Milloin rasismi on oikeasti rasismia?

  • 701 538
  • 5 915

Subbanisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs
Miksi osalla porukasta on kova tarve kieltää Afrikan tähden kyseenalaisuus?

On aivan selvää, ettei tuollaista peliä tehtäisi tänä päivänä sen kyseenalaisuuden takia. Pelissä kuvataan kolonialismin värittämää Afrikkaa, eikä pelin kuvitus kuvaa afrikkalaisia kovinkaan mairittelevasti.

En silti olisi kieltämässä peliä, kuten en kieltäisi myöskään Pekka ja Pätkä elokuvia tai vanhaa aapista, kaikki ovat aikansa kuvia.
Olen kyllä eri mieltä ,etteikö tällaisesta teemasta voitaisi tehdä lautapeliä nykyaikana. 2016 on kuitenkin tehty Saksassa peli, jossa ideana on kolonisoida Afrikka. Tuosta linkki arvosteluun:

 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei tuo voi tehdä hyvää näillekään, jotka joutuvat olla pyytelemässä anteeksi milloin mitäkin olemattomuuksia. Nytkin Helsingin yliopisto sitten pyysi vaatimattomasti koko yhteiskunnalta anteeksi. Veikkaan, että tuolla aika moni ihminen, joka näitä anteeksipyyntöjä twitteriin kirjoittelee, oikeasti omassa päässään miettii, että "helvetti kun en yhdestäkään sanasta tässä viestissä oikeasti ole tätä mieltä. Mutta kun pakko on, tai muuten lähtee työpaikka alta."

Tähän tämä on mennyt ja minun mielestäni tämä on erittäin vahingollista, sekä jopa hieman vaarallistakin, Meidän pitäisi uskaltaa alkaa puhumaan esimerkiksi rasismin kohdalla siitä, että mikä on oikeasti rasismia ja mikä ei ja mikä taas jonkun tunne-elämältään vaurioituneen ihmisen ylireagointia. Hänen oikea osoitteensa kun ei ole mennä twitteriin ja lehtien lööppeihin huutamaan, vaan jonnekin tuen ja kenties ammattiavun piiriin.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ymmärrän asian vitsikkyyden ja hassuttelun, mutta sitten taas olisi aivan yhtä kammottavaa, jos tätäkin joutuisi joku Suomela pahoittelemaan jollekin tai siitä yritettäisiin järkätä jotain kohua, koska joku hassuttelija esittäisi näiden aktiivipöyristelijöiden vastaista muka-pöyristymistä . Koska kuten kaikesta käy ilmi, kyseessä ei ole blackface eikä mustia ihmisiä pyritä jäljittelemään. Kyllä meillä pitää olla vapaus käyttää ihan kaikkia värejä, kulttuurinen appropriaatio ei voi ulottua mustaan väriin.

Meillä tosin pitäisi olla myös vapaus esittää toisenvärisiä ja -rotuisia ihmisiä niin halutessamme, mutta se taas on jo ihan eri juttu, ja jo menetetty asia. Jos emme ole tarkkana ja hyökkää ja pilkkaa aina kaikkia näitä typeriä Afrikan tähti -kohuja ja naurettavia yliopistopahoitteluja vastaan, niin jatkossa menetämme paljon lisää. Nyt on aivan liikaa ihmisiä, joita nämä jutut eivät suoranaisesti kosketa ja he pysyttelevät hiljaa erossa asiasta, jolloin tämä pieni aktivistiväki ja heidän tälläkin palstalla näkyvät hännystelijänsä pääsevät hallitsemaan keskustelua, koska ainoa vastavoima on heidän näkökulmastaan "boomerit" ja "setämiehet" ja "hauraat valkoiset" ja "rasistit" ja kaikki muut sellaiset, joita he eivät muutenkaan kuuntele tai edes pyri ymmärtämään, ja jotka he pyrkivät kaikin keinoin vaientamaan ulos keskustelusta. Mutta jos edes me emme yritä hillitä tai kääntää tätä kehitystä, niin se sensuuri ja erilaisten vapauksien menettäminen alkaa ennen pitkää vaikuttaa myös nyt siihen hiljaiseen massaosaan. Ja silloin on jo myöhäistä.

Lainauksen ensimmäiseen kappaleeseen olen sen verran eri mieltä, että Suomela edustaa juuri näitä vasemmiston ääripään kaikkein myrkyllisimpiä piirteitä, juuri tämänkaltaisille henkilöille pitäisi osoittaa käytöksensä naurettavuus. Suomelalla on jo kokemusta häviämisestä omassa pelissään, kun meni olettamaan jonkin "paneelin" koostuvan pelkästään miehistä, ja kävikin niin että ainakin yksi heistä identifioitui muunsukupuoliseksi.

