vaikka siinä ollaan ihan sananmukaisesti siirtomaaherrojakin jotka hallinnoivat afrikkalaisten resursseja kuten banaanilaatikoita ja timanttikaivoksia ja afrikkalaista työvoimaa niin siinä ei sentään olla orjanomistajia ja orjia eikä viedä timantteja Eurooppaan kuten Afrikan Tähdessä.
Miksi osalla porukasta on kova tarve kieltää Afrikan tähden kyseenalaisuus?
On aivan selvää, ettei tuollaista peliä tehtäisi tänä päivänä sen kyseenalaisuuden takia. Pelissä kuvataan kolonialismin värittämää Afrikkaa, eikä pelin kuvitus kuvaa afrikkalaisia kovinkaan mairittelevasti.
Niin olihan Saksan hyökkäys Neuvostoliittoonkin vain perinteistä kolonisaatiota ja taloudellisten resurssien keräämistä. Se että samalla tapetaan kymmeniä miljoonia slaaveja oli vain bonus. Olivathan he ali-ihmisiä ja täten sopivia korkeintaan palvelijoiksi.Minusta taas kyseinen tutkija ei tee työtään kunnolla. Pitää nyt sentään erottaa toisistaan kolonialismi ja rasismi. Kolonialismi on siirtokuntien perustamista kapitalististen talousjärjestelmien ulkopuolelle, jolloin alueen luonnonvarojen ja työvoiman hyödyntäminen käy kivuttomasti. Olisiko Marsin kolonisaatio rasismia edes nykypäivän mittapuiden mukaan, edes jos planeetalta löydettäisiin jokin edelleen hengissä oleva mikrobien esiintymä? Jopa ilman mikrobeja voidaan puhua aurinkokunnan kolonisaatiosta, kun etsitään kvadriljoonien arvosta rikkauksia asteroideista ja muista kappaleista.
Kolonisaatio on alunperin vain taloudellisen vallan tavoittelua ilman rasistisia tarkoitusperiä. Mielellään Saksa olisi kolonisoinut muut Euroopan maat vielä 1800-luvullakin, mutta näillä puolestaan oli resursseja vastustaa kolonisaatiota. Oli helpompaa viedä armeijat jonnekin Afrikkaan tukemaan taloudellista hyväksikäyttöä kun ottaa matsia samanvahvuisten vastustajien kanssa. Vrt. Italian suuret saavutukset kolonisaatiossa.
Kolonisaation seurauksena rasistiset ajatusmallit tietenkin yleistyivät. Löydettiin perusteita, miksi tietynrotuiset ihmiset olivat luonnostaan valkoisten alapuolella, ihan orjiksi luotujakin. Toisin sanoen, rasismia tuskin olisi syntynytkään, jos afrikkalaisilla olisi ollut hyvä aseteknologia käytössään ja olisivat suolanneet monet siirtomaita tavoittelevat armeijat hiljaisiksi. Heikkous synnytti rasismin, ei se, mikä nyt ensimmäisenä tulee mieleen, eli ihonväri. Rooman valtakunnassa ei tunnettu rasismia, vaan kaikkia ihmisiä kohdeltiin, rikkaita lukuunottamatta, yhtä julmasti. Me taas olemme Rooman perillisiä, mutta vasta taloudellinen eksploitaatio sen rasisminkin synnytti.
Joten minun puolestani pelilaudan Indiana Jones saa jatkaa pelaamista, ei pitäisi loukata ketään tai ainakin pitäisi analysoida ensin, mistä pelissä loppujen lopuksi on kysymys.
Niin siis yksi ihminen on ilmaissut mielipiteensä somessa, minkä pohjalta Iltalehti on sittemmin päässyt herkuttelemaan "juuri nyt"-uutisjutuilla. Seurauksena tähänkin ketjuun on siunaantunut useampi sivu taivastelua.Nykyään 100 höyrypäätä saa somen ansiosta äänensä kuuluville ja luo illuusion, että moni on samaa mieltä asiasta, koska ketään muuta ei juurikaan kiinnosta kommentoida asiaa.
Sitten tanssitaan näiden pillin mukaan pyytelemässä anteeksi milloin mitäkin kuvitteellista rasismia.
Afrikan tähti on varsinkin sen sodanjälkeiseen aikaan nojaava maailmankuva huomioiden suht kiltti peli. Ei siinä ole alunperin eikä myöhemminkään pilkattu tai vähätelty ketään, eikä esitetty Afrikkaa ja afrikkalaisia kansoja väärässä tai kielteisessä valossa. Sen sijaan suomalaisten pelaajien kaikkinainen tietämys Afrikasta on kasvanut valtavasti sitten pelin julkaisun ajoilta.Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.
Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.
Kumpi ryhmä siellä somessa nyt riehuu? Esim. tämä ketju, jossa uhriudutaan menneiden aikojen pelaamisten ja mummojenkin puolesta.
Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.
Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.
Toinen kysymys on, että jos jossain pelissä on kolonialismiin viittaavaa teemaa, niin onko se sama asia, kuin kolonialismin ihannointi? Vai voidaanko ajatella asiaa niin, että peli muistuttaa omalta osaltaan meitä tuosta ajasta historiassamme ja lisää siten tietoisuuttamme asiasta?
Minä olin tämän kohun mukaan kolonialismia kannattava rasisti 80- ja 90-luvuilla - ehkä noin 5-13 -vuotiaana. Todellisuudessa minä opin tuon pelin kautta Afrikan maantiedosta sekä historiasta. Ja opin myös sen, että tuo historia ei ollut kovinkaan kaunista eurooppalaisten ansiosta.
Se kuvituspa hyvinkin. Pelasit lapsuudessa peliä, jonka kuvasto ei vastaa 2021 kuvaa Afrikasta. Nämä "olin kohun mukaan rasisti" -jutut ovat aika pöljiä, etenkin kun niitä keksii itse. Et ole ainoa.
Niin siis yksi ihminen on ilmaissut mielipiteensä somessa, minkä pohjalta Iltalehti on sittemmin päässyt herkuttelemaan "juuri nyt"-uutisjutuilla. Seurauksena tähänkin ketjuun on siunaantunut useampi sivu taivastelua.