Ei helvetti tätä lautapelihörhyilyä. Kyllä on ihan vitun kumma juttu, kun jälleen pieni ryhmä saa tällaisen kohun aikaan. Mutta somessa kun tarpeeksi riehuu, niin saa jostain tällaisestakin kohun aikaan. Rasistista, my ass. Rasismi on rotuvihaa, eivätkä jonkin lautapelin pelaajat tällaista todellakaan ole ajatelleet pelissä. Pelissä on etisitty Afrkan tähteä ja yritetty palata lähtöpaikkaan. Mitä helvettiä?
Yliopiston virallinen kanta siis on, että siirtomaavallasta nouseva Afrikan tähden henki sisältää rasistisia elementtejä. Suomeksi tämä tarkoittaa, että Afrikan tähti on osin myös kolonialistista ja imperialistista kuvaa ylläpitävä.
Mitä tässä voisi muuta sanoa, paitsi että yliopisto on väärässä, mitä Afrikan tähteen tulee?
Nyt kyseinen neiti puhelee somessa miten kaikki on ymmärtänyt jälleen väärin ja kyse on yliopiston rakenteellisesta rasismista ja hän ei kuulemma ole halunnut oppilaille mitään rangaistuksia sekä yliopisto ei ole ollenkaan auttanut häntä, vaikka on kyllä ollut yhteydessä. Painottaa myös miten hän on sentään vaihto-oppilas ja yliopisto on vastuussa hänestä ja tästä kaikesta.
Aina ei tarvitse pyytää anteeksi. En ota kantaa tähän yksittäiseen keissiin, mutta tokihan ymmärrät että jos koet jonkun henkilön vaativan anteeksipyyntöä asiasta jota pidät täysin absurdina, voi olla että et suostu pyytämään anteeksi.
Toki ratkaisu voi olla myös se, että pyytää anteeksi vain saadakseen tyypin hiljaiseksi, mutta se ei liene kenenkään kannalta se aito halu. Vilpillinen anteeksipyyntö vain idiootin hiljentämiseksi ei ole jokaisen mielestä paras toimintatapa ja se on ihan ok.
Hyvä lautapeli tämä Afrikan tähti, tilasin Kärkkäiseltä tänään muutaman.
Tarpeeksi syvältä kun kaivaa, niin aina jostain löytyy taho joka löytää asiasta X joitain rasistisia piirteitä. Ei se siitä kuitenkaan mitään absoluuttista faktaa tee.
No juuri tästähän tässäkin on kysymys. Etsitään, koetaan ja tulkitaan jokin asia rasistiseksi, jos vain jokin pienikin vivahde olisi etäisesti tulkittavissa siten, että siitä saisi someäläkän nostettua. Tällä kertaa wokettajan tulilinjalla on 70-vuotias lautapeli, jonka kuvituksen asettaminen 2020-luvun näkemyksiin on silkkaa typeryyttä. Sai yliopiston rähmälleen ja pyytämään anteeksi, koska nämä eivät mielestään ole olleet riittävän antirasistisia. Ja kaikki tämä yhden tyypin virheolettamien vuoksi tilaisuudesta, jossa ei ollut edes paikalla. Menköön äkkiä ohi tämä pähkähulluus.Näin ne asiat koetaan.
Tällä kertaa wokettajan tulilinjalla on 70-vuotias lautapeli, jonka kuvituksen asettaminen 2020-luvun näkemyksiin on silkkaa typeryyttä
Ad hominem ei toimi näinkään päin. Minusta tuo tutkija ei antanut mitään erityisen kattavaa perustelua sille, miksi peli olisi rasistinen. Kolonialistinen pohjavire pelin teemasta tosiaan löytyy, mutta muutoin tuo oli todella kyseenalainen ulostulo. Ja hei, sanon tämän historioitsijana (FM, HY).Siis kun aihepiirin tutkijalta kysytään, se on mielestäsi syvältä kaivamista.
Molemmat voivat olla väärässä. Nämä syvät rivit ovat aina ihan kamalia. Jos lukee sitä ryönää, menettää helposti halunsa syödä, hengittää ja maksaa veroja. Mutta samanaikaisesti argumentit tämän keissin puolustelemiseksi voivat olla heikkotasoisia tai vääriä, vaikkeivät olisikaan samanlaista paskaa kuin näiden rasistien sun muiden öyhöjen huudot ja suoranaiset pahoinpitelyt.Näin ne asiat koetaan. Itse väittäisin, että kansan syvistä riveistä kaivaminen on tässäkin keississä monessakin suunnassa se heikompi lenkki.
Siis kun aihepiirin tutkijalta kysytään, se on mielestäsi syvältä kaivamista.
Näin ne asiat koetaan. Itse väittäisin, että kansan syvistä riveistä kaivaminen on tässäkin keississä monessakin suunnassa se heikompi lenkki.
Ad hominem ei toimi näinkään päin. Minusta tuo tutkija ei antanut mitään erityisen kattavaa perustelua sille, miksi peli olisi rasistinen. Kolonialistinen pohjavire pelin teemasta tosiaan löytyy, mutta muutoin tuo oli todella kyseenalainen ulostulo. Ja hei, sanon tämän historioitsijana (FM, HY).