Meneillään olevassa kohussa sillä että onko Afrikan tähdessä rasistisia piirteitä on aivan toissijainen seikka. Ensinnäkin kohu sai alkunsa tämän vaihto-opiskelijan suoranaisista valheista väitettyään että fuksiaisissa leikittiin orjia ja orjuuttajia. Tämä fakta jäi luonnollisesti kaiken älämölön alle, ja woke-ideologialle tyypillisesti faktojen tullessa tielle, siirrettiin maalitolppia ja huudettiin entistä lujempaa.

Vaikka nyt kuviteltaisiin että olisi konsensus pelin rasistisuudesta, niin tämän kohun logiikan (mielenvikaisuuden) mukaan mistään mikä sisältää rasismia, ei saisi lainata tai ottaa teemaa mihinkään. Ja tästä päästään tietysti siihen, että mikä on rasismia? No sehän on mitä tahansa, mikä jokin yksittäinenkin henkilö kokee rasismiksi.
 

axe

Jäsen
Lainauksen ensimmäiseen kappaleeseen olen sen verran eri mieltä, että Suomela edustaa juuri näitä vasemmiston ääripään kaikkein myrkyllisimpiä piirteitä, juuri tämänkaltaisille henkilöille pitäisi osoittaa käytöksensä naurettavuus. Suomelalla on jo kokemusta häviämisestä omassa pelissään, kun meni olettamaan jonkin "paneelin" koostuvan pelkästään miehistä, ja kävikin niin että ainakin yksi heistä identifioitui muunsukupuoliseksi.

En pidä Suomelan ideologiasta yhtään sen enempää kuin kukaan normaalijärkinen ihminen ja haluaisin todella ettei tuolla väellä olisi pienintäkään vallanmurusta yrittää tuoda sitä pahaa maailmaan, mutta kyllä hänellä silti on oikeus ja vapaus hassutella makkarana. Siinä että makkara on musta ei ole mitään ristiriitaista minkään kanssa. Ellei tietty wokeväki ole tässä välissä määritellyt jo sitäkin, että valkoiselle ihmiselle musta väri miten tahansa käytettynä on väärin.
 

Kalikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa

Ja tällaiset Afrikan tähti -tapaukset oikein alleviivat sitä syytä miksi en itsekään kutsu selvästi ulkomaalaistaustaisia edes työhaastatteluun. Ei vaan uskalla, kun ei tiedä mihin soppaan siitä lopulta joutuu, jos joku kysyy mistä on kotoisin tai mainitsee pelanneensa kotona Afrikan tähteä. Tai aletaanko vaatimaan rukoushetkiä kesken työpäivän tai kuka tietää mitä. Jos porukka olisi osoittanut, että haluaa olla osa tätä yhteiskuntaa ja elää sen arvojen mukaisesti, niin miksipä ei. Tiedän kyllä, että todella monet on kaikinpuolin asiallisia ja ahkeria työntekijöitä, mutta ei siitä pääse mihinkään, että tuo on lisäriski niiden kaikkien muiden tekijöiden LISÄKSI mikä voi rekrytoinnissa mennä ohitse, mutta mistä tulee myöhemmin ongelmia.
 

Redimor

Jäsen
Ja tällaiset Afrikan tähti -tapaukset oikein alleviivat sitä syytä miksi en itsekään kutsu selvästi ulkomaalaistaustaisia edes työhaastatteluun. Ei vaan uskalla, kun ei tiedä mihin soppaan siitä lopulta joutuu, jos joku kysyy mistä on kotoisin tai mainitsee pelanneensa kotona Afrikan tähteä. Tai aletaanko vaatimaan rukoushetkiä kesken työpäivän tai kuka tietää mitä. Jos porukka olisi osoittanut, että haluaa olla osa tätä yhteiskuntaa ja elää sen arvojen mukaisesti, niin miksipä ei. Tiedän kyllä, että todella monet on kaikinpuolin asiallisia ja ahkeria työntekijöitä, mutta ei siitä pääse mihinkään, että tuo on lisäriski niiden kaikkien muiden tekijöiden LISÄKSI mikä voi rekrytoinnissa mennä ohitse, mutta mistä tulee myöhemmin ongelmia.

Vähän sama syy kun tuttavalla palkatessaan naisia. Harrastaa ikärasismia ja ei palkkaa alle 40 vuotiaita, vähemmän lapsen tekoa ja enemmän työmoraalia.

Kaikki tämähän oikeasti kuullostaa kauhealle, mutta samalla tavalla kuin kilpaurheilu ei ole "nuorta suomea", ei toimivan yrityksen pyörittäminen ole hyväntekeväisyyttä.
 

Wild-Chester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
En pidä Suomelan ideologiasta yhtään sen enempää kuin kukaan normaalijärkinen ihminen ja haluaisin todella ettei tuolla väellä olisi pienintäkään vallanmurusta yrittää tuoda sitä pahaa maailmaan, mutta kyllä hänellä silti on oikeus ja vapaus hassutella makkarana. Siinä että makkara on musta ei ole mitään ristiriitaista minkään kanssa. Ellei tietty wokeväki ole tässä välissä määritellyt jo sitäkin, että valkoiselle ihmiselle musta väri miten tahansa käytettynä on väärin.

Ehdottomasti on oikeus, mutta ei pidä sekoittaa nyt kahta eri asiaa. Jos Jussi Halla-ahosta löytyisi historiasta kuva julkisuuteen jossa hän on pukeutunut mustaksi makkaraksi ja mustannut naamansa, niin on absoluuttisen varmaa, että vasemmiston puolelta häntä lyötäisiin kuin vierasta sikaa asiasta. Osoittaakseen vasemmiston kaksoisstandardit ja vääryyksien tehtailun, niin tilaisuuden tullen heidät tulee uittaa siinä itse keittämässään myrkyssä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Olen kyllä eri mieltä ,etteikö tällaisesta teemasta voitaisi tehdä lautapeliä nykyaikana. 2016 on kuitenkin tehty Saksassa peli, jossa ideana on kolonisoida Afrikka. Tuosta linkki arvosteluun:

Eikä tätä julkaistu minkään kauhean kohun saattelemana vaan kyseinen peli voitti parhaan lautapelin Deutscher Spieler Priesin ykköspalkinnon vuonna 2016.

Toki Mombasan kunniaksi sanottava, että vaikka siinä ollaan ihan sananmukaisesti siirtomaaherrojakin jotka hallinnoivat afrikkalaisten resursseja kuten banaanilaatikoita ja timanttikaivoksia ja afrikkalaista työvoimaa niin siinä ei sentään olla orjanomistajia ja orjia eikä viedä timantteja Eurooppaan kuten Afrikan Tähdessä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
.
Ja tällaiset Afrikan tähti -tapaukset oikein alleviivat sitä syytä miksi en itsekään kutsu selvästi ulkomaalaistaustaisia edes työhaastatteluun. Ei vaan uskalla, kun ei tiedä mihin soppaan siitä lopulta joutuu, jos joku kysyy mistä on kotoisin tai mainitsee pelanneensa kotona Afrikan tähteä. Tai aletaanko vaatimaan rukoushetkiä kesken työpäivän tai kuka tietää mitä. Jos porukka olisi osoittanut, että haluaa olla osa tätä yhteiskuntaa ja elää sen arvojen mukaisesti, niin miksipä ei. Tiedän kyllä, että todella monet on kaikinpuolin asiallisia ja ahkeria työntekijöitä, mutta ei siitä pääse mihinkään, että tuo on lisäriski niiden kaikkien muiden tekijöiden LISÄKSI mikä voi rekrytoinnissa mennä ohitse, mutta mistä tulee myöhemmin ongelmia.
Olen matkan varrella palkannut muutamia ulkkareita. Näiden joukossa on ollut ainakin venäläisiä, virolaisia ja muita entisten neuvostokansallisuuksien edustajia, ruotsalaisia, tanskalaisia, yhdysvaltalaisia, brittejä yms., yksi tai useampia kutakin. Noiden kanssa ei tullut kummempia kulttuurillisia ongelmia, tai jos ongelmia tulikin, niin ne eivät liittyneet miltään osin rasismin tai epätasapuolisuuden kokemiseen. Olen pääsääntöisesti onnistunut palkkaamaan ammattimaisia ihmisiä, jotka ovat osanneet kohdella myös toisiaan ammattimaisesti. Väärinkäsityksiä ja turhanpäiväistä kitinää on ollut, mutta tästä riemusta ovat yleensä vastanneet ihan suomalaiset kollegat. Ehkä onnistuminen ulkomaalaisten kanssa on johtunut siitä, että tuo jengi on ollut korkeasti kouluttautunutta, länsimaisesti ajattelevaa, ja koulutus on yleensä talouden ja tekniikan liepeiltä. En ole palkannut yhtään henkilöä, joka olisi meritoitunut kolonialismin, sukupuolen, rasismin tai sen sellaisten asiantuntijana, koska tällaiselle osaamiselle ei ole ollut käyttöä.

Edustamaani yritykseen pyrki joskus kauan sitten töihin nuorehko naishenkilö, joka sai kutsun haastatteluun. Jo työhaastattelun aluksi nainen kertoi, että todennäköisesti hän ei tule tiimiini töihin, koska on aivan äskettäin saanut töitä eräästä feministijärjestöstä. Toki keskustelimme asiallisesti jonkin aikaa tehtävän sisällöstä ja hänen osaamisestaan. Koska hän oli jo henkisesti kallistunut sinne toisaalle, niin totesimme yhdessä keskustelun päättyvän yksimielisesti sillä kertaa siihen. Rehellisesti sanoen, koin että olisi ollut minulta aika rohkea teko palkata tiimiini ilmeisen piinkova feministi, joka ei todennäköisesti sivuuttaisi mahdollisuutta puuttua johonkin epäkohtaan, jonka hän on huomannut tai luullut huomanneensa. En olisi todennäköisesti palkannut tätä naista, vaikka hän olisi ollut kovakin tekijä, eikä hän edustamani yrityksen tarpeiden näkökulmasta sitä tuossa vaiheessa ollutkaan. Keskeisin syy: ei paras mahdollinen sopivuus tiimiin ja työyhteisöön.