Molemmat voivat olla väärässä. Nämä syvät rivit ovat aina ihan kamalia. Jos lukee sitä ryönää, menettää helposti halunsa syödä, hengittää ja maksaa veroja. Mutta samanaikaisesti argumentit tämän keissin puolustelemiseksi voivat olla heikkotasoisia tai vääriä, vaikkeivät olisikaan samanlaista paskaa kuin näiden rasistien sun muiden öyhöjen huudot ja suoranaiset pahoinpitelyt.
Minusta taas kyseinen tutkija ei tee työtään kunnolla. Pitää nyt sentään erottaa toisistaan kolonialismi ja rasismi. Kolonialismi on siirtokuntien perustamista kapitalististen talousjärjestelmien ulkopuolelle, jolloin alueen luonnonvarojen ja työvoiman hyödyntäminen käy kivuttomasti. Olisiko Marsin kolonisaatio rasismia edes nykypäivän mittapuiden mukaan, edes jos planeetalta löydettäisiin jokin edelleen hengissä oleva mikrobien esiintymä? Jopa ilman mikrobeja voidaan puhua aurinkokunnan kolonisaatiosta, kun etsitään kvadriljoonien arvosta rikkauksia asteroideista ja muista kappaleista.Siis kun aihepiirin tutkijalta kysytään, se on mielestäsi syvältä kaivamista.
Näin ne asiat koetaan. Itse väittäisin, että kansan syvistä riveistä kaivaminen on tässäkin keississä monessakin suunnassa se heikompi lenkki.
Toki, monestakin syystä. Lähtökohdanhan pitäisi muutenkin aina olla se, että mennään perustelun tason mukaan, eli kvalitatiivisen arvion kautta, ei koskaan minkään äänestyksen tai "äänenvoimakkuuden" perusteella, siis kvantitatiivisen evidenssin mukaan. Jälkimmäisessähän päädytään tämän tyyppisissä tilanteissa tunne- ja ensireaktiopohjaisiin tuloksiin.En ole eri mieltä. Summauksena ja joka tapauksessa tutkijalta ja historioitsijalta näkemyksen kysyminen on valistuneempi tapa arvioida kuin internet-äänestys.
Toki, monestakin syystä. Lähtökohdanhan pitäisi muutenkin aina olla se, että mennään perustelun tason mukaan, eli kvalitatiivisen arvion kautta, ei koskaan minkään äänestyksen tai "äänenvoimakkuuden" perusteella, siis kvantitatiivisen evidenssin mukaan. Jälkimmäisessähän päädytään tämän tyyppisissä tilanteissa tunne- ja ensireaktiopohjaisiin tuloksiin.
Nykypäivän realismia pitää saada pelilaudalle, ettei vain saada väärää ja vanhentunutta kuvaa Afrikasta.Niin nyt kai sitten pitäisi päivittää Afrikan kartta nykypäivää vastaavaksi, jotta historia ei ole painolastina. Sinne vaan kuvia Hiacen lavalla olevista konekivääreistä, sodista, nälänhädistä, jihadeista, salametsästyksestä,merirosvoista, korruptiosta, avustusjärjestöistä ja kauniista maisemista.
Olisko porukka sit tyytyväinen
Tämä on omasta mielestäni juuri yksi pahimpia nykyajan vitsauksia. Kaikilla on nyt ääni ja mahdollisuus kirjoittaa nettiin. On se sitten perus Pena Saarijärveltä tai äärimmäinen sateenkaarifeministi Irma Helsingistä, niin kummakaan ei välttämättä tarvitsisi kirjoittaa yhtään mitään minnekään.Näkisin itse asian niin, että some on pilannut monta asiaa. Ennen nämä höyrypäät kirjoittelivat Mäntsälän sanomien tekstaripalstoille näitä ääliömäisiä näkemyksiään.
Nykyään 100 höyrypäätä saa somen ansiosta äänensä kuuluville ja luo illuusion, että moni on samaa mieltä asiasta, koska ketään muuta ei juurikaan kiinnosta kommentoida asiaa.
Nuoriso ja lapset epäilemättä osaavat, mutta yliopistojen vaihto-opiskelijoista en ole aivan varma.Empiirisen kokemuksen mukaan nuoriso osaa jo itse varsin hyvin arvioida, näyttääkö Afrikka siltä kuin pelilaudalla.
Nyt kyseinen neiti puhelee somessa miten kaikki on ymmärtänyt jälleen väärin ja kyse on yliopiston rakenteellisesta rasismista ja hän ei kuulemma ole halunnut oppilaille mitään rangaistuksia sekä yliopisto ei ole ollenkaan auttanut häntä, vaikka on kyllä ollut yhteydessä. Painottaa myös miten hän on sentään vaihto-oppilas ja yliopisto on vastuussa hänestä ja tästä kaikesta.
Hän on alkanut puhumaan itseään niin paljon ja useasti pussiin, että melkein naurattaa.
Miksi osalla porukasta on kova tarve kieltää Afrikan tähden kyseenalaisuus?
On aivan selvää, ettei tuollaista peliä tehtäisi tänä päivänä sen kyseenalaisuuden takia. Pelissä kuvataan kolonialismin värittämää Afrikkaa, eikä pelin kuvitus ei kuvaa afrikkalaisia kovinkaan mairittelevasti.
En silti olisi kieltämässä peliä, kuten en kieltäisi myöskään Pekka ja Pätkä elokuvia tai vanhaa aapista, kaikki ovat aikansa kuvia.
Järkytyin kun Iiris Suomelakin on rasisti ja kaiken päälle omii tamperelaista kulttuuria. Mitähän Fatim Diarra ja muut heränneet tästä tuumaavat?