Olisin tehnyt silloin ja tekisin nytkin saman johtopäätöksen työnhakijasta, jos tämä olisi ollut vieraskulttuurinen antirasismiaktivisti tai muu sinänsä hyvää tarkoittava maailmanparantaja. Yksityiseen yritykseen tullaan tekemään yrityksen kannalta tarkoituksenmukaisia asioita, ammattimaisesti ja hyvässä hengessä muun työyhteisön kanssa. Jos henkilö osoittaa kiinnostusta puuttua jos jonkinnäköisiin ilmiöihin ja ihmisten käytöksen oikaisemiseen, niin koen tällaiset piirteet työyhteisön kannalta jopa riskinä. En tietenkään tarkoita, etteikö esimerkiksi rasistiseen käytökseen tai sukupuoliseen ahdisteluun pitäisi puuttua, ja minun firmoissani olisi varmasti puututtukin. Yhtään rasismicasea en pienessäkään mittakaavassa muista duunissa kohdanneeni, ja vierasmaalaisten ihmisten kanssa asioiminen oli noissa hommissa muutenkin arkipäivää. Yksi selkeä harrasment-tapaus on ollut, ja siitä tuli asianosaiselle kirjallinen varoitus ja jotain muutakin seuraamusta.

En ymmärrä, miksi minun pitäisi palkata tiimiini jotain potentiaalisia räyhääjiä ja esitaistelijoita, kun tarjolla on ihan normaaliakin porukkaa. Lisään vielä, että em. tehtävissä olen työskennellyt yksityisten asiantuntijayritysten palveluksessa, joilla on aika pitkälle itse mahdollisuus päättää omilla kriteereillään, keitä kulloinkin palkataan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Vähän sama syy kun tuttavalla palkatessaan naisia. Harrastaa ikärasismia ja ei palkkaa alle 40 vuotiaita, vähemmän lapsen tekoa ja enemmän työmoraalia.

Kaikki tämähän oikeasti kuullostaa kauhealle, mutta samalla tavalla kuin kilpaurheilu ei ole "nuorta suomea", ei toimivan yrityksen pyörittäminen ole hyväntekeväisyyttä.
Eipä nyt silti vaikuta erityisen rationaaliselta karsia valmiiksi pois kokonaisia ihmiskategorioita kuten nuoret naiset tai ulkomaalaistaustaiset. Puhumattakaan sitten asian sekä moraalittomuudesta että laittomuudesta. Ja sitten lopuksi vielä pöyristytään siitä kun väitetään että yhteiskunnassa on misogyniaa ja rasismia...
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kumpi ryhmä siellä somessa nyt riehuu? Esim. tämä ketju, jossa uhriudutaan menneiden aikojen pelaamisten ja mummojenkin puolesta.

Pelin tekijäkin ehti elinaikanaan suhtautua myötämielisesti pelin esittämän kuvaston ongelmiin. Nyt kuohutaan omista tunteista, kun kohdataan juttu, joka kuuluu ensisijaisesti menneisyyteen.

Jälkikolonialismin tutkija pitää pelin kuvastoa rasistisena. Ehkä Jatkoaika on parempi asiantuntija...tai sitten rakas lapsuuden peli ei enää 2021 vastaa nykyistä käsitystä Afrikasta.


Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.

Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.

Toinen kysymys on, että jos jossain pelissä on kolonialismiin viittaavaa teemaa, niin onko se sama asia, kuin kolonialismin ihannointi? Vai voidaanko ajatella asiaa niin, että peli muistuttaa omalta osaltaan meitä tuosta ajasta historiassamme ja lisää siten tietoisuuttamme asiasta?

Minä olin tämän kohun mukaan kolonialismia kannattava rasisti 80- ja 90-luvuilla - ehkä noin 5-13 -vuotiaana. Todellisuudessa minä opin tuon pelin kautta Afrikan maantiedosta sekä historiasta. Ja opin myös sen, että tuo historia ei ollut kovinkaan kaunista eurooppalaisten ansiosta.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Eipä nyt silti vaikuta erityisen rationaaliselta karsia valmiiksi pois kokonaisia ihmiskategorioita kuten nuoret naiset tai ulkomaalaistaustaiset. Puhumattakaan sitten asian sekä moraalittomuudesta että laittomuudesta. Ja sitten lopuksi vielä pöyristytään siitä kun väitetään että yhteiskunnassa on misogyniaa ja rasismia...

Näin on. Ei ole rationaalista eikä edes yrityksen oman edun mukaista suoraan karsia joitain ihmisiä pois heidän etnisen / sukupuolen tai muun taustan perusteella. Omat ennakkoluulot roskiin ja hakijoista täytyy palkata paras ja sopivin työntekijä rooliin. Siitä hyödyt sinä itse, sinun yrityksesi ja koko yhteiskunta.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tämä Woke-kulttuurin mallioppilas taisi tulla jo hieman katumapäälle, kun viimeaikaisia some-päivityksiään katsoo. Ei tainnut sittenkään perse kestää niin sanotusti merivettä. Voisi kuvitella, ettei tämä neito ainakaan hirveästi uusia ystäviä saanut tällä tempullaan, ainakaan kuplansa ulkopuolelta.

Mutta eniten mua tässä vituttaa se, että yksi yksittäinen ihminen saa tällaisen mylläkän aikaan ja media vielä siihen tarttuu ja kaikki ovat heti polvillaan pahoittelemassa ja pyytämässä anteeksi kaikilta, vaikka noista ulostuloista näkee selvästi sen, että ei edes tiedetä, mitä pyydetään anteeksi ja keneltä. Noi HYY(YHYY) selittelyt ovat kuin suoraan joltain parodia-tililtä, jolla pyritään parodioimaan tätä nykyistä keskustelua.

Keskustelun otsikkoon on vaikea yksiselitteisesti vastata, mutta sen voin sanoa, että Afrikan tähti ei ole millään muotoa rasistinen peli.
 

axe

Jäsen
Ehdottomasti on oikeus, mutta ei pidä sekoittaa nyt kahta eri asiaa. Jos Jussi Halla-ahosta löytyisi historiasta kuva julkisuuteen jossa hän on pukeutunut mustaksi makkaraksi ja mustannut naamansa, niin on absoluuttisen varmaa, että vasemmiston puolelta häntä lyötäisiin kuin vierasta sikaa asiasta. Osoittaakseen vasemmiston kaksoisstandardit ja vääryyksien tehtailun, niin tilaisuuden tullen heidät tulee uittaa siinä itse keittämässään myrkyssä.

Tämäkin on totta. Mutta mää haluaisin aina olla parempi ihminen paremmassa maailmassa ja siksi mun lähtökohtani tulee Kungfutselta (voipi olla Jeesuksellekin kirjattu) eikä Hammurabilta, joten en haluaisi kostaa ja olla yhtä ikävä ihminen kuin he. Ehkä hekin sitten joskus valaistuisivat tuottamaan oikeasti hyvää eikä tätä nykyistä pahaa. Kyllä, olen idealisti. (Ja siis tämä mielipiteiden ja yleiskäytöksen piirissä, oikeat rikokset ja sellaiset sitten erikseen, ei tarvi käännellä toista poskea.)
 
Viimeksi muokattu:

Jani82

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, Detroit Red Wings, Arsenal FC
Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.

Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.

Toinen kysymys on, että jos jossain pelissä on kolonialismiin viittaavaa teemaa, niin onko se sama asia, kuin kolonialismin ihannointi? Vai voidaanko ajatella asiaa niin, että peli muistuttaa omalta osaltaan meitä tuosta ajasta historiassamme ja lisää siten tietoisuuttamme asiasta?

Minä olin tämän kohun mukaan kolonialismia kannattava rasisti 80- ja 90-luvuilla - ehkä noin 5-13 -vuotiaana. Todellisuudessa minä opin tuon pelin kautta Afrikan maantiedosta sekä historiasta. Ja opin myös sen, että tuo historia ei ollut kovinkaan kaunista eurooppalaisten ansiosta.
Toinen hyvä esimerkki historiaa lainaavasta pelistä on yksi maailman parhaista peli sarjoista Civilization ja sen sisarpeli Colonization.
Noiden pelien avulla oppi todella paljon historiaa ja rasismia niissä on yhtä paljon kuin Afrikan tähdessä, sen sijaan pelit olivat todella opettavaisia ja niissä jopa se pimeimmän Afrikan heimo pystyi nousemaan sivistyksen kehdoksi.

Kumpa nämä mielensäpahoittajat saataisin hiljennettyä tai ainakin rajoitettua merkittävästi tuota julkisuuteen pääsyä sillä mitään rasistista ei tuossa ollut. Enemmän tässä järkyttää tuo Helsingin yliopiston anteeksi pyytely, tilanteessa jossa kukaan ei ollut tehnyt mitään väärää mutta yksi ihminen omaa tietämättömyyttään sai aikaan kohun, jossa toisia syytellään.
Ainoa, jonka tässä tulisi pyytää anteeksi on tuo vaihto-opiskelija.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Eikä tätä julkaistu minkään kauhean kohun saattelemana vaan kyseinen peli voitti parhaan lautapelin Deutscher Spieler Priesin ykköspalkinnon vuonna 2016.

Toki Mombasan kunniaksi sanottava, että vaikka siinä ollaan ihan sananmukaisesti siirtomaaherrojakin jotka hallinnoivat afrikkalaisten resursseja kuten banaanilaatikoita ja timanttikaivoksia ja afrikkalaista työvoimaa niin siinä ei sentään olla orjanomistajia ja orjia eikä viedä timantteja Eurooppaan kuten Afrikan Tähdessä.

Pieni korjaus, mutta eihän Afrikan Tähdessä viedä timantteja Eurooppaan.
 
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Miksi osalla porukasta on kova tarve kieltää Afrikan tähden kyseenalaisuus?

On aivan selvää, ettei tuollaista peliä tehtäisi tänä päivänä sen kyseenalaisuuden takia. Pelissä kuvataan kolonialismin värittämää Afrikkaa, eikä pelin kuvitus kuvaa afrikkalaisia kovinkaan mairittelevasti.

Kyseenalainen Afrikan tähti on lähinnä syvänpään vasemmistoagitaattorien mielestä, joiden mielipiteillä esimerkiksi täällä jatkoajassa on ollut merkittävä painoarvo. Tolkun ihmiset taas osaavat asettaa sen historialliseen kontekstiin ja ymmärtävät muutenkin, mikä tämän punavihreän totalitarismin päässä ylihygieenisine vaatimuksineen odottaa. Nyt kun kokonaiskuva ehkä alkaa sinullekin hahmottua, niin kannattaa varmaan pohdiskella voiko perus- ja ihmisoikeusnäkökulmassa itsessään olla myös jotain vikaa, silloin kun se alkaa hautaamaan kaiken muun alleen.

Toki tämä voi olla Halosen opeista alun alkaen ammentaneille milleniaaleille ja äijäfeministeille hyvin vaikeaa.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minusta taas kyseinen tutkija ei tee työtään kunnolla. Pitää nyt sentään erottaa toisistaan kolonialismi ja rasismi. Kolonialismi on siirtokuntien perustamista kapitalististen talousjärjestelmien ulkopuolelle, jolloin alueen luonnonvarojen ja työvoiman hyödyntäminen käy kivuttomasti. Olisiko Marsin kolonisaatio rasismia edes nykypäivän mittapuiden mukaan, edes jos planeetalta löydettäisiin jokin edelleen hengissä oleva mikrobien esiintymä? Jopa ilman mikrobeja voidaan puhua aurinkokunnan kolonisaatiosta, kun etsitään kvadriljoonien arvosta rikkauksia asteroideista ja muista kappaleista.

Kolonisaatio on alunperin vain taloudellisen vallan tavoittelua ilman rasistisia tarkoitusperiä. Mielellään Saksa olisi kolonisoinut muut Euroopan maat vielä 1800-luvullakin, mutta näillä puolestaan oli resursseja vastustaa kolonisaatiota. Oli helpompaa viedä armeijat jonnekin Afrikkaan tukemaan taloudellista hyväksikäyttöä kun ottaa matsia samanvahvuisten vastustajien kanssa. Vrt. Italian suuret saavutukset kolonisaatiossa.

Kolonisaation seurauksena rasistiset ajatusmallit tietenkin yleistyivät. Löydettiin perusteita, miksi tietynrotuiset ihmiset olivat luonnostaan valkoisten alapuolella, ihan orjiksi luotujakin. Toisin sanoen, rasismia tuskin olisi syntynytkään, jos afrikkalaisilla olisi ollut hyvä aseteknologia käytössään ja olisivat suolanneet monet siirtomaita tavoittelevat armeijat hiljaisiksi. Heikkous synnytti rasismin, ei se, mikä nyt ensimmäisenä tulee mieleen, eli ihonväri. Rooman valtakunnassa ei tunnettu rasismia, vaan kaikkia ihmisiä kohdeltiin, rikkaita lukuunottamatta, yhtä julmasti. Me taas olemme Rooman perillisiä, mutta vasta taloudellinen eksploitaatio sen rasisminkin synnytti.

Joten minun puolestani pelilaudan Indiana Jones saa jatkaa pelaamista, ei pitäisi loukata ketään tai ainakin pitäisi analysoida ensin, mistä pelissä loppujen lopuksi on kysymys.
Niin olihan Saksan hyökkäys Neuvostoliittoonkin vain perinteistä kolonisaatiota ja taloudellisten resurssien keräämistä. Se että samalla tapetaan kymmeniä miljoonia slaaveja oli vain bonus. Olivathan he ali-ihmisiä ja täten sopivia korkeintaan palvelijoiksi.

Ja olihan joskus 1800-luvulla aika erikoista rasismia noissa erilaisissa kolonialismia harrastavissa maissa. Isossa-Britanniassa todettiin että irlantilaiset ovat valkoisia apinoita ja kykenemättömiä hoitamaan omia asioitaan. Täten oli ihan oikein että heitä hallittiin vahvalla kädellä ja nälänhätä oli irlantilaisten omaa syytä, eivätkä he apua tarvinneet. Samoin he noudattivat samaa ideologiaa monissa muissakin paikoissa. Olivathan ne asukkaat sivistymättömiä ja selkeästi vähemmän kehittyneitä kuin englantilaiset anglosaksit. Sieltähän tulee tämä "Valkoisen miehen taakka", kun valkoisten piti mennä levittämään sivistystä Intiaan, Kiinaan ja Afrikkaan.

Sinällään Roomassakin oltiin melkoisen rasisteja vielä ajanlaskumme alun tienoilla. Ne senaattorit, jotka eivät kyenneet todistamaan sukunsa lähteneen 700 vuoden takaa olivat niitä uusia tyyppejä ja heitä karsastettiin. Samoin tietysti barbaarit olivat ihmeellisiä ja grecofiileja katsottiin hieman vinoon. Enemmän roomalaiset tietenkin katsoivat muita kulttuureja paheksuen kun siellä oli ties minkälaista kummallista tapaa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nykyään 100 höyrypäätä saa somen ansiosta äänensä kuuluville ja luo illuusion, että moni on samaa mieltä asiasta, koska ketään muuta ei juurikaan kiinnosta kommentoida asiaa.

Sitten tanssitaan näiden pillin mukaan pyytelemässä anteeksi milloin mitäkin kuvitteellista rasismia.
Niin siis yksi ihminen on ilmaissut mielipiteensä somessa, minkä pohjalta Iltalehti on sittemmin päässyt herkuttelemaan "juuri nyt"-uutisjutuilla. Seurauksena tähänkin ketjuun on siunaantunut useampi sivu taivastelua.

Itse pelihän on 1950-lukulaista kuvastoa, joten totta kai siinä on kaikenlaista pimeän mantereen eksotisointia ja siirtomaaherruuden rippeitä. Maailma on muuttunut viimeisen 70:n vuoden aikana, joten tietenkään tuollaista peliä ei enää nykypäivänä suunniteltaisi. Se ei kuitenkaan tee pelin pelaajista rasisteja. Tietenkään.

Minusta tämä vertautuu muihin näennäisesti tärkeisiin kohuihin, kuten lakupiippuihin, Uncle Ben's -riisiin, Peppi Pitkätossuihin ja Agatha Christien ikivanhoihin kirjoihin. Oikeasti näillä on hyvin vähän merkitystä mihinkään suuntaan, mutta ihmisiä tämmöiset tuntuvat kiinnostavan, kun niihin on helppo ottaa kantaa "maalaisjärjellä". Samalla pääsee hämmästelemään, miten helsinkiläiset, yliopisto-opiskelijat ja muu "woke-kansa" on niin ja näin paljon sekaisin.

Sanna Ukkola ja kumppanit saisivat olla kiitollisia tälle saksalaiselle vaihto-opiskelijalle, sillä hänen some-päivitys toi aika monelle media-alan toimijalle viikon duunit.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.

Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.
Afrikan tähti on varsinkin sen sodanjälkeiseen aikaan nojaava maailmankuva huomioiden suht kiltti peli. Ei siinä ole alunperin eikä myöhemminkään pilkattu tai vähätelty ketään, eikä esitetty Afrikkaa ja afrikkalaisia kansoja väärässä tai kielteisessä valossa. Sen sijaan suomalaisten pelaajien kaikkinainen tietämys Afrikasta on kasvanut valtavasti sitten pelin julkaisun ajoilta.

Kun peli julkaistiin noin 70 vuotta sitten, vain hyvin harva suomalainen oli käynyt Afrikan mantereella, eikä kosketuspintaa koko maanosaan tai sen kansoihin ollut paljoakaan tarjolla. Afrikka edusti 1950-luvun suomalaisille puhdasta eksotiikkaa, paljon nykyistä suuremmassa määrin. Pelilaudalle sitten piirrettiin tätä eksotiikkaa, ja varmasti myös stereotypioiden kautta, koska pitihän Afrikan olla tunnistettavissa sellaiseksi Afrikaksi, jollaiseksi se 1950-luvulla miellettiin. Pitää tietysti muistaa sekin, että Afrikan tähden tarkoitus on ja oli olla kaikenikäisten ja etenkin lasten seurapeli, eikä mikään kansainvälisyyskasvatuksen opetusväline.

Afrikan tähteä on viime vuosina modernisoitu vastaamaan paremmin nykypäivää. Varmaan tätä tehdään jatkossakin, jos pelille on kiinnostusta ja se pysyy markkinoilla. Toivottavasti pysyy, vaikka tuollaiset nopparallipelit eivät minua henkilökohtaisesti puhuttelekaan. Moni on tykännyt.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kumpi ryhmä siellä somessa nyt riehuu? Esim. tämä ketju, jossa uhriudutaan menneiden aikojen pelaamisten ja mummojenkin puolesta.

Se on hienoa vetää yhteen henkilö joka todellakin riehuu somessa ja keskustelupalsta, jossa aiheesta keskustellaan, vaikkakin tämäkin palsta someksi lasketaan. Toinen esittää ja pitää edelleen somessa täysin puhdasta misinformaatiota tapahtumasta ja pelistä ja tietenkin rajoittanut kommentointiakin siten ettei siellä ole kuin häntä tukevia viestejä näkyvissä. Toki ymmärrän kommenttien rajoittamiset ettei sinne eksy somerasset täyttämään kommentteja paskatekstillä, mutta tuo, että siellä on vain häntö tukevia kommentteja asioihin, jotka on todettu täysin virheelliseksi on kuitenkin kyseenalaista.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Pelin ainoa edes jotenkin rasistinen tai arveluttava asia on sen pelilaudan kuvitus, joka on tehty 50-luvun stereotypioiden mukaan. Itse pelissä ei ole mitään kolonialismiin liittyvää mekaniikkaa, eikä siinä esimerkiksi häviäjää myydä orjaksi, kuten tämä vaihto-opiskelija oli joidenkin uutisten perusteella perättömästi väittänyt.

Itse peli on aarteenetsintää, jonka isoin synti on sijoittua kolonialismin ajan Afrikkaan, mutta itse peli toimisi ihan yhtä hyvin vaikka kuvitteellisella mantereella.

Toinen kysymys on, että jos jossain pelissä on kolonialismiin viittaavaa teemaa, niin onko se sama asia, kuin kolonialismin ihannointi? Vai voidaanko ajatella asiaa niin, että peli muistuttaa omalta osaltaan meitä tuosta ajasta historiassamme ja lisää siten tietoisuuttamme asiasta?

Minä olin tämän kohun mukaan kolonialismia kannattava rasisti 80- ja 90-luvuilla - ehkä noin 5-13 -vuotiaana. Todellisuudessa minä opin tuon pelin kautta Afrikan maantiedosta sekä historiasta. Ja opin myös sen, että tuo historia ei ollut kovinkaan kaunista eurooppalaisten ansiosta.

Se kuvituspa hyvinkin. Pelasit lapsuudessa peliä, jonka kuvasto ei vastaa 2021 kuvaa Afrikasta. Nämä "olin kohun mukaan rasisti" -jutut ovat aika pöljiä, etenkin kun niitä keksii itse. Et ole ainoa.

Ja kuinka monen kuva rasismista, Afrikasta, tummaihoisista, ylipäänsä maailmasta ei ole päivittynyt sitten 80-90-luvun? No heitäkin on. Todellisuudessa kaikista maailman asioista vain Kylie Minogue on yhtä ajaton kuin tuolloin.

Jos vaihto-oppilas liioittelee, niin samoin tekee aika moni harmistunut pelin ystäväkin. Näillä mennään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se kuvituspa hyvinkin. Pelasit lapsuudessa peliä, jonka kuvasto ei vastaa 2021 kuvaa Afrikasta. Nämä "olin kohun mukaan rasisti" -jutut ovat aika pöljiä, etenkin kun niitä keksii itse. Et ole ainoa.

Ei vastaa ei. Sehän on ihan selvää. Mutta oliko tuossa opiskelijatapahtumassa mitään pelilautaan viittaavaa? Rosvoksi oltiin pukeuduttu, ja pelinappuloiksi?

Kyllä, voin sanoa, että minustakin on tyhmää, että tuon takia pitäisi tulkita itsensä rasistiksi tai kolonialismia ihannoivaksi. Valitettavasti keskustelun äänenpainot ja mm. Yliopiston anteeksipyynnöt vaan ohjaavat tätä tuohon suuntaan.

Ongelma on edelleen siis vain laudan kuvitus? Eli lautaa vaihtamalla ongelma poistuu? Ja itse pelissä ei ole muuta kolonialismiin viittaavaa?

Minusta suurin ongelma on edelleen se, että tässä yksittäinen opiskelija on jopa täysin vääristellyillä argumenteilla saanut aikaan tilanteen, jossa mm. Twitter-viestinsä perusteella Sanna Ukkola joutuu kysymään Helsingin yliopistolta, että "onko tämä sen arvoista, että leimaatte opiskelijanne rasisteiksi?". Tässä kontekstissa tuo kirjoittamani "olen ilmeisesti rasisti" menee samaan kontekstiin.

Ja edelleen: vaikka laudan kuvitus onkin aikansa lapsi, ei pelin hyviä puolia voi millään kiistää. Käsitys Afrikan maantieteestä ja historiasta on lisääntynyt monilla lapsilla tuon pelin ansiosta. Ja tuo käsitys ei laudasta huolimatta ole 50-luvun stereotypioihin pohjautuva.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Niin siis yksi ihminen on ilmaissut mielipiteensä somessa, minkä pohjalta Iltalehti on sittemmin päässyt herkuttelemaan "juuri nyt"-uutisjutuilla. Seurauksena tähänkin ketjuun on siunaantunut useampi sivu taivastelua.

N i i n p ä. Yksi vaihto-oppilas nosti asian esille sosiaalisessa mediassa, minkä jälkeen perinteinen media teki siitä jutun niin kuin nykyään on tapana. Pelkästään tässä ketjussa on huomattavasti enemmän höyrypäitä kuin yksi. ”Vasemmistoagitaatiota”, voi taivas.

Mitä itse asiaan tulee, on Ylen jutussa oikein hyvä lähestymistapa.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